Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De Kilometerheffing

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Waarom geen wegenvignet voor buitenlanders... Ik weet enkel door de vele putten in de baan dat ik in België ben want voor de rest allemaal Oost Europese en Hollandse nummerplaten

    Sent with a Galaxy Note 3
    Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

    Comment


    • Ik begrijp echt al de heisa niet....
      Kmheffing ipv rijtaks is toch ideaal voor elke autoliefhebber?

      Vele mooie wagens zullen terug verkoopbaar worden, en t straatbeeld verfraaien....

      Sent from my RM-821_eu_croatia_511 using Tapatalk

      Comment


      • In elk geval zullen de politiekers hun strategie de komende jaren moeten aanpassen, als het straks toch zo interessant zou zijn om met een oldtimer te gaan rijden dan zal iedereen dat gaan doen.

        Ik kan toch al wel heel wat wagens opnoemen die nu rondrijden als Daily waar ik pakweg over 15j wel mee rond wil rijden.. met €50,00 rijtaks per jaar
        Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

        Comment


        • Ik denk wel dat ze een sociale correctie zullen inbouwen. Immers, het zou niet eerlijk zijn dat een laagverdiener met een prive voertuig evenveel moet ophoesten als een veelverdiener die met de leasebak van het werk rijdt.

          De voorgestelde prijzen zijn helemaal van de pot gerukt. Mensen met een kleine wagen die nu bv 300 euro wegenbelasting betalen, zullen al heel snel meer betalen met km-heffing.

          Daarnaast gaan ze een blackbox installeren die even makkelijk je snelheid kan meten en per direct de boete in je bus kan doen belanden.

          Dit is waanzin.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door gandalf Bekijk Berichten
            Ik begrijp echt al de heisa niet....
            Kmheffing ipv rijtaks is toch ideaal voor elke autoliefhebber?

            Vele mooie wagens zullen terug verkoopbaar worden, en t straatbeeld verfraaien....

            Sent from my RM-821_eu_croatia_511 using Tapatalk
            Ik versta je, maar het is naïef zo te denken. Ze zullen wel een CO2 aanpassing doen. Geloof mij.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
              waarom plaats je nog geen anal probe die al je doen en laten doorstuurt naar di rupo? kan nog handig zijn voor de toekomstige taks op methaan gas...
              De BIV die onlangs een pak duurder is geworden voor snelle wagens, is een Vlaamse bevoegdheid. Niet alles op di Rupo steken.

              Comment


              • 't Is moeilijk om te zeggen of het een goed idee is of niet. Het feit dat de rijtaks afgeschaft + BIV afgeschaft wordt is een positief iets. Voor mij persoonlijk is de kmheffing met het aantal kilometers die ik doe een groot voordeel. Dit is natuurlijk onder voorbehoud. Je weet nooit wat de toekomst brengt en het kan zijn dat men, die weinig km doet per jaar, door omstandigheden wel veel km moet doen. En dan begint het gezaag natuurlijk. Voor de mensen die veel kilometers doen per jaar, omdat ze door omstandigheden moeten, is de kilometerheffing een radicale aanval op hun beurs en niet te doen. Ik zou dat niet willen betalen wat sommige zouden moeten betalen om gewoon al naar het werk te rijden. Die mensen kunnen niet zoveel meer overhouden op het einde van de maand.

                Kilometerheffing zou goed zijn als de Staat voor elke gereden kilometer 1 cent vraagt, waar je ook rijdt en wanneer je ook rijdt. Ze maken het weeral moeilijk door verschillende formules te hanteren. Het is ook zeer duidelijk dat de Staat het geld van uit iedereen zijn builen wilt pikken. Tijdens de piekuren moet je meer betalen en tussen 22u en 5u niets. Het gaat weeral maar eens enkel om het geld. Zoals al eerder gezegd houdt de Staat geen rekening met het milieu. Aan de andere kant zijn er meer auto's op de baan tijdens de piekuren en dat betekent meer vervuiling.

                Aan de andere kant wordt er met de kilometerheffing totaal geen rekening gehouden of een auto zeer vervuilend is minder vervuilend. De CO2 regel vind ik persoonlijk belachelijk. CO2 is niet eens giftig. Elke mens ademt het uit. Minder CO2 uitstoot betekent waarschijnlijk wel dat de auto minder verbruikt maar dat wil nog niet zeggen dat de auto minder schadelijke uitstoot heeft.
                Zoals ik vorig jaar ben te weten gekomen hier op autoforum is dat benzine auto's met rechtstreekse inspuiting ook fijn stof produceren. Deze auto's verbruiken minder en dus ook minder CO2 maar produceren wel meer schadelijke stoffen. Dus, persoonlijke mening, weg met die CO2 regel en kijk naar het vervuilend karakter van de motor.

