Mededeling

Collapse
No announcement yet.

bewijskracht mails?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Waar staat er ergens dat de koper geen geld heeft? Ik zie daar sommigen over insinueren...
    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
    Motoren & Tjeurisme

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
      Waar staat er ergens dat de koper geen geld heeft? Ik zie daar sommigen over insinueren...
      Als dat voor de RB komt zou ik insinueren dat ik geen geld had....en daarom niet koop.
      Wat denk je dat de RB gewoon gaat zeggen je moet de auto kopen?
      Polo 6n 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
        Als dat voor de RB komt zou ik insinueren dat ik geen geld had....en daarom niet koop.
        Wat denk je dat de RB gewoon gaat zeggen je moet de auto kopen?
        Ja of schadevergoeding betalen wegens contractbreuk.
        Een rechter trekt zich er niets van aan of je al dan niet solvabel bent. Dat is de job van de gerechtsdeurwaarder die het vonnis voor je uitvoert.

Comment

Een rechter trekt zich er niets van aan of je al dan niet solvabel bent. Dat is de job van de gerechtsdeurwaarder die het vonnis voor je uitvoert.
          TOch houdt die er rekening mee. Kijk maar naar een niet betalende huurder die kan makkelijk 9maanden niet betalen vooraleer die er uit moet.

Simpelste lijkt mij, schrijf die koper aan en doel op een schikking zonder het gerecht.
          Polo 6n 1.4

Comment

Een huurzaak kan je niet vergelijken met een koop-verkoop.
            In een huurzaak heeft de huurder meestal een streepje voor of kan hij op meer krediet rekenen (zeker als het een sociale huurder is) terwijl bij een koop-verkoop de zaken toch iets anders liggen. De wetgeving zegt letterlijk dat bij een akkoord over het goed en de prijs de verkoop beklonken is. Je kan niet zo maar je staart intrekken. Overeenkomsten moeten ter goeder trouw worden uitgevoerd (in het B.W. staat er zelfs: elke overeenkomst strekt de partijen tot wet).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
              Als je hiervoor een rechtsbijstandsverzekering hebt dan zou ik er mee verder gaan. In het vervolg kan je best direct de factuur met algemene voorwaarden mailen naar iemand die op zo'n manier een auto koopt.
              ook mijn mening, als je zelf een advocaat, ... moet bekostigen + tijd dat gerecht erover gaat doen ... is het waarschijnlijk niet de moeite

succes met de afloop ervan

Comment

Koop vindt plaats vanaf het moment dat er wilsovereenstemming is tussen koper en verkoper over prijs en zaak. Indien jullie dus akkoord waren over prijs en zaak is er een overeenkomst en moeten beiden hun verbintenissen aangaan, ongeacht of de overeenkomst mondeling is gesloten over de telefoon of op papier staat etc.. staat. Maar het is niet omdat er sprake is van een overeenkomst, dat je die overeenkomst ook kan bewijzen. Op de vraag of een email bewijswaarde heeft, is het antwoord ja. Een email wordt doorgaans gelijk gesteld aan een onderhandse akte (art. 1322 BW) en heeft dus bewijswaarde.

Op grond van artikel 1184 BW zou je kunnen kiezen om ofwel de overeenkomst te laten uitvoeren ofwel de ontbinding te vorderen met schadevergoeding. Je zal dan de emails moeten voorleggen, waarna de tegenpartij ze evt. zal betwisten, waarna er een deskundigenonderzoek wordt gevoerd. Zaak wordt dan weer eens uitgesteld en je kan nog wat langer wachten op je geld.

Je hebt dus wel degelijk rechten en zou in principe een procedure kunnen opstarten. Maar of het de beste keuze is betwijfel ik sterk. Je zal veel tijd en geld verliezen om een resultaat te bekomen dat je ook op een andere kan bekomen, nl. door een andere koper te zoeken. Dus mijn advies, probeer gewoon een andere koper te zoeken en bespaar je de kopzorgen van een juridische veldslag..

Comment

Even advocaat van de duivel spelen :

- Persoon stuurt een e-mail om afspraak te maken.
                  Een hotmailadres of een geregistreerd e-mailadres?
                  - Persoon komt de wagen bekijken.
                  Was het wel 100% zeker dat het de persoon van de e-mail was (controle ID).
                  - Persoon doet een bod via e-mail (zie punt 1).
                  - Jij aanvaardt dat bod en stuurt via e-mail goedkeuring van zijn bod.

Het grote probleem is dat iedereen zomaar met willekeurige e-mailadressen kan werken en in anderen hun naam e-mails kan versturen. Zelfs IP adressen en ik weet niet wat nog allemaal kunnen veranderd worden. Een e-mail heeft bewijskracht maar een rechter aanvaardt dat niet zomaar (spreek nu zelf uit ervaring uit het verleden, zelfs logboeken van providers werden opgevraagd). Zolang er geen duidelijke en met alle wettelijke informatie voorziene verkoopovereenkomst door beide partijen is getekend ga je voor een Rechtbank geen slag thuis halen. Het gaat je veel geld kosten aan advocaat.

