Mededeling

Collapse
No announcement yet.

spitsstroken en weefstroken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • spitsstroken en weefstroken

    Deze 'speciale' rijstroken moeten de file beperken, maar is dat ook zo?

    Mijn ervaring is dat er nog veel onwetendheid is over het gebruik van zulke stroken:

    De spitsstrook op de E40 tussen Sterrebeek en Leuven bijvoorbeeld is de minst gebruikte rijstrook tijdens de spits, omdat mensen er (bewust?) te weinig gebruik van maken. De file is er wel aanzienlijk verminderd sinds de aanleg van deze spitsstrook. Maar als je er wel gebruik van maakt en je rijdt anderen langs rechts voorbij, ben je dan in overtreding?

    De weefstroken op de E314 tussen Leuven en Kessel-Lo worden door zogenaamde fileratten gebruikt om de file langs rechts in te halen:
    Exact acht weken na de ingebruikname van weefstroken op de E314 tussen Heverlee en Wilsele blijft het beloofde effect uit. Een oorzaak is het asociale gedrag van talloze automobilisten, die de weefstrook niet correct gebruiken.


    Maar hoe gebruik je nu zo'n weefstrook correct?
    Vanaf wanneer mag je er op rijden als je de volgende afrit neemt? Pas vanaf het bord dat de afrit aangeeft? Of al vanaf de onderbroken witte lijn?
    En wanneer moet je invoegen als je de oprit net hebt genomen? Zo snel mogelijk? Of pas helemaal op het einde voor de onderbroeken witte lijn over gaat in een volle witte lijn?

  • #2
    bij druk verkeer wordt het voorbijrijden van andere voertuigen op andere rijstroken niet aanzien als inhalen
    www.peugeotforum.be

    Comment


    • #3
      De regels zijn niet zo moeilijk: men mag niet rechts inhalen via de spitsrijstrook noch via de weefstrook.

      Een beetje moeilijker natuurlijk hoe gebruik maken van de weefstrook, deze strook moet gezien worden als een lange op- en afritstrook en men moet dezelfde regels toepassen daar als bij een andere op- en afrit. JE mag gebruik maken van de afrit vanaf het moment dat je de onderbroken streep kunt nemen, bij de oprit moet je de strook verlaten voor de ononderbroken streep begint.

      PS bij file rijden spreken we niet van rechts inhalen (dus dan kan bijvoorbeeld de spitsstrook sneller zijn dan de links naastgelegen strook zonder dat we van inhalen spreken).
      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

      Comment


      • #4
        haal je ook in als je gewoon sneller rijdt, zonder achteraf hem af te couperen, dus niet er weer voor rijden? Heb er zelf ook nog nooit gebruik van gemaakt, mensen bekijken je nogal snel als asociaal als je zoiets doet...

        Comment


        • #5
          Bedoel je bij een oprit als je de snelweg wilt oprijden?

          De oprit en de snelweg zelf vormen twee aparte rijbanen, met een soort kruispunt, maar gezien het twee aparte rijbanen zijn kan men hier niet spreken van inhalen.
          Hier kon iets interessant gestaan hebben...

          Comment


          • #6
            Die weefstrook komt me ook verwarrend over. Door de stippellijn heb je het gevoel dat je eigenlijk een vak moet opschuiven naar rechts, maar als je dan verder ziet dat die gewoon overgaat in de afritstrook, dan moet je terug naar links eigenlijk, en dan moet je opnieuw afremmen waarbij je het verkeer achter je (dat eraf wil) ofwel het verkeer op de linkerstrook hindert doordat je er daar terug op wil.

            Comment


            • #7
              Vitus, een stippellijn die een op-/afrit of weefstrook scheidt van de andere rijstroken ziet er toch wel anders uit dan de stippellijnen tussen twee rijstroken:



              Zo verwarrend kan het dus niet zijn.

              Comment


              • #8
                Die ziet er inderdaad anders uit, alleen twijfelde ik of het ook bedoeling is dat je er naar dat vak opschuift als het leeg is (zoals bij gewone rijstroken). Dus kennelijk niet.

