Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De Kilometerheffing

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wel grappig eigenlijk het grootste volk ter wereld woont in de kleinste huizekes

    Comment


    • Altijd gemakkelijk te pleiten voor de fiets of het OV als de wagen klaar staat voor de deur... zou het kunnen beginnen regenen ! Van zodra het weer niet gunstig is worden de meeste kleine ( en minder kleine...) gasten met de auto naar school gebracht, ze zouden kunnen smelten ;-))
      En veel fiesten zie ik ook niet staan aan de deur van de grote warenhuizen...
      Blijft dus interessant om brood te gaan halen, als er nog een bakker is in de buurt

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
        Altijd gemakkelijk te pleiten voor de fiets of het OV als de wagen klaar staat voor de deur... zou het kunnen beginnen regenen ! Van zodra het weer niet gunstig is worden de meeste kleine ( en minder kleine...) gasten met de auto naar school gebracht, ze zouden kunnen smelten ;-))
        En veel fiesten zie ik ook niet staan aan de deur van de grote warenhuizen...
        Blijft dus interessant om brood te gaan halen, als er nog een bakker is in de buurt
        Ik woon op 5 minuten wandelen van een kleuter en lagere school. Dus de eerste 12 jaar moet ik al niet de auto nemen om de kleine naar school te doen.

        Bakker, kapper, apotheek en broodjeszaak wandel ik gewoon.

        Het klein Delhaizeke is amper een halve km maar ik neem de wagen gezien ik water in glazen flessen koop en zo een paar bakken is nu toch niet handig.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Kenw00t Bekijk Berichten
          Filedruk verminderen en meer gebruik van openbaar vervoer stimuleren zijn niet de directe gevolgen die ze met rekeningrijden willen bereiken. Dit zullen wel gevolgen zijn van een andere manier waarop we moeten gaan leven, namelijk meer in de steden en dichter bij ons werk. Het kost de staat handenvol geld om de infrastructuur (wegen, riolen, leidingen, ...) te onderhouden en dat kan niet langer zo blijven aanslepen. Woon-werktrajecten van pakweg 100km enkel zijn niet meer van deze tijd. Dit is een van de manieren om de bevolking te gaan sensibiliseren.

          Luister eens naar volgend interview, en vooral dan vanaf 10:45 wordt het interessant als je rekeningrijden in het achterhoofd houdt: http://www.radio1.be/programmas/11be...nders-geordend
          Hier een uitgebreid interview: http://www.skyscrapercity.com/showpo...4&postcount=54

          Dit zet toch na tot nadenken... ons overmatig autogebruik is eerder een gevolg van onze manier van leven dan een oorzaak. Laat dat maar even bezinken.


          Dat er iets mis is met onze ruimtelijke ordening is al langer bekend. Dit is iets dat niet door jaren maar door generaties heen is gegroeid. Het is naïef te denken dat je dit op korte tot middellange termijn kan omgooien. Het bekende recept dat veel verkondigd wordt, is de theorie van de verstedelijking: we willen meer mensen op een kleinere oppervlakte (steden) laten wonen, waarbij de bewoonbare oppervlakte omlaag moet. Open bebouwingen met een ruime tuin bv. worden als inefficiënt beschouwd. Tot hier de theorie.

          In de praktijk is een leven op een compacte oppervlakte in stedelijk gebied vooral aantrekkelijk voor jongere mensen, meestal zonder kinderen. Men ziet duidelijk dat er stadsvlucht optreedt eens die generatie begint aan een gezin. Mijn stelling is dat bijna niemand echt uit vrije wil compact gaat wonen. Als het financieel en praktisch haalbaar is, zal er bijna altijd gekozen worden voor een grotere woning op een grotere oppervlakte met faciliteiten zoals een privé tuin. Men prefereert vooral de groene stadsrand die het voordeel van de ruimte biedt maar door infrastructuur (zowel openbaar als privé) dichtbij de stad ligt, waardoor men de lusten van de stad kan ervaren en de lasten kan beperken. Dat zie je ook duidelijk aan de waarde van het vastgoed.

          Een interessante evolutie is ook dat wanneer je zo’n ideale urbane stadsomgeving ontwikkelt, de prijzen ook recht evenredig stijgen, wat de keuze voor die omgeving financieel bemoeilijkt voor veel mensen. De grauwere, meer verwaarloosde stedelijke rand en het rurale platteland zijn veel betaalbaarder. Dit wil zeggen dat een eventuele omgekeerde evolutie enkel van overheidswege onder financiële dwang zal kunnen gerealiseerd worden.