                Het huidig systeem is niet echt fair. Ik met mijn weinige kilometers moet evenveel betalen dan iemand die zeer veel kilometers doet. Klopt toch niet. Hoe je het draait of keert, betalen zullen we moeten en het zal altijd wel iets zijn dat de mens niet aanstaat.

                Kilometerheffing gaat waarschijnlijk de verkoop van auto's verhogen. Meer auto's betekent meer inkomsten voor de Staat maar ook meer luchtvervuiling en waarschijnlijk meer files. Ik snap niet waarom België geen vignet invoert. Ik snap niet waarom de buitenlanders gratis mogen gebruik maken van onze 'slechte' wegen.

                Als die kilometerheffing erdoor komt, betekent dat dan dat elke persoon die auto bezit een OBU (On Board Unit) moet aanschaffen?

                Op 17 februari start het langverwachte proefproject van rekeningrijden voor personenwagens. Een rit in stedelijke gebieden kan in de toekomst 9 eurocent per kilometer kosten. Voor de autosnelweg wordt 5 cent aangerekend, voor andere wegen 6,5 cent. Dat schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws. Het Waals, Brussels en het Vlaams Gewest hebben een akkoord bereikt over de tarieven van de kilometerheffing. Dat is een autobelasting waarbij een bedrag per kilometer wordt aangerekend, afhankelijk van de piek- en daluren en het type weg dat u gebruikt. Een proefproject gaat van start in de GEN-zone in en rond Brussel.

                Tijdens de ochtend- en avondspits - 7 tot 9 uur en 16 tot 18 uur - wordt het tweemaal zo duur als tijdens de daluren. Tussen 22 en 5 uur betaal je niets. Tijdens de spits bedraagt de heffing 9 eurocent per kilometer in de stedelijke gebieden. In Brussel is dat bijvoorbeeld de oppervlakte van het hele gewest, in Leuven van de stad.

                Daarbuiten betaal je een tarief van 5 eurocent per kilometer op autosnelwegen en 6,5 cent op andere wegen. Dat hogere tarief moet sluipverkeer in de woonkernen vermijden. Wie van Mechelen naar Brussel trekt, betaalt 17 euro per week. Eén ritje kost u 1,7 euro. U legt immers 23 kilometer af op de autosnelwegen buiten het Brussels Gewest (1,15 euro) en 6 kilometer binnen het Gewest (0,54 euro). Wie vanuit Gent komt, betaalt 30 euro.

                "Goed idee, onder voorwaarden"
                Bond Beter Leefmilieu (BBL) vindt een kilometerheffing voor personenwagens en vrachtwagens een goed idee, maar enkel wanneer voor het berekenen van de kost per kilometer ook gegeken wordt naar de soort van wagen, zegt beleidsmedewerker Erik Grietens.

                "Iemand die met een oude, vervuilende dieselwagen rijdt, moet meer betalen dan iemand die met een nieuwe benzinewagen rijdt", vindt Grietens. Daarnaast is ook het moment van de dag belangrijk. BBL meent bovendien dat de opbrengst van het rekeningrijden moet geïnvesteerd worden in beter en performanter openbaar vervoer.

                Ook ondernemersorganisatie Voka en zelfstandigenorganisatie Unizo staan positief tegenover het proefproject. Voka wijst er wel op dat de kilometerheffing moet gelden voor alle weggebruikers, er meer mogelijkheden moeten komen voor thuis- en flexwerk en geen meerkosten met zich mag meebrengen voor de werkgever.

                Fileprobleem
                Unizo hamert er dan weer op dat fileproblematiek in haar totaliteit moet worden aangepakt, door bijvoorbeeld het ontsluiten van de "missing links" en het aanleggen van spitsstroken. Bovendien moet de invoering van een kilometerheffing kaderen in een herziening van de verkeersfiscaliteit.

                Ook mobiliteitsorganisatie Touring, die partner is in het proefproject, wijst erop dat de invoering enkel kan wanneer de verkeersbelasting en de belasting voor inverkeersstelling worden afgeschaft en de accijnzen op de brandstof herbekeken worden.