                Ondertussen heb ik dus vernomen dat dat niet de bedoeling is, en die rijstroken alleen dienen voor "lokaal verkeer" dat iets meer ruimte krijgt om in te voegen op de gewone rijstroken, ofwel kan blijven rijden op die weefstrook tot aan de volgende afrite waarmee ze verbonden is.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                  PS bij file rijden spreken we niet van rechts inhalen (dus dan kan bijvoorbeeld de spitsstrook sneller zijn dan de links naastgelegen strook zonder dat we van inhalen spreken).
                  Maar wat is file? Als het stilstaat op het vierde vak en ik op de spitsstrook 120 rijd, is dat ok?
                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                  '15 Volvo XC60 D3

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                    Maar wat is file? Als het stilstaat op het vierde vak en ik op de spitsstrook 120 rijd, is dat ok?
                    Als alle vakken volzitten, dan zie ik niet in hoe je nog aan 120 of zelfs trager zal kunnen rijden op de spitsstrook. Die spitsstrook gaat zich automatisch vullen met verkeer uit de andere rijstroken als ze zien dat er ruimte is op de spitsstrook.
                    De situatie die jij beschrijft is meer de situatie aan het begin van een oprit waarbij op de oprit het verkeer nog schuift, maar de rijstroken zelf vol zitten.

                    Wat je wel ziet, bij minder druk verkeer, dat mensen ietwat aarzelen om op die spitsstrook te rijden (als ze vrijgegeven is uiteraard) wanneer het op de gewone rijstroken ook vlot genoeg gaat. Dan zie je autos op de spitsstrook wel de andere rijstroken vlot voorbijhalen. Maar daar is m.i. niets verkeerd mee want de andere stroken kunnen die spitsstrook evenzeer gebruiken.

                    Comment


                    • #11
                      Denk t niet, rechts inhalen mag niet.
                      Maar iedereen doet t op de e314
                      Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                      Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                      Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
                        Als alle vakken volzitten, dan zie ik niet in hoe je nog aan 120 of zelfs trager zal kunnen rijden op de spitsstrook. Die spitsstrook gaat zich automatisch vullen met verkeer uit de andere rijstroken als ze zien dat er ruimte is op de spitsstrook.
                        De situatie die jij beschrijft is meer de situatie aan het begin van een oprit waarbij op de oprit het verkeer nog schuift, maar de rijstroken zelf vol zitten.

                        Wat je wel ziet, bij minder druk verkeer, dat mensen ietwat aarzelen om op die spitsstrook te rijden (als ze vrijgegeven is uiteraard) wanneer het op de gewone rijstroken ook vlot genoeg gaat. Dan zie je autos op de spitsstrook wel de andere rijstroken vlot voorbijhalen. Maar daar is m.i. niets verkeerd mee want de andere stroken kunnen die spitsstrook evenzeer gebruiken.
                        Ik doe dagelijks E40 met spitsstroken en E314 met weefstroken. Het is al meermaals voorgevallen dat het uiterst links zo goed als stilstaat en dat er rechts een volledig lege spitsstrook ligt Op zich een heel gevaarlijke situatie en ik pas mijn tempo dan ook aan op de spitsstrook, maar ik ga toch nog wel zeker dubbel zo snel als links. In de praktijk vult die spitstrook zich dus nog steeds niet, ook niet na al die maanden dat ze nu al in gebruik is.

                        Wat mij het meeste opvalt is dat de vrachtwagens niet naar rechts gaan. Ik heb zelfs al meegemaakt dat ze op het eerste vak blijven en dan nog gaan inhalen over het tweede vak ... als je dan komt aangereden krijg je een zeer vreemd effect dat de meeste uit natuurlijke reflex naar links schuiven om in te halen, waardoor dan heel de boel links vast slaagt. Rechts is er een leegte dan ....

                        Weefstroken zijn mijns inziens een belachelijk gevolg van een Vlaams probleem en zijn aan de basis gewoon dom. Brengen ze iets bij? Het echte oordeel zal pas komen als de ring van Leuven terug volledig open is, maar ik denk dat ze uiteindelijk een maat voor niks gaan zijn. Lokaal verkeer? Die moeten wegblijven van de snelweg. Langere op- en afritten verhogen de veiligheid, maar minder op- en afritten zijn het enige antwoord op de problemen die we op die plekken kennen waar er weefstroken zijn.
                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                        '15 Volvo XC60 D3

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
                          Denk t niet, rechts inhalen mag niet.
                          Maar iedereen doet t op de e314
                          Ja, maar dat zijn weefstroken, geen spitsstroken.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten

