Mededeling

Collapse
No announcement yet.

speedoperaties....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • speedoperaties....

    Vreemd.... nog geen topic over deze nieuwe pestbelasting blijkbaar.

    Ik vraag me eigenlijk af.... mag dit zomaar?

    ALs ik van Brussel naar Hasselt rijd, met mijn cruise control.... t is nacht en geen kat in de buurt. Ik word 4 keer na mekaar geflitst aan dezelfde snelheid....
    Met de speedoperaties zou ik dan 4 keer beboet worden (aan dezelfde snelheid).
    Volgens de politie heb ik dus 4 overtredingen begaan.
    Volgens mij heb ik slechts één keer een (lange) ovetreding begaan

    Je kan toch niet meerdere malen bestraft worden voor één misdrijf....Of kan dat nu weer wel?

    teizman

  • #2
    Kan wel degelijk en heeft weer niks te maken met verkeersveiligheid maar met het spekken van de staatskas.

    Comment


    • #3
      Ja blijkbaar... maar zijn er nog geen aanvechtingen geweest? Bijvoorbeeld hardrijders die dit niet zomaar pikken en er een advocaat op zetten?

      Comment


      • #4
        Euh, dat heeft in mijn ogen meer te maken met verkeersveiligheid dan een vaste paal zetten of een controle aankondigen. De bedoeling moet zijn dat de mensen hun rijgedrag gaan aanpassen op lange termijn, dat krijg je niet met de bestaande maatregelen. Deze nieuwe maatregel gaat de mensen raken die consequent de regels overtreden, dat sluit mijn inziens beter aan bij de mentaliteitswijziging die de overheid voor ogen heeft met controles.

        Trouwens als je langs meerdere controles rijdt zonder dat te merken ben je volgens mij niet zo aandachtig aan het sturen
        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
        '15 Volvo XC60 D3

        Comment


        • #5
          En dan de mensen die slechts op 1 van de punten geflitst is hun boete kwijtschelden? Maar da zal der wel nie in zitten zeker...

          Comment


          • #6
            Volgens mij heeft radar controles en verkeersveiligheid weinig met mekaar te zien op snelwegen!
            Hoevel ongevallen gebeuren er op autosnelwegen door overdreven snelheid? Heeft iemand dit (en exact 'DIT') cijfer?

            In belgie vallen er hoeveel verkeersdoden per jaar? 800 ofzo?
            Trek hiervan af:
            Weekend (zotten)
            Zatte zotten
            kop staart aanrijdingen
            allerhande ongevallen in de bebouwde kom (vaak met zwakke weggebruikers)
            ongevallen op gewestwegen
            ongevallen tgv infrastructuur en omgeving (mist, regen,....)


            Ik zou dit cijfer graag vernemen en dit koppelen aan de money machine langs de kant van de autostrade.
            (doet me weer denken aan de studie naar de rendabiliteit van Helicopters voor snelheidscontroles....economische rendabiliteit welliswaar)

            teizman

            Comment


            • #7
              Ze gaan idd weer flitsen op die wegen waar de minste (zware) ongelukken gebeuren. Jaja, voor de verkeersveiligheid.

              Comment


              • #8
                In amerika zijn er grote stukken woestijn of ander niemandsland. Daar zijn klassieke flitsmethodes niet rendabel. Ze willen er nu onbemande vliegtuigjes of helikopters inzetten om overtredingen vast te stellen.
                1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                  Euh, dat heeft in mijn ogen meer te maken met verkeersveiligheid dan een vaste paal zetten of een controle aankondigen. De bedoeling moet zijn dat de mensen hun rijgedrag gaan aanpassen op lange termijn, dat krijg je niet met de bestaande maatregelen. Deze nieuwe maatregel gaat de mensen raken die consequent de regels overtreden, dat sluit mijn inziens beter aan bij de mentaliteitswijziging die de overheid voor ogen heeft met controles.
                  Als ze willen dat mensen hun rijgedrag gaan aanpassen moeten ze de pakkans gewoon vergroten. Als ik om de week fanmail in de bus krijg vanwege overdreven snelheid zal ik vanzelf wel wat beter op mijn snelheid gaan letten. Deze speedoperaties vind ik toch ook te belachelijk voor woorden... pestbelasting is een correcte beschrijving.