          Een ander belangrijk voorbeeld is het succes van milieubewegingen en groene drukkingsgroepen of –partijen die vooral floreren in stedelijk gebied en veel minder op ‘den buiten’.
          Dat komt omdat die zogenaamde urbane burger wegtrekt uit het platteland of de groene rand omdat hij het kerktorenleven en de soms -volgens hem- bijhorende mentaliteit wil ontvluchten. Ironisch genoeg wil hij dan wel die groene, plattelandsomgeving in de stad importeren.

          De Vlaamse (of Belgische) bevolking staat erom bekend dat ze een baksteen in de maag heeft. Wij kopen graag en huren significant minder dan bijvoorbeeld onze buurlanden. De discussie kopen/huren is hier niet aan de orde maar in een land met verwerpelijk lage pensioenen zoals het onze, is een eigen woning de beste verzekering voor de oude dag. En de bevolking weet dat. Dat kopen impliceert dan weer dat de samenleving qua huisvesting minder mobiel is. Het gegeven hoe en op welke manier wij wonen, hangt samen met veel meer factoren dan puur de ruimtelijke ordening op zich.

          De woning en waar we wonen is de hoeksteen van hoe iemand zijn leven in de samenleving organiseert. Mensen in ons land organiseren hun leven vooral in functie van waar ze graag wonen en waar ze zich thuis voelen. Hiermee wil ik zeggen dat het debat ruimtelijke ordening geen zuiver rationeel debat is en dat men subjectieve, gevoelsmatige voorkeuren van een bevolking niet mag onderschatten. Het efficiënt ordenen en in vakjes steken van een ideale samenleving is utopisch.

          Ik wil hiermee niet zeggen dat bevolking geen verantwoordelijkheid moet dragen hierin maar wel dat haar (vrijwillige) bijdrage tot dat ideaalbeeld van zo’n urbane, stedelijke ruimtelijke ordening beperkt is.

          Om af te sluiten. Persoonlijk ben ik van mening dat er toch ook en vooral moet gekeken moet worden naar de organisatie van ons bedrijfsleven. Enerzijds -om terug te komen op de fileproblematiek- omdat het probleem zich vooral stelt in afgelijnde, wederkerende tijdstippen (spitsverkeer) en (veel) minder daarbuiten. Mijn mening is dat de mogelijkheden van grootschalige volksverhuizingen en herlocalisatie van woonomgevingen overschat worden. Het bedrijfsleven echter, kan veel ‘leaner’ zijn en is gemakkelijker rationeel naar meer wenselijke omgevingen te bewegen.

          Verdorie, wat een lap tekst

          Comment


          • Amen :cool:

            Comment


            • amen, erg vlaams

              dat moet doorbroken worden in een efficiente samenleving

              is dat fijn : nee
              is dat nodig : ja

              Comment


              • Vlottende uren zijnook niet alles zolag je je kinderen aan schoolpoort wil droppen en afhalen

                Comment


                • we zijn de jos
                  lets have some more member berries

                  Comment


                  • tous ensemble

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                      Vlottende uren zijnook niet alles zolag je je kinderen aan schoolpoort wil droppen en afhalen
                      Zouden ze met wat moeite wel op kunnen vangen door smorgens en 'savonds een extra lesuur te geven. Maar dan de eerste 2 en die laatste 2 dezelfde. Zo kan je als ouder kiezen of je kind de vroege uren meepikt, eentje somrgens en eentje savonds (normale uren) of de late uren neemt. Zou alvast de flexibiliteit voor ouders met kinderen wat verhogen.
                      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                      Motoren & Tjeurisme

