Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De Kilometerheffing

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • De Kilometerheffing

    Op 17 februari start het langverwachte proefproject van rekeningrijden voor personenwagens. Een rit in stedelijke gebieden kan in de toekomst 9 eurocent per kilometer kosten. Voor de autosnelweg wordt 5 cent aangerekend, voor andere wegen 6,5 cent. Dat schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws.
    Het Waals, Brussels en het Vlaams Gewest hebben een akkoord bereikt over de tarieven van de kilometerheffing. Dat is een autobelasting waarbij een bedrag per kilometer wordt aangerekend, afhankelijk van de piek- en daluren en het type weg dat u gebruikt. Een proefproject gaat van start in de GEN-zone in en rond Brussel.

    Tijdens de ochtend- en avondspits - 7 tot 9 uur en 16 tot 18 uur - wordt het tweemaal zo duur als tijdens de daluren. Tussen 22 en 5 uur betaal je niets. Tijdens de spits bedraagt de heffing 9 eurocent per kilometer in de stedelijke gebieden. In Brussel is dat bijvoorbeeld de oppervlakte van het hele gewest, in Leuven van de stad.

    Daarbuiten betaal je een tarief van 5 eurocent per kilometer op autosnelwegen en 6,5 cent op andere wegen. Dat hogere tarief moet sluipverkeer in de woonkernen vermijden. Wie van Mechelen naar Brussel trekt, betaalt 17 euro per week. Eén ritje kost u 1,7 euro. U legt immers 23 kilometer af op de autosnelwegen buiten het Brussels Gewest (1,15 euro) en 6 kilometer binnen het Gewest (0,54 euro). Wie vanuit Gent komt, betaalt 30 euro.

    Met het proefproject willen de gewesten nagaan wat het effect van de kilometerheffing is op het rijgedrag. Bijna 1.200 proefpersonen zullen vanaf 17 februari twee maanden lang rondrijden met een On Board Unit (OBU), een gps-systeem dat je traject doorseint naar een centrale server.

    Bron: hln.be
    Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

  • #2
    Zopas ook gelezen. Totale waanzin als dit bovenop de BIV, de verkeersbelasting en de boetes komt. België dreigt zo onleefbaar te worden.

    Comment


    • #3
      Dit wordt dus de tweede aanslag op de mensen die hun wagen professioneel nodig hebben of die mobiliteitsproblemen hebben (hetzij om gezondheidsredenen, hetzij door het gebrekkige openbaar vervoer). De wegval van de verkeersbelasting is maar een pleister op een open wonde ... en waar zit de groene fiscaliteit hierin ????
      Stoot ik 0g uit is mijn "voordeel" op jaarbasis 75 € ... stoot ik er 500 uit heb ik hier baat bij .... krom krom krom net als alles in dit apeland
      Last edited by MaXX99; 07/02/2014, 09:14.
      Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

      Comment


      • #4
        Stoppen met werken en gaan doppen wordt steeds aanlokkelijker ...

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door bzguy Bekijk Berichten
          Stoppen met werken en gaan doppen wordt steeds aanlokkelijker ...



          de enige echte "win 4 Life" ;-)





          Sent from my RM-821_eu_croatia_511 using Tapatalk

          Comment


          • #6
            113km autosnelweg enkel (6,15€)
            bijna 20km binnendoor (1,30€)
            totaal= 7.45€/rit of 15€/dag

            200werkdagen per jaar, ben ik dus 3000€ kwijt enkel om op het werk te geraken.
            dan nog de brandstof (55 000km aan 4.5L/100km komt op een 2400iter of nog eens 3100€)

            t is nu al onbetaalbaar voor mij om de auto te nemen, en zo gaat het niet beteren (ik werk bij defensie, dus kan niet zomaar veranderen, en ontslag nemen =3jaar opleiding terugbetalen = ongeveer 75 000€)

            Comment


            • #7
              ik ben België zo beu.....

              Sent from my RM-821_eu_croatia_511 using Tapatalk

              Comment


              • #8
                Idem situatie , ik ben dit rot communistisch land kotsbeu !!!

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door gandalf Bekijk Berichten
                  ik ben België zo beu.....

