Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Belgie aanvaard buitenlandse keuringen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Belgie aanvaard buitenlandse keuringen

    Goed nieuws voor wie een wagen wil invoeren uit het buitenland: wie een wagen uit een andere Europese lidstaat wil inschrijven in België heeft daar geen gelijkvormigheidsattest meer voor nodig.


    . Dat België bovendien eiste dat voor tweedehandswagens uit andere EU-landen het zogenaamde Europese certificaat van overeenstemming - het vroegere gelijkvormigheidsattest - werd voorgelegd, was eveneens tegen de Europese regels.
    Vooral dit stukje dus als ik nu een oude vw polo uit duitsland invoer pakweg een van 1994 zonder coc of pvg nummer kan ik er gewoon mee naar de keuring en opgelost?

    En iemand die me een link kan geven naar het betrefende KB van in het artikel?
    Polo 6n 1.4

  • #2
    Hieronder het betreffende KB:

    FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER
    6 SEPTEMBER 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen

    FILIP, Koning der Belgen,
    Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
    Gelet op de wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen waaraan elk <voertuig> voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen, artikel 1, gewijzigd bij de wetten van 18 juli 1990, 5 april 1995, 4 augustus 1996, 27 november 1996, en bij koninklijk besluit van 20 juli 2000;
    Gelet op het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen;
    Gelet op het advies van de Raadgevende Commissie "Administratie - Nijverheid", gegeven op 3 mei 2013;
    Gelet op de omstandigheid dat de Gewestregeringen bij het ontwerpen van dit besluit betrokken zijn;
    Gelet op het advies 53.364/4 van de Raad van State, gegeven op 10 juni 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
    Gelet op het voorafgaand onderzoek met betrekking tot de noodzaak om een duurzame-ontwikkelingseffectbeoordeling uit te voeren, waaruit blijkt dat een effectbeoordeling niet noodzakelijk is, aangezien dit besluit niet het voorwerp moet uitmaken van overleg in de Ministerraad;
    Overwegende het feit dat de betrokken maatregel de uitvoering beoogt van het arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie (C-150/11) van 6 september 2012.
    Op de voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken en de Staatssecretaris voor Mobiliteit,Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
    Artikel 1. In artikel 10, paragraaf 2, punt 10 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, gewijzigd door het koninklijk besluit van 14 april 2009, wordt een tweede lid toegevoegd, luidende als volgt :
    "De in België ingevoerde voertuigen die eerder in een andere Lidstaat van de Europese Unie waren ingeschreven, zijn niet onderworpen aan de verplichting het certificaat van overeenstemming voor te leggen Indien het kentekenbewijs van deze voertuigen echter onleesbaar of onvolledig is, overeenkomstig bijlage 1 van Richtlijn 1999/37/EG van de Raad van 29 april 1999 inzake de kentekenbewijzen van motorvoertuigen, mag het certificaat van overeenstemming worden gevraagd. De afwezigheid van het certificaat van overeenstemming zal echter geen aanleiding geven tot een sanctie.
    Art. 2. In artikel 23, paragraaf 7 van hetzelfde besluit, vervangen door het koninklijk besluit van 15 december 1998 en gewijzigd door de koninklijke besluiten van 17 maart 2003 en 1 juni 2011, wordt het punt 2° vervangen als volgt :
