Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verzekeringsvraag: schade na ongeval

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Verzekeringsvraag: schade na ongeval

    Wat is jullie mening in volgende case:

    Ongeval op kruispunt waarbij 2 wagens in botsing komen. Onze wagen (wagen A, 10 jaar oud) blijkt volledig in z'n recht, alles is daarbij genotuleerd door de politie. De andere partij (wagen B) is verzekerd en 100% in fout.

    De schade aan wagen A is aanzienlijk (voorflank geraakt, deur geraakt, dak licht geraakt, dorpel geraakt) maar de rij-inrichting bleek nog intact. De opgelopen schade aan wagen A 'beperkt' zich dus tot heel wat carrosseriewerk.

    Onze verzekeraar liet intussen weten dat de wagen naar de garage mocht worden gebracht. De garagist heeft een eerst blik geworden op de schade en liet vallen "dat het niet gemakkelijk zou zijn om dit voorbij de verzekering te krijgen." Hij ging volgende week echter alles in detail bekijken en zijn bestek opmaken. Pas dan, en na consultatie van de bevoegde expert, zullen we weten wat gedaan.

    Ik ben echter niet thuis in deze materie en weet slechts oppervlakkig wat er nu allemaal te gebeuren staat. Heb ik bijgevolg goed begrepen dat, wanneer de schade dermate zwaar is, wij geen voldoende vergoeding zullen krijgen voor herstel?

  • #2
    Wat is uw wagen?
    Als de herstellingswerken meer zouden kosten dan wat de wagen waard is forget it. Als ze dat pertotal verklaren zou ik dat oplappen met 2dehands stukken bij iemand achter den hoek.
    Polo 6n 1.4

    Comment


    • #3
      inderdaad, je krijgt enkel de waarde welke de auto nog heeft. Als je 3000€ kosten hebt maar de auto is volgens de verzekering nog maar 2500€'s waard, dan krijg je het laatste bedrag. Je kan dan opteren om zelf 500€ bij te leggen voor herstel of met het gekregen bedrag een vergelijkbare 2 de hands auto te kopen.
      Het bedrag dat ze u moeten uitbetalen daar moet je ook de btw op vorderen want dat laten verzekeringen dikwijls achterwege. Je kan ook via 2de hands sites aangeven dat je auto meer waard is dan hetgeen zij voorop stellen. Het bedrag is dus zeker in bepaalde mate onderhandelbaar.
      www.peugeotforum.be

      Comment


      • #4
        Nog niet helemaal correct flappy, bij een perte totale (total loss, totaal verlies) krijg je inderdaad de waarde die het voertuig had net voor het ongeval, maar dan wordt de verzekering eigenaar van het wrak (die ze daarna zelf verkopen), het is een beetje alsof de verzekering jouw wagen zou kopen net voor het ongeval en inderdaad kun je dan soms onderhandelen over de waarde van het voertuig, bijvoorbeeld net gedane kosten bewijzen met facturen enz, aanbod gelijkwaardige wagen bij handelaar,...
        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

        Comment


        • #5
          Fout jongens : een economisch totaal verlies doet zich voor wanneer de waarde van het voertuig voor schadegeval , verminderd met de waarde van het voertuig na het schadegeval, lager ligt dan de effectieve herstellingskosten.

          Een recent courant model met relatieve hoge "wrakopbrengst" zal dan ook wel eens sneller gedeclasseerd worden.

          Anderszijds heb je ook nog een technisch totaal verlies, waarbij de schade zodanig is dat een deugdelijke herstelling technisch niet meer mogelijk wordt geacht. (bv. opgeplooid dak, geplooid chassis, edm).

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
            Wat is uw wagen?
            wagen A

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
              Nog niet helemaal correct flappy, bij een perte totale (total loss, totaal verlies) krijg je inderdaad de waarde die het voertuig had net voor het ongeval, maar dan wordt de verzekering eigenaar van het wrak (die ze daarna zelf verkopen), het is een beetje alsof de verzekering jouw wagen zou kopen net voor het ongeval en inderdaad kun je dan soms onderhandelen over de waarde van het voertuig, bijvoorbeeld net gedane kosten bewijzen met facturen enz, aanbod gelijkwaardige wagen bij handelaar,...
              dat is zeker geen waar, de wagen blijft altijd in uw bezit.

              Comment


              • #8
                ik vrees dat dat niet correct is. Eens de maatschappij haar vergoeding betaald heeft, wordt de wagen haar eigendom.

