Mededeling

Collapse
No announcement yet.

bewijskracht mails?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• bewijskracht mails?

Even een vraagje: stel dat iemand een wagen die je verkoopt komt bekijken (afspraak staat op mail) en een paar dagen erna per mail een bod doet op die auto. Jij mailt terug dat je dat bod aanvaardt en die persoon mailt dan op jouw vraag zijn gegevens terug om een verkoopovereenkomst op te stellen. Plots trekt hij daarna zijn staart in. Kan je met hetgeen ik hierboven geschetst heb een verkoop afdwingen voor de rechtbank?

In een tijd dat mensen ontslagen worden omwille van Facebook statussen, lijkt me dat toch voldoende?
    sigpic

http://www.streamlinecarcare.be

lakbehandelingen voor voertuigen

MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

Mails zijn officieel rechtsgeldig!

Je hebt dus een officiele verkoop.
    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
    Motoren & Tjeurisme

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
      Mails zijn officieel rechtsgeldig!

Je hebt dus een officiele verkoop.
      Maar voor verkoop op afstand zijn er wel regels over het afzien van de verkoop binnen een bepaalde termijn dacht ik.
      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
      '15 Volvo XC60 D3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
        Maar voor verkoop op afstand zijn er wel regels over het afzien van de verkoop binnen een bepaalde termijn dacht ik.
        hij is komen kijken. Is dat dan nog een aankoop van op afstand?
        Motoren & Tjeurisme

Comment

Is er niet een bepaalde periode waarin men de koop kan annuleren?

Comment

De door jouw geschetste situatie is geen verkoop op afstand. In de wet markpraktijken (consumentenwetgeving) wordt onder verkoop op afstand het volgende verstaan:

21° overeenkomst op afstand : elke overeenkomst tussen een onderneming en een consument inzake goederen of diensten die wordt gesloten in het kader van een door de onderneming georganiseerd systeem voor verkoop van goederen of diensten op afstand waarbij, voor deze overeenkomst, uitsluitend gebruik gemaakt wordt van een of meer technieken voor communicatie op afstand tot en met de sluiting van de overeenkomst zelf;
            Wanneer de kandidaat koper een bod doet, en jij aanvaardt dan is de verkoop beklonken. Ofwel koopt hij daadwerkelijk de auto, met betaling van de prijs, ofwel betaalt de koper een schadevergoeding wegens contractbreuk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
              Is er niet een bepaalde periode waarin men de koop kan annuleren?
              Heb ik ook opgezocht maar die is allang overschreden dus ook niet van toepassing.
              sigpic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HotHatch.be Bekijk Berichten
                Heb ik ook opgezocht maar die is allang overschreden dus ook niet van toepassing.
                Verder gaan zou ik zeggen dan. Er lopen teveel dromers rond die op deze manier handelaars op kosten jagen.
                '15 Volvo XC60 D3

Comment

Het enige probleem in mijn ogen is dat je wss jouw verkoopsvoorwaarden nooit door hebt gezonden.
                  Motoren & Tjeurisme

Comment

Even een vraagje: stel dat iemand een wagen die je verkoopt komt bekijken (afspraak staat op mail) en een paar dagen erna per mail een bod doet op die auto. Jij mailt terug dat je dat bod aanvaardt en die persoon mailt dan op jouw vraag zijn gegevens terug om een verkoopovereenkomst op te stellen. Plots trekt hij daarna zijn staart in. Kan je met hetgeen ik hierboven geschetst heb een verkoop afdwingen voor de rechtbank?

In een tijd dat mensen ontslagen worden omwille van Facebook statussen, lijkt me dat toch voldoende?
                    Als de koper geen geld heeft, verplicht hem dan maar eens om hem te kopen. Geef jij de lening ?

Comment

Het enige probleem in mijn ogen is dat je wss jouw verkoopsvoorwaarden nooit door hebt gezonden.
                      Dat is enkel een 'probleem' als je bijvoorbeeld een schadebeding wil afdwingen dat hoger uitkomt dan wettelijk voorzien, of als je hem voor een specifiek territoriaal bevoegde rechter wil dagen. (één van de belangrijkste redenen om algemene voorwaarden te hebben en ter kennis te brengen voor contractsluiting, minstens facturatie).

Comment

Argument van de tegenpartij is dat hij geen voorschot heeft betaald en dus de overeenkomst niet geldig is...
                        sigpic

Comment

Argument van de tegenpartij is dat hij geen voorschot heeft betaald en dus de overeenkomst niet geldig is...
                          Een contract even geldig met als zonder voorschot. Het feit dat je geen voorschot hebt, wil enkel zeggen dat je meer vertrouwen in hem had dan een door de band genomen dealer.
                          Motoren & Tjeurisme

Comment

Even opgezocht: Artikel uit het Burgerlijk Wetboek: Art. 1583 B.W. zegt dat de koper van rechtswege de eigendom verkrijgt ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd is en de prijs nog niet betaald.

Dus zelfs al bood er vandaag iemand meer kon de koper zelfs van mij eisen dat ik het voertuig leverde... Ik ga hier op verder gaan...
                            sigpic

Comment

Even opgezocht: Artikel uit het Burgerlijk Wetboek: Art. 1583 B.W. zegt dat de koper van rechtswege de eigendom verkrijgt ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd is en de prijs nog niet betaald.

Dus zelfs al bood er vandaag iemand meer kon de koper zelfs van mij eisen dat ik het voertuig leverde... Ik ga hier op verder gaan...
                              En wat ga je doen? Een schadevergoeding vragen of de koop door laten gaan?
                              Motoren & Tjeurisme

Comment

En wat ga je doen? Een schadevergoeding vragen of de koop door laten gaan?
                                Als ik dat dan lees moet hij de wagen leveren zonder centen in handen te hebben. Anders kan de koper op zijn beurt de verkoper aanklagen omdat hij zijn kant dan de deal niet aankomt?
                                '15 Volvo XC60 D3

Comment

Als je hiervoor een rechtsbijstandsverzekering hebt dan zou ik er mee verder gaan. In het vervolg kan je best direct de factuur met algemene voorwaarden mailen naar iemand die op zo'n manier een auto koopt.

Comment

De betaling van de voorschot heeft geen uitstaan met het tot stand komen van de overeenkomst op zich.

Inderdaad, de koper kan zijn koopwaar eisen, maar dan kan je ook wel de betaling van de overeengekomen prijs eisen.
                                    Lees ook 1589 B.W.: verkoopbelofte geldt als koop, wanneer er wederzijdse toestemming van de partijen is omtrent de zaak en omtrent de prijs.
                                    En art. 1654 B.W.: Indien de koper de prijs niet betaalt, kan de verkoper de ontbinding van de koop vorderen.

Comment

Ze zouden iedere site best als ebay maken. Bieden is verplicht kopen.

Comment

Gerechtelijk sleept dit lang aan en ik stel mij in de plaats van de koper ja sorry meneer de rechter ma ik heb geen geld....dan heb je nog veel kans op een schadevergoeding maar dan kan ik nog met allerlei truck en uit de kast komen om de betaling zeer lang te laten aanslepen.

En zolang het niet voorkomt kan je de wagen niet verkopen denk ik naar gelang wat je eist van de andere persoon.

Vraag een voorschot die uw kosten dekt int vervolg zo doen de meesten het.....?
                                        Polo 6n 1.4

Comment

Working...
                                        X