Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De Kilometerheffing

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
    Ik, die bewust veel de fiets neem ipv de auto, betaal evenveel taks als de luierik die voor elke verplaatsing z'n auto neemt. Maar vermits ik een solidaire mens ben vind ik dat niet erg hoor.
    Twee dagen op vijf ga ik werken met de wagen in plaats van met de fiets, omdat ik dan mij moet verplaatsen naar een andere stad. De andere drie dagen neem ik de fiets. Voor die twee andere dagen kan ik het openbaar vervoer niet nemen, want het openbaar vervoer die er is maakt mijn reistijd per dag 2u30min vs 40min (dat scheelt als je om 8u begint). Om boodschappen ga ik ook te voet of met de fiets, tenzij ik zeer veel moet meenemen. In het weekend verplicht men mij om de auto te nemen omdat het openbaar vervoer hier zienderogen wordt afgebouwd. Er is nochtans een bushalte voor mijn deur. Op zaterdag kun je de bus nemen vanaf na de middag en dat om de twee uur. Een trein is iets frequenter, maar dan moet je er niet aan denken om 's avonds iets te doen in een naburige gemeente, want je moet zorgen dat je de laatste trein neemt iets voor 22u.

    Eerlijk toegegeven, zoveel haal ik de auto niet uit tijdens het weekend. Af en toe eens shoppen met de vriendin en voor de rest verplichte familie-uitjes en al die hetze. Als ik kijk hoeveel kilometers ik heb gemaakt in de korte tijd dat ik mijn auto heb, dat omzet naar jaarbasis en er dan 1000km bij lap voor een paar weekendjes Ardennen/Frankrijk, dan kom ik uit op 7000km (best dat het een naft is).

    Als ik dan een gecombineerd tarief neem van de kilometerheffing, 0,05 euro (we moet ons geen illusie's maken over het tarief want van en naar het werk is sowieso spitsperiode) dan kom ik uit op volgende berekening: 7000 x 0,05 = 350 euro. Dat is 83 euro duurder dan mijn jaarlijkse taks. Dat betekent dat ik gestraft zou worden. Wat was de bedoeling van de kilometerheffing? Achja, minder fileleed door een hogere kost aan te rekenen en zo mensen aan te zetten minder de auto te nemen. Ik neem enkel de auto wanneer het niet anders kan. Voor mij is dat dus 83 euro per jaar extra omdat er geen alternatief is in de vorm van openbaar vervoer.

    En het enige wat ik hier hoor is een nest mensen die, sorry om het zo te zeggen, lult over hoe dit goed is voor autoliefhebbers. Het is niet omdat we hier op een autoforum zitten dat daarom iedereen zeventien auto's heeft of geld heeft voor zeventien auto's. Wij hebben er één en dat is genoeg. Mensen die zo redeneren en al milieubewust (en portemonneebewust) omgaan met de auto, worden nog steeds gestraft.

    Comment


    • Als autoliefhebber die niet teveel km doet, kan ik deze maatregel enkel steunen. Maar in de praktijk lijkt het mij zeer moeilijk realiseerbaar en te complex. Daarnaast valt BIV en verkeersbelasting wel weg maar ik vermoed dat je dan wel nog zal moeten betalen om zo'n systeem in je wagen te laten inbouwen? Gratis zal het wel niet zijn.

      Comment


      • Als autoliefhebber die graag eens wat km's rijdt is dit echt wel een dure grap eigenlijk...
        Langs de andere kant is het wel dit soort maatregelen die ervoor zorgen dat de snelle sportwagens weer wat aantrekkelijker worden.


        Sent from my iPad using Tapatalk.
        2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
        2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
        2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk

        2007 BMW E91 318d - 122pk

        Bekijk
        dit eens als je wil : (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
        http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/

        Comment


        • Lijkt mij ook onbetaalbaar. Ik heb bewust maar een auto waar de vrouw mee gaat werken. Zelf doe ik alles met de fiets of motorscooter. Toch komen we aan ongeveer 27000km per jaar. Ik heb bewust een auto met niet te veel co2 zodat ik nu iets meer dan 200 euro per jaar tax betaal. Dat zou dus 1400 euro worden aan 5 cent? Dat is maal zeven, dat is compleet absurd!!

          Als ze al eens beginnen met een vignet voor buitenlanders. Dan zijn we al een heel stuk.

