Mededeling

Collapse
No announcement yet.

fietser op zebrapad vs. voorrang?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • fietser op zebrapad vs. voorrang?

    Even een verkeerstechnische vraag omwille van gebeurtenis vandaag op weg naar het werk. Ik rij in een normale straat in de bebouwde kom zonder aangeduid fietspad. Vanuit de andere richting komt een fietser aangereden. Als ik op 50m ben van een zebrapad waar geen voetgangers stonden te wachten, schiet die fietser zich zonder teken te doen op het zebrapad en rijdt zo de straat over, waarop ik alles heb moeten dichtgooien om niet de 3e persoon te zijn deze week die een fietser omverknalt. Mijn vraag: stel dat ik hem wel opgeschept had, wie had er in zijn recht geweest in deze kwestie? Ik denk ikzelf, maar door heel dat zwakke weggebruiker gedoe, zou een mens het op den duur niet meer weten...
    sigpic

    http://www.streamlinecarcare.be

    lakbehandelingen voor voertuigen

    MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

  • #2
    Moest de fietser afgestapt zijn, en met de fiets aan de hand overgestoken hebben, denk ik dat jij dan wel in fout zal geweest zijn, want dan is het een voetganger. Maar als die over het fietspad RIJDT en je pakt hem mee, dan zal de fietser wel in fout geweest zijn. Alé, ik weet het niet zeker maar da's volgens mij hoe het wel zal zijn.

    Comment


    • #3
      fietser op de fiets is geen voetganger. Er is wel een uitzondering voor kinderen onder de 9 jaar (?, nog eens nakijken) die wel op het voetpad mogen rijden. Maar daar wordt in de wetgeving niets van gezegd ivm het oversteken op een oversteekplaats voor voetgangers.
      Fietsers hebben voorrang als het fietspad dwars over de baan verder loopt hoewel er de laatste tijd veel omgekeerde driehoeken zijn geplaatst dat hun geen voorrang meer geeft. En dat is enkel bij fietspaden die doorlopen. Bij fiets oversteekplaatsen (visueel verschillend door ipv strepen zoals een fietspad eerder dikke vierkant lijnen te hebben) heeft een fietser zowieso GEEN voorrang. En voor hun geldt eveneens voorrang van rechts. Vandaag zelf nog mogen ondervinden. Ik kwam van rechts aan een normaal kruispunt ZONDER fietspad, maar de fietsers stopten dus niet. Ik ook niet, maar ze bleven gewoon voor de auto inrijden tot we ongeveer halfweg waren en ze er dan maar langs achter voorbij gingen.

      Buiten de bebouwde kom mogen fietsers dan wel weer op voetpaden/verhoogde bermen rijden. Als die er niet zijn, mogen ze vanzelfsprekend op de rijbaan.
      www.peugeotforum.be

      Comment


      • #4
        Als je als fietser het zebrapad wilt gebruiken, moet je afstappen.

        Comment


        • #5
          Misschien kunnen ze dat eens goed uitleggen op school.
          Ik zie het hier dagelijks.
          Ze denken als ze op het zebrapad zijn (al rijdend met hun fiets) dat ze voorrang hebben op iedereen en alle auto's moeten stoppen.

          Comment


          • #6
            De fietser heeft geen voorrang op het zebrapad.
            Maar als je in de bebouwde kom reed in een normale straat en je was op 50 meter van het zebrapad, dan had de fietser alle tijd om af te stappen en (als voetganger met fiets aan de hand) over te steken en is het dus niet echt logisch dat je alles moest dichtgooien (tenzij je natuurlijk veel te snel reed of de 50 meter totaal verkeerd inschat).
            Mvg, Jack
            Smilin' Jack - Speed Pilot

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Smilin' Jack Bekijk Berichten
              De fietser heeft geen voorrang op het zebrapad.
              Maar als je in de bebouwde kom reed in een normale straat en je was op 50 meter van het zebrapad, dan had de fietser alle tijd om af te stappen en (als voetganger met fiets aan de hand) over te steken en is het dus niet echt logisch dat je alles moest dichtgooien (tenzij je natuurlijk veel te snel reed of de 50 meter totaal verkeerd inschat).
              Mvg, Jack
              Hmm 50 km/u is 14 meter per seconde. Ik had dus 3 seconden om te reageren en mijn wagen tot stilstand te krijgen.
              sigpic

              http://www.streamlinecarcare.be

              lakbehandelingen voor voertuigen

              MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door HotHatch.be Bekijk Berichten
                Hmm 50 km/u is 14 meter per seconde. Ik had dus 3 seconden om te reageren en mijn wagen tot stilstand te krijgen.
                Nee, de fietser had drie seconden om af te stappen en over te steken ...
                Smilin' Jack - Speed Pilot

