De Vlaamse regering en de stad Antwerpen zijn het eens geworden over 33 maatregelen die de files moeten verlichten
in afwachting van een structurele oplossing voor de verzadigde Antwerpse Ring.
Het gaat onder meer om spitsstroken, aanpassingen aan de weefstroken en verbeterde signalisatie. Start: 2014.
Om de files op de Antwerpse Ring op korte termijn te verlichten, worden de komende jaren 33 zogenaamde quick-wins doorgevoerd.
Die focussen vooral op een betere doorstroming en een verhoogde veiligheid rond de Antwerpse verkeersknoop.
Ze zijn samen goed voor enkele tientallen miljoenen euro.
1
De A12 tussen Leugenberg en Ekeren telt slechts 2x2 rijstroken met veel invoegend en uitvoegend verkeer.
De doorstroming verbetert door de pechstrook als rijstrook in te richten zodat de invoegstrook overgaat in de uitvoegstrook.
2
De weefzone R1-A12 in Ekeren is een flessenhals.
De rijstroken op de A12 worden verlengd waardoor deze flessenhals wordt weggenomen.
3
De afrit A12-Ekeren kan op de Noorderlaan niet voldoende afgewikkeld worden.
Dit kan verbeterd worden door een herbelijning op de Noorderlaan.
4
Een van de aandachtspunten op de E313 is de oprit in Wommelgem richting Antwerpen.
De weefzone is te kort en zal nu worden verlengd.
5
Bereikbaarheid centrum Antwerpen vanaf Spaghettiknoop.
De toegang tot de Leien via de Bolivartunnel wordt ook toegankelijk voor het verkeer op de R1 uit het zuiden en het oosten.
6
Rijstrookbelijning R1 binnenring naar E19 (zuid).
7
Spitsstrook op E19 (noord) naar Brecht.
8
Het veiliger maken van het gebruik van de Kennedytunnel
door het aanpassen van de oprit van de Blancefloerlaan op Linkeroever naar de Kennedytunnel.
9
Rijstrookbelijning: bij het uitrijden van de Kennedytunnel richting E17 komt er een rijstrook rechts bij
in plaats van links om de benutting van de extra rijstrook te verbeteren.
10
Om de doorstroming op E34 Waaslandhaven en R2 te optimaliseren en het filerisico te verlagen
zal de uitvoegstrook van Zelzate naar R2 verlengd worden van 200m tot 300m.
11
Betere benutting van Thijsmanstunnel richting A12 door een aangepaste belijning van de bestaande rijstroken
waardoor deze zone veiliger wordt.
12
De aanleg van een fietspad langsheen de E34 in Deurne met ongelijkvloerse kruising van de Ruggeveldlaan.
De route tussen Ranst/Wommelgem en Rivierenhof/Ringfietspad, die belast is door de tramlijn LIVAN,
wordt conflictvrij gemaakt met de aanleg van een ongelijkvloerse kruising met de tram.
13
Het op- en afrittencomplex Stabroek geeft momenteel aanleiding tot gevaarlijke verkeerssituaties voor fietsers op de N111
en heeft occasioneel ook een terugslag tot op de A12. Een aangepast kruispunt en verbeterde fietspaden brengen soelaas.
14
Voorbehouden spitsstrook op E17 voor verkeer richting E34/R2.
15
Maatregelen Zwijndrecht voor tram3. Er zal worden nagekeken hoe de verkeerslichtenregeling verder geoptimaliseerd kan worden.
16
Verbreden aansluiting E34 naar R2 van 1 naar 2 rijstroken, zodat de Liefkenshoektunnel beter bereikbaar is.
17
De capaciteit van het huidige complex Scheldelaan-R2 is onvoldoende om fileopbouw in de Thijsmanstunnel te vermijden.
Er wordt onderzocht hoe de capaciteit kan worden verhoogd via aangepaste wegenis.
18
Herinrichting tunneltoerit en kruispunt Charles de Costerlaan – Waaslandtunnel.
Vergelijkbaar met de recente herinrichting van de tunneltoerit op rechteroever.
19
Optimalisatie kruispunt afrit A12-Leugenberg en de N114.
20
Installatie tijdelijke brug voor afrit Ekeren- Noordelaan om de doorstroming en de bereikbaarheid van haven en stad te verbeteren.
21
De wenselijkheid van een busstrook A12 (noord).
22
De wenselijkheid van de omvorming van de busstrook tot een spitsstrook/tolstrook
op de E19 (noord) in functie van P&R Sint-Job.
23
De wenselijkheid van de omvorming van de busstrook tot een spitsstrook/tolstrook
op de E313 richting R1 (noord) in functie van P&R Wommelgem.
24
Optimalisatie P&R Wommelgem.
25
Verbinding bussen E313 met Turnhoutsebaan.
26
Herbelijning kruispunt N1-R11 Mortsel om het verkeer dat via de R11 van Wilrijk komt en niet richting Mechelen moet
vlotter over dit kruispunt te helpen.
27
Optimalisatie afrit Silvertop.
28
Verbeteren doorstroming R1- E34 bij evenementen Sportpaleis.
29
Verkorting Ringfietspad Turnhoutsebaan.
30
Aansluiting Albertkanaalbaan op N12 in Wijnegem.
31
Aansluiting Vaartkaai op Groenendaallaan-Vosseschijnstraat in de omgeving Metropolis in Antwerpen.
32
De aansluiting van de Turnhoutsebaan in Borgerhout op de Singel wordt geoptimaliseerd voor personenwagens en fietsers,
rekening houdend met de bussen.
