Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
De Kilometerheffing
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk BerichtenIn Aarschot moet je niet betalen voor de stationsparking en die staat overvol. Collega's uit Limburg rijden vaak tot daar om dan met de trein verder te pendelen naar Brussel. Dus het is zeker niet algemeen dat probleem van betalende stationsparkings
De reden die ze aanhalen is dat de parkings altijd vol staan, en grotendeels door mensen die de trein niet zouden nemen.
Ik kom geregeld op de twee plaatsen, en heb die parkings nog NOOIT vol zien staan!Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk BerichtenControle via nrplaatscanners he...dan kunnen ze ons elke meter in de gaten houden. Big Brother in 1984? Een dikke 30 jaar ernaast.
België en nl moeten naar niks kijken wij hebben geen automerken onze buurlanden wel dus die gaan de auto niet zo erg boycotten.
In FR heb ik ook eens 5euro tol betaald voor 4,6km....
IK HOOP DAT HET LAND LAM GELEGD WORDT INDIEN ZE HET ERDOOR WILLEN DRUKKEN.Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk BerichtenDenkt gij nu echt dat wij tamme vlamingen gaan staken of protesteren tegen deze maatregelen?Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk BerichtenIk dacht precies hetzelfde. Jaarlijks gaan er miljarden van Vlaanderen naar Wallonië en daar is maar weinig protest tegen laat staan dat de Vlamingen iets zouden ondernemen tegen deze kilometerheffing...
Het leegmelken van de automobilist gaat naar een nieuw hoogtepunt en het zal niet stoppen.
We zouden beter terug wat meer van ons afbijten zoals vroeger.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door M3 is the best Bekijk BerichtenAls hierbij de verkeersbelasting en BIV vervalt vind ik dit een goede zaak.
Belasten op het gebruik van een wagen, niet op het bezit.
Misschien gaan de mensen dan rapper eens denken 'Is het echt nodig dat ik die verplaatsing maak?' en eens op zoek gaan naar werk dichter in de buurt van de woonplaats.
En geef toe, er rijden veel te veel auto's op onze wegen...
En het is gewoon niet altijd voor iedereen mogelijk om werk dicht bij hun woonplaats te vinden. (die discussie is hier trouwens wel al vaker gevoerd)
Oorspronkelijk geplaatst door MaXX99 Bekijk BerichtenMaar ..... waarom wordt er ook nergens rekening gehouden met de milieuaspecten van een wagen ?
Moeten we ineens geen CO² quota meer halen ?
Waarom is dit systeem niet gekoppeld aan de ecoscore databank ?
Het kan toch niet dat in dit systeem evenveel wordt betaald voor een Ford F150 als voor een Zoe ?
We hebben trouwens al een goed belastingsysteem op het gebruik van de wagen en rekening houd met de milieuvriendelijkheid van de voertuigen. We noemen dat de belasting op de brandstoffen.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichtenhoe gaan ze trouwens controleren of dat wel in je auto zit en of dat wel aan ligt?
Comment
-
km tellers hebben wel tot 10% afwijking. sta je daar leuk op het einde van het jaar, je km stand geeft 100 000km gereden aan, de gps teller 91 000km. k weet al wa ze gaan doen, doorrekenen tot 100k
trouwens GPS is ook niet altijd precies. het enige dat haalbaar is in belgie, is met tolwegen werken, maar dan gaan de belgen gewoon alternatieve wegen nemen en zit alles nog steeds potdicht
Comment
-
Hier ook even posten, voor wie het andere topic niet leest.
Oorspronkelijk geplaatst door jakkewibis Bekijk BerichtenIk ben ook voor, mits voorwaarden zoals afschaffing van alle andere autotaksen (BIV, rijtaks, accijnzen op brandstof) en een vignet voor buitenlandse voertuigen. Voor mijn woon-werkverkeer komt het op €3.73/dag tijdens de spits, wat ik best schappelijk vind. Buiten de spits is het de helft.
Geen vaste verkeersbelasting meer, maar betalen voor de kilometers die u rijdt. Dat is de essentie van 'slim rekeningrijden'. Vlaanderen, Brussel en Wallonië starten over twee weken met een proefproject in en rond Brussel. Niets staat vast, ook de tarieven niet. Maar wat als het er in heel België zou komen, met de voorgestelde tarieven? Bereken het hier.
