Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuw kentekenbewijs vanaf 01/09/2013

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nieuw kentekenbewijs vanaf 01/09/2013

    Vanaf 1 september 2013 zal de kentekenbewijs (CIM) uit twee delen bestaan. Elk deel zal apart bijgehouden worden, één deel “voertuig” en één deel “thuis”. Voor elke tweedelig CIM moet 26 euro betaald worden aan de postbode. Via bpost is het mogelijk om de verzending van een CIM op te volgen. Het wordt enkel geadresseerd aan het officieel adres van de titularis (geen tweede leveringsadres).
    Een kentekenbewijs in twee delen, zoals het mogelijk wordt gemaakt door de Europese regelgeving, sluit mogelijke praktijken van autozwendel uit. De diefstal van een document uit een voertuig laat niet langer toe dat een ander voertuig met dit document ingeschreven kan worden.

    Procedure

    Het kentekenbewijs (CIM) zal uit twee delen bestaan:
    • één deel voor in het voertuig,
    • een ander deel dat thuis bewaard moet worden.
    Wanneer de titularis het kentekenbewijs ontvangt, moet hij de delen voorzichtig afknippen. Beide delen zijn samen nodig voor de verkoop, de inschrijving en de herinschrijving van een voertuig. De twee elementen samen vormen één document en dragen hetzelfde veiligheidsnummer.

    Praktisch

    • Dit is van toepassing op alle CIM-aanvragen, ook duplicaten en ook voor een adreswijziging. Bij elk contact met de DIV moeten de twee delen bij de aanvraag tot inschrijving worden gevoegd.
    • Beschadigde CIM’s worden niet in antennes omgeruild zoals dat wel mogelijk is met beschadigde kentekenplaat. Dus: nieuwe CIM en geen nieuwe kentekenplaat.
    • In geval van verlies of diefstal van één deel van de CIM, moet een verklaring worden afgelegd bij de politie. Zij gaat over tot de seining van het volledige document. Men moet vervolgens een duplicaat aan DIV aanvragen aan de hand van de verklaring afgeleverd door de politie, vergezeld met het nog resterende deel.
    • Geen enkele aanvraag tot kopie zal worden aanvaard, zelfs niet als de kopie beschadigd is, noch wanneer de aanvraag in behandeling is. Dus: nieuwe CIM en geen nieuwe kentekenplaat.
    • De leasingmaatschappijen kunnen niet langer een kopie voor leasing ontvangen. De mogelijkheid om een kopie voor leasing aan te vragen in de WebDIV-applicatie zal vervallen.
    Ter herinnering, de vermelding “Dit certificaat is geen eigendomsbewijs van het voertuig.” is een vermelding die verplicht is geworden ingevolge een Europese richtlijn om te verduidelijken of de CIM een eigendomstitel inhoudt: in België is dit niet het geval.
    Bij de technische keuring

    • Bij een periodieke keuring volstaat het deel “voertuig”, want alle gegevens op het deel “thuis” en het deel “voertuig” zijn hetzelfde.
    • Bij een keuring voor verkoop moeten de twee delen worden voorgelegd.
    • Bij wijziging van de voertuiggegevens volstaan de aanvraag tot inschrijving en het deel “voertuig” van het inschrijvingsbewijs.

    Aflevering

    • Tegen betaling van 26 euro aan de postbode van bpost enkel op het officieel adres van de aanvrager.
    • In geval van afwezigheid zal de postbode een afwezigheidsbericht achterlaten en blijft het kentekenbewijs 15 dagen lang beschikbaar in het lokale postkantoor of postpunt.
    • Na 15 dagen zal het kentekenbewijs worden teruggestuurd naar DIV te Brussel. Men kan het kentekenbewijs komen ophalen bij de DIV te Brussel tegen betaling (uitsluitend via bancontact).
    Opgelet! De aanvragen tot inschrijving die werden verzonden naar de DIV vóór 1 september 2013, maar die pas werden verwerkt na deze datum zullen de aflevering van een nieuw kentekenbewijs tot gevolg hebben tegen betaling van 26 euro (30 euro als ook een nieuwe plaat werd afgeleverd). De DIV zoekt een oplossing.

