Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Files waren nooit erger

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Files waren nooit erger

    Nog nooit eerder stonden we zo lang in de file als dit jaar.
    Dat blijkt uit cijfers die dSAvond bij het Vlaams Verkeerscentrum opvroeg.
    Sinds 2007 is de filezwaarte bijna verdubbeld. En mogelijk wordt het nog erger.
    Ook cijfers van Touring Mobilis bevestigen dat het verkeer minder vlot verloopt dan de voorbije jaren.
    Zo was september 2013 de slechtste septembermaand ooit in het Belgische verkeer.
    Er stond in heel het land 8.108 km file, ruim 2.000 km meer dan vorig jaar in dezelfde maand.
    De belangrijkste verkeersaders van Vlaanderen slibben langzaam dicht, blijkt uit de gegevens van het Verkeerscentrum,
    die het aantal kilometers file verrekend met het aantal uren dat die files blijven staan.
    Op drie na scoort elke maand een filerecord in vergelijking met andere jaren.
    standaard.be

  • #2
    tja ze moeten nog meer overal de snelheden omlaag halen...
    lets have some more member berries

    Comment


    • #3
      Ha, dat staat dan in schril contrast met Nederland. http://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/ne...=news-and-tips
      Wat ben ik blij dat we daar heel dikwijls moeten rondtoeren.
      Het wordt hoog tijd dat ze hier in België eens wakker schieten en drastische controles gaan uitvoeren op alles wat niet toegelaten is en hun wegen eens gaan verbouwen. Vermits die planningen er nog niet zijn, zal Nederland mijlen ver vooruitlopen op mobiliteitsvlak.
      Matienko & co moeten NU maar eens aan de alarmbel trekken.
      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
        Ha, dat staat dan in schril contrast met Nederland. http://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/ne...=news-and-tips
        Wat ben ik blij dat we daar heel dikwijls moeten rondtoeren.
        Het wordt hoog tijd dat ze hier in België eens wakker schieten en drastische controles gaan uitvoeren op alles wat niet toegelaten is en hun wegen eens gaan verbouwen. Vermits die planningen er nog niet zijn, zal Nederland mijlen ver vooruitlopen op mobiliteitsvlak.
        Matienko & co moeten NU maar eens aan de alarmbel trekken.
        In Nederland hebben ze gekozen voor meer asfalt. Dus de files zijn sterk afgenomen. Minder files, minder vervuiling. Hier zijn de milieuorganisaties niet zo slim helaas.

        Comment


        • #5
          ja, nog wa meer wegenwerken, flitspalen waar elke chauffeur dan ineens afremt tot 20km/h lager dan toegelaten, trajectcontroles, extra verkeerslichten, extra drempels, vrije banen voor de lijn en grote 2vaksbanen die dan naar 1 vak gaan ...

          terwijl vroeger alles plaats moet maken om de doorstroming zo snel mogelijk te maken, gaan ze nu de omgekeerde weg op door overal de snelheid te verlagen en het verkeer stil te leggen. dan gebeuren er namelijk minder dodelijke ongelukken... dat ze dan ook maar direct een wet stemmen dat iedereen maar 1kind meer mag hebben.

          we zijn nu al met teveel, en dat moet je op 2 manieren interpreteren. zowel het totaal op dit bolleke, als het aantal chauffeurs op de weg

          Comment


          • #6
            Een overheidsaktie ter promotie van euthanasie zou veel leed oplossen...

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
              Een overheidsaktie ter promotie van euthanasie zou veel leed oplossen...
              Ik wilde net hetzelfde zeggen. Nog geen enkele deftige reactie hier gelezen.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                Ik wilde net hetzelfde zeggen. Nog geen enkele deftige reactie hier gelezen.
                Geen enkele zeg je?

                Valt het jou de laatste tijd op dat je ook tijdens de spits nog redelijk goed kunt doorrijden? Kan kloppen, het aantal files schijnt historisch laag te zijn. In het derde kwartaal bedroeg het aantal files nog slechts de helft van het gemiddelde van de afgelopen 7 jaar, aldus de ANWB, terwijl de filezwaarte (lengte […]


                In Nederland is men al een tijd bezig de infrastructuur te verbeteren, met name door het verbreden van sommige snelwegen etc. De aanpassingen aan de ring rond Eindhoven hebben ervoor gezorgd dat er veel minder file is. Hier moddert men enkel maar aan. Eindeloos politiek gezwam over de Oosterweelverbinding, het verbreden van de Ring rond Brussel etc etc. Auto's die doorstromen aan 80-100km/h verbruiken imo minder dan auto's die in de file staan aan te schuiven.

                Of is dit geen deftige reactie?

                Dat we met teveel op de aardkloot zijn is misschien misplaatst, want we zijn er zelf ook bij. Net zoals we niet in de file staan, maar de file zijn.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                  Geen enkele zeg je?