33
Verbeterde aansluiting fiets o strade naar Essen ter hoogte van de Luchtbal.
standaard.be
in afwachting van een structurele oplossing voor de verzadigde Antwerpse Ring.
Het gaat onder meer om spitsstroken, aanpassingen aan de weefstroken en verbeterde signalisatie. Start: 2014.
Om de files op de Antwerpse Ring op korte termijn te verlichten, worden de komende jaren 33 zogenaamde quick-wins doorgevoerd.
Die focussen vooral op een betere doorstroming en een verhoogde veiligheid rond de Antwerpse verkeersknoop.
Ze zijn samen goed voor enkele tientallen miljoenen euro.
1
De A12 tussen Leugenberg en Ekeren telt slechts 2x2 rijstroken met veel invoegend en uitvoegend verkeer.
De doorstroming verbetert door de pechstrook als rijstrook in te richten zodat de invoegstrook overgaat in de uitvoegstrook.
2
De weefzone R1-A12 in Ekeren is een flessenhals.
De rijstroken op de A12 worden verlengd waardoor deze flessenhals wordt weggenomen.
3
De afrit A12-Ekeren kan op de Noorderlaan niet voldoende afgewikkeld worden.
Dit kan verbeterd worden door een herbelijning op de Noorderlaan.
4
Een van de aandachtspunten op de E313 is de oprit in Wommelgem richting Antwerpen.
De weefzone is te kort en zal nu worden verlengd.
5
Bereikbaarheid centrum Antwerpen vanaf Spaghettiknoop.
De toegang tot de Leien via de Bolivartunnel wordt ook toegankelijk voor het verkeer op de R1 uit het zuiden en het oosten.
6
Rijstrookbelijning R1 binnenring naar E19 (zuid).
7
Spitsstrook op E19 (noord) naar Brecht.
8
Het veiliger maken van het gebruik van de Kennedytunnel
door het aanpassen van de oprit van de Blancefloerlaan op Linkeroever naar de Kennedytunnel.
9
Rijstrookbelijning: bij het uitrijden van de Kennedytunnel richting E17 komt er een rijstrook rechts bij
in plaats van links om de benutting van de extra rijstrook te verbeteren.
10
Om de doorstroming op E34 Waaslandhaven en R2 te optimaliseren en het filerisico te verlagen
zal de uitvoegstrook van Zelzate naar R2 verlengd worden van 200m tot 300m.
11
Betere benutting van Thijsmanstunnel richting A12 door een aangepaste belijning van de bestaande rijstroken
waardoor deze zone veiliger wordt.
12
De aanleg van een fietspad langsheen de E34 in Deurne met ongelijkvloerse kruising van de Ruggeveldlaan.
De route tussen Ranst/Wommelgem en Rivierenhof/Ringfietspad, die belast is door de tramlijn LIVAN,
wordt conflictvrij gemaakt met de aanleg van een ongelijkvloerse kruising met de tram.
13
Het op- en afrittencomplex Stabroek geeft momenteel aanleiding tot gevaarlijke verkeerssituaties voor fietsers op de N111
en heeft occasioneel ook een terugslag tot op de A12. Een aangepast kruispunt en verbeterde fietspaden brengen soelaas.
14
Voorbehouden spitsstrook op E17 voor verkeer richting E34/R2.
15
Maatregelen Zwijndrecht voor tram3. Er zal worden nagekeken hoe de verkeerslichtenregeling verder geoptimaliseerd kan worden.
16
Verbreden aansluiting E34 naar R2 van 1 naar 2 rijstroken, zodat de Liefkenshoektunnel beter bereikbaar is.
17
De capaciteit van het huidige complex Scheldelaan-R2 is onvoldoende om fileopbouw in de Thijsmanstunnel te vermijden.
Er wordt onderzocht hoe de capaciteit kan worden verhoogd via aangepaste wegenis.
18
Herinrichting tunneltoerit en kruispunt Charles de Costerlaan – Waaslandtunnel.
Vergelijkbaar met de recente herinrichting van de tunneltoerit op rechteroever.
19
Optimalisatie kruispunt afrit A12-Leugenberg en de N114.
20
Installatie tijdelijke brug voor afrit Ekeren- Noordelaan om de doorstroming en de bereikbaarheid van haven en stad te verbeteren.
21
De wenselijkheid van een busstrook A12 (noord).
22
De wenselijkheid van de omvorming van de busstrook tot een spitsstrook/tolstrook
op de E19 (noord) in functie van P&R Sint-Job.
23
De wenselijkheid van de omvorming van de busstrook tot een spitsstrook/tolstrook
op de E313 richting R1 (noord) in functie van P&R Wommelgem.
24
Optimalisatie P&R Wommelgem.
25
Verbinding bussen E313 met Turnhoutsebaan.
26
Herbelijning kruispunt N1-R11 Mortsel om het verkeer dat via de R11 van Wilrijk komt en niet richting Mechelen moet
vlotter over dit kruispunt te helpen.
27
Optimalisatie afrit Silvertop.
28
Verbeteren doorstroming R1- E34 bij evenementen Sportpaleis.
29
Verkorting Ringfietspad Turnhoutsebaan.
30
Aansluiting Albertkanaalbaan op N12 in Wijnegem.
31
Aansluiting Vaartkaai op Groenendaallaan-Vosseschijnstraat in de omgeving Metropolis in Antwerpen.
32
De aansluiting van de Turnhoutsebaan in Borgerhout op de Singel wordt geoptimaliseerd voor personenwagens en fietsers,
rekening houdend met de bussen.
33
Verbeterde aansluiting fiets o strade naar Essen ter hoogte van de Luchtbal.
standaard.be
Comment