Deze 'speciale' rijstroken moeten de file beperken, maar is dat ook zo?
Mijn ervaring is dat er nog veel onwetendheid is over het gebruik van zulke stroken:
De spitsstrook op de E40 tussen Sterrebeek en Leuven bijvoorbeeld is de minst gebruikte rijstrook tijdens de spits, omdat mensen er (bewust?) te weinig gebruik van maken. De file is er wel aanzienlijk verminderd sinds de aanleg van deze spitsstrook. Maar als je er wel gebruik van maakt en je rijdt anderen langs rechts voorbij, ben je dan in overtreding?
De weefstroken op de E314 tussen Leuven en Kessel-Lo worden door zogenaamde fileratten gebruikt om de file langs rechts in te halen:
Maar hoe gebruik je nu zo'n weefstrook correct?
Vanaf wanneer mag je er op rijden als je de volgende afrit neemt? Pas vanaf het bord dat de afrit aangeeft? Of al vanaf de onderbroken witte lijn?
En wanneer moet je invoegen als je de oprit net hebt genomen? Zo snel mogelijk? Of pas helemaal op het einde voor de onderbroeken witte lijn over gaat in een volle witte lijn?
Mijn ervaring is dat er nog veel onwetendheid is over het gebruik van zulke stroken:
De spitsstrook op de E40 tussen Sterrebeek en Leuven bijvoorbeeld is de minst gebruikte rijstrook tijdens de spits, omdat mensen er (bewust?) te weinig gebruik van maken. De file is er wel aanzienlijk verminderd sinds de aanleg van deze spitsstrook. Maar als je er wel gebruik van maakt en je rijdt anderen langs rechts voorbij, ben je dan in overtreding?
De weefstroken op de E314 tussen Leuven en Kessel-Lo worden door zogenaamde fileratten gebruikt om de file langs rechts in te halen:
Maar hoe gebruik je nu zo'n weefstrook correct?
Vanaf wanneer mag je er op rijden als je de volgende afrit neemt? Pas vanaf het bord dat de afrit aangeeft? Of al vanaf de onderbroken witte lijn?
En wanneer moet je invoegen als je de oprit net hebt genomen? Zo snel mogelijk? Of pas helemaal op het einde voor de onderbroeken witte lijn over gaat in een volle witte lijn?
Comment