                  Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                  Trouwens als je langs meerdere controles rijdt zonder dat te merken ben je volgens mij niet zo aandachtig aan het sturen
                  Hier ben ik het wel mee eens

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door teizman Bekijk Berichten
                    Volgens mij heeft radar controles en verkeersveiligheid weinig met mekaar te zien op snelwegen!
                    Hoevel ongevallen gebeuren er op autosnelwegen door overdreven snelheid? Heeft iemand dit (en exact 'DIT') cijfer?

                    In belgie vallen er hoeveel verkeersdoden per jaar? 800 ofzo?
                    Trek hiervan af:
                    Weekend (zotten)
                    Zatte zotten
                    kop staart aanrijdingen
                    allerhande ongevallen in de bebouwde kom (vaak met zwakke weggebruikers)
                    ongevallen op gewestwegen
                    ongevallen tgv infrastructuur en omgeving (mist, regen,....)


                    Ik zou dit cijfer graag vernemen en dit koppelen aan de money machine langs de kant van de autostrade.
                    (doet me weer denken aan de studie naar de rendabiliteit van Helicopters voor snelheidscontroles....economische rendabiliteit welliswaar)

                    teizman
                    Snelheid is maar zeer zelden een oorzaak van een ongeval. Het is wel heel hard bepalend voor de gevolgen van het ongeval.

                    Sowieso kan je tegen radarcontroles zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat je ze kan aanvechten
                    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                    '15 Volvo XC60 D3

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Fokko Bekijk Berichten
                      Als ze willen dat mensen hun rijgedrag gaan aanpassen moeten ze de pakkans gewoon vergroten. Als ik om de week fanmail in de bus krijg vanwege overdreven snelheid zal ik vanzelf wel wat beter op mijn snelheid gaan letten. Deze speedoperaties vind ik toch ook te belachelijk voor woorden... pestbelasting is een correcte beschrijving.



                      Hier ben ik het wel mee eens
                      1 Flits of vier, dat lijkt mij toch pakkans verhogen? En het doet vier keer zoveel pijn in de portemonnee dus op zich kan dat toch een eerste stap genoemd worden voor mij.
                      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                      '15 Volvo XC60 D3

                      Comment


                      • #12
                        mits wat google'en:

                        overlijdensrisico autosnelwegen (200: 2.6 op 1 miljard km's versus 9 op 1 miljard voor 'alle andere wegen'.
                        ongevallenrisico autosnelwegen (200: 106 op 1 miljard km's versus 613 op 1 miljard voor 'alle andere wegen'.

                        In absolute cijfers lijken er ongeveer 8x meer doden te vallen op 'alle andere wegen' vs autosnelwegen!
                        (dit cijfer is een vlugge schatting van wat ik vind op het net, misschien kent iemand de juistere cijfers, voor 2012 bijvoorbeeld)


                        teizman

                        Comment


                        • #13
                          vanuit een rapport van de BIVV:
                          De spectaculaire afnames van 2000 tot 2004 komen abrupt tot stilstand
                          na 2004. Voor lichtgewonden en doden 30 dagen zien we na 2004
                          opnieuw een stijging die overgaat in een lichte daling vanaf 2006.
                          Het aantal zwaargewonden daarentegen blijft na 2004 onophoudelijk
                          stijgen. Dit laatste fenomeen opgeteld bij zeer verschillende evolutie van
                          zwaargewonden buiten autosnelwegen, maakt van zwaargewonden het
                          meest zorgwekkende slachtoffertype op autosnelwegen

                          Wanneer zijn ze nu weer gestart met superboetes en drastisch hogere pakkans op snelheidsovertredingen (op autosnelwegen)?