                  Valt het jou de laatste tijd op dat je ook tijdens de spits nog redelijk goed kunt doorrijden? Kan kloppen, het aantal files schijnt historisch laag te zijn. In het derde kwartaal bedroeg het aantal files nog slechts de helft van het gemiddelde van de afgelopen 7 jaar, aldus de ANWB, terwijl de filezwaarte (lengte […]


                  In Nederland is men al een tijd bezig de infrastructuur te verbeteren, met name door het verbreden van sommige snelwegen etc. De aanpassingen aan de ring rond Eindhoven hebben ervoor gezorgd dat er veel minder file is. Hier moddert men enkel maar aan. Eindeloos politiek gezwam over de Oosterweelverbinding, het verbreden van de Ring rond Brussel etc etc. Auto's die doorstromen aan 80-100km/h verbruiken imo minder dan auto's die in de file staan aan te schuiven.

                  Of is dit geen deftige reactie?

                  Dat we met teveel op de aardkloot zijn is misschien misplaatst, want we zijn er zelf ook bij. Net zoals we niet in de file staan, maar de file zijn.
                  En wat ga je doen als de wegen allemaal verbreed zijn, en het verkeer over 20 jaar weer stil staat? Nog eens verbreden? We hebben hier in Vlaanderen het ongeluk dat we allemaal met onze snuit tegen mekaar wonen. We zitten gans der dagen te kankeren dat alles vastzit en dat we in de file staan. Nen hele hoop mensen bij elkaar en dan nog collectief de auto nemen voor elke verplaatsing, hoe belachelijk klein dat die ook is, tsja.. . 1 op 3 Vlamingen neemt voor verplaatsingen van minder dan 1 km(!!!) de auto. Ja, komaan seg. Ik lach is met al die zever hoor.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                    En wat ga je doen als de wegen allemaal verbreed zijn, en het verkeer over 20 jaar weer stil staat? Nog eens verbreden? We hebben hier in Vlaanderen het ongeluk dat we allemaal met onze snuit tegen mekaar wonen. We zitten gans der dagen te kankeren dat alles vastzit en dat we in de file staan. Nen hele hoop mensen bij elkaar en dan nog collectief de auto nemen voor elke verplaatsing, hoe belachelijk klein dat die ook is, tsja.. . 1 op 3 Vlamingen neemt voor verplaatsingen van minder dan 1 km(!!!) de auto. Ja, komaan seg. Ik lach is met al die zever hoor.
                    Ja, want de structurele files rond de Ring van Antwerpen en Brussel, de E17/19/34/313 etc etc staan er elke dag door mensen die voor enkele km's de auto nemen... Als je ze niet verbreedt en over 20 jaar zijn we met nog meer, dan staat er gewoon nog meer file. Het is inderdaad een tijdelijke oplossing, maar niets doen is ook nefast. In Nederland heeft de verbreding van de A2 (10 vaks momenteel) de filedruk serieus doen afnemen.

                    Als ik voor het werk naar Brussel moet, neem ik ook de trein, maar om aan het station te geraken, neem ik de auto. Met de bus 45 minuten, met de auto 10... Met de fiets een half uur door weer en wind in je pak met je laptop over je schouder... Ook niet ideaal.

                    Comment


                    • #11
                      Daar zeg je het, als ik met het openbaar vervoer naar mijn werk wil, doe ik er een uur over. met de auto 20 minuten. met de fiets 45 minuten. En de bus rijdt zich ook vast in de file in de dorpskernen, waar ik als autochauffeur op de snelweg minder kans op vertraging heb. Goed, ik heb 'geluk' met mijn werklocatie maar ligt die keuze voor de job niet bij de werknemer zelf?

                      De auto was vroeger een gemak. We zijn met zijn allen zodanig gaan wonen dat we dicht bij de snelweg zitten (of bij een grote weg daarheen) maar we wonen ook verder van het openbaar vervoer af. Als ik een treinstation wil, moet ik minstens 5 km fietsen (of autorijden, maar dan verminder ik het autoverkeer niet). De dichtstbijzijnde oprit naar de snelweg is 1,5 km.

                      Mensen blijven dat ook doen; elke ochtend zie ik files staan vanaf Kontich op de E19 richting Brussel. Toch blijven mensen zich vastrijden, dat betekent dat ze geen snellere oplossing zien. Ik heb me al afgevraagd waarom ze dat doen en of ik dat ook zou doen. Maar ik weet het antwoord al en dat ligt in de reden waarom ik de andere richting uit werk. Elke dag in de file zou ik niet kunnen.