                Volgens VAB, tot slot, zal de pendelaar, die 1.000 euro per jaar meer zal moeten betalen, de grote dupe zijn van een kilometerheffing. "Bovendien heeft niet iedereen de luxe om buiten de spitsuren naar het werk te rijden", zegt woordvoerder Maarten Matienko

                Proefproject
                Met het proefproject willen de gewesten nagaan wat het effect van de kilometerheffing is op het rijgedrag. Bijna 1.200 proefpersonen zullen vanaf 17 februari twee maanden lang rondrijden met een On Board Unit (OBU), een gps-systeem dat je traject doorseint naar een centrale server.
                HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.
                Last edited by ; 09/02/2014, 16:07.

                Comment


                • De Vlaamse meerderheidspartij sp.a is geen voorstander van de invoering van rekeningrijden voor personenwagens. Dat liet Vlaams fractieleider Bart Van Malderen verstaan in 'De Zevende Dag'. Van Malderen vindt dat er te veel voorwaarden aan het systeem verbonden zijn en dat mensen wellicht nog altijd in de file zullen staan. "Je zit gewoon in hun zak, zonder voordeel voor hen. Dit is geen goed idee", luidt het.
                  Voor alle duidelijk: er is nog geen beslissing genomen over een veralgemeende invoering van de kilometerheffing voor personenwagens. Op 17 februari start in en rond de GEN-zone rond Brussel een proefproject, maar het zal de volgende Vlaamse regering die eventueel de knoop moet doorhakken.

                  Voor de Vlaamse socialisten is de invoering ervan echter geen goed idee. De partij verzet zich niet tegen een proefproject, maar benadrukt dat het "geen voorafname" betekent. Van Malderen verwacht dat de automobilisten zullen moeten betalen, maar wellicht nog altijd in de file zullen staan. "Het sturende zit niet in het systeem", merkt de sp.a'er op.

                  Van dermeersch "ronduit tegen"
                  Ook Anke Van dermeersch (Vlaams Belang) is "ronduit tegen". Zij laakt dat de Vlaamse regering niet in staat is geweest iets te doen aan het fileleed en dat dit nu wordt afgeschoven op de automobilist. Van dermeersch stelt ook voor dat de Vlaamse regering een referendum zou organiseren over de invoering.

                  Vlaams parlementslid Björn Rzoska (Groen) ziet geen probleem, op voorwaarde dat het niet gaat om een belastingverhoging maar om een belastingverschuiving. Hij ziet er een middel in om de verkeersstromen meer te sturen en het fileleed te verlichten. Rzoska ziet het draagvlak voor de invoering ook groeien. Daarbij verwijst hij onder meer naar reacties van Touring en Voka.
                  Ook te lezen op hln

                  HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.




                  Video ivm rekeningrijden
                  Last edited by ; 09/02/2014, 16:25.

                  Comment


                  • en alles gaat weer duurder worden hierdoor want de transportsector zal meer moeten betalen dus ook meer geld vragen, ondernemers krijgen hogere kosten op de baan dus zullen dit ook weer doorrekenen etc
                    lets have some more member berries

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                      De BIV die onlangs een pak duurder is geworden voor snelle wagens, is een Vlaamse bevoegdheid. Niet alles op di Rupo steken.
                      Jij hebt toch een 330D ? Voor jou id de biv gezakt van 5000€ naar een paar100€.
                      2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                      2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                      2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
                        Aan de andere kant wordt er met de kilometerheffing totaal geen rekening gehouden of een auto zeer vervuilend is minder vervuilend. De CO2 regel vind ik persoonlijk belachelijk. CO2 is niet eens giftig. Elke mens ademt het uit. Minder CO2 uitstoot betekent waarschijnlijk wel dat de auto minder verbruikt maar dat wil nog niet zeggen dat de auto minder schadelijke uitstoot heeft.
                        Zoals ik vorig jaar ben te weten gekomen hier op autoforum is dat benzine auto's met rechtstreekse inspuiting ook fijn stof produceren. Deze auto's verbruiken minder en dus ook minder CO2 maar produceren wel meer schadelijke stoffen. Dus, persoonlijke mening, weg met die CO2 regel en kijk naar het vervuilend karakter van de motor.
                        CO2 is wel degelijk zeer schadelijk voor het milieu.
                        En moderne diesels zijn niet meer de diesels van de jaren '90.
                        Dus : waar heb je het nu eigenlijk over.