                  Sent from my RM-821_eu_croatia_511 using Tapatalk
                  Wie niet .

                  Comment


                  • #10
                    Tja, laat uw ongenoegen dan eens horen in mei.

                    Comment


                    • #11
                      Wa maakt dat uit?
                      Alles is toch al geregeld achter de schermen....

                      Sent from my RM-821_eu_croatia_511 using Tapatalk

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                        113km autosnelweg enkel (6,15€)
                        bijna 20km binnendoor (1,30€)
                        totaal= 7.45€/rit of 15€/dag

                        200werkdagen per jaar, ben ik dus 3000€ kwijt enkel om op het werk te geraken.
                        dan nog de brandstof (55 000km aan 4.5L/100km komt op een 2400iter of nog eens 3100€)

                        t is nu al onbetaalbaar voor mij om de auto te nemen, en zo gaat het niet beteren (ik werk bij defensie, dus kan niet zomaar veranderen, en ontslag nemen =3jaar opleiding terugbetalen = ongeveer 75 000€)
                        Idem situatie.
                        Je moet dan nog eens werk aannemen in een straal van 60km.
                        Het probleem hier in Belgie is dat ze werkenden en ondernemers elk jaar wel met iets nieuw bestraffen.

                        Comment


                        • #13
                          En oldtimers? Enig idee hierover...

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                            Zopas ook gelezen. Totale waanzin als dit bovenop de BIV, de verkeersbelasting en de boetes komt. België dreigt zo onleefbaar te worden.
                            Die madam op de radio zei daarjuist dat de verkeersbelasting komt te vervallen.
                            '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                            '15 Volvo XC60 D3

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                              Die madam op de radio zei daarjuist dat de verkeersbelasting komt te vervallen.



                              hmmm, mss wel interessanter voor een zware weekendkar....






                              Sent from my RM-821_eu_croatia_511 using Tapatalk

                              Comment


                              • #16
                                Als mensen bewuster de auto zouden nemen of laten staan, dan zou het allemaal niet zo'n vaart lopen.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Cotoneaster Bekijk Berichten
                                  En oldtimers? Enig idee hierover...
                                  Hetzelfde zeker. Waarom zou er een verschil moeten zijn? Je mag trouwens niet met een oldtimer woon-werkverkeer doen. Dus dat valt al weg (en hopelijk gaan ze dat eens wat strenger en meer controleren want ik zie heel veel O-platen op parkings van bedrijven staan).

                                  Oorspronkelijk geplaatst door gandalf Bekijk Berichten
                                  hmmm, mss wel interessanter voor een zware weekendkar....
                                  Idem mijn gedachten. Een dikke V12 in de garage. Verkeersbelasting zou komen te vervallen (zei Crevits toch op de radio deze morgen). Voor die paar 100 kilometer per jaar is dat dan veel interessanter geworden.

                                  En uiteindelijk blijft het weer een elektronische black box. Zoals trace & tracking, satellietsystemen, tachografen ... Heel snel en simpel te manipuleren (theoretisch want dat mag in België niet).

                                  Comment


                                  • #18
                                    Dat ze er eerst eens voor zorgen dat je met het openbare vervoer overal en binnen een aanneembare tijdsmarge geraakt. Maar nee, ze kloten je al aan het station waar men je laat betalen om je wagen op een parking te zetten...Als er al plaats is natuurlijk.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik veronderstel dat je km-stand wel moet kloppen bij de jaarlijkse keuring bij geval van gesjoemel.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                        Dat ze er eerst eens voor zorgen dat je met het openbare vervoer overal en binnen een aanneembare tijdsmarge geraakt. Maar nee, ze kloten je al aan het station waar men je laat betalen om je wagen op een parking te zetten...Als er al plaats is natuurlijk.
                                        In Aarschot moet je niet betalen voor de stationsparking en die staat overvol. Collega's uit Limburg rijden vaak tot daar om dan met de trein verder te pendelen naar Brussel. Dus het is zeker niet algemeen dat probleem van betalende stationsparkings
                                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                        '15 Volvo XC60 D3

                                        Comment

                                        Working...
                                        X