          Ik weet niet wat ik zal doen als dit verandert. Dichtstbijzijnde treinstation ligt op 40 km en is zeer slecht bereikbaar met de bus.
          Mijn tweewekelijkse bezoek vanuit Limburg aan mij' schoonouders in Antwerpen zal het toch niet overleven aan die prijs.
          Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
          Last edited by metalpe; 09/02/2014, 21:10.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door metalpe Bekijk Berichten
            Lijkt mij ook onbetaalbaar. Ik heb bewust maar een auto waar de vrouw mee gaat werken. Zelf doe ik alles met de fiets of motorscooter. Toch komen we aan ongeveer 27000km per jaar. Ik heb bewust een auto met niet te veel co2 zodat ik nu iets meer dan 200 euro per jaar tax betaal. Dat zou dus 1400 euro worden aan 5 cent? Dat is maal zeven, dat is compleet absurd!!

            Als ze al eens beginnen met een vignet voor buitenlanders. Dan zijn we al een heel stuk.

            Ik weet niet wat ik zal doen als dit verandert. Dichtstbijzijnde treinstation ligt op 40 km en is zeer slecht bereikbaar met de bus.
            Mijn tweewekelijkse bezoek vanuit Limburg aan mij' schoonouders in Antwerpen zal het toch niet overleven aan die prijs.
            Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
            Laat dat nu eens een goede reden zijn om dit in te voeren, dat we niet meer naar onze schoonouders kunnen ;-)
            Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

            Comment


            • Het is een compleet onrealistisch plan.
              Om enigszins fair te zijn zou het hopeloos complex en onoverzichtelijk worden.

              Alles wordt duurder, de privacyschending is ongelooflijk (die gegevens die te grabbel liggen zullen ze heus niet links laten liggen).
              Na 2-3 maanden sukkelen met openbaar vervoer zit iedereen toch terug in die auto en zien ze de euros binnenrollen. Doen de mensen minder km, hup even een verhoging stemmen en ze zijn weer binnen.

              Kilometer heffing bestaat trouwens al lang: 60% tax op benzine/diesel. Verhoog de accijnzen globaal in de EU, schaf alle wegenbelastingen/biv/bpm etc af. Zo heb je een veel eerlijker, simpel systeem waar de vervuiler betaald zonder een zendertje bij te hebben waarbij ze iedere move kunnen volgen.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk Berichten
                Jij hebt toch een 330D ? Voor jou id de biv gezakt van 5000€ naar een paar100€.
                Ja dat was handig meegenomen, maar veel van m'n vrienden rijden Porsches en gtr etc. Voor die was het minder leuk.

                Met andere woorden, ik denk ook eens aan een ander

                Comment


                • Reactie op hln:

                  "Antie illegaal
                  beter idee: cameras zetten overal waar er veel file is en iedereen die tijdens file er passeert laten betalen! zal ineens veel minder file zijn
                  09/02/14 22u21
                  Beledigend? Ongepast? Meld het ons."

                  Comment


                  • dat zouden ze wel willen daar in brussel dat iedereen een dikke bak koopt met zware motor, kunnen ze 2 jaar verder terug een belasting gaan opleggen op je kw's en cilinder inhoud en nog meer mensen in het zak zetten
                    lets have some more member berries

                    Comment


                    • Ben ik nu de enige die zich (nog) geen zorgen maakt? (ik moet ook wel om een 2e hartaanval te vermijden).
                      Kijk maar hoe dat in NL verlopen is.

                      Comment


                      • gewoon een nationaal vignet invoeren voor buitenlanders… we zijn een transit land, laten we er dan eens gebruik van maken & geld uit kloppen..
                        Nederlandse transporteurs die naar spanje moeten gaan echt geen omweg via duitsland doen om dat vignet te ontwijken..

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                          dat zouden ze wel willen daar in brussel dat iedereen een dikke bak koopt met zware motor, kunnen ze 2 jaar verder terug een belasting gaan opleggen op je kw's en cilinder inhoud en nog meer mensen in het zak zetten



                          tuurlijk, da zit er dik in. Ik maak me geen illusies, maar droom ook eens graag ;-)





                          Sent from my RM-821_eu_croatia_511 using Tapatalk

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door eltoro507 Bekijk Berichten
                            Het is een compleet onrealistisch plan.
                            Om enigszins fair te zijn zou het hopeloos complex en onoverzichtelijk worden.
                            Het is ook niet de bedoeling om een fair systeem uit te werken, wel om zoveel mogelijk geld binnen te halen.
                            2.0 JTDm

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Dutry R Bekijk Berichten
                              gewoon een nationaal vignet invoeren voor buitenlanders… we zijn een transit land, laten we er dan eens gebruik van maken & geld uit kloppen..
                              Nederlandse transporteurs die naar spanje moeten gaan echt geen omweg via duitsland doen om dat vignet te ontwijken..
                              Stop die vignetten.
                              Als elk land dit gaat doen dan kan je binnenkort niet eens meer door je voorruit kijken.