                            Weefstroken zijn mijns inziens een belachelijk gevolg van een Vlaams probleem en zijn aan de basis gewoon dom. Brengen ze iets bij? Het echte oordeel zal pas komen als de ring van Leuven terug volledig open is, maar ik denk dat ze uiteindelijk een maat voor niks gaan zijn. Lokaal verkeer? Die moeten wegblijven van de snelweg. Langere op- en afritten verhogen de veiligheid, maar minder op- en afritten zijn het enige antwoord op de problemen die we op die plekken kennen waar er weefstroken zijn.
                            Ik denk dit eigenlijk ook, ten eerste hoeveel lokaal verkeer gebruikt effectief de E314 om van oprit naar volgende afrit te rijden vraag ik me af? Voor het overige, al het verkeer, ook op die weefstrook moet uiteindelijk terug op de twee andere vakken als het verder wil, dus loopt het daar weer strop.
                            Het probleem van de E314 vanaf Leuven is dat die in de spitsuren véél te krap is voor het verkeer dat erover moet, eigenlijk zou dat evenzeer een drievaksbaan moeten zijn, zeker tot bv. Aarschot of minstens tot de plek waar het meeste Brabantse verkeer dat van Brussel komt er ondertussen weer af is.
                            Last edited by Vitus; 28/10/2013, 14:43.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
                              Ik denk dit eigenlijk ook, ten eerste hoeveel lokaal verkeer gebruikt effectief de E314 om van oprit naar volgende afrit te rijden vraag ik me af? Voor het overige, al het verkeer, ook op die weefstrook moet uiteindelijk terug op de twee andere vakken als het verder wil, dus loopt het daar weer strop.
                              Het probleem van de E314 vanaf Leuven is dat die in de spitsuren véél te krap is voor het verkeer dat erover moet, eigenlijk zou dat evenzeer een drievaksbaan moeten zijn, zeker tot bv. Aarschot of minstens tot de plek waar het meeste Brabantse verkeer dat van Brussel komt er ondertussen weer af is.
                              Dat zie je toch vaak hoor mensen die er op komen op de E314 en de volgende afrit er weer afgaan, vooral in de ochtendspits, omdat het op die plek dan niet stilstaat

                              Leuven zou maar 2 op en afritten mogen hebben, en nog eentje extra voor medische urgentie aan Gasthuisberg. Al de rest is lokaal verkeer en zou niet op de E314 moeten gebeuren.
                              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                              '15 Volvo XC60 D3

                              Comment


                              • #16
                                Hier de manier waarop ze de spitsstrook op de E40 Brussel => Leuven compleet verneukt hebben;

                                Je hebt 4 rijstroken. Eerst passeer je het oude blauwe signalisatiebord. Daarop staat dat de rechterrijstrook de afslag sterrebeek is. 95% van al het verkeer schuift hier meteen op naar de 2de rijstrook (ook al het vrachtverkeer)

                                Nog geen 500 meter na dit bord staan de nieuwe dynamische borden. Hierop staat in de avondspits 4 x een groene pijl (spitsstrook open)

                                De afslag Sterrebeek ligt niet OP de rechterrijstrook, maar ERLANGS. Dus als je daar op blijft rijden, kom je uit op de spitsstrook. Maar al het verkeer dat opgeschoven is naar het 2de vak blijft mooi blind op dat vak rijden, zelfs nadat ze dat dynamisch bord voorbij zijn.

                                Natuurlijk is zo'n spitsstrook niet altijd beschikbaar, maar de plaatsing van die borden is gewoon achterlijk. Massief groot blauw bord en daarachter petieterige groene pijltjes die je bij tegenlicht nog niet eens ziet.

                                En vandaar dat je dus 10 kilometer verder nog altijd vrachtwagens, werfcamionetten en sleurhutten moederziel alleen op het 2de vak gaat vinden...
                                Mijn Skoda

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door TooTall Bekijk Berichten
                                  Hier de manier waarop ze de spitsstrook op de E40 Brussel => Leuven compleet verneukt hebben;

                                  Je hebt 4 rijstroken. Eerst passeer je het oude blauwe signalisatiebord. Daarop staat dat de rechterrijstrook de afslag sterrebeek is. 95% van al het verkeer schuift hier meteen op naar de 2de rijstrook (ook al het vrachtverkeer)

                                  Nog geen 500 meter na dit bord staan de nieuwe dynamische borden. Hierop staat in de avondspits 4 x een groene pijl (spitsstrook open)

                                  De afslag Sterrebeek ligt niet OP de rechterrijstrook, maar ERLANGS. Dus als je daar op blijft rijden, kom je uit op de spitsstrook. Maar al het verkeer dat opgeschoven is naar het 2de vak blijft mooi blind op dat vak rijden, zelfs nadat ze dat dynamisch bord voorbij zijn.