                      Volgens mij ligt de oplossing in een steviger openbaar vervoernet, waarbij mensen grààg de trein gaan nemen en deels in een kilometerheffing, waarbij mensen gaan nadenken voor ze in de file gaan staan en daar extra voor betalen. En - en nu ga ik overdrijven - schaf dan ineens ook die firmawagens af, dan gaat de secretaresse van bedrijf X sneller de trein nemen dan de auto, of ook tweemaal nadenken vooraleer ze naar de Ardennen rijdt om boodschappen (een overdreven voorbeeld, ik weet het).

                      Maar nee, bij de NMBS zijn ze meer bezig met postjes verdelen en ontslagpremies dan met de treinen aantrekkelijk te maken voor de gebruikers. Dat een slecht rijdende trein op een drukke lijn doodgewoon wordt afgeschaft, is daar een voorbeeld van. Dat er stations worden gesloten omwille van het dalende aantal gebruikers is nog een ander voorbeeld.

                      En dankzij de auto wonen we nu ook veel verder van andere dingen dan vroeger. Dat was geen probleem, we gebruikten de snelweg gewoon. Nu doen we dat nog maar door het hogere aantal gebruikers staan we vaker vast.
                      autofans.be

                      "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." | RIP Tom

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                        Ja, want de structurele files rond de Ring van Antwerpen en Brussel, de E17/19/34/313 etc etc staan er elke dag door mensen die voor enkele km's de auto nemen...
                        Je zou er van schrikken hoeveel mensen daar tussen staan die, inderdaad niet voor twee, drie km... maar wel voor een km of 10 te rijden daar tussen staan.


                        Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                        Als je ze niet verbreedt en over 20 jaar zijn we met nog meer, dan staat er gewoon nog meer file. Het is inderdaad een tijdelijke oplossing, maar niets doen is ook nefast. In Nederland heeft de verbreding van de A2 (10 vaks momenteel) de filedruk serieus doen afnemen.
                        Neen, blijven investeren in goede fietspaden (ze zijn al op de goede weg) en het openbaar vervoer optimaliseren. Dat is de oplossing. We moeten eindelijk eens beginnen beseffen dat het op termijn echt niet anders kan.



                        Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                        Als ik voor het werk naar Brussel moet, neem ik ook de trein, maar om aan het station te geraken, neem ik de auto. Met de bus 45 minuten, met de auto 10... Met de fiets een half uur door weer en wind in je pak met je laptop over je schouder... Ook niet ideaal.
                        Ik ben het volledig met uw situatie eens. Maar weeral, er zitten er héél veel in die ottokes die niet in uw situatie zitten (pakje met laptop,...). En regenen doet het ook al niet elke dag hé. Als morgen iedereen, die verplaatsingen maakt van onder pakweg de 7 à 8 km met de auto, en in een situatie zit dat hij gemakkelijk een fiets zou kunnen nemen, die fiets zou nemen (of een ander alternatief). Dan is morgen de helft van het fileleed opgelost. Maar ja, een Belg en z'n auto... da's heilig hé.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door svenio_g Bekijk Berichten

                          Mensen blijven dat ook doen; elke ochtend zie ik files staan vanaf Kontich op de E19 richting Brussel. Toch blijven mensen zich vastrijden, dat betekent dat ze geen snellere oplossing zien. Ik heb me al afgevraagd waarom ze dat doen en of ik dat ook zou doen. Maar ik weet het antwoord al en dat ligt in de reden waarom ik de andere richting uit werk. Elke dag in de file zou ik niet kunnen.
                          Voor velen is er wel een snellere oplossing, alleen is die auto zo gemakkelijk te nemen, je zit warm, droog, comfi,... .

                          Ik zie ze ook staan die files, op de E313. Tegenwoordig is het daar gans de dag file. Gewoon te gek voor woorden. Voor velen is het een gewone zaak geworden, dat in de file staan. Krantje lezen, SMS'en, werken, eten,... .

                          Comment


                          • #14
                            true. En schrijf maar eens waar jij aan denkt als je aan 'treinreizen' denkt. Dat is waarschijnlijk niet 'luidkeels meebrullen met muziek', 'de verwarming zelf regelen',...
                            Terwijl je perfect je krant kan lezen op de trein, met zelfs minder gevaarlijke gevolgen.
                            Het probleem is vaak dat je reis verkapt is, waardoor je evenlang staat te wachten als dat je onderweg bent.
                            autofans.be

                            "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." | RIP Tom

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                              Voor velen is er wel een snellere oplossing, alleen is die auto zo gemakkelijk te nemen, je zit warm, droog, comfi,... .