    "2° het gelijkvormigheidsattest of het Europees gelijkvormigheidsbewijs : de in België ingevoerde voertuigen die eerder in een andere Lidstaat van de Europese Unie waren ingeschreven, zijn niet onderworpen aan de verplichting het certificaat van overeenstemming voor te leggen Indien het kentekenbewijs van deze voertuigen echter onleesbaar of onvolledig is, overeenkomstig bijlage 1 van Richtlijn 1999/37/EG van de Raad van 29 april 1999 inzake de kentekenbewijzen van motorvoertuigen, mag het certificaat van overeenstemming worden gevraagd. De afwezigheid van het certificaat van overeenstemming zal echter geen aanleiding geven tot een sanctie.
    Art. 3. In artikel 23bis, paragraaf 1, tweede lid van hetzelfde besluit, vervangen door het koninklijk besluit van 1 juni 2011 en gewijzigd door het koninklijk besluit van 15 december 1998, wordt het punt a vervangen als volgt :
    "a) de identificatie van het <voertuig>, waarbij het chassisnummer, het inschrijvingsbewijs en het gelijkvormigheidsattest of het Europees gelijkvormigheidsbewijs, indien het certificaat van overeenstemming vereist is als boorddocument overeenkomstig artikel 10, § 2, punt 10, tweede lid, van het <voertuig> gecontroleerd worden
    Art. 4. In artikel 23sexies, paragraaf 4, punt 3° van hetzelfde koninklijk besluit, gewijzigd door de koninklijke besluiten van 17 maart 2003, 26 april 2006, 28 september 2010 en 1 juni 2011 worden het eerste tot het vierde lid vervangen als volgt :
    "3° In afwijking van punt 2 en artikel 23bis, paragraaf 4, beperkt de niet-periodieke keuring vermeld in paragraaf 1, 3°, zich tot een visuele keuring van de technische staat van het <voertuig>, indien het <voertuig> beschikt over een keuringsbewijs overeenkomstig artikel 23decies, paragraaf 1, afgeleverd minder dan twee maanden te rekenen vanaf het ogenblik waarop het <voertuig> voor deze niet-periodieke keuring wordt aangeboden of, voor een in België ingevoerd <voertuig> dat eerder in een andere Lidstaat van de Europese Unie was ingeschreven, over een keuringsbewijs afgeleverd door de bevoegde overheden van die Lidstaat dat bewijst dat, minder dan twee maanden vóór de niet-periodieke keuring bedoeld in paragraaf 1, 3°, het <voertuig> met succes een keuring heeft ondergaan waarbij minstens de bepalingen van Richtlijn 2009/40/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6 mei 2009 betreffende de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens in acht zijn genomen.
    Wanneer na afloop van deze visuele keuring wordt vastgesteld dat het <voertuig> noch technische gebreken, noch tekortkomingen ten opzichte van de reglementaire bepalingen vertoont, wordt een document met als titel "Visuele keuring van het <voertuig>" afgeleverd. Voor wat betreft de diagnosepunten wordt het resultaat van deze keuring gedetailleerd beschreven in een tweedehandsrapport dat samen met "Visuele keuring van het <voertuig>" wordt afgeleverd.
    Indien na afloop van deze visuele keuring het <voertuig> daarentegen technische gebreken of tekortkomingen ten opzichte van de reglementaire bepalingen vertoont, wordt het <voertuig> onmiddellijk opnieuw onderworpen aan de keuring volgens bijlage 41.
    Het document "Visuele keuring van het <voertuig>" bedoeld in het tweede lid vermeldt de gegevens opgenomen in artikel 23novies, paragraaf 3, tweede lid, punten 1° tot 9°, uitgezonderd de vervaldatum van het keuringsbewijs. Wanneer dit document wordt aangehecht aan het keuringsbewijs afgeleverd door een andere Lidstaat, herneemt deze de geldigheidsdatum van het buitenlands keuringsbewijs, die echter de maximale Belgische periodiciteit niet mag overschrijden".
    Art. 5. De Minister bevoegd voor het Wegverkeer is belast met de uitvoering van dit besluit.
    Gegeven te Brussel, 6 september 2013.
    FILIP
    Van Koningswege :
    De Minister van Binnenlandse Zaken,
    Mevr. J. MILQUET
    De Staatssecretaris voor Mobiliteit,
    M. WATHELET
    Hier kon iets interessant gestaan hebben...