                          Ikzelf ben beginnen werken in 2000, veel op de baan! De eerste jaren in mijn loopbaan kon je met 150km/u op vele momenten overdag net mee met de stroom op het linkerrijvak. Vanaf 2003-2004-2005 kwam hier stilletjes aan een verandering.... De ongevallencijfers weerspiegelen deze trend blijkbaar niet


                          teizman
                          Last edited by ; 04/02/2014, 13:39. Reden: toevoeging

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door teizman Bekijk Berichten
                            mits wat google'en:

                            overlijdensrisico autosnelwegen (200: 2.6 op 1 miljard km's versus 9 op 1 miljard voor 'alle andere wegen'.
                            ongevallenrisico autosnelwegen (200: 106 op 1 miljard km's versus 613 op 1 miljard voor 'alle andere wegen'.

                            In absolute cijfers lijken er ongeveer 8x meer doden te vallen op 'alle andere wegen' vs autosnelwegen!
                            (dit cijfer is een vlugge schatting van wat ik vind op het net, misschien kent iemand de juistere cijfers, voor 2012 bijvoorbeeld)


                            teizman
                            Oorspronkelijk geplaatst door teizman Bekijk Berichten
                            vanuit een rapport van de BIVV:
                            De spectaculaire afnames van 2000 tot 2004 komen abrupt tot stilstand
                            na 2004. Voor lichtgewonden en doden 30 dagen zien we na 2004
                            opnieuw een stijging die overgaat in een lichte daling vanaf 2006.
                            Het aantal zwaargewonden daarentegen blijft na 2004 onophoudelijk
                            stijgen. Dit laatste fenomeen opgeteld bij zeer verschillende evolutie van
                            zwaargewonden buiten autosnelwegen, maakt van zwaargewonden het
                            meest zorgwekkende slachtoffertype op autosnelwegen

                            Wanneer zijn ze nu weer gestart met superboetes en drastisch hogere pakkans op snelheidsovertredingen (op autosnelwegen)?

                            Ikzelf ben beginnen werken in 2000, veel op de baan! De eerste jaren in mijn loopbaan kon je met 150km/u op vele momenten overdag net mee met de stroom op het linkerrijvak. Vanaf 2003-2004-2005 kwam hier stilletjes aan een verandering.... De ongevallencijfers weerspiegelen deze trend blijkbaar niet


                            teizman
                            Dus enkel als ze dood zijn telt het voor u? Zwaargewonden is ok? En wat met alle gevolgen voor de economie? Extra files? Revalidaties? Werkonbekwaamheid?
                            '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                            '15 Volvo XC60 D3

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                              Euh, dat heeft in mijn ogen meer te maken met verkeersveiligheid dan een vaste paal zetten of een controle aankondigen. De bedoeling moet zijn dat de mensen hun rijgedrag gaan aanpassen op lange termijn, dat krijg je niet met de bestaande maatregelen. Deze nieuwe maatregel gaat de mensen raken die consequent de regels overtreden, dat sluit mijn inziens beter aan bij de mentaliteitswijziging die de overheid voor ogen heeft met controles.

                              Trouwens als je langs meerdere controles rijdt zonder dat te merken ben je volgens mij niet zo aandachtig aan het sturen
                              2 x +1
                              Al honderd keer beschreven door mij, mentaliteitswijziging is noodzakelijk.

                              Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                              Dus enkel als ze dood zijn telt het voor u? Zwaargewonden is ok? En wat met alle gevolgen voor de economie? Extra files? Revalidaties? Werkonbekwaamheid?
                              Je was me voor...
                              Cru gesteld, ik heb geen boodschap aan doden, als we maar minder in de file staan. Ook goed?

