Mededeling

Collapse
No announcement yet.

spitsstroken en weefstroken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Er is verbetering ja, maar dat is vooral te danken aan mensen die de vrachtwagens langs rechts inhalen over de spitsstrook...niet echt de bedoeling...maar ik overdrijf niet als ik zeg 9 van de 10 gaat naar het 2de vak na het blauwe bord, en blijft daar...
    Last edited by TooTall; 29/10/2013, 10:33.
    Mijn Skoda

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door TooTall Bekijk Berichten
      Er is verbetering ja, maar dat is omdat mensen de vrachtwagens langs rechts inhalen over de spitsstrook...niet echt de bedoeling...
      De voornaamste bedoeling van de strook is toch gelukt, vermindering file, de rest is praktische aanpak (duidelijker borden plaatsen, gewoontes veranderen chauffeurs)

      Comment


      • #23
        Het zal hopelijk wel komen he, en inderdaad zolang ik mooi rechts op cc kan rijden tot Leuven ben ik happy
        Mijn Skoda

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
          Bij mijn weten is er wel degelijk een verbetering dankzij de spitsstrook, het verkeer tussen Brussel en Leuven loopt minder snel vast, er is sprake van tijdswinst tot half uur (op een stuk waar je normaal verkeer misschien 20 minuten over rijdt)
          De verbetering is er, maar het is een kwestie van tijd tot het eens goed fout loopt met dat snelle verkeer dat rechts zit. Tijdswinst tot een half uur, is ook met een serieuze korrel zout te nemen in mijn ogen.
          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
          '15 Volvo XC60 D3

          Comment


          • #25
            Ik doe mijn woon-werkverkeer met de moto dus hier zit niet veel verschil in, maar mijn vriendin is nu toch een half uur vroeger thuis hoor.
            Last edited by Bjoxx; 29/10/2013, 13:36. Reden: grammatica

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door jakkewibis Bekijk Berichten
              De weefstroken op de E314 tussen Leuven en Kessel-Lo worden door zogenaamde fileratten gebruikt om de file langs rechts in te halen:
              http://www.nieuwsblad.be/article/det...31024_00807692
              Dat is dus je grootste onzin. Het zijn niet de fileratten die het effect fnuiken. Als je als doorgaand verkeer die stroken correct gebruikt, sta je nog altijd even hard in de file want degenen die de snelweg oprijden voegen nog altijd te vroeg in...

              En als het dan en bloque staat voor Gasthuisberg omdat men in Herent zit te weven, ja, dan rij ik met mijn motorfiets ook even die 2 kilometer onbenutte rijbaan af ipv te slingeren tussen het stilstaande verkeer...

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                De verbetering is er, maar het is een kwestie van tijd tot het eens goed fout loopt met dat snelle verkeer dat rechts zit.
                Inderdaad, er zijn 3 types conflicten bijgekomen:
                - snel verkeer op de spitsstrook waartussen moet ingevoegd worden van op de opritten
                - snel verkeer dat rechts passeert voor mensen die vanuit het midden een afrit willen gaan nemen, en in extremis zit dat snel verkeer nog verstopt achter een vrachtwagen die op het tweede vak zit.
                - de verleiding om van de snelle spitsstrook naar het snelle vak uiterst links door te steken wanneer daar helemaal links terug +120 kan. Daarbij kruis je dan 3 baanvakken...

                Comment


                • #28
                  Wooter, ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar of je met de moto nu tussen de auto's rijdt of naast de auto's (over de weefstrook) zal het verkeer niet beïnvloeden. Maar autobestuurders die de weefstrook louter gebruiken om langs rechts in te halen beïnvloeden het verkeer wel. Invoegen van op een weefstrook als je de snelweg oprijdt kan over de hele afstand van de weefstrook. Het is natuurlijk geen goed idee om dit te doen aan het begin van de weefstrook tegen 70 km/u als er geen file is.