    Comment


    • #3
      Dju, hadden ze dat in Frankrijk ook afgeschaft, dan had ik 150€ in mijne zak kunnen houden (een jaar geleden of zo)

      Comment


      • #4
        Ik heb dit gisteren inderdaad bevestigd gekregen in de keuring. Ze zetten dan een speciale stempel op het keuringsbewijs zodat ze dan altijd zien dat het een ingevoerde wagen is zonder COC.

        Comment


        • #5
          Bedankt 96gr ik had al verwacht dat jij het juiste antwoord ging geven ^^

          Dus als ik het goed beet heb

          Ik hen in augustus een wagen ingevoerd en deze staat nog steeds stil....dus ik ga er nu met naar de keuring en ze keuren hem indien goed inschrijven en rijden?

          Ik heb=>
          -Carte grise
          -Controle technique (van 03/2013 tot ergens in 2014)
          -certificat de non gage (dat er geen boetes meer op de plaat zitten)
          - vignet 705
          OP basis van het kb moeten ze mij laten rijden indien ik door de keuring geraak?

          En het remsysteem is gewijzigd maar in frankrijk mocht dit dus moeten ze het hier ook toelaten ja toch?
          Er zitten verlagingsveren onder zonder papieren en in frankrijk mocht dit ook...
          Stel het even extreem: je importeert een audi a4 met een v8 in die zelf omgebouwd is door die duitser => wagen mocht daar rondrijden => dus hier moeten ze die ook aanvaarden?

          komt er op neer homologatiekeuringen zijn verleden tijd voor EU wagens?
          Last edited by verbatim2; 04/10/2013, 00:46.
          Polo 6n 1.4

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
            Bedankt 96gr ik had al verwacht dat jij het juiste antwoord ging geven ^^

            Dus als ik het goed beet heb

            Ik hen in augustus een wagen ingevoerd en deze staat nog steeds stil....dus ik ga er nu met naar de keuring en ze keuren hem indien goed inschrijven en rijden?

            Ik heb=>
            -Carte grise
            -Controle technique (van 03/2013 tot ergens in 2014)
            -certificat de non gage (dat er geen boetes meer op de plaat zitten)
            - vignet 705
            OP basis van het kb moeten ze mij laten rijden indien ik door de keuring geraak?

            En het remsysteem is gewijzigd maar in frankrijk mocht dit dus moeten ze het hier ook toelaten ja toch?
            Er zitten verlagingsveren onder zonder papieren en in frankrijk mocht dit ook...
            Stel het even extreem: je importeert een audi a4 met een v8 in die zelf omgebouwd is door die duitser => wagen mocht daar rondrijden => dus hier moeten ze die ook aanvaarden?

            komt er op neer homologatiekeuringen zijn verleden tijd voor EU wagens?
            Hm, dat ge in België niet zomaar iets kunt wijzigen aan uw remmen en dat ge wél papieren nodig hebt voor verlaging, staat toch los van een homologatiekeuring ? Of zie ik het nu fout ?
            Dus volgens uw redenering (of hoop ? ;-)) zou nen ingevoerde (en in het buitenland goedgekeurde) auto van voor tot achter veranderd mogen zijn zonder verdere beperkingen, maar nen Belgische auto zou dan allerlei voorwaarden moeten voldoen ?

            Comment


            • #7
              Awel dat ik het ook niet weet... nergens in het KB wordt gesproken over verbouwingen, dus zomaar aannemen dat omdat een verbouwing in Frankrijk mocht (of niet is opgemerkt) het daarom hier ook zal mogen is waarschijnlijk ijdele hoop. Er staat wel in het KB dat de wagen moet voldoen aan alle technische eisen en reglementaire bepalingen:
              Wanneer na afloop van deze visuele keuring wordt vastgesteld dat het <voertuig> noch technische gebreken, noch tekortkomingen ten opzichte van de reglementaire bepalingen vertoont, wordt een document met als titel "Visuele keuring van het <voertuig>" afgeleverd. Voor wat betreft de diagnosepunten wordt het resultaat van deze keuring gedetailleerd beschreven in een tweedehandsrapport dat samen met "Visuele keuring van het <voertuig>" wordt afgeleverd.
              Indien na afloop van deze visuele keuring het <voertuig> daarentegen technische gebreken of tekortkomingen ten opzichte van de reglementaire bepalingen vertoont, wordt het <voertuig> onmiddellijk opnieuw onderworpen aan de keuring volgens bijlage 41.
              De vraag is natuurlijk of ze dit (de verbouwingen) zullen opmerken tijdens een visuele keuring, maar wat het jaar erna tijdens de volledige keuring? En op wat zullen ze zich baseren om te zeggen of het een (verboden) verbouwing is of niet?
              Hier kon iets interessant gestaan hebben...

              Comment


              • #8
                ja, da vraag ik mij nu ook af. zonder PVG nr van het GVA weten ze in de pc dus NIKS van u auto.

                elk jaar bij mij op de keuring ook met de dodge, ik reed met brede amerikaanse straatbanden (maat kwam overeen met 305/70r16.5). kreeg wel eens te horen
                "dat zijn wel brede banden, mogen die daarop zitten?". mijn reactie was dan: k heb daarmee gekocht en rijd er al x jaar mee.
                kerel ging da in de pc eens opzoeken...
                kwam terug dat er "geen gegevens beschikbaar" zijn op mijn chassisnr of PVG nr.

                ik heb ook een capri 3.0V6 staan die ik invoerde uit NL. douane enzo is al gedaan, ben er alleen niet aan toegekomen om hem te keuren wegens een probleem met de remmen voorraan (een 3.0 heeft andere remmen dan gelijk welke andere capri van 1.3 tot 2.8, de 2.8i is dan uitgerust met geventileerde). ik zou nu dus ook veerpoten van een 2.8i willen steken met de geventileerde schijfremmen. is een 1:1 swap en zonder GVA kan de keuring dit dus nooit achterhalen

                Comment


                • #9
                  naar een keuringstation geweest en gevraagd

                  -Je hebt geen coc/pvg plaatje meer nodig.
                  -Je moet wel een officieel document hebben met de voertuiggegevens of een pvgnummer zodat ze de technische gegevens kunnen opzoeken.