                        Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
                        Het huidig systeem is niet echt fair. Ik met mijn weinige kilometers moet evenveel betalen dan iemand die zeer veel kilometers doet. Klopt toch niet. Hoe je het draait of keert, betalen zullen we moeten en het zal altijd wel iets zijn dat de mens niet aanstaat.
                        Ocharme toch. Dat slaat toch nergens op. Iemand die veel kilometers rijdt betaalt veel brandstof en dus evenredig een karrenvracht aan accijnzen.

                        Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
                        Kilometerheffing gaat waarschijnlijk de verkoop van auto's verhogen.
                        Men zou dus meer auto's gaan verkopen waar dan niet mee gereden gaat worden. Ik geloof er niks van.


                        Mobiliteitsproblemen van vandaag moeten worden opgelost door de werkplekken veel meer te decentraliseren.
                        Waarom rijdt elke morgen zo veel volk naar Brussel?
                        Men kan ambtenaren en kantoormedewerkers in regionale centra onderbrengen verdeeld over het land, weg van Brussel.
                        Ook kan er veel meer van thuis uit gewerkt worden dan nu het geval is voor velen.

                        Zo legt men minder kilometers af wat goed is voor het tijdsgebruik, het milieu, het gezin, enzovoort… en heb je al die troela van heffingen niet nodig om de mobiliteit op te lossen.

                        Maar men (de politici) wil de mobiliteit niet fundamenteel oplossen, men wil enkel verdienen aan een moeilijke mobiliteit !

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door joodoo Bekijk Berichten
                          CO2 is wel degelijk zeer schadelijk voor het milieu.
                          En moderne diesels zijn niet meer de diesels van de jaren '90.
                          Dus : waar heb je het nu eigenlijk over.
                          Je hebt gelijk. CO2 is giftig bij zeer hoge concentraties.


                          Oorspronkelijk geplaatst door joodoo Bekijk Berichten
                          Ocharme toch. Dat slaat toch nergens op. Iemand die veel kilometers rijdt betaalt veel brandstof en dus evenredig een karrenvracht aan accijnzen.
                          Bullshit. je moet niet zo kleineren. Het feit dat het bij jou nergens op slaat is een teken dat je niet verder nadenkt. Iemand die minder kilometers doet betaalt even veel verkeersbelasting dan iemand die veel kilometers doet. En dit staat los van de brandstof die ze oprijden. Hoe je het ook draait of keert en ocharme vindt of niet, het is een feit dat dit niet een fair systeem is. Of je veel rijdt of niet daar kies je eigenlijk zelf voor. De verkeersbelasting moet je altijd betalen of je nu veel rijdt of niet.


                          Oorspronkelijk geplaatst door joodoo Bekijk Berichten
                          Men zou dus meer auto's gaan verkopen waar dan niet mee gereden gaat worden. Ik geloof er niks van.
                          Ok, dan geloof je er maar niks van he. Dat is uw volste recht. Het is trouwens nog al eens gezegd dat dit waarschijnlijk tot een hoger auto verkoop gaat leiden en vooral van grotere auto's.
                          Auto's kopen om er niet met te rijden slaat nergens op.
                          Als de BIV wegvalt, zullen er meer auto's en waarschijnlijk grotere auto's gekocht worden. Minder betalen doet meer kopen.

                          En dat men minder kilometers gaat rijden wil ik nog zien. Het is al gezegd geweest in reportages, mensen die geinterviewd werden, dat ze niet minder gaan rijden als dit systeem erdoor komt.


                          We zullen wel zien of dit systeem aanvaardt wordt of niet.
                          Last edited by ; 09/02/2014, 17:36.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
                            Je hebt gelijk. CO2 is giftig bij zeer hoge concentraties.


                            Bullshit. je moet niet zo kleineren. Het feit dat het bij jou nergens op slaat is een teken dat je niet verder nadenkt. Iemand die minder kilometers doet betaalt even veel verkeersbelasting dan iemand die veel kilometers doet. En dit staat los van de brandstof die ze oprijden. Hoe je het ook draait of keert en ocharme vindt of niet, het is een feit dat dit niet een fair systeem is. Of je veel rijdt of niet daar kies je eigenlijk zelf voor. De verkeersbelasting moet je altijd betalen of je nu veel rijdt of niet.