                      Comment


                      • Dus als de normale schooluren van bijvoorbeeld 8u30 tot 16u00 zouden zijn moeten leerkrachten maar werken volgens u van 7u30 tot 17u00(1 uur vroeger en later) of van 6u30 tot 18u00 (2 uur vroeger en later)... hopelijk vind je dan nog leerkrachten die 10 tot 11 uur voor de klas willen staan... en wie zal dat betalen onderwijs neemt nu al een hele grote hap uit het vlaamse budget...
                        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                          Dus als de normale schooluren van bijvoorbeeld 8u30 tot 16u00 zouden zijn moeten leerkrachten maar werken volgens u van 7u30 tot 17u00(1 uur vroeger en later) of van 6u30 tot 18u00 (2 uur vroeger en later)... hopelijk vind je dan nog leerkrachten die 10 tot 11 uur voor de klas willen staan... en wie zal dat betalen onderwijs neemt nu al een hele grote hap uit het vlaamse budget...
                          In lager is dat moeilijk, in middelbaar niet. Zijn gewoon parallel lessen, dus geen extra voorbereidingswerk. Middelbaar uren systeem zit voor een leerkracht ook anders in elkaar.
                          Daar zou je dat ook makkelijk kunnen doen door net die uren de algemene vakken te geven, waardoor je meerdere klassen/richtingen kan combineren. Op die wijze is het aantal extra te geven uren daarom niet meer. Je aantal leerlingen blijft gelijk, waardoor je helemaal niet meer uren dient te geven. Het is gewoon niet steeds aan dezelfde leerlingen. Kost dus ook niet meer. Het is niet omdat iets flexibeler en anders is, dat het plots allemaal duurder moet worden. Soms moet je het even laten bezinken en over denken alvorens direct het piket op te zetten.

                          Belgen zijn zo oooooooooooooer conservatief... oeeeeeee, een verandering, da zal zeker iets slecht zijn! En wie gaat dat allemaal betalen!

                          Gezien ze toch een meer modulerend richtingen systeem willen (zoals in de USA en tevens een pracht idee), past dit daar perfect binnen.

                          En ja ik weet wat onderwijs inhoud. Heb zelf nog les gegeven en zal dat in de toekomst wss nog wel regelmatig eens doen.
                          Last edited by Tjeu; 19/05/2015, 23:59.
                          Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                          Motoren & Tjeurisme

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Brebelco Bekijk Berichten
                            En toch heb ik en vele anderen zo blijkt niet de luxe om naast mijn deur te gaan werken. Elke ochtend rij ik van Leuven naar Antwerpen.

                            Ik kan gerust verhuizen naar Antwerpen. Wil ik dat? Wat als ik binnen 3-4 jaar van werk zou veranderen? Terug verhuizen dan? Moest ik een miljoen euro hebben zou dat gemakkelijk zijn ja. Spijtig genoeg heb ik die niet. Het is gemakkelijk om te zeggen 100km rijden voor je werk is niet meer van deze tijd.

                            Al zo'n verhaaltjes zijn mooi in theorie. Ik zou ook veel liever naast mijn deur gaan werken hoor maar in de praktijk blijken al zo'n mooie theorieën niet te werken.
                            Ik ga mij niet uitspreken over individuele gevallen. Ik ben zelf consultant met bedrijfswagen en doe daarvoor 35000 km per jaar naar alle uithoeken van het land als het moet. Maar als het kan ga ik ook met de trein of metro naar mijn klanten, mijn werkgever maakt daar geen probleem van. Het is zelfs goedkoper dan een hele dag parkeren in hartje Brussel en het is in mijn geval nog sneller ook.

                            Je zorgen zijn dan ook terecht, maar zonder dat je het beseft haal je ook enkele dingen aan die ons eigenlijk forceren in de situatie zoals ze nu is. De discussie moet niet enkel over rekeningrijden of mobiliteit gaan, maar ALLES van ons fiscaal stelsel moet in vraag gesteld worden.
                            Bijvoorbeeld: Frequent en flexibel verhuizen is moeilijk in dit land als je verknocht bent aan eigendom (wat wegens fiscale redenen ook ingebakken is in onze cultuur). Denk bij vastgoed aan registratierechten, notariskosten, enzovoort. Door de fiscaliteit wordt de Belg dus niet aangemoedigd om elk jaar te verhuizen. Dit is iets wat op de schop moet zodat het laagdrempeliger wordt en je zonder financiële kleerscheuren gemakkelijk je woonst kan wisselen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door fujin Bekijk Berichten
                            zelden om hier iets kwalitatief te lezen en zeker iemand met een goede source :-) zoals radio1. knap stukje! deel de mening van de man volledig in het interview.
                            bedankt!
                            Hier is een ouder, langer, maar minstens even interessant interview met die man, ook op radio 1: http://www.radio1.be/programmas/inte...es-moet-anders
                            Duidelijk iemand met visie die de puzzelstukjes bij elkaar weet te leggen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                            We leven nu eenmaal in de realiteit van een klein land... Ik vind het ook sneu als je overal zo die verkavelingen ziet. Eerst een weide en dan plots een tiental gelijk uitziende woningen. Maar waar ga je die mensen steken?