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door HotHatch.be Bekijk Berichten
                  Hmm 50 km/u is 14 meter per seconde. Ik had dus 3 seconden om te reageren en mijn wagen tot stilstand te krijgen.
                  Ah neen want eenmaal je begint te remmen ga je trager dan die 14m/s . Onder normale omstandigheden is je reactietijd ongeveer 1 sec (dus ongeveer zo'n 15m) en indien je dan alles toesmijt aan 50km/u heb je ongeveer 12,5m nodig om te stoppen, dus zou je normaal gezien op nog zo'n 22,5m van de oversteekplaats moeten stilgestaan hebben (toch nog een behoorlijk veilige marge). Als die fietser nu ongeveer 3m/s (10,8 km/u) reed dan zou die een normale weg hebben moeten kunnen kruisen als jij nog op 50 meter van hem was.
                  Dus ofwel deed die fietser niets verkeerd en had hij de weg kunnen kruisen voor jij bij hem was (behalve indien het een zeer brede weg zou geweest zijn), ofwel deed hij wel iets verkeerd maar dan klopt één van de parameters niet meer (fietser reed zeer traag, baan was veel breder, jij was dichter dan 50 meter, of je reed sneller dan 50km/u).

                  Maar ik begrijp je wel volkomen, veel fietsers denken dat zij overal alles mogen en dat wagens voor hen ten alle tijde zullen stoppen, en soms is dat als bestuurder van een voertuig toch wel even schrikken.
                  Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                  Comment


                  • #10
                    en men snapt maar niet dat het aantal fietsongevallen sinds 1995 maar niet zakt:



                    als men hen het gevoel geeft dat ze alles mogen, dat er voor hen blijkbaar geen regels zijn, tja...
                    Als ik een scooter wil besturen die 25km/h gaat, dan moet ik een rijbewijs halen. Rijd ik met een koersfiets bijna het dubbele, dan geen enkel probleem. Ge moet dan zelfs geen helm dragen.
                    www.peugeotforum.be

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                      en men snapt maar niet dat het aantal fietsongevallen sinds 1995 maar niet zakt:



                      als men hen het gevoel geeft dat ze alles mogen, dat er voor hen blijkbaar geen regels zijn, tja...
                      Als ik een scooter wil besturen die 25km/h gaat, dan moet ik een rijbewijs halen. Rijd ik met een koersfiets bijna het dubbele, dan geen enkel probleem. Ge moet dan zelfs geen helm dragen.
                      De kennis van het verkeersreglement is zeer laag. Zou al veel helpen moesten ze daar iets aan doen ipv nog regels bij te verzinnen.

                      Comment


                      • #12
                        laag is een understatement: zeg maar beter onbestaande. Alles wat men niet mag, kent men niet. En men fantaseert maar regels bij om zijn eigen gedrag goed te praten.
                        www.peugeotforum.be

                        Comment


                        • #13
                          Vandaag ook t zelfde meegemaakt met mijn volgeladen vrachtwagen, er was zelfs geen zebra/fietspad.
                          Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                          Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                          Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                            Als ik een scooter wil besturen die 25km/h gaat, dan moet ik een rijbewijs halen. Rijd ik met een koersfiets bijna het dubbele, dan geen enkel probleem. Ge moet dan zelfs geen helm dragen.
                            is dat niet scooters tot 45km/H een rijbewijs A3, die tot 25km/h is zonder rijbewijs.
                            zo een snorauto zonder rijbewijs mag dan wel 45km/h

                            en de fiets mag zo hard die wil, zolang hij de lokale snelheidsbeperking niet overtreed :-)
                            mijn record is nu 57,3 centrum leuven. altijd leuk om aan de lichten te vertrekken met een brommer achter u (die u eerst niet voorbij geraakt door tegenligger fietsers) en dan ff 48km/H gaan rijden. hunnen kop tegen het stuur, maar sneller gaan zij niet :-)

                            on topic: fietsers hebben GEEN voorrang aan zebrapaden. dat is ENKEL voor voetgangers als die ook aanstalten maakt om over te steken. ne voetgangers die langs de weg loopt en ineens overloopt zonder kijken is evengoed in fout.
                            die moet links en rechts kijken terwijl die aan een zebrapad staat, en dan moeten autos stoppen om die voor te laten

                            Comment


                            • #15
                              Leuven is zone 30 wegpiraat
                              Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                              Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                              Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                              Comment


                              • #16
                                allé, da's dan weeral veranderd. Maar een helm moeten ze wel dragen. Gij met uw fiets niet. En ik moet nog altijd de eerste fiets zien die een snelheidsovertreding krijgt. Alhoewel, een paar jaar geleden had er eens eentje prijs. Maar da's een unicum dus.
                                Was doodsoorzaak nummer 1 bij fietsers niet hoofdwonden?
                                www.peugeotforum.be

                                Comment


                                • #17
                                  en wat gaan ze doen, men rijbewijs 14dagen intrekken omdat ik 57 reed in zone 30?
                                  sta ik daar morgen gewoon weer +50 te rijden hoor, want heb geen rijbewijs nodig voor de trein, en ook niet voor de fiets :-).

