Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verkrijgen COC2 attest ombouw voertuig gedaan in Nederland

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Verkrijgen COC2 attest ombouw voertuig gedaan in Nederland

    Ik als zelfstandige heb een fiat ducato chassiscabine (zonder opbouw) nieuw gekocht in belgie, en deze omgebouwd in Nederland tot marktwagen (in belgie zijn geen goede marktwagenbouwers dgz..).

    Na goedgekeurt te zijn in nederland(APK?) ben ik hiermee naar het keuringsbureau te Hechtel gereden en deze proberen te keuren, gevolg: alles was goedgekeurd, alleen een COC2 attest voor de opbouw ontbreekt (in heel Europa kennen ze dit niet, en blijkbaar is belgie het enigste land waar dit nodig is, europese unie?).


    Op de keuring van Hechtel wisten ze niet welke richtlijnen ik moet volgen om dat attest te behalen, maar wel dat dit mogelijk was).



    Kan u mij aub richtlijnen geven hoe ik dit COC2 attest kan bekomen, de wagen is goedgekeurd in nederland en in Belgie (buiten COC2 attest).

    Of als iemand bekent is met keuringen of connecties heeft, wil ik gerust wel een som betalen om deze wagen gekeurt te krijgen.

    Alle hulp is welkom!!!



    Mercikes


    Last edited by ; 05/11/2013, 19:29. Reden: Kleur lettertype

  • #2
    Misschien kan u een antwoord krijgen op uw vragen bij de FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER

    Comment


    • #3
      Ik denk dat je het beste contact opneemt met een keuringsstation waar ze gelijkvormigheidsprocedures uitvoeren.
      Aangezien je het voertuig hebt aangekocht als chassiscabine moet je voor de opbouw een 2de COC hebben dit omdat je van een incompleet naar een voltooid voertuig bent gegaan.
      Dit kan in Alken, Antwerpen, Geel en Willebroek.

      Comment


      • #4
        Groot probleem

        Ik weet niet of jou probleem ondertussen is opgelost, maar begin 2013 heeft België als een van de eerste landen de Europees kaderrichtlijn als integrale nieuwe wetgeving ingevoerd. (met dank aan de regering Di Ripof die door het uitblijven van een definitieve regering haast moest zetten achter een aantal regel- en wetgevingen). Héél concreet is het probleem als volgt.
        De constructeur die de marktwagen heeft opgebouwd is/was niet door de Begische overheid erkend als constructeur. Hiervoor moet dit bedrijf een COP erkenning aanvragen (Conformity Of Production).
        Uiteraard is dit niet gratis. Als deze constructeur deze erkenning heeft kan hij de wagen in het webportaal Bevasys van de Belgische FOD MOB ingeven (let op vanaf 01/07/214 is deze materie, hip hip hoera voor de 6-de staatshervorming ge-regionaliseerd, maar tot op vandaag moet alles toch nog naar Brussel gestuurd worden, begrijpen wie begrijpen kan). Begin 2013 hebben alle erkende Belgische constructeurs na het ingeven gemiddeld 12 weken op de goedkeuringen moeten wachten (enkelen zelfs 6 maanden).
        De mogelijkheid bestaat wel om via een valideringsprocedure dit in orde te krijgen, hiervoor moet de invoerder in België van het voertuig het nodige doen, dit is eenvoudig voor een te importeren voertuig, maar aangezien je dit voertuig in België hebt gekocht moet het niet meer ingevoerd worden....
        Dit voertuig via een Belgische carrossier laten homologeren is onmogelijk, immers deze carrossier moet een volledig dossier voorleggen alsof hij deze opbouw zelf heeft gedaan, bij een audit door de overheid zal deze door de mand vallen en zijn erkenning als constructeur (wegens fraude) kwijt spelen. Dus dat gaat niemand willen doen.
        Momenteel weten de opbouwers in de andere Europeese landen nu wel wat hen te doen staat, immer andere landen zijn België reeds gevolgd en hanteren ook dezelfde richtlijnen.

        Dit alles heeft de Belgische economie vorig jaar tientallen bedrijven met honderden jobs gekost in de sector, maar dat wordt stilletjes dood gezwegen.

        Oorspronkelijk geplaatst door Wandelaar Bekijk Berichten
        Ik als zelfstandige heb een fiat ducato chassiscabine (zonder opbouw) nieuw gekocht in belgie, en deze omgebouwd in Nederland tot marktwagen (in belgie zijn geen goede marktwagenbouwers dgz..).

        Na goedgekeurt te zijn in nederland(APK?) ben ik hiermee naar het keuringsbureau te Hechtel gereden en deze proberen te keuren, gevolg: alles was goedgekeurd, alleen een COC2 attest voor de opbouw ontbreekt (in heel Europa kennen ze dit niet, en blijkbaar is belgie het enigste land waar dit nodig is, europese unie?).


        Op de keuring van Hechtel wisten ze niet welke richtlijnen ik moet volgen om dat attest te behalen, maar wel dat dit mogelijk was).



        Kan u mij aub richtlijnen geven hoe ik dit COC2 attest kan bekomen, de wagen is goedgekeurd in nederland en in Belgie (buiten COC2 attest).

        Of als iemand bekent is met keuringen of connecties heeft, wil ik gerust wel een som betalen om deze wagen gekeurt te krijgen.

        Alle hulp is welkom!!!



        Mercikes


        Comment

        Working...
        X