                            Allemaal de stad in? Lekker smog creëren zoals in Hongkong etc? Kinderen het recht op spelen in de tuin ontzeggen?
                            Pffffff kweet niet.
                            Oei oei, bij een stad meteen aan smog denken, zo is het toch niet hoor. In België is het helaas wel zo dat de meeste steden hier en daar een klein parkje voorzien en dan aan de rand van de stadsgordel ergens een groot stadspark aanleggen. Dat is 1 ding, maar het is nog beter om de hele stad zodanig in te richten dat er quasi overal groen is, en je vergeet dat je in een stad bent. Een goed voorbeeld in Europa is Berlijn, want een derde van de oppervlakte daar is natuur: http://do.vlaanderen.be/berlijn-stad...ngers-en-daken
                            In Brussel daarentegen zijn er vroeger serieuze fouten gemaakt door hele volkswijken plat te gooien om o.a. de Noord-Zuidverbinding aan te leggen, de kantoortorens van de Noordwijk, en de kantoren van de Europese wijk. Die wijken zijn 's avonds dood omdat er geen kat woont. Het is zelfs zo erg dat ze voor zulke klunzigheid een woord hebben bedacht in het buitenland: https://en.wikipedia.org/wiki/Brusselization

                            Zie ook: http://www.skyscrapercity.com/showpo...0&postcount=68

                            Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
                            Het is naïef te denken dat je dit op korte tot middellange termijn kan omgooien.
                            Men spreekt dan ook over lange termijn, maar dan moeten we wel eens outside the box beginnen denken in plaats van te blijven aanmodderen met de status quo.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
                            Dit wil zeggen dat een eventuele omgekeerde evolutie enkel van overheidswege onder financiële dwang zal kunnen gerealiseerd worden.

                            De Vlaamse (of Belgische) bevolking staat erom bekend dat ze een baksteen in de maag heeft. Wij kopen graag en huren significant minder dan bijvoorbeeld onze buurlanden. De discussie kopen/huren is hier niet aan de orde maar in een land met verwerpelijk lage pensioenen zoals het onze, is een eigen woning de beste verzekering voor de oude dag. En de bevolking weet dat. Dat kopen impliceert dan weer dat de samenleving qua huisvesting minder mobiel is. Het gegeven hoe en op welke manier wij wonen, hangt samen met veel meer factoren dan puur de ruimtelijke ordening op zich.
                            De analyse die je maakt is over het algemeen zeer mooi en beschrijft perfect hoe het nu in elkaar zit. Maar is het is inderdaad vooral ons fiscaal systeem dat hetgene is wat ons in de huidige situatie forceert. Denk aan de vakjes op het belastingformulier (woonlening), die lage pensioenen, gelijke aansluitingskost voor nutsvoorzieningen, ...

                            Om nog even samen te vatten uit het interview:
                            In Manhattan verplaatst 84% van de bevolking zich met OV, te voet, of met de fiets.
                            We spenderen in België het meeste aantal uren in de file per werknemer.
                            32% v/d grond is bebouwd in Vlaanderen.
                            We hebben het meestal aantal kilometer wegenis en nutsvoorzieningen (kabels, leidingen) per wooneenheid.
                            En dan nog eens de grootste energie-intensiteit.

                            En dat allemaal omdat het op den buiten goedkoper en fiscaal interessant is om te wonen. De file is het ons dan wel waard. Wat mij betreft mag dat toch eens serieus herzien worden. Een huis waarvoor ze bij wijze van spreken enkele honderden meters nutsvoorzieningen moeten trekken + wegenis aanleggen omdat het ergens alleen staat, maar toch wel wat meer belastingen betalen dan iemand die in een dichtbevolkt gebied woont.

                            Ik maak trouwens volgende bedenking: hoeveel ringwegen werden nooit aangelegd omdat meneer den advocaat zijn villa in de weg stond aan de rand van het dorp? Hoeveel wegen kunnen niet verbreed worden omdat het linten zijn geworden, waardoor ze een compleet nieuwe steenweg moeten aanleggen en dus dubbele kosten moet maken? Het is hier op dit forum nog al gezegd, maar autorijden in dit land is soms gewoon niet plezant meer. Een autoliefhebber kan er toch niets op tegen hebben dat sommige wegenprojecten en missing links eindelijk gerealiseerd kunnen worden indien we eens met de grove borstel door wat krotten in de middle of nowhere gaan?