                Procedure:
                1) Men bepaalt de waarde van het voertuig voor het ongeval
                2) Men doet een raming van de herstelkosten
                3) Als men de piste van economisch totaal verlies opgaat, laat men opkopers een bod uitbrengen
                4) Als dit bod + herstelkosten > dagwaarde onder 1) bepaald, dan heb je een economisch totaal verlies
                5) Als verzekerde kun je hiermee akkoord gaan => men keert je de dagwaarde uit (al dan niet in twee stukken (stuk marchand, verschil met de dagwaarde door de maatschappij). Op dit moment doe je afstand van je voertuig en van alle rechten. Je mag dan bv. ook je aluminium-velgen niet meer gaan recupereren.
                6) Ga je niet akkoord, dan wordt je het verschil tussen de hoogste wrak-bieding en de dagwaarde uitgekeerd.

                In geval van 6) blijf je eigenaar, en kun je het voertuig (laten) oplappen met bv. tweedehandse onderdelen
                2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                Comment


                • #9
                  niet echt on-topic maar misschien kunnen jullie mij hier ook wel wat wijzer maken

                  4 weken geleden werd mijn auto beschadigd door vandalen. Ik heb omnium, garage heeft bestek gemaakt en dit is goedgekeurd door de verzekering. Nu wou ik de auto volgende week laten maken, gooit er gisteren iemand zijn deur open terwijl ik passeer! Resultaat: zelfde zijde van het vandalisme geblutst en gekrast! Papieren ingevuld etc zonder problemen, mens deed niet moeilijk ofzo...
                  Ga ik nu 2 keer 'trekken' voor deze schade (schade is deze keer wel groter dan de 1ste keer)

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                    ik vrees dat dat niet correct is. Eens de maatschappij haar vergoeding betaald heeft, wordt de wagen haar eigendom.

                    Procedure:
                    1) Men bepaalt de waarde van het voertuig voor het ongeval
                    2) Men doet een raming van de herstelkosten
                    3) Als men de piste van economisch totaal verlies opgaat, laat men opkopers een bod uitbrengen
                    4) Als dit bod + herstelkosten > dagwaarde onder 1) bepaald, dan heb je een economisch totaal verlies
                    5) Als verzekerde kun je hiermee akkoord gaan => men keert je de dagwaarde uit (al dan niet in twee stukken (stuk marchand, verschil met de dagwaarde door de maatschappij). Op dit moment doe je afstand van je voertuig en van alle rechten. Je mag dan bv. ook je aluminium-velgen niet meer gaan recupereren.
                    6) Ga je niet akkoord, dan wordt je het verschil tussen de hoogste wrak-bieding en de dagwaarde uitgekeerd.

                    In geval van 6) blijf je eigenaar, en kun je het voertuig (laten) oplappen met bv. tweedehandse onderdelen
                    ja lijkt mij logisch dat als je akkoord gaat met het voorstel van de verzekering dat hij dan verkocht wordt, maar je hebt altijd de keuze om de wagen te houden toch?

                    Comment


                    • #11
                      Je hebt idd de keuze.
                      2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door astralogie Bekijk Berichten
                        niet echt on-topic maar misschien kunnen jullie mij hier ook wel wat wijzer maken

                        4 weken geleden werd mijn auto beschadigd door vandalen. Ik heb omnium, garage heeft bestek gemaakt en dit is goedgekeurd door de verzekering. Nu wou ik de auto volgende week laten maken, gooit er gisteren iemand zijn deur open terwijl ik passeer! Resultaat: zelfde zijde van het vandalisme geblutst en gekrast! Papieren ingevuld etc zonder problemen, mens deed niet moeilijk ofzo...
                        Ga ik nu 2 keer 'trekken' voor deze schade (schade is deze keer wel groter dan de 1ste keer)
                        Ik zou geval 1 laten vallen. Hier ga je wss je vrijstelling te laste hebben, en ga je je no-claimtarief, in voorkomend geval, kwijt spelen. Hier is er immers geen aanduidbare aansprakelijke, dit valt dan onder dezelfde behandeling als een geval van 'eigen schade'.
                        Schadegeval 2 is er een aansprakelijke derde, zonder discussie. Je gaat dus volledig vergoed worden, zonder franchise, zonder impact op je schadevrije jaren.
                        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                          Ik zou geval 1 laten vallen. Hier ga je wss je vrijstelling te laste hebben, en ga je je no-claimtarief, in voorkomend geval, kwijt spelen. Hier is er immers geen aanduidbare aansprakelijke, dit valt dan onder dezelfde behandeling als een geval van 'eigen schade'.
                          Schadegeval 2 is er een aansprakelijke derde, zonder discussie. Je gaat dus volledig vergoed worden, zonder franchise, zonder impact op je schadevrije jaren.
                          Bedankt! Ik zal morgen eens langs de verzekering gaan..
                          eerste geval was 1350 euro om heel de flank te spuiten, nu zal er waarschijnlijk 1 nieuwe deur in moeten en de andere deur valt wel te maken dus ik schat een 1700 a 1800 euro...

