Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wetgeving rond infrastructuur: wat moet de gemeente wel/niet voorzien?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• wetgeving rond infrastructuur: wat moet de gemeente wel/niet voorzien?

Ik vraag me het volgende af: Welke wetgeving is er rond het inrichten van infrastructuur? Concreet voorbeeld: de gemeente legt een weg aan, er komen putten in de weg door de vrieskoude, mensen rijden stukken en de gemeente is "verantwoordelijk" en draait er voor op.

In dezelfde trend: Gemeente legt een straat aan, aan een parking trekken ze de borduur niet helemaal naar beneden, een stuk van dik 14CM steekt hier plots uit, compleet absurd, een wagen die gewoon de parking verlaat rijdt hierop vast en heeft stukken: Wie is er verantwoordelijk, en wat zegt de wetgeving hierover?

Ik zou denken dat men er voor moet zorgen dat er op de openbare weg geen onvoorziene hindernissen mogen gelegd worden. Niet logisch dat iemand die de parking van een openbare plaats, grenzend aan de openbare weg, verlaat en stukken maakt omdat er een bult in de borduur zit... Maar welke regelgeving kan dit ondersteunen?

Iemand?
    Ik rij niet hard, ik vlieg laag
    www.meevliegen.be

Interessante vraag, ik ken ook wel verschillende plaatsen waar de borduur aan parkings echt veel te hoog is.
    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Tja van een openbare parking naar een openbare weg => gemeente is aansprakelijk in normale omstandigheden. Zij kunnen dan op hun beurt de aannemer aansprakelijk stellen indien die de borduur moest aanpassen aan de parking etc
      (lag de parking eral voor de heraanleg van die borduren?)

Privé naar openbaar normaal ook maar dat zal zo gemakkelijk niet gaan.
      Polo 6n 1.4

Comment

Volgens artikel 135 § 2 van de Nieuwe Gemeentewet heeft de gemeente (...) tot taak om (...) te voorzien (...) in de veiligheid (...) op openbare wegen en plaatsen. (...) Meer bepaald, en voor zover de aangelegenheid niet buiten de bevoegdheid van de gemeenten is gehouden, worden de volgende zaken van politie aan de waakzaamheid en het gezag van de gemeenten toevertrouwd:
        1° alles wat verband houdt met een veilig en vlot verkeer op openbare wegen, straten, kaden en pleinen, hetgeen omvat de reiniging, de verlichting, de opruiming van hindernissen, (...) Volgens artikel 1384 lid Burgerlijk Wetboek is de bewaarder van een gebrekkige zaak aansprakelijk voor de schade die die zaak veroorzaakt. De gemeente is als wegbeheerder de bewaarder van de openbare weg en is aldus aansprakelijk. Tenzij de openbare weg in kwestie een gewestweg uitmaakt, geldt artikel 1384 lid 1 B.W. dus ook voor de gemeente. Anders is het Vlaamse Gewest de bewaarder. In dat geval heb je twee aanspreekpunten: de gemeente op grond van de gemeentewet en het Gewest op grond van het burgerlijk wetboek.

Comment

Working...
        X