    Dus vanaf 01/09/2013 56 eur te betalen voor een nieuwe nummerplaat en nieuw kentekenbewijs.

  • #2
    56euro... ja ze hebben geld nodig

    Comment


    • #3
      Zucht...

      Dat 2-delig stysteem is wel goed maar ik ben er radicaal tegen dat dit wéér eens 26 eur extra kost bovenop de €30 (die al verhoogd was van €20) voor ENKEL de achterste nummerplaat.

      Bende geldwolven!

      E30SHOP.be
      - Alles voor uw BMW E30.
      Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
      En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

      Comment


      • #4
        Ik kan daar maar één ding op zeggen SCHANDALIG!
        26 euro voor een stom stuk papier.
        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

        Comment


        • #5
          en als ge dan een stuk kwijt zijt, kunde opnieuw gaan dokken zeker.
          BMW X5 45e

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
            Ik kan daar maar één ding op zeggen SCHANDALIG!
            26 euro voor een stom stuk papier.
            Wel een stuk speciaal stuk papier dat ze ontwikkelen zodat het zo moeilijk mogelijk namaakbaar is, voor jouw veiligheid!
            Naast dat stuk papier komt er ook nog levering aan huis bij (aangetekend) en de administratie die erachter zit. Als ze daar 2 euro winst op hebben zal het een goede zaak zijn.
            Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
            Motoren & Tjeurisme

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
              en als ge dan een stuk kwijt zijt, kunde opnieuw gaan dokken zeker.
              Uiteraard. Als jij een brood koopt en het op weg naar huis verliest moet je toch ook opnieuw betalen als je een ander wilt?

              toch niet meer dan normaal?
              Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
              Motoren & Tjeurisme

              Comment


              • #8
                Is dat enkel voor auto's die vanaf 1/09 worden ingeschreven, of gaan ze voor auto's die reeds zijn ingeschreven ook dat tweede deel opsturen en laten betalen?

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                  Wel een stuk speciaal stuk papier dat ze ontwikkelen zodat het zo moeilijk mogelijk namaakbaar is, voor jouw veiligheid!
                  Naast dat stuk papier komt er ook nog levering aan huis bij (aangetekend) en de administratie die erachter zit. Als ze daar 2 euro winst op hebben zal het een goede zaak zijn.
                  2 euro winst, laat me niet lachen.
                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                    2 euro winst, laat me niet lachen.
                    Enig idee wat het informatica systeem wel niet kost voor gans het inschrijvingsgedoe? En dan nog eens uw hardware en het gebouw waar alles in onder zit gebracht. En hoeveel mensen er dan nog tussen zitten? Al eens een loon betaald? Hoeveel tijd denk jij dat je iemand kan laten werken voor 26 euro incl BTW? En dan nog eens het speciale papier en een speciale printer, de enveloppe en de aangetekende zending. Reken jij maar eens... Ge zult er echt geen 5 euro aan over hebben!
                    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                    Motoren & Tjeurisme

                    Comment


                    • #11
                      Uit de tekst is het mij niet helemaal duidelijk of je nu wel of niet 56 euro moet betalen, of dat het minimum 26 euro wordt (enkel inschrijving) of 30 euro (nummerplaat en inschrijving) of dat die sommen inderdaad moeten opgeteld worden.

                      Dit is een beetje teruggaan naar de vroegere situatie in mijn ogen toen moest je ook 800 fr betalen om je wagen in te schrijven of je een nummerplaat vroeg of niet.
                      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                      Comment


                      • #12
                        Als dit het de criminelen moeilijker maakt vind ik de meerprijs verantwoord.

                        Comment


                        • #13
                          Jammer dat de tarieven weer wat stijgen, voor de rest wel een goed systeem.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                            Als dit het de criminelen moeilijker maakt vind ik de meerprijs verantwoord.