                          Comment


                          • #14
                            Wil je wel met een opgelapte wagen rondrijden . Er zijn tegenwoordig niet meer veel carrosserie bedrijven die mooi spuiten of proper werk leveren.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                              ik vrees dat dat niet correct is. Eens de maatschappij haar vergoeding betaald heeft, wordt de wagen haar eigendom.

                              Procedure:
                              1) Men bepaalt de waarde van het voertuig voor het ongeval
                              2) Men doet een raming van de herstelkosten
                              3) Als men de piste van economisch totaal verlies opgaat, laat men opkopers een bod uitbrengen
                              4) Als dit bod + herstelkosten > dagwaarde onder 1) bepaald, dan heb je een economisch totaal verlies
                              5) Als verzekerde kun je hiermee akkoord gaan => men keert je de dagwaarde uit (al dan niet in twee stukken (stuk marchand, verschil met de dagwaarde door de maatschappij). Op dit moment doe je afstand van je voertuig en van alle rechten. Je mag dan bv. ook je aluminium-velgen niet meer gaan recupereren.
                              6) Ga je niet akkoord, dan wordt je het verschil tussen de hoogste wrak-bieding en de dagwaarde uitgekeerd.

                              In geval van 6) blijf je eigenaar, en kun je het voertuig (laten) oplappen met bv. tweedehandse onderdelen
                              ik heb nochtans een dik 20 jaar geleden een ongeval gehad waar ik in mijn recht was. Maar economisch totaal verlies. Ik heb tegen de verzekering gezegd dat ik mijn wagen wilde houden en zij hebben de waarde van de auto uitbetaald. Ik moest dan nog een kleine 15.000 bef opleggen voor de rest van de schade. Zelfs de btw getrokken... ze hebben geen moment moeilijk gedaan.
                              www.peugeotforum.be

                              Comment


                              • #16
                                20 jaar geleden spraken de dieren nog.

                                Comment


                                • #17
                                  toen was gij 14 en reed ge nog niet met de auto...
                                  www.peugeotforum.be

                                  Comment


                                  • #18
                                    Een uitzondering kan altijd hé flappy maar de meest gangbare methode die ze nu toepassen is toch echt wel dat de verzekering ofwel het wrak zelf verkoopt of een bepaald bedrag zal aftrekken van de uit te keren som. En inderdaad zal dit geval per geval bekeken worden (net zoals de waarde van de wagen) en zullen ze in sommige gevallen (klanten) inschikkelijker zijn dan in andere gevallen.
                                    Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                                    Comment


                                    • #19
                                      ik heb altijd geweten dat de verzekering een bepaalde bedrag uitkeerd.

                                      stel dat er 3k kosten zijn, en de wagen is 2,5K, dan kan je nog proberen overtuigen dat die in uitzonderlijke staat is, weinig km's, bepaald model... gaan ze er niet op in, dan vragen ze de prijs bij opkopers.
                                      die 2,5K krijg jij gewoon uitgekeerd en de auto is van de verzekering. jij kan wel jouw wrak opkopen aan de prijs dat de beste opkoper gaf. dan krijg jij in dit geval 2K uitgekeerd en blijft de auto van u.
                                      jij mag met die 2K dan zelf jouw auto herstellen met bv 2dehandsstukken. als de deur kapot was, maakt de garage een prijs op voor nieuwe deur + herspuiten. als jij een 2dehandsdeur koopt die veel goedkoper was, zou je met die 2K net u auto weer kunnen herstellen.

                                      ik ga sffs naar de garage mijn golfke gaan verdedigen se. 25jaar oud en oude vent heeft op oudejaarsdag mijn deur kapot gereden. de leeftijd speelt in mijn voordeel, de 435K km op de klok totaal niet. zowieso wordt de golf hersteld, wat de verzekering ook zegt of doet

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                        toen was gij 14 en reed ge nog niet met de auto...
                                        Op die leeftijd durfde ik toch al eens de sleutels van mama's Citroën Visa te 'lenen'...
                                        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                                        Comment

                                        Working...
                                        X