Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Belachelijk ,en ineens ook de km vergoeding,bedrijfwagens en verplaatsingskosten afschaffen , dat zou al veel besparen voor onze bedrijven en de loonkost wat temperen ... ;-)
Dat is een directe aanval op de koopkracht, dat zou onze bedrijven geen goed doen tenzij ze dat gaan compenseren in de verloning
En daling koopkracht wel? Je klanten die verarmen is een positieve zaak? (..)
En waar beweer ik dat?
Beiden zijn gewoon exact hetzelfde. Wanneer bedrijven meer loonkosten moeten betalen dan moeten ze de prijzen van hun producten en diensten optrekken om daarvoor te compenseren. Als producten en diensten duurder worden dan spreken we van...? Inderdaad... dalende koopkracht.
Liefst 63 procent van deelnemers aan proefproject helemaal niet overtuigd
Rekeningrijden: getest en afgeschoten
Maar liefst 63 procent van de deelnemers aan het proefproject rond rekeningrijden schiet het systeem af. Dat proefproject moest uitwijzen of de Belg de auto vaker laat staan als hij moet betalen voor elke kilometer die hij rijdt. Maar nu het project is afgelopen, is het draagvlak bij de deelnemers bitter klein. Dat blijkt uit het definitieve eindrapport over de kilometerheffing in België. Onze krant kon het inkijken.
Bijna 1.200 bestuurders hebben twee maanden lang deelgenomen aan het proefproject rekening*rijden. Volgens het definitieve rapport staat amper een kwart van de deelnemers nog achter het rekeningrijden, terwijl 63 procent het geen goed systeem vindt. Het eindrapport wordt doorslaggevend voor de Vlaamse regering, die moet beslissen of de kilometerheffing er komt of niet.
Wat zijn de belangrijkste conclusies uit het rapport?
De Belg past zijn rijgedrag aan, zij het beperkt: gemiddeld daalt het verkeer met 5,5 procent. In de stad daalt het verkeer met 8 procent, omdat rekeningrijden de wegen daar duurder maakt.
Het aantal ritten in de spits (dus van 7 tot 9 en van 16 tot 18 uur) daalt met amper 2 procent: de Belgen gaan dus nog altijd op hetzelfde tijdstip massaal de baan op. Het aantal afgelegde kilometers slinkt met 3,6 procent.
De drukte neemt het minst af op autosnelwegen, omdat die goedkoper zijn. Nochtans zijn daar de files het meest voelbaar.
Het aantal afgelegde kilometers buiten de onderzochte zone (Brussel en een straal van 20 kilometer daarrond) neemt zelfs toe met 4 procent.
Dichter bij huis
Als oplossing voor het rekeningrijden gingen de proefkonijnen vooral meerdere uitstappen combineren. Zo zetten ze hun kinderen af op school, maar reden ze meteen ook door naar de bank of de winkel. Het combineren maakt het rijden dan goedkoper. Of ze kozen ervoor de verplaatsing te voet te doen, of per fiets. Veel deelnemers gingen ook dichter bij huis winkelen, en op goedkopere momenten.
Met andere woorden verwaarloosbare inpact tijdens de spitsuren (daar waar het telt), en minieme invloed daarbuiten. Mensen die van school niet meteen doorrijden naar de bank of naar de winkel maar dat in 2 keer doen hebben hun dag gewoon slecht zitten plannen, dat heeft in mijn ogen niets met rekeningrijden te maken. Misschien dat rekeningrijden even een kleine verbetering op dat vlak gaat geven, maar evensnel gaan die groep mensen weer vervallen in oude gewoontes.
Crevits had er een tijd terug al een antwoord op hoor. De testrijders werkten met fictief geld. Met écht geld zou het wel een verandering teweeg brengen, meende ze.
Nu ja, laat ons hopen dat die bende hopelozen het rapport volgt en die belachelijke km-heffing definitief afvoert.
