“Laat gewone garage dimlichten herkeuren” MARINO KEULEN (OPEN VLD) WIL AUTOBESTUURDERS TIJD BESPAREN Guido CloosterMans Als het van Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) afhangt, dan gebeurt de herkeuring van slecht afgestelde dimlichten voortaan bij de garagehouder. Dat bespaart de automobilist een vaak tijdrovend tweede bezoek aan een keuringsstation.
Uit cijfers van GOCA, de groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs, blijkt dat in ons land per jaar ruim 4,55 miljoen keuringen worden uitgevoerd. Dat gebeurt in 77 erkende keuringscentra. In 78 procent van de gevallen is het voertuig technisch volledig in orde en krijgt de automobilist een groen keuringsformulier mee. In 2012 werd 1,14 procent van de voertuigen onmiddellijk de toegang tot het verkeer ontzegd, terwijl in ruim 20 procent van de gevallen een keuringsbewijs met beperkte geldigheid werd toegekend. Dat betekent dat de automobilist binnen de 14 dagen het euvel moet herstellen en zijn voertuig moet laten herkeuren.
“In meer dan een kwart van de gevallen gaat het daarbij over verkeerd afgestelde dimlichten”, aldus Marino Keulen, die voorstelt om die verplichte herkeuring voor dimlichten te vervangen door een elektronisch herstellingsattest dat de garagehouder rechtstreeks aan het keuringsstation zou kunnen afleveren. “Op dat moment wordt een tweede verplichte keuring voor buiten tolerantie gestelde dimlichten overbodig.”
Keulen wil de geplande regionalisering van de autokeuring aangrijpen om het voorstel op de agenda te zetten.
Lees vandaag meer in uw krant.
GC, archieffoto PN
Bron
Zorg eerst maar dat je bepaalde aanpassingen kan doen aan je auto zoals betere remmen plaatsen etc.
Dat voorstel van de dimlichten is een eerste keer op tafel gelegd begin 2008 een dikke 5 jaar laten horen we er nog een keer van en misschien voeren ze het wel in binnen 5 jaar.
Uit cijfers van GOCA, de groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs, blijkt dat in ons land per jaar ruim 4,55 miljoen keuringen worden uitgevoerd. Dat gebeurt in 77 erkende keuringscentra. In 78 procent van de gevallen is het voertuig technisch volledig in orde en krijgt de automobilist een groen keuringsformulier mee. In 2012 werd 1,14 procent van de voertuigen onmiddellijk de toegang tot het verkeer ontzegd, terwijl in ruim 20 procent van de gevallen een keuringsbewijs met beperkte geldigheid werd toegekend. Dat betekent dat de automobilist binnen de 14 dagen het euvel moet herstellen en zijn voertuig moet laten herkeuren.
“In meer dan een kwart van de gevallen gaat het daarbij over verkeerd afgestelde dimlichten”, aldus Marino Keulen, die voorstelt om die verplichte herkeuring voor dimlichten te vervangen door een elektronisch herstellingsattest dat de garagehouder rechtstreeks aan het keuringsstation zou kunnen afleveren. “Op dat moment wordt een tweede verplichte keuring voor buiten tolerantie gestelde dimlichten overbodig.”
Keulen wil de geplande regionalisering van de autokeuring aangrijpen om het voorstel op de agenda te zetten.
Lees vandaag meer in uw krant.
GC, archieffoto PN
Bron
Keulen wil de geplande regionalisering van de autokeuring aangrijpen om het voorstel op de agenda te zetten.
Dat voorstel van de dimlichten is een eerste keer op tafel gelegd begin 2008 een dikke 5 jaar laten horen we er nog een keer van en misschien voeren ze het wel in binnen 5 jaar.
Comment