                                  Natuurlijk is zo'n spitsstrook niet altijd beschikbaar, maar de plaatsing van die borden is gewoon achterlijk. Massief groot blauw bord en daarachter petieterige groene pijltjes die je bij tegenlicht nog niet eens ziet.

                                  En vandaar dat je dus 10 kilometer verder nog altijd vrachtwagens, werfcamionetten en sleurhutten moederziel alleen op het 2de vak gaat vinden...
                                  Ja ok, dat is in het begin verwarrend, maar maanden later zouden al die pendelaars en beroepschauffeurs dat toch moeten weten ...
                                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                  '15 Volvo XC60 D3

                                  Comment


                                  • #18
                                    We zullen zien, tot op heden is er alleszins geen verbetering.

                                    Wat we echt van verstomd staan zijn de zogenaamde "beroepschauffeurs"...;

                                    1. Dynamisch bord SPITSSTROOK OPEN
                                    2. Bord met 4 groene pijlen
                                    3. In de verte 1 vrachtwagen die op de spitsstrook zit

                                    En dan nog blijven 9 van de 10 vrachtwagens gewoon op het 2de vak rijden, 10 kilometer aan een stuk, tot in Leuven. En ondertussen hebt ge wel regelmatig iemand die hun langs rechts voorbij steekt. Zien die mannen dat dan niet, willen ze niet, te lui, te koppig? Het is nu al enkele maanden open, en we zien toch niet veel verbetering.
                                    Mijn Skoda

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door TooTall Bekijk Berichten
                                      Hier de manier waarop ze de spitsstrook op de E40 Brussel => Leuven compleet verneukt hebben;

                                      Je hebt 4 rijstroken. Eerst passeer je het oude blauwe signalisatiebord. Daarop staat dat de rechterrijstrook de afslag sterrebeek is. 95% van al het verkeer schuift hier meteen op naar de 2de rijstrook (ook al het vrachtverkeer)

                                      Nog geen 500 meter na dit bord staan de nieuwe dynamische borden. Hierop staat in de avondspits 4 x een groene pijl (spitsstrook open)

                                      De afslag Sterrebeek ligt niet OP de rechterrijstrook, maar ERLANGS. Dus als je daar op blijft rijden, kom je uit op de spitsstrook. Maar al het verkeer dat opgeschoven is naar het 2de vak blijft mooi blind op dat vak rijden, zelfs nadat ze dat dynamisch bord voorbij zijn.

                                      Natuurlijk is zo'n spitsstrook niet altijd beschikbaar, maar de plaatsing van die borden is gewoon achterlijk. Massief groot blauw bord en daarachter petieterige groene pijltjes die je bij tegenlicht nog niet eens ziet.

                                      En vandaar dat je dus 10 kilometer verder nog altijd vrachtwagens, werfcamionetten en sleurhutten moederziel alleen op het 2de vak gaat vinden...
                                      Dat klopt, maar op zich is dat een praktisch probleem. Wanneer men van de Ring komt en de E40 opnieuw oprijdt, zou men dat bord dat die afslag van Sterrebeek enz aankondigt weghalen, daar een groot bord zetten dat de vier rijstroken bestrijkt met aanduiding dat die vierde een pechtstrook is, en dat bord van die afslag veel verder bij de eigenlijke afrit zelf zetten. Ik heb trouwens nooit begrepen waarom die afrit Sterrebeek zo lang moest zijn.

                                      Dat zou al veel verwarring vermijden.
                                      Last edited by Vitus; 29/10/2013, 10:28.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door TooTall Bekijk Berichten
                                        We zullen zien, tot op heden is er alleszins geen verbetering.
                                        Bij mijn weten is er wel degelijk een verbetering dankzij de spitsstrook, het verkeer tussen Brussel en Leuven loopt minder snel vast, er is sprake van tijdswinst tot half uur (op een stuk waar je normaal verkeer misschien 20 minuten over rijdt)

                                        Comment

                                        Working...
                                        X