Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Juridisch advies bij kettingbotsing?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Juridisch advies bij kettingbotsing?

    Is de schadevergoeding fysiek en materieel iets wat collectief beslist wordt of iets wat je individueel kan aanvechten? K lees dat er bij de vorige grote kettingbotsing een collectieve regeling getroffen is: http://www.intoverkeersrecht.be/news...ngbotsing.html

    Maar wat als ik als slachtoffer niet akkoord ga? Moet ik mij dan schikken?

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Dower Bekijk Berichten
    Is de schadevergoeding fysiek en materieel iets wat collectief beslist wordt of iets wat je individueel kan aanvechten? K lees dat er bij de vorige grote kettingbotsing een collectieve regeling getroffen is: http://www.intoverkeersrecht.be/news...ngbotsing.html

    Maar wat als ik als slachtoffer niet akkoord ga? Moet ik mij dan schikken?
    Rechtsbijstand van je autoverzekering inschakelen?

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Dower Bekijk Berichten
      Maar wat als ik als slachtoffer niet akkoord ga? Moet ik mij dan schikken?

      Volgens mij kan die regeling niet worden opgedrongen.

      Als je midden in een kettingbotsing zit is de "regel" dat je aansprakelijk bent voor de schade toegebracht aan (de achterzijde van) je voorligger en dat de achterligger aansprakelijk is voor de schade aan je achterzijde.
      Wanneer je natuurlijk zelf tijdig bent kunnen stoppen, nadien achteraan werd aangereden en tegen je voorligger werd "gekatapulteerd", dan ben je in het geheel neit aansprakelijk.

      Waarom zou je eigenlijk niet akkoord gaan (of is het gewoon een vraag uit interesse)?
      Is het omdat je vooraan weinig schade hebt, en achteraan veel?
      Smilin' Jack - Speed Pilot

      Comment


      • #4
        Is een overeenkomst afgesloten tussen verzekeringsmaatschappijen en is dus niet aan derden tegenstelbaar.
        Vraagt is natuurlijk of je meer gaat kunnen recupereren als je de toepassing van de conventie zou betwisten...

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Smilin' Jack Bekijk Berichten
          Wanneer je natuurlijk zelf tijdig bent kunnen stoppen, nadien achteraan werd aangereden en tegen je voorligger werd "gekatapulteerd", dan ben je in het geheel neit aansprakelijk.
          Hoe bewijs je dat ?

          Comment


          • #6
            dash-cam
            alle Russen en Polen hebben dat

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
              Hoe bewijs je dat ?
              Dat is inderdaad niet eenvoudig (zonder camera).

              De verklaringen van alle betrokke partijen kunnen nuttig zijn (al is de kans daartoe bij een echte kettingbotsing klein).
              Bij een mini-kettingbotsing (drie voertuigen ) zal de verklaring van het eerste voertuig waarschijnlijk bepalend zijn: die kan namelijk gehoord of gevoeld hebben of zijn achterligger eerst op hem inreed en daarna nog eens achteraan werd aangereden of niet.
              Smilin' Jack - Speed Pilot

              Comment

              Working...
              X