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Mint Sauce Bekijk Berichten
                    Inderdaad, er zijn 3 types conflicten bijgekomen:
                    - snel verkeer op de spitsstrook waartussen moet ingevoegd worden van op de opritten
                    - snel verkeer dat rechts passeert voor mensen die vanuit het midden een afrit willen gaan nemen, en in extremis zit dat snel verkeer nog verstopt achter een vrachtwagen die op het tweede vak zit.
                    - de verleiding om van de snelle spitsstrook naar het snelle vak uiterst links door te steken wanneer daar helemaal links terug +120 kan. Daarbij kruis je dan 3 baanvakken...
                    En alles valt makkelijk op te lossen door de regel te volgen... Trager verkeer rechts...

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door jakkewibis Bekijk Berichten
                      Wooter, ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar of je met de moto nu tussen de auto's rijdt of naast de auto's (over de weefstrook) zal het verkeer niet beïnvloeden. Maar autobestuurders die de weefstrook louter gebruiken om langs rechts in te halen beïnvloeden het verkeer wel. Invoegen van op een weefstrook als je de snelweg oprijdt kan over de hele afstand van de weefstrook. Het is natuurlijk geen goed idee om dit te doen aan het begin van de weefstrook tegen 70 km/u als er geen file is.
                      Die fileratten zijn maar een bijkomstige zaak. Het feit dat men dacht dat dergelijke stroken enig effect zouden hebben is de grootste miskleun. Had men er nu een stevige spitsstrook van gemaakt waarbij je tijdens de spits 3 rijstroken ter beschikking hebt, dan zou het nog succes hebben gehad, maar nu zijn die invoeg- en uitvoegstroken per definitie leeg want het loopt nog altijd in de soep waar het vroeger in de soep liep. Verkeer dat in de ochtendspits in Kessel-Lo erop wil vs verkeer dat er in Herent eraf wil (en verkeer dat er in Herent op wil vs verkeer dat er in Winksele af wil) en verkeer dat er in Herent op wil vs verkeer dat er in Kessel-Lo af wil tijdens de avondspits. En dat betekent dan dat de stroken ter hoogte van Gasthuisberg tijdens de avondspits leeg zijn waar dan een occasionele filerat kan doorjagen (maar hoe zie je dat? Is dat iemand die van de Boudewijnlaan gewoon helemaal de oprit af rijdt tot aan Gasthuisberg, of iemand die na de Boudewijnlaan de lange uitvoegstrook pakt en net voor Gasthuisberg terug invoegt?!)

                      Laat staan dat je er een oplossing voor wil bedenken... Er staan nergens pijlen, volle lijnen, ... dus iedereen is vrij om op die stroken te rijden...

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                        Die fileratten zijn maar een bijkomstige zaak. Het feit dat men dacht dat dergelijke stroken enig effect zouden hebben is de grootste miskleun. Had men er nu een stevige spitsstrook van gemaakt waarbij je tijdens de spits 3 rijstroken ter beschikking hebt, dan zou het nog succes hebben gehad, maar nu zijn die invoeg- en uitvoegstroken per definitie leeg want het loopt nog altijd in de soep waar het vroeger in de soep liep. Verkeer dat in de ochtendspits in Kessel-Lo erop wil vs verkeer dat er in Herent eraf wil (en verkeer dat er in Herent op wil vs verkeer dat er in Winksele af wil) en verkeer dat er in Herent op wil vs verkeer dat er in Kessel-Lo af wil tijdens de avondspits. En dat betekent dan dat de stroken ter hoogte van Gasthuisberg tijdens de avondspits leeg zijn waar dan een occasionele filerat kan doorjagen (maar hoe zie je dat? Is dat iemand die van de Boudewijnlaan gewoon helemaal de oprit af rijdt tot aan Gasthuisberg, of iemand die na de Boudewijnlaan de lange uitvoegstrook pakt en net voor Gasthuisberg terug invoegt?!)

                        Laat staan dat je er een oplossing voor wil bedenken... Er staan nergens pijlen, volle lijnen, ... dus iedereen is vrij om op die stroken te rijden...
                        Volledig mee eens, trekt op geen kl&ten, niemand begrijpt ze en/of past ze juist toe
                        Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                        Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                        Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                          Die fileratten zijn maar een bijkomstige zaak. Het feit dat men dacht dat dergelijke stroken enig effect zouden hebben is de grootste miskleun. Had men er nu een stevige spitsstrook van gemaakt waarbij je tijdens de spits 3 rijstroken ter beschikking hebt, dan zou het nog succes hebben gehad, maar nu zijn die invoeg- en uitvoegstroken per definitie leeg want het loopt nog altijd in de soep waar het vroeger in de soep liep.
                          Om over het hele stuk tussen de E40 en de afrit Kessel-lo (in beide richtingen) een extra rijstrook aan te leggen, plus op- en afritten is er gewoon niet genoeg plaats. En dan zouden ze zowat alle bruggen ook moeten vervangen, wat het kostenplaatje serieus de hoogte in zou jagen.