                              NB: er is blijkbaar nog veel werk voor de betrokken instanties...
                              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                1 Flits of vier, dat lijkt mij toch pakkans verhogen? En het doet vier keer zoveel pijn in de portemonnee dus op zich kan dat toch een eerste stap genoemd worden voor mij.
                                Af en toe een speedoperatie die een overtreder tot 4 keer toe naait vind ik dus absoluut niet hetzelfde als de pakkans verhogen door veel meer controles. In België is het enorm makkelijk om ongestraft te hard te rijden (zeker vgl met Nederland bv.), dus dan vind ik het een enorme achterbakse tactiek om slechts af en toe te controleren, maar dan wel de snelheidsovertreder in 1 klap in het meervoud te pakken. Een halfjaar later is die de overtreding weer vergeten, en rijdt weer net zo hard als vroeger, maar hey, de staatskas is wel lekker aangedikt omdat hij nu 4 keer is beboet geweest.

                                Als de snelheidsovertreder regelmatig wordt geflitst omdat er zo veel gecontroleerd wordt, zal die toch vanzelf leren dat hard rijden niet meer zonder gevolgen kan?

                                Als uw hond in elke dag in de living schijt, ga je die dan elke dag straffen totdat hij het niet meer doet, of slechts 1 keer om het halfjaar met een baseballknuppel?

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Fokko Bekijk Berichten
                                  Af en toe een speedoperatie die een overtreder tot 4 keer toe naait vind ik dus absoluut niet hetzelfde als de pakkans verhogen door veel meer controles. In België is het enorm makkelijk om ongestraft te hard te rijden (zeker vgl met Nederland bv.), dus dan vind ik het een enorme achterbakse tactiek om slechts af en toe te controleren, maar dan wel de snelheidsovertreder in 1 klap in het meervoud te pakken. Een halfjaar later is die de overtreding weer vergeten, en rijdt weer net zo hard als vroeger, maar hey, de staatskas is wel lekker aangedikt omdat hij nu 4 keer is beboet geweest.

                                  Als de snelheidsovertreder regelmatig wordt geflitst omdat er zo veel gecontroleerd wordt, zal die toch vanzelf leren dat hard rijden niet meer zonder gevolgen kan?

                                  Als uw hond in elke dag in de living schijt, ga je die dan elke dag straffen totdat hij het niet meer doet, of slechts 1 keer om het halfjaar met een baseballknuppel?
                                  Uiteraard is het beter van veel frequenter te controleren als je een bepaald resultaat wil bereiken. Maar ik denk dat 4 boetes wel beter blijven hangen dan 1 ja. Uiteindelijk bereikt je het meeste door mensen in hun portemonnee te raken, hoe spijtig dat ook is.
                                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                  '15 Volvo XC60 D3

                                  Comment


                                  • #18
                                    @josenjef: 4 boetes op vier verschillende plaatsen en tijdstippen gaat toch veel meer het gevoel creeeren dat je continu gecontroleerd wordt, hoor. (vs 4 boetes op die ene dag dat je gehaast was....)

                                    Wat je andere opmerking betreft: ook zwaargewonden tellen maar was te lui om deze ook te posten! Ik heb wel 'alle ongevallen' gepost.
                                    Het was bovendien dom van mij om deze niet te geven, want uiteraard zijn de verschillen hier nog opvallender: Factor 6 verschil...

                                    Bedankt om me hieraan te herinneren

                                    teizman

                                    Comment


                                    • #19
                                      Als uw hond in elke dag in de living schijt, ga je die dan elke dag straffen totdat hij het niet meer doet, of slechts 1 keer om het halfjaar met een baseballknuppel?[/QUOTE]

                                      Als een hond elke dag in m'n living schijt krijgt die van mij een spuitje.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Fokko Bekijk Berichten
                                        Als uw hond in elke dag in de living schijt, ga je die dan elke dag straffen totdat hij het niet meer doet, of slechts 1 keer om het halfjaar met een baseballknuppel?
                                        Mits de juiste bijscholing gaat je hond wel sneller begrepen wat hij mag of niet. Chauffeurs door de jaren heen blijven het daar moeilijk meehebben.

                                        Het BIVV gaat nog eens een nieuwe campagne starten, blijven sensibiliseren jongens...

                                        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X