Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel
Bekijk Berichten
Eerlijk toegegeven, zoveel haal ik de auto niet uit tijdens het weekend. Af en toe eens shoppen met de vriendin en voor de rest verplichte familie-uitjes en al die hetze. Als ik kijk hoeveel kilometers ik heb gemaakt in de korte tijd dat ik mijn auto heb, dat omzet naar jaarbasis en er dan 1000km bij lap voor een paar weekendjes Ardennen/Frankrijk, dan kom ik uit op 7000km (best dat het een naft is).
Als ik dan een gecombineerd tarief neem van de kilometerheffing, 0,05 euro (we moet ons geen illusie's maken over het tarief want van en naar het werk is sowieso spitsperiode) dan kom ik uit op volgende berekening: 7000 x 0,05 = 350 euro. Dat is 83 euro duurder dan mijn jaarlijkse taks. Dat betekent dat ik gestraft zou worden. Wat was de bedoeling van de kilometerheffing? Achja, minder fileleed door een hogere kost aan te rekenen en zo mensen aan te zetten minder de auto te nemen. Ik neem enkel de auto wanneer het niet anders kan. Voor mij is dat dus 83 euro per jaar extra omdat er geen alternatief is in de vorm van openbaar vervoer.
En het enige wat ik hier hoor is een nest mensen die, sorry om het zo te zeggen, lult over hoe dit goed is voor autoliefhebbers. Het is niet omdat we hier op een autoforum zitten dat daarom iedereen zeventien auto's heeft of geld heeft voor zeventien auto's. Wij hebben er één en dat is genoeg. Mensen die zo redeneren en al milieubewust (en portemonneebewust) omgaan met de auto, worden nog steeds gestraft.
Comment