Ik vind het onbegrijpelijk dat er mensen zijn die nog altijd niet inzien dat de huidige verkeerssituatie niet vol te houden is en dat het aanleggen van spitsstroken en dergelijke enkel op korte termijn helpen. Maar we mogen van onze politiekers natuurlijk geen lange termijnvisie verwachten...Oorspronkelijk geplaatst door jakkewibis Bekijk BerichtenEigenlijk zou er veel meer op Europees vlak moeten bepaald worden wat transport betreft, maar daar krijg je dezelfde problemen als in België met zijn verschillende gewesten en gemeenschappen, alleen op veel grotere schaal: iedereen wil wat voor hem/haar het beste uitkomt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MaXX99 Bekijk Berichten
Tijdens de ochtend- en avondspits - 7 tot 9 uur en 16 tot 18 uur - wordt het tweemaal zo duur als tijdens de daluren. Tussen 22 en 5 uur betaal je niets. Tijdens de spits bedraagt de heffing 9 eurocent per kilometer in de stedelijke gebieden. In Brussel is dat bijvoorbeeld de oppervlakte van het hele gewest, in Leuven van de stad.
Daarbuiten betaal je een tarief van 5 eurocent per kilometer op autosnelwegen en 6,5 cent op andere wegen. Dat hogere tarief moet sluipverkeer in de woonkernen vermijden.
We hebben vooral een acuut probleem tijdens de spits. Tijdens de zogenaamde 'daluren' en nacht is dit veel minder het geval.
Persoonlijk zou ik dan ook de tijdstippen van de spits oprekken naar 06u tot 09u en 16u tot 19u
Daarbuiten is het verkeer (meestal) niet zo problematisch om al direct mensen financieel van de baan te stimuleren,
het is net daar dat onze infrastructuur nog capaciteit heeft om pendelaars op te vangen.
Bovendien weerhoudt het werknemers en werkgevers ervan de arbeidstijd te spreiden, wat mij net één van de sleutels tot een oplossing lijkt.
Comment
-
De meeste mensen die tijdens de spits vast staan in de file met hun wagen, staan daar omdat ze niet anders kunnen.
Of denken ze nu echt dat iedereen daar voor zijn plezier staat aan te schuiven?
Zo een belachelijke kilometerheffing gaat daar echt geen hol aan veranderen.
Het enige waar ze daar in Brussel aan denken is geld binnen halen om in hunne bodemloze put te smijten.
Net zoals met al die andere manieren waarop ze geld binnen halen, onder andere onder de noemer "verkeersveiligheid".Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenDe meeste mensen die tijdens de spits vast staan in de file met hun wagen, staan daar omdat ze niet anders kunnen.
Of denken ze nu echt dat iedereen daar voor zijn plezier staat aan te schuiven?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jakkewibis Bekijk BerichtenOf omdat ze niet anders willen. Voor hun plezier? Waarschijnlijk niet, maar ze vinden het ook niet allemaal (even) erg. Ondertussen kunnen ze toch bellen, mailen, facebooken, twitteren,... kortom, alles wat ze op het werk ook doen.
Als ik zie hoe vol de treinen van Antwerpen naar Brussel tijdens de spits zitten, dan wil ik niet weten hoe ze daar nog pakweg 15% van de huidige pendelaars willen bij proppen...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenBlijkbaar weegt een uur file rijden in het comfort van je eigen wagen op tegenover een tjokvolle trein.
Als ik zie hoe vol de treinen van Antwerpen naar Brussel tijdens de spits zitten, dan wil ik niet weten hoe ze daar nog pakweg 15% van de huidige pendelaars willen bij proppen...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jakkewibis Bekijk BerichtenMijn bedoeling is gewoon om wat 'tegengas' te geven in topic's als de deze. Het is maar door het oneens met elkaar te zijn dat we misschien tot nieuwe inzichten kunnen komen. Als we allemaal dezelfde mening zouden hebben zouden we toch maar snel uitgepraat zijn, niet?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenIk denk dat je me verkeerd hebt begrepen. De meeste chauffeurs in de file doen dit idd niet voor hun plezier, maar toch verkiezen ze het boven de trein.