                            Ok, dan geloof je er maar niks van he. Dat is uw volste recht. Het is trouwens nog al eens gezegd dat dit waarschijnlijk tot een hoger auto verkoop gaat leiden en vooral van grotere auto's.
                            Auto's kopen om er niet met te rijden slaat nergens op.
                            Als de BIV wegvalt, zullen er meer auto's en waarschijnlijk grotere auto's gekocht worden. Minder betalen doet meer kopen.

                            En dat men minder kilometers gaat rijden wil ik nog zien. Het is al gezegd geweest in reportages, mensen die geinterviewd werden, dat ze niet minder gaan rijden als dit systeem erdoor komt.


                            We zullen wel zien of dit systeem aanvaardt wordt of niet.


                            Elke autoliefhebber die er de fondsen voor over heeft zal zich kopen waar hij zin in heeft, zonder jaarlijk 3a4K rijtaks te moeten betalen.

                            Onze f10 in de verkoop,
                            en een jonge 2de hands c63 amg voor mezelf en een E93 M3 voor mijn vrouw.


                            All This in a heartbeat....

                            Ma nu ben ik idd aan dagdromen...



                            Sent from my RM-821_eu_croatia_511 using Tapatalk

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten
                              Waarom geen wegenvignet voor buitenlanders... Ik weet enkel door de vele putten in de baan dat ik in België ben want voor de rest allemaal Oost Europese en Hollandse nummerplaten

                              Sent with a Galaxy Note 3
                              terecht, vorige week naar utrecht geweest en midden de nacht terug gekomen
                              je voelt gewoon wanneer je in B komt !

                              Comment


                              • Dat file probleem kan men aanpakken door meer asfalt te leggen, of zoals men van plan ging zijn om die brug te bouwen in Antwerpen.

                                Kijk naar Nederland, meer asfalt sinds 2j en minder file.

                                Sent with a Galaxy Note 3
                                Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten
                                  Dat file probleem kan men aanpakken door meer asfalt te leggen, of zoals men van plan ging zijn om die brug te bouwen in Antwerpen.

                                  Kijk naar Nederland, meer asfalt sinds 2j en minder file.

                                  Sent with a Galaxy Note 3
                                  Akkoord maar wacht over een paar jaar in Nederland. Het aantal wagens op de wegen blijft maar stijgen. Of meer asfalt DE oplossing is daar twijfel ik aan. Maar spijtig genoeg kan ik zelf geen betere oplossing bedenken..

                                  Sent from my car (while driving) using Tapatalk..
                                  2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
                                  2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
                                  2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk

                                  2007 BMW E91 318d - 122pk

                                  Bekijk
                                  dit eens als je wil : (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
                                  http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten
                                    Dat file probleem kan men aanpakken door meer asfalt te leggen, of zoals men van plan ging zijn om die brug te bouwen in Antwerpen.

                                    Kijk naar Nederland, meer asfalt sinds 2j en minder file.

                                    Sent with a Galaxy Note 3
                                    En wat als dat bijkomend asfalt weer verzadigd gaat zijn? Nog een rijstrookje erbij?

                                    Comment


                                    • Ik, die bewust veel de fiets neem ipv de auto, betaal evenveel taks als de luierik die voor elke verplaatsing z'n auto neemt. Maar vermits ik een solidaire mens ben vind ik dat niet erg hoor.

                                      Comment


                                      • Dat het is wat het wil, daar in Brussel doen ze toch hunne goesting en op het einde van de rit zijn we als gewone burger toch weer in 't zak gezet.
                                        Met wat ze ook afkomen, het is telkens om meer aan onze buidel te zitten, anders beginnen ze er niet aan.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
                                          Je hebt gelijk. CO2 is giftig bij zeer hoge concentraties.
                                          Een fabel, CO2 is niet giftig; in geen enkele hoeveelheid. Je ademt CO2 uit hoor. Ge moet al ne vree giftigen bek hebben dan Maar goed, kan idd gevaarlijk zijn in zeer grote hoeveelheden, waardoor er niet genoeg zuurstof meer zou beschikbaar zijn; maar dan kan je water ook giftig noemen; kan je ook in verstikken.

                                          Nox, fijnstof zijn vele malen nefaster voor onze gezondheid op korte termijn dus ik volg je redenering volledig dat het niet logisch is dat hierop niet meer afgerekend wordt. CO2 is wel bewezen als oorzaak van het broeikas effect.
                                          Last edited by ; 09/02/2014, 20:39.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X