                              Comment


                              • Zoals het er nu uitziet gaan wij mooi in het buitenland mogen betalen, reeds zo in Frankrijk en Zwitserland en dan binnenkort ook de maut in Duitsland.

                                En waarom denkt iedereen dat ze dan een zware V12 of V8 kunnen kopen als die heffing er komt? Ze zullen er wel iets op vinden.

                                Sent with a Galaxy Note 3
                                Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                                Comment


                                • Als dit er door zou komen ben ik dus jaarlijks bijna 4000 euro kwijt, dat kan toch gewoon niet?
                                  En ik ben er zeker van dat ik nog redelijk rond het gemiddelde lig qua kilometers per jaar?
                                  "I've tried everything other than jumping out of a plane, but nothing gives you an adrenaline rush like racing a car." (Nigel Mansell)

                                  Current: Audi A4 S-Line 2.0 Avant (2016)

                                  Past: BMW 316 dA Touring Steptronic (2014) - Renault Mégane GT 1.9 dCi ( 2014 ) - Ford S-Max 1.8 Duratorq TDCI ( 2010 ) - Ford Focus 1.6 Clipper TDCI ( 2008 ) - Fiat Grande Punto Racing -Italia- ( 2010 )

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
                                    Ben ik nu de enige die zich (nog) geen zorgen maakt? (ik moet ook wel om een 2e hartaanval te vermijden).
                                    Kijk maar hoe dat in NL verlopen is.
                                    Dure onderzoeken hebben zowel in NL als in DE uitgewezen dat het systeem van km-heffing voor personenwagens geen zin heeft. Natuurlijk gaan ze het in België nog eens proberen.

                                    Zijn wij het enige land ter wereld waar er ook trajectcontrole op gewestwegen is? Of hebben ze ergens een lichtend voorbeeld?

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten
                                      Zoals het er nu uitziet gaan wij mooi in het buitenland mogen betalen, reeds zo in Frankrijk en Zwitserland en dan binnenkort ook de maut in Duitsland.

                                      En waarom denkt iedereen dat ze dan een zware V12 of V8 kunnen kopen als die heffing er komt? Ze zullen er wel iets op vinden.

                                      Sent with a Galaxy Note 3

                                      Daar zullen ze zeker iets op vinden. Met zo'n auto's zal je het stadscentrum niet meer binnen mogen.

                                      Comment


                                      • Als autoliefhebber en bezitter van meerdere wagens ben ik tegen!
                                        het zou mij zelfs duurder uitkomen dan nu. En ik bezit dan ook een V8 waarop een dikke tax wordt betaald.

                                        de CO2 uitstoot zal er wel mee in de berekening gestoken worden waardoor de zware auto's nog meer genaaid worden.

                                        Eerst meer asfalt om tijdelijk de file te verminderen, om dan duurzame oplossingen op te geven.

                                        Comment


                                        • in de metro vandaag stond een artikel dat de kmheffing er vroeg of laat toch komt volgens kris peeters. volgens hem zou de gemiddelde chauffeur 500-1000€ betalen en dit zou dan hetzelfde zijn als de wegenbelasting nu...

                                          ik heb nog GEENENKELE auto gehad die meer dan 500€ aan wegentaks kostte. men golfke was 300€ en doordat die 26jaar is nu is het zelf weggevallen tot 30€.
                                          als ik dan uitreken hoeveel het kost om elke dag naar het werk te rijden, dan kom ik er al niet meer met die 1000€/jaar. we rijden hier in belgie niet allemaal met dikke audi's/bmw's... zoals de ministers.

                                          als ze mijn loon ook optrekken tot dat van de eerste minister (zoals ze de toplonen omlaag halen), ben ik volledig akkoord met de km heffing.

                                          vanmorgen op de radio gehoord dat de hoeveelheid autos in brussel met 10% zou zakken omdat mensen overstappen naar openbaar vervoer. GOOD LUCK zou ik zeggen. door personen op het spoor waren bijna alle treinen vanmorgen te laat tussen brussel zuid en brussel noord. dan nog 2keer lek gereden met de fiets (glasscherven) en mezelf 2keer in de vingers gesneden aan het glas. die 10% die het openbaar vervoer zou nemen, zou ferm te laat op het werk aankomen vandaag.
                                          op 23dagen (46ritten) met de trein ben ik al 17keer te laat aangekomen op eindbestemmeing.
                                          Last edited by ; 10/02/2014, 09:41.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X