In Nederland is toch juist het zelfde getest? Ze kwamen tot de zelfde conclusies. Waarom is men gewoon de studie van Nederland niet gaan inkijken. Dit kost een boel geld en nu weten we wat Nederland eigenlijk al lang wist.
En hoe zit het met de Oldtimers, brommers enz, daar vind ik niets over terug.
In Nederland is toch juist het zelfde getest? Ze kwamen tot de zelfde conclusies. Waarom is men gewoon de studie van Nederland niet gaan inkijken. Dit kost een boel geld en nu weten we wat Nederland eigenlijk al lang wist.
En hoe zit het met de Oldtimers, brommers enz, daar vind ik niets over terug.
Zowel Nederland als Duitsland hebben er heel dure studies aan besteed en hebben geconcludeerd dat het onzinnig is.
Toch moest België er ook zelf weer geld aan verspillen. Misschien vriendjes bij de studiebureaus?
Crevits had er een tijd terug al een antwoord op hoor. De testrijders werkten met fictief geld. Met écht geld zou het wel een verandering teweeg brengen, meende ze.
Nu ja, laat ons hopen dat die bende hopelozen het rapport volgt en die belachelijke km-heffing definitief afvoert.
Denk toch dat Crevits daar een punt heeft en wsl zullen ze dat argument gaan gebruiken om het toch door te voeren.
Denk toch dat Crevits daar een punt heeft en wsl zullen ze dat argument gaan gebruiken om het toch door te voeren.
hebben Crevits gebruikt als sympa politiekster gebruikt om km-heffing te promoten... als ze ons minder km's willen doen rijden dat ze dan biv en rijbel. afschaffen en benzine- en dieselprijs optrekken... en in de grote steden gaan er binnenkort toch al veel minder auto's rijden, want die zullen gestaag auto-vrij worden
ja natuurlijk dat 62% tegen is
vraag aan een mens of ze graag belastingen betalen, welk antwoord krijg je dan
als mensen zelf al een aantal zaken aangeven, dat ze ritten combineren, meer de fiets nemen en dichter bij huis gaan winkelen is het al een stuk geslaagd
ze willen naar minder taxen op arbeid, dan moet er elders geld gezocht worden...accijnzen op brandstof lukt niet voor alternatieve energiebronnen zoals aardgas of elec
accijnzen op brandstof lukt niet voor alternatieve energiebronnen zoals aardgas of elec
op lpg zijn er wel accijnzen hoor
men heeft met km-heffing geen controle op de facturatie-prijs en als je wel elke km alles mooi bijgehouden hebt als een boekhouder, wat ga je doen als het niet klopt? klacht indienen ja, maar je gaat niet ver geraken, want de overheid heeft alles correct geregistreerd!
als men toelaat dat men continu getrackt wordt door de overheid tja... dan moet men ook niet verschieten van machtsmisbruik later he
nee, maar dat aantal zal enkel maar stijgen...aan de andere kant doen ze weinig tegen rooie mazout en zijn de boetes belachelijk laag
dus een paar gasten die accijnzen trachten te vermijden,
dat is uw argument voor km-heffing met algehele Orwelliaanse controle in te voeren
ipv accijnzen beetje verhogen (een eco-taks systeem dat werkt, logisch en eenvoudig is)
?
aardgas/lpg is meest ecologische brandstof op dit moment, dus niet slecht als er meer daarop rijden
EV's is men net aan het promoten door lagere taksen, als dit onbetaalbaar wordt voor de overheid, kan men nog altijd die fiscale boni voor EV's afschaffen
by the way, met jouw ideaal als "overheid moet alles controleren" kom je uiteindelijk uit op communisme...
das zeker niet mijn ideaal hoor, maar we (als maatschappij) staan voor enorme uitdagingen op energiegebied, slimme meters zullen ook komen (ook streep door mijn persoonlijke rekening)
als morgen rusland de kraan dichtgooit wordt het koud in eu
Comment