Ik sluit mij dan ook aan bij de post hierboven : "probeer gewoon een andere koper te zoeken en bespaar je de kopzorgen van een juridische veldslag".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door audiotronics Bekijk Berichten
                    Even advocaat van de duivel spelen :

- Persoon stuurt een e-mail om afspraak te maken.
                    Een hotmailadres of een geregistreerd e-mailadres?
                    - Persoon komt de wagen bekijken.
                    Was het wel 100% zeker dat het de persoon van de e-mail was (controle ID).
                    - Persoon doet een bod via e-mail (zie punt 1).
                    - Jij aanvaardt dat bod en stuurt via e-mail goedkeuring van zijn bod.

Het grote probleem is dat iedereen zomaar met willekeurige e-mailadressen kan werken en in anderen hun naam e-mails kan versturen. Zelfs IP adressen en ik weet niet wat nog allemaal kunnen veranderd worden. Een e-mail heeft bewijskracht maar een rechter aanvaardt dat niet zomaar (spreek nu zelf uit ervaring uit het verleden, zelfs logboeken van providers werden opgevraagd). Zolang er geen duidelijke en met alle wettelijke informatie voorziene verkoopovereenkomst door beide partijen is getekend ga je voor een Rechtbank geen slag thuis halen. Het gaat je veel geld kosten aan advocaat.

Ik sluit mij dan ook aan bij de post hierboven : "probeer gewoon een andere koper te zoeken en bespaar je de kopzorgen van een juridische veldslag".
                    Even voor alle duidelijkheid: het voertuig dat we verkopen is geen alledaags voertuig en daarbij ook een restauratieproject. We zien de verkoop dus liever doorgaan. Wat mails betreft is er geen twijfel mogelijk dat de koper ze verstuurd heeft... En als we er een rechtzaak van maken, krijgen we de gerechtskosten toch terug als de rechter in ons voordeel pleit...
                    sigpic

http://www.streamlinecarcare.be

lakbehandelingen voor voertuigen

MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HotHatch.be Bekijk Berichten
                      Even voor alle duidelijkheid: het voertuig dat we verkopen is geen alledaags voertuig en daarbij ook een restauratieproject. We zien de verkoop dus liever doorgaan. Wat mails betreft is er geen twijfel mogelijk dat de koper ze verstuurd heeft... En als we er een rechtzaak van maken, krijgen we de gerechtskosten toch terug als de rechter in ons voordeel pleit...
                      Klopt: gerechtskosten omvatten dagvaardingskosten, rechtsplegingsvergoeding (wordt begroot op gevorderde bedrag) en eventueel kosten van gerechtsdeskundige (indien aangesteld)

Comment

Effe enkele vragen want het is al veel te lang geleden dat ik met dergelijke zaken bezig ben geweest.

Dat mails rechtsgeldig zijn wist ik al.

Maar men spreekt hier van een contract, nu vanaf welk moment heb je een contract?
                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                          Effe enkele vragen want het is al veel te lang geleden dat ik met dergelijke zaken bezig ben geweest.

Dat mails rechtsgeldig zijn wist ik al.

Maar men spreekt hier van een contract, nu vanaf welk moment heb je een contract?
                          Bij een koop-verkoopovereenkomst: wilsovereenstemming omtrent prijs en voorwerp.

Comment

Ik zou het ook laten vallen. Het is rottig en niet netjes maar je kan er enkel maar uit leren hé. In het vervolg een verkoopovereenkomst doormailen. Volgens mij kan een rechtzaak lang aanslepen, het zal flink wat tijd, energie en misschien ook geld vragen wat je zal moeten voorschieten tot een eventuele uitspraak?

Wat je eventueel kan doen als wanhoopspoging is wat wetteksten verzamelen en proberen om een kleine schadevergoeding te bekomen? Als het ietswat acceptabel van bedrag is kan je het misschien wel krijgen. Zie het dan als een administratieve kost voor de tijd en energie die je er hebt ingestoken.

Tot slot volg ik ook audiotronics. Wat als de eigenaar van het emailadres zegt: ja maar ik heb die email niet verstuurd... Mijn laptop is gestolen, iemand anders heeft dit bericht verstuurd vanop mijn laptop of de kleine van mijn zus (minderjarige) heeft dit gedaan... Sta je dan nog sterk in je schoenen?
                            The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                            BMW F10 520da 2012
                            MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                            BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                            Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                            VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Evert Bekijk Berichten
                              Klopt: gerechtskosten omvatten dagvaardingskosten, rechtsplegingsvergoeding (wordt begroot op gevorderde bedrag) en eventueel kosten van gerechtsdeskundige (indien aangesteld)
                              Is dat niet vastgesteld op iets van een 700 euro voor een gewone Rechtbank van Eerste aanleg of handelsrechtbank? (dacht laatste keer 712 euro). Als je de zaak wint! Kan wel verandert zijn?

Ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken : een Rechter zei ooit dat e-mails geen bewijskracht waren en hij die zelfs nog niet bekeek. Het hangt natuurlijk af van Rechter tot Rechter. Als professionele handelaar moest ik maar alles op papier zetten, een kopij van de ID hebben ter controle van de handtekening en bij niet naleving of niet betaling was het wettelijke : eerste rappel - tweede rappel - derde rappel aangetekend - schrijven van Raadsman en dan pas dagvaarding. Het was een hele poespas en heeft toen bijna twee jaar geduurd. Uitstellen door tegenpartij, termijnbepalingen vastleggen, elke keer als er iets in het dossier wijzigde een ereloonnota van de Raadsman ... En die was er ook van overtuigd dat wij correct waren en die zaak op één-twee-drie zouden winnen.

Natuurlijk als de TS het de moeite bindt en er mee wil verder gaan > Raadsman contacteren en zien hoe hij/zij deze zaak bekijkt en wat de slaagkansen zijn.

Comment

Als de koper zou zeggen dat de e-mail niet van hem komt, is het nog altijd aan hem om te bewijzen dat zijn bewering klopt. Indien zou blijken dat de koper zelf het e-mailadres heeft opgegeven als contactadres dan valt dat verweer ook weer in duigen. Ik herinner mij een zaak die de pers heeft gehaald waarbij er werd geoordeeld dat de aanvaarding van een bod per sms als geldig werd beschouwd. Terwijl iedereen een sms kan sturen met een gsm die geactiveerd is, terwijl een e-mailaccount doorgaans steeds voorzien is van een persoonlijk wachtwoord.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door audiotronics Bekijk Berichten
                                  Is dat niet vastgesteld op iets van een 700 euro voor een gewone Rechtbank van Eerste aanleg of handelsrechtbank? (dacht laatste keer 712 euro). Als je de zaak wint! Kan wel verandert zijn?

Ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken : een Rechter zei ooit dat e-mails geen bewijskracht waren en hij die zelfs nog niet bekeek. Het hangt natuurlijk af van Rechter tot Rechter. Als professionele handelaar moest ik maar alles op papier zetten, een kopij van de ID hebben ter controle van de handtekening en bij niet naleving of niet betaling was het wettelijke : eerste rappel - tweede rappel - derde rappel aangetekend - schrijven van Raadsman en dan pas dagvaarding. Het was een hele poespas en heeft toen bijna twee jaar geduurd. Uitstellen door tegenpartij, termijnbepalingen vastleggen, elke keer als er iets in het dossier wijzigde een ereloonnota van de Raadsman ... En die was er ook van overtuigd dat wij correct waren en die zaak op één-twee-drie zouden winnen.

Natuurlijk als de TS het de moeite bindt en er mee wil verder gaan > Raadsman contacteren en zien hoe hij/zij deze zaak bekijkt en wat de slaagkansen zijn.
                                  De rechtsplegingsvergoeding is bij koninklijk besluit vastgelegd. Voor geïnteresseerden: http://www.advocaat.be/UserFiles/file/RPV.pdf Let op dat in arbeidszaken er andere tarieven gelden dan burgerlijk.

Comment

een contract/factuur is een overeenkomst tussen twee personen , de twee partijen kunnen dus zonder verplichting kiezen of zij in de boot stappen of niet en dit binnen een zekere vervaldatum.
                                    Als jij als verkoper een clausule in je mail zet die vraagd om het geld of een deel ervan op je rekening te zetten en de rest bij levering/afhaling dan is alles toch klaar en dit is bindend .
                                    Ben je het daar niet eens mee dan stuur je zelf een mail , geen antwoord , met jouw aangepaste voorwaarden .
                                    Ik ken iemand die zo zijn voorschot van een huis kwijt is gespeelt ,

BOB
                                    Last edited by ; 02/01/2014, 23:47.

Comment

Ik betaal ook nooit geen voorschotten. Als er voorschotten moeten betaald worden dan ga ik wel op een ander.
                                      Als ze vragen waarom dan zeg ik het volgende :

1. Als je de boel sluit en er vanonder muist, voorschot weg .....
                                      2. Ik moest ook niet eerst mijn loon vragen en dan beginnen werken. Eerst werken en dan pas krijg je loon.

Heb wel altijd alles betaald zoals overeengekomen, maar geen voorschotten.

Comment

Hoe is dit nu verder afgelopen?

Comment

Als er al een rechtszaak van is gekomen, zal het nog niet afgelopen zijn .
                                          BMW F10 535d
                                          Je moet nooit sneller rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.

Comment

Working...
                                          X