                  Dus ik ga volgende week naar de keuring met
                  -Carte grise
                  -Controle technique
                  -Vignet 705
                  -Zwitsers coc

                  Dus gedaan met homologatiekeuringen en miserie voor de meeste EU wagens (koop je een zwitserse wagen ken je best iemand in een van onze buurlanden die hem eerst inschrijft en dan pas naar Belgie)

                  Verbouwingen aan de auto mogen nog steeds niet wel te verstaan hoewel ik ga er eerst zo eens met naar de keuring en eens kijken hoe het zit anders is het een 2de keer gaan hé.
                  Polo 6n 1.4

                  Comment


                  • #10
                    als België buitenlandse keuring aanvaard (moet aanvaarden van EU) waarom ga je dan nog naar keuring in B bij aankoop, laat gewoon keuren in land waar je koopt, dan ben je toch al 12 maanden in orde !

                    of is dat weer te moeilijk voor de overheid, om zo iets triviaal te snappen?

                    Comment


                    • #11
                      Helaas. Vandaag mijn uit NL geimporteerde auto laten keuren in Hechtel-Eksel en afgekeurd omdat er geen gelijkvormigheidsattest is.
                      Mijn Renault Safrane uit 1995 heeft nog geen Europees COC.
                      Volgens de stationschef moet de auto nog steeds een Belgisch of Europees COC hebben.
                      Mijn vermoeden is dat een Europees COC niet meer getoond hoeft te worden maar dat de auto wel een Belgisch of Europees COC moet hebben. The devil is in the details.

                      Ben benieuwd of iemand dit wel gaat lukken.
                      Last edited by ; 17/10/2013, 21:21.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door AS1d Bekijk Berichten
                        Helaas. Vandaag mijn uit NL geimporteerde auto laten keuren in Hechtel-Eksel en afgekeurd omdat er geen gelijkvormigheidsattest is.
                        Mijn Renault Safrane uit 1995 heeft nog geen Europees COC.
                        Volgens de stationschef moet de auto nog steeds een Belgisch of Europees COC hebben.
                        Mijn vermoeden is dat een Europees COC niet meer getoond hoeft te worden maar dat de auto wel een Belgisch of Europees COC moet hebben. The devil is in the details.

                        Ben benieuwd of iemand dit wel gaat lukken.
                        Een wagen van 1995 heeft nog geen coc dus je moet een pvg nummer hebben. Dus homolpgatiekeuring of je papieren bij renault zelf gaan halen.

                        Een wagen voor 1997 moet nog steeds de volle procedure doorlopen.
                        Oldies hebben ook geen coc etc nodig.
                        Polo 6n 1.4

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
                          Een wagen van 1995 heeft nog geen coc dus je moet een pvg nummer hebben. Dus homolpgatiekeuring of je papieren bij renault zelf gaan halen.

                          Een wagen voor 1997 moet nog steeds de volle procedure doorlopen.
                          Oldies hebben ook geen coc etc nodig.
                          Er word in het KB niet gesproken over een Europese CVO dus de keurmeester heeft het fout.

                          "De in België ingevoerde voertuigen die eerder in een andere Lidstaat van de Europese Unie waren ingeschreven, zijn niet onderworpen aan de verplichting het certificaat van overeenstemming voor te leggen Indien het kentekenbewijs van deze voertuigen echter onleesbaar of onvolledig is, overeenkomstig bijlage 1 van Richtlijn 1999/37/EG van de Raad van 29 april 1999 inzake de kentekenbewijzen van motorvoertuigen, mag het certificaat van overeenstemming worden gevraagd. De afwezigheid van het certificaat van overeenstemming zal echter geen aanleiding geven tot een sanctie.

                          Comment


                          • #14
                            Volgend jaar ga ik naar Sluis naar de keuring, is even ver als Gent of Sint-Niklaas

                            Comment


                            • #15
                              hm dus als ik binnen 2 jaar naar de keuring moet kan ik ook naar pakweg nederland of engeland gaan?
                              zou zalig zijn als ik niet meer bij die prutsers in onze belgische keuringcentra zou moeten gaan
                              lets have some more member berries

                              Comment

                              Working...
                              X