Sent from my car (while driving) using Tapatalk..2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk
2007 BMW E91 318d - 122pk
Bekijk dit eens als je wil: (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk BerichtenBovendien weerhoudt het werknemers en werkgevers ervan de arbeidstijd te spreiden, wat mij net één van de sleutels tot een oplossing lijkt.
Nu gaan we daar rekeningrijden en glijdende uren aan toevoegen. Ineens gaat elke werkgever glijdende uren toestaan, en elke werknemer gaat glijdende uren nemen. In shiften. Dus sommigen werken van 0400 tot 1200, anderen van 0700 tot 1500, nog anderen van 1000 tot 1800.
Verandering; Elke ochtend vanaf +/- 0345 miserie, doorlopend tot 2100 's avonds. En dan vergeten we even dat het niet zo evident is om glijdende uren overal toe te passen, en ook niet altijd wenselijk...Veel plezier op uw bureaujob in Brussel, als gij de shift hebt van 0400 's morgens...En als ge wilt zeggen dat glijdende uren zijn 0645/0700/0715, dan is het de moeite niet, dan zit nog iedereen gelijktijdig op de baan. Thuiswerk/telewerk, akkoord, dat helpt, want dan blijft iemand thuis.
De E314 Leuven => Lummen is effectief een éénvaksbaan (rechterbaan zit vol camions), met gemiddeld om de 7km een op/afrit...Wat is de realistische doorstroomcapaciteit van zo'n weg? Zelfs op een rustige dag zoals een vrijdag met een feestdag op donderdag (veel mensen maken de brug) klinkt het om 0645 "aanschuiven op de E314 van Aarschot tot Holsbeek"
We hebben een hoofdstad die verbonden is met zijn provinciën door het equivalent van karresporen in de modder, vergeleken met andere landen. Als gij denkt dat we in ons land, dat ocharme een scheet groot is, allemaal DICHTER bij ons werk moeten gaan wonen, en sommigen VROEGER moeten gaan werken en anderen LATER, dan moet ge echt uw ogen eens opendoen. In onze grotere buurlanden (en zeker over het water) zijn pendeltijden van 2 uur heel normaal. Maar daar is de infrastructuur ook meegegaan met zijn tijd.
En om meteen even het utopie van openbaar vervoer neer te sabelen, het is een onbetrouwbare manier om vanop een plaats waar ik niet ben (ik woon niet bij een station of bushalte) op een oncomfortabele manier naar een plaats gebracht te worden waar ik niet hoef te zijn (ik geraak niet op mijn werk zonder 2km te wandelen) in een tijdsduur die minstens 1.5x langer is, dan als ik met mijn eigen wagen ga.
In principe is rekeningrijden correct. Ge betaald wat ge verbruikt. Maar er is 1 groot probleem...Het bestaat al, onder de vorm van accijns op de brandstof. Veel rijden => veel tanken => veel betalen. En dan zitten we nog met BIV, wegentaks, etc. na invoering van het rekeningrijden, wat gaat wegvallen? Wat gaat blijven? Wat komt erbij? Welke groepen gaan meer getroffen worden, de occasionele plezierrijder met zijn oldtimer, de bedrijfswagen met tankkaart van de baas, of de carpoolende pendelaar die geen realistisch alternatief heeft?
Mijn antwoord?
Iedereen een jetpack!Last edited by TooTall; 13/02/2014, 10:17.
