Kben ook serieus voorstander op een deftige manier. Alleen zijn er inderdaad nog veel valkuilen met elk systeem. Men zou zich eens achter ÉÉN europees systeem moeten gooien.
Maar dan blijft inderdaad de kans groot, dat door een hoop gelobby oudere wagens een pak duurder zullen uitvallen. (Dit is dan immer goed voor de autofabrikanten.) Terwijl zeker voor een laag aantal km's een oudere auto die op de weg blijft, toch echt wel beter zal zijn voor het milieu dan deze af te breken een nieuwe te bouwen en dan een klein beetje minder te verbruiken.
In mijn ogen zou het een systeem moeten zijn waarbij er een vaste prijs is per km voor iedereen (bv. 0.01 euro/km), iedereen gebruikt namelijk het wegennet, wat voor auto het ook is. Iedereen, ook elektische wagens, moeten meebetalen.
Daarnaast dan nog een extra premie/km voor het milieu, gelijkaardig aan hoe de verkeersbelasting nu berekend wordt. Al moet hier dan inderdaad, (zoals ik hierboven al zeg) niet op overdreven worden en mag de formule van mij apart best nog wat ingewikkelder worden.
Maar dan blijft inderdaad de kans groot, dat door een hoop gelobby oudere wagens een pak duurder zullen uitvallen. (Dit is dan immer goed voor de autofabrikanten.) Terwijl zeker voor een laag aantal km's een oudere auto die op de weg blijft, toch echt wel beter zal zijn voor het milieu dan deze af te breken een nieuwe te bouwen en dan een klein beetje minder te verbruiken.
In mijn ogen zou het een systeem moeten zijn waarbij er een vaste prijs is per km voor iedereen (bv. 0.01 euro/km), iedereen gebruikt namelijk het wegennet, wat voor auto het ook is. Iedereen, ook elektische wagens, moeten meebetalen.
Daarnaast dan nog een extra premie/km voor het milieu, gelijkaardig aan hoe de verkeersbelasting nu berekend wordt. Al moet hier dan inderdaad, (zoals ik hierboven al zeg) niet op overdreven worden en mag de formule van mij apart best nog wat ingewikkelder worden.
Comment