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                              In lager is dat moeilijk, in middelbaar niet. Zijn gewoon parallel lessen, dus geen extra voorbereidingswerk. Middelbaar uren systeem zit voor een leerkracht ook anders in elkaar.
                              Daar zou je dat ook makkelijk kunnen doen door net die uren de algemene vakken te geven, waardoor je meerdere klassen/richtingen kan combineren. Op die wijze is het aantal extra te geven uren daarom niet meer. Je aantal leerlingen blijft gelijk, waardoor je helemaal niet meer uren dient te geven. Het is gewoon niet steeds aan dezelfde leerlingen. Kost dus ook niet meer. Het is niet omdat iets flexibeler en anders is, dat het plots allemaal duurder moet worden. Soms moet je het even laten bezinken en over denken alvorens direct het piket op te zetten.

                              Belgen zijn zo oooooooooooooer conservatief... oeeeeeee, een verandering, da zal zeker iets slecht zijn! En wie gaat dat allemaal betalen!

                              Gezien ze toch een meer modulerend richtingen systeem willen (zoals in de USA en tevens een pracht idee), past dit daar perfect binnen.

                              En ja ik weet wat onderwijs inhoud. Heb zelf nog les gegeven en zal dat in de toekomst wss nog wel regelmatig eens doen.
                              En laat het nu net het lagere zijn waar ik op doelde, middelbaar (middenschool misschien nog net niet) kunnen de meeste leerlingen heus wel al een uurtje alleen blijven hoor , en in veel gevallen wel thuis geraken met OV/fiets/bromfiets. Uw systeem in het middelbaar wordt bijvoorbeeld al in sommige scholen toegepast door uren begeleide studie aan te bieden voor en na de normale lesuren, lagere scholen bieden ook soms opvang aan voor en na de lessen deze beide opties zijn dan wel door ouders te betalen...
                              Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                                En laat het nu net het lagere zijn waar ik op doelde, middelbaar (middenschool misschien nog net niet) kunnen de meeste leerlingen heus wel al een uurtje alleen blijven hoor , en in veel gevallen wel thuis geraken met OV/fiets/bromfiets. Uw systeem in het middelbaar wordt bijvoorbeeld al in sommige scholen toegepast door uren begeleide studie aan te bieden voor en na de normale lesuren, lagere scholen bieden ook soms opvang aan voor en na de lessen deze beide opties zijn dan wel door ouders te betalen...
                                Een kind moet al genoeg uren van zijn/haar leven verschijten. Zolang het maar redelijk blijft qua uren ...
                                Ik ging gewoon met de velo naart school gelijk iedereen toen. Zo moeilijk is da toch allemaal ni. Maakt toch ni uit hoe laat dat is?
                                Al da gezever tegenwoordig ... minstens 50% van da "lawaai" zijn gewoon mensen die zagen over niks.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door p13 Bekijk Berichten
                                  Een kind moet al genoeg uren van zijn/haar leven verschijten. Zolang het maar redelijk blijft qua uren ...
                                  Ik ging gewoon met de velo naart school gelijk iedereen toen. Zo moeilijk is da toch allemaal ni. Maakt toch ni uit hoe laat dat is?
                                  Al da gezever tegenwoordig ... minstens 50% van da "lawaai" zijn gewoon mensen die zagen over niks.
                                  lees hierboven

                                  fietsen naar school : ja op "den buiten" en dan weer langere verplaatsingen voor ma en pa met de wagen naar het werk ???

                                  zoals door Kenw00t aangehaald, DE OVERHEID is het probleem dat mensen niet flexibel worden, zijn ... zelf gedaan, verhuizen, weet je wat dit kost aan de staat? op IEDERE transactie, wonen, verhuizen, rijden, leven, ... nemen ze zoveel geld in dat mensen het voordeel er niet meer van inzien, juist omdat er geen voordeel meer is.
                                  idem met de leasebakken, overheid dacht een "goede truc" te hebben voorgesteld, tot IEDEREEN met zo een leasebak naar Brussel, Gent, ... ging rijden :o

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
                                    Dat er iets mis is met onze ruimtelijke ordening is al langer bekend. Dit is iets dat niet door jaren maar door generaties heen is gegroeid. Het is naïef te denken dat je dit op korte tot middellange termijn kan omgooien. Het bekende recept dat veel verkondigd wordt, is de theorie van de verstedelijking: we willen meer mensen op een kleinere oppervlakte (steden) laten wonen, waarbij de bewoonbare oppervlakte omlaag moet. Open bebouwingen met een ruime tuin bv. worden als inefficiënt beschouwd. Tot hier de theorie.