Comment
-
die met zijn oldtimer heeft ook prijs nu. de auto die 'belastingsvrij' is, gaat ineens per km moeten betalen ook (snachts rijden doe je toch niet).
daarbij verbuikt die oldtimer ook VEEL meer dan een nieuwe wagen, dus die betalen al 2-3keer de kostprijs van een rit tov een andere wagen. men escort 1.3 uit 78 komt net toe met 9.9liter als ik niet te gek rijd. topsnelheid is een 145km/h en dan zit dat benzinemotortje rond de 6500rpm. onderhoud elke 5-10 000km.
de dikke baas met zijn firmawagen komt er het goedkoopste vanaf, die zal het bedrijf wel laten betalen.
de technieker met de firmawagen zal wel een deel loon inleveren hiervoor (langs één of andere manier)
de gewone pendelaar die elke dag x aantal uur opoffert in de file, zal nu ook financieel kunnen opofferen (of 2-3keer de hoeveelheid in tijd via openbaar vervoer).
ik heb het 2maand volgehouden om met de auto naar het werk te rijden (5- 6000km/maand), ik vertrok om 5h15 om tegen 7h op mijn werk te zijn, en was om 16h30 thuis als ik voor de files de ring rond geraakte. kostte me 300-400€/maand aan brandstof. sindsdien ga ik met de trein en fiets en vertrek om 4h10 om dan tegen 6h(zonder treinvertraging) in leuven men fietsje te pakken door weer en wind voor 19km. savonds tussen 17h45-18h15 thuis afhankelijk van vertraging en gemiste treinen. in 2014 slechts 9dagen zonder problemen gereden met de nmbs (14dagen is ofwel ochtend ofwel avond miserie, en 2dagen was ik smorgens EN savonds te laat/later).
als nu 50% van de spits ook op men treinen zit, dan ga ik regelmatig eens een uur recht kunnen staan in de trein. dit gebeurd nu al veel en mijn treinen zijn al 9wagons lang. k denk niet dat ze nog langer kunnen.
iedereen erbij op het OV is gewoon NIET haalbaar
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door TooTall Bekijk BerichtenIn principe is rekeningrijden correct. Ge betaald wat ge verbruikt. Maar er is 1 groot probleem...Het bestaat al, onder de vorm van accijns op de brandstof. Veel rijden => veel tanken => veel betalen.
Welk systeem je ook bedenkt, je kunt om 1 ding niet heen: Men spreekt wels eens van fileleed. Fileleed bestaat echter niet. Mensen staan met plezier in de file. Airco, muziekje op, massagezetel. Snuister maar eens rond op dit forum naar de belangrijkste reden om voor een automatische versnellingsbak te kiezen: het is heerlijk om mee in de file te staan. We staan dus te graag in de file, ook al ergeren we ons eraan. Het wordt echt tijd dat we die files wegpesten. En hoe kan je mensen beter pesten dan door in hun zakken te zitten?
Het is ook grappig vast te stellen dat mensen zich ergeren aan de file waar ze zelf in staan, en ze dus ook zelf veroorzaken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk BerichtenDit klopt, met 1 erg belangrijk onderscheid: de accijnzen op brandstof zijn steeds dezelfde, ongeacht op welk moment die brandstof opgestookt wordt. Je kunt argumenteren dat een auto in de file meer brandstof verbruikt en dus toch meer kost in die file. Dat klopt, hoe lager de snelheid hoe hoger het verbruik, maar dan moeten we toch vaststellen dat er zich vandaag nog steeds files bevinden. Je zou dus eigenlijk die accijnzen nog drastisch moeten verhogen, bvb 2.5 EUR voor 1 L brandstof. Alleen, wat doen we dan met ultra-zuinige auto's, hybride's, electrische auto's etc? Die veroorzaken ook files.
Welk systeem je ook bedenkt, je kunt om 1 ding niet heen: Men spreekt wels eens van fileleed. Fileleed bestaat echter niet. Mensen staan met plezier in de file. Airco, muziekje op, massagezetel. Snuister maar eens rond op dit forum naar de belangrijkste reden om voor een automatische versnellingsbak te kiezen: het is heerlijk om mee in de file te staan. We staan dus te graag in de file, ook al ergeren we ons eraan. Het wordt echt tijd dat we die files wegpesten. En hoe kan je mensen beter pesten dan door in hun zakken te zitten?
Het is ook grappig vast te stellen dat mensen zich ergeren aan de file waar ze zelf in staan, en ze dus ook zelf veroorzaken.
hoop maar dat kilometerrijden voor mij als motard geen effect zal hebben, ik creer de file ook niet helemaal evenredig dus :-) ..
Comment
Comment