                          Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                          ... En dat betekent dan dat de stroken ter hoogte van Gasthuisberg tijdens de avondspits leeg zijn waar dan een occasionele filerat kan doorjagen (maar hoe zie je dat? Is dat iemand die van de Boudewijnlaan gewoon helemaal de oprit af rijdt tot aan Gasthuisberg, of iemand die na de Boudewijnlaan de lange uitvoegstrook pakt en net voor Gasthuisberg terug invoegt?!)
                          Vooral de laatste uiteraard. In het eerste geval geen probleem als hij er op het einde vlot tussen kan zonder achterliggers die de afrit Gasthuisberg willen nemen te hinderen.

                          Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                          Laat staan dat je er een oplossing voor wil bedenken... Er staan nergens pijlen, volle lijnen, ... dus iedereen is vrij om op die stroken te rijden...
                          Nee, niet iedereen is vrij om op die stroken te rijden: enkel wie de strook als op en/of afrit gebruikt, mag hier rijden.

                          Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
                          Volledig mee eens, trekt op geen kl&ten, niemand begrijpt ze en/of past ze juist toe
                          Ik begrijp ze en denk ze toch juist toe te passen. Zo moeilijk is het toch niet?

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door jakkewibis Bekijk Berichten
                            Om over het hele stuk tussen de E40 en de afrit Kessel-lo (in beide richtingen) een extra rijstrook aan te leggen, plus op- en afritten is er gewoon niet genoeg plaats. En dan zouden ze zowat alle bruggen ook moeten vervangen, wat het kostenplaatje serieus de hoogte in zou jagen.
                            Er is genoeg plaats zonder de brug te vervangen. Je moet enkel de op- en afritten voor en na het viaduct aanleggen.

                            Het probleem is dat men niet heeft gekozen voor een spitsstrook, maar het verlengen van de op- en afritten in een onduidelijke 3e rijstrook. Een 3e rijstrook die je kan gebruiken, maar weer te kort is om nuttig te zijn bij vlot verkeer. Dus bij druk verkeer heb je nauwelijks ontlasting van de drukte...

                            Oorspronkelijk geplaatst door jakkewibis Bekijk Berichten
                            Vooral de laatste uiteraard. In het eerste geval geen probleem als hij er op het einde vlot tussen kan zonder achterliggers die de afrit Gasthuisberg willen nemen te hinderen.
                            Maar ter hoogte van de afrit Gasthuisberg kan jij niet zien of de persoon die komt invoegen een filerat is, of iemand die zoals het hoort vanaf de Boudewijnlaan komt en de hele oprit heeft afgereden.

                            De keren dat ik er gepasseerd ben, heb ik bij een quasi compleet stilstaande E314 geen fileratten gezien.

                            Oorspronkelijk geplaatst door jakkewibis Bekijk Berichten
                            Nee, niet iedereen is vrij om op die stroken te rijden: enkel wie de strook als op en/of afrit gebruikt, mag hier rijden.
                            Heb je daar wetteksten of zo voor? Want ik zie enkel een onderbroken lijn die de rijstroken splitst.

                            Oorspronkelijk geplaatst door jakkewibis Bekijk Berichten
                            Ik begrijp ze en denk ze toch juist toe te passen. Zo moeilijk is het toch niet?
                            Door juist toe te passen is het effect van de extra rijstrook nihil. Door fileratgewijs de stilstaande fases voorbij te rijden en even verder wanneer het verkeer terug vlot in te voegen, vul je netjes de gaten op die anderen vrolijk laten liggen. Herinner je nog die studie waaruit bleek dat aso's het verkeer vlotter doen verlopen door net zo een stunts?
                            Last edited by ; 06/11/2013, 11:41.

                            Comment

                            Working...
                            X