                                    In de praktijk is een leven op een compacte oppervlakte in stedelijk gebied vooral aantrekkelijk voor jongere mensen, meestal zonder kinderen. Men ziet duidelijk dat er stadsvlucht optreedt eens die generatie begint aan een gezin. Mijn stelling is dat bijna niemand echt uit vrije wil compact gaat wonen. Als het financieel en praktisch haalbaar is, zal er bijna altijd gekozen worden voor een grotere woning op een grotere oppervlakte met faciliteiten zoals een privé tuin. Men prefereert vooral de groene stadsrand die het voordeel van de ruimte biedt maar door infrastructuur (zowel openbaar als privé) dichtbij de stad ligt, waardoor men de lusten van de stad kan ervaren en de lasten kan beperken. Dat zie je ook duidelijk aan de waarde van het vastgoed.

                                    Een interessante evolutie is ook dat wanneer je zo’n ideale urbane stadsomgeving ontwikkelt, de prijzen ook recht evenredig stijgen, wat de keuze voor die omgeving financieel bemoeilijkt voor veel mensen. De grauwere, meer verwaarloosde stedelijke rand en het rurale platteland zijn veel betaalbaarder. Dit wil zeggen dat een eventuele omgekeerde evolutie enkel van overheidswege onder financiële dwang zal kunnen gerealiseerd worden.

                                    Een ander belangrijk voorbeeld is het succes van milieubewegingen en groene drukkingsgroepen of –partijen die vooral floreren in stedelijk gebied en veel minder op ‘den buiten’.
                                    Dat komt omdat die zogenaamde urbane burger wegtrekt uit het platteland of de groene rand omdat hij het kerktorenleven en de soms -volgens hem- bijhorende mentaliteit wil ontvluchten. Ironisch genoeg wil hij dan wel die groene, plattelandsomgeving in de stad importeren.

                                    De Vlaamse (of Belgische) bevolking staat erom bekend dat ze een baksteen in de maag heeft. Wij kopen graag en huren significant minder dan bijvoorbeeld onze buurlanden. De discussie kopen/huren is hier niet aan de orde maar in een land met verwerpelijk lage pensioenen zoals het onze, is een eigen woning de beste verzekering voor de oude dag. En de bevolking weet dat. Dat kopen impliceert dan weer dat de samenleving qua huisvesting minder mobiel is. Het gegeven hoe en op welke manier wij wonen, hangt samen met veel meer factoren dan puur de ruimtelijke ordening op zich.

                                    De woning en waar we wonen is de hoeksteen van hoe iemand zijn leven in de samenleving organiseert. Mensen in ons land organiseren hun leven vooral in functie van waar ze graag wonen en waar ze zich thuis voelen. Hiermee wil ik zeggen dat het debat ruimtelijke ordening geen zuiver rationeel debat is en dat men subjectieve, gevoelsmatige voorkeuren van een bevolking niet mag onderschatten. Het efficiënt ordenen en in vakjes steken van een ideale samenleving is utopisch.

                                    Ik wil hiermee niet zeggen dat bevolking geen verantwoordelijkheid moet dragen hierin maar wel dat haar (vrijwillige) bijdrage tot dat ideaalbeeld van zo’n urbane, stedelijke ruimtelijke ordening beperkt is.

                                    Om af te sluiten. Persoonlijk ben ik van mening dat er toch ook en vooral moet gekeken moet worden naar de organisatie van ons bedrijfsleven. Enerzijds -om terug te komen op de fileproblematiek- omdat het probleem zich vooral stelt in afgelijnde, wederkerende tijdstippen (spitsverkeer) en (veel) minder daarbuiten. Mijn mening is dat de mogelijkheden van grootschalige volksverhuizingen en herlocalisatie van woonomgevingen overschat worden. Het bedrijfsleven echter, kan veel ‘leaner’ zijn en is gemakkelijker rationeel naar meer wenselijke omgevingen te bewegen.

                                    Verdorie, wat een lap tekst
                                    Een status quo lijkt altijd onoplosbaar. Vrouwenstemrecht, slavernij, seksuele revolutie, opleidingspeil, kindersterfte, ... De situatie zoals we ze kennen is het gevolg van een beleid. Met andere woorden, beleid kan sturend werken, want de situatie zoals we ze kennen was voorheen anders. Alleen kan die verandering niet binnen de termijn van 5 jaar die een regering typisch heeft. Het duurt logischerwijze veel langer, en dus heb