                                  daarbij moet een fiets niet uitgerust zijn met een km teller, dus ik weet niet hoe hard ik rijd dan. t enige dat ik weet, als ik met de pedalen amper kan volgen, dan ga ik harder dan 50. mijne smartphone in de hand houden om te zien hoe hard ik rijd is ook niet echt toegelaten. t is via loggers op die telefoon dat ik kan zien hoe hard ik overal reed, hoe snel ik van 0-100 geraak (NIET dus).

                                  heb al een fietsongeluk gehad in leuven, voor een keer dat ik <10km/h reed. ik kwam die fietsenstalling uitgereden aan het slakkenhuis aan het station. ik reed just naar buiten, een andere kwam just naar binnen. t is daar echt een blinde hoek aan dat tunnelke naar het plein toe. knal op elkaar natuurlijk. beide afgevoerd naar ziekenhuis. ik 5draadjes aan het oog, de andere 3 just boven zijn oor.
                                  stel u voor dat we zoiets hebben als we beide 30 rijden. we reden elk nog geen 15km/h. mijn voorwiel volledig krom, heb andere gestoken en fiets reed voor gene meter meer. vork en kader waren geplooid. de andere zijne fiets zag er ook redelijk uit, toch rijd die met een andere nu (vermoedelijk dus ook krom).

                                  fietsen, gevaarlijke dingen. ge kunt er echt hard mee, en remmen doet die niet meer. als je harder dan 30gaat, stop je echt niet meer binnen de 20meter (da is de lengte van 4 autos). en koersvelos is nog erger. als die remmen werken, schuiven die bandjes gewoon meters door

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                                    fietsen, gevaarlijke dingen. ge kunt er echt hard mee, en remmen doet die niet meer. als je harder dan 30gaat, stop je echt niet meer binnen de 20meter (da is de lengte van 4 autos). en koersvelos is nog erger. als die remmen werken, schuiven die bandjes gewoon meters door
                                    Ik heb schijfremmen op mijn mtb en ik sta daar toch zeer snel mee stil hoor! Kwestie van ze beide gedoseerd te gebruiken
                                    Mercedes-Benz | C220 S204 | '12 | 2015 -
                                    Triumph Spitfire | 1500 TC | '77 | 2013 - 2015
                                    Volvo | S60 2.4D+ | '05 | 2008 - 2015
                                    Mercedes S124 | 2.5D | '95 | 2002 - 2008

                                    Comment


                                    • #19
                                      dat is dan een fiets, die gemaakt is om in ruw terrein een steile helling AF te gaan.
                                      daar zitten trouwens versnelingen op waar je geen 50 mee haalt (kleine tandwielen vooraan, grote achteraan, kleine diameter wielen).

                                      maar hoeveel stadfietsen hebben die remmen ook steken? en die hebben versnellingen die sneller gaan.
                                      ik vraag mij ook af hoe goed die electrische fietsen kunnen remmen, want die wegen direct al een pak meer ook. zo een bompa die op een gewone fiets nog 5km/H zou halen, kan er nu ineens 25 doen.

                                      dit alles dan in combinatie met personen die geen wegcode willen kennen en dan zomaar een zebrapad overgaan omdat autos toch moeten stoppen...
                                      zo zijn ook voetgangers, wandelen langs een grote baan mee, en aan het zebrapad draaien ze ineens de baan over zonder ook maar te kijken of er autos zijn.
                                      het is daar ook nog steeds de bedoeling dat ze kijken of er GEEN auto aankomt en dan pas oversteken. van moment een automobilist dit ziet, zou die moeten vertragen. en niet omgekeerd dat een voetganger overloopt omdat volgens de wet de auto moet stoppen
                                      Last edited by ; 06/09/2013, 06:06.

                                      Comment


                                      • #20
                                        crevits wil examen verplicht voor fietsers:

                                        Naar aanleiding van alle ongevallen met jongeren deze week, onderneemt Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) samen met haar collega, minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) actie. Zij willen dat zoveel mogelijk basisscholen deelnemen aan het fietsexamen. Dat meldt het VTM Nieuws.


                                        maar zonder consequentie natuurlijk...
                                        www.peugeotforum.be

                                        Comment

                                        Working...
                                        X