                            Het zal de Oost-Europese crimineel worst wezen of hij nu het 2de papier wel of niet bijheeft

                            Comment


                            • #15
                              Duitsland past dit systeem al eeuwig en 3 dagen toe. Ze hebben hier ineens ook het licht gezien.
                              MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                                Duitsland past dit systeem al eeuwig en 3 dagen toe. Ze hebben hier ineens ook het licht gezien.
                                Licht gezien men kloten, geld geroken ja.
                                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                Comment


                                • #17
                                  Weeral een ordinaire belastingsverhoging

                                  En ik die dacht in september een herinschrijving te doen voor enkele maanden... uit principe zal ik dat nu achterwege laten

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                                    Enig idee wat het informatica systeem wel niet kost voor gans het inschrijvingsgedoe? En dan nog eens uw hardware en het gebouw waar alles in onder zit gebracht. En hoeveel mensen er dan nog tussen zitten? Al eens een loon betaald? Hoeveel tijd denk jij dat je iemand kan laten werken voor 26 euro incl BTW? En dan nog eens het speciale papier en een speciale printer, de enveloppe en de aangetekende zending. Reken jij maar eens... Ge zult er echt geen 5 euro aan over hebben!
                                    Dat inschrijvingsgedoe is er nu ook al, en dat informaticasysteem en het personeel dat ze daarvoor gebruiken ook, dus dat mag je niet meetellen in de nieuwe prijsberekening.
                                    Dat "speciale papier" zal wel meevallen, en die "speciale printer" dat is een investering die op lange termijn afgeschreven word, dus heel weinig per inschrijvingsbewijs. Enveloppes kosten niks en die aangetekende zending daar betalen zij amper de helft voor van wat wij zouden moeten betalen.

                                    Max kostprijs, tussen de 10 en de 15 euro, en dat is al heel ruim genomen. De rest is pure winst.
                                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                      Dat inschrijvingsgedoe is er nu ook al, en dat informaticasysteem en het personeel dat ze daarvoor gebruiken ook, dus dat mag je niet meetellen in de nieuwe prijsberekening.
                                      Dat "speciale papier" zal wel meevallen, en die "speciale printer" dat is een investering die op lange termijn afgeschreven word, dus heel weinig per inschrijvingsbewijs. Enveloppes kosten niks en die aangetekende zending daar betalen zij amper de helft voor van wat wij zouden moeten betalen.

                                      Max kostprijs, tussen de 10 en de 15 euro, en dat is al heel ruim genomen. De rest is pure winst.
                                      Alle, dus 15 euro kost op 26 euro. Dat is 11 euro winst dat ze maken. Jij hebt in 13 jaar tijd 3 auto's ingeschreven. Dat is niet eens alle vier jaar eentje. Dat maakt dat de overheid 2-3 euro per jaar 'winst' extra uit uw zakken slaat, naar uw mening. Is dat zoveel gezaag waard?

                                      Alles wordt nu eenmaal duurder. En als je vindt dat onze staat te veel kost (wat meer dan terecht is), stem dan voor een partij die tegen het confederalisme is en de gewesten af wil schaffen, de beslastingsverlaging die dat met zich mee kan brengen zal je véél harder voelen dan alle verhogingen van de laatste 20 jaar samen.
                                      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                      Motoren & Tjeurisme

                                      Comment


                                      • #20
                                        Het is geen gezaag, het is een simpele vaststelling.
                                        En het gaat niet alleen over dit kentekenbewijs, ook de nieuwe nummerplaat, de nieuwe pas, het nieuwe rijbewijs, allemaal zaken waar ze veel te veel geld voor vragen.
                                        En wat het rijbewijs betreft dan nog eens op een illegale manier!

                                        Alles word duurder ja, en als dat terecht is, dan heb ik daar totaal geen probleem mee.
                                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                        Comment

                                        Working...
                                        X