                              Ik zie ze ook staan die files, op de E313. Tegenwoordig is het daar gans de dag file. Gewoon te gek voor woorden. Voor velen is het een gewone zaak geworden, dat in de file staan. Krantje lezen, SMS'en, werken, eten,... .
                              De paar dagen per week dat ik naar Brussel moet, doe ik er makkelijk anderhalf uur tot 1u45 enkele weg over (van deur tot deur). Dat is de auto naar het station, parking zoeken, wandelen, wachten op de trein (want je bent te vroeg gezien je het parking zoeken moet incalculeren), de reeds overvolle trein op, gekneld zitten, verplicht luisteren naar de soms luidruchtige zever van anderen, in de winter gegarandeerd ziektes oplopen, aankomen, de dagelijkse 10 minuten vertraging, desnoods nog eens de metro op, ... En 's avonds weer van dat.

                              Eerlijk gezegd zou ik het ook niet kunnen alle dagen in de file staan. Net zo min ik het zou aankunnen om alle dagen het openbaar vervoer te nemen. Het is de cholera of de pest.

                              Moest plots 25% van de dagelijkse pendelaars van de auto in de trein stappen... Dat wil je ook niet meemaken. Brussel Centraal met z'n 6 sporen is een serieuze bottleneck. Nog een paar meer treinen erdoor en het loopt gans in de soep.

                              Ik ben voorstander van stiltewagons, stiltebussen, stiltetrams, stiltemetro's,...

                              Comment


                              • #16
                                Daarom dat ik zeg, blijven investeren in alternatieven. Beter openbaar vervoer en betere fietspaden.

                                Comment


                                • #17
                                  Voor mij is met de trein naar het werk pendelen: zorgen dat ik op tijd aan het station ben, vijf minuten treinen, Metro-krantje in het volgende station pakken en de volgende trein richting Brussel opstappen om tijdens de rit het krantje op mijn gemak te lezen en aan te komen zonder stress.
                                  Met de auto is dat: niet weten wanneer ik moet vertrekken omdat ik niet weet hoe lang ik onderweg ga zijn, mij frustreren over de stoten van sommige andere weggebruikers, om dan gestresseerd op het werk te komen. In het beste geval ben ik sneller met de auto, maar er hoeft maar 1 ding mis te gaan, en ik doe er even lang of langer over dan met de trein.
                                  Met de moto is het snelst, maar niet zonder risico en dus ook niet zonder stress.

                                  Comment


                                  • #18
                                    IK vind toch dat ze nu op de E40 Brussel-Leuven met de filestroken een serieuze vooruitgang hebben geboekt.
                                    Ik sta er zelf niet in (altijd met de moto) maar ik moet opmerkelijk minder filefilteren.

                                    Comment


                                    • #19
                                      m.i. is een ander probleem het grotere verloop in de bedrijfswereld. Vroeger kon je gaan wonen dichtbij je werk, waar je heel je leven zou blijven werken. Dat heb ik ook gedaan. Maar toen ben ik van werkgever veranderd ('t was van de moet), en nu heb ik 30km enkel richting te doen, zonder mogelijkheid met het openbaar vervoer.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door svenio_g Bekijk Berichten
                                        Goed, ik heb 'geluk' met mijn werklocatie maar ligt die keuze voor de job niet bij de werknemer zelf?
                                        Nee dat is geen keuze van de werknemer, dat is een keuze van de overheid en de bedrijven. Mensen gaan werken waar er werk wordt aangeboden. En daar zit het grote probleem van mij, de planning in dit land qua ruimtelijke ordening is een ramp en dat al heel lang. En de Nederlanders waar we hier zo over stoefen die zijn al jaren veel beter bezig op dat vlak dan wij. Bedrijven met kantoren bijvoorbeeld in Kontich of Diegem dat slaagt op niks. Ze zitten niet in de stad dus kunnen niet profiteren van het openbaar vervoer dat daar voor handen is en ze zitten ook niet ver genoeg van de stad om geen last te hebben van het verkeer dat richting de stad gaat. Als de overheid dan ook nog is toelaat dat net op die plekken kantoren worden gebouwd voor duizenden mensen met 1 busverbinding, een treinverbinding om het uur met een boemeltreintje en 1 straat om de kantorenzone te verlaten dan is het helemaal triest.

                                        Ik hoor mensen dan zeggen van ga dicht bij je job wonen, maar dat is voor die locaties gewoon onmogelijk. Mijn buitenlandse collega's zijn 45 minuten onderweg met het openbaar vervoer of met de wagen vanop de dichtstbijzijnde woonlocaties die ze gevonden hebben.

                                        Als je dan ook nog is je lange-afstandsverkeer steevast over de ringwegen van je grootste steden gaat sturen en die gaat mengen met het lokale verkeer dan is het helemaal een ramp. Ik moet elke dag langs Leuven om naar Brussel te rijden, daar jaagt men het lokaal verkeer de snelweg op ...
                                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                        '15 Volvo XC60 D3

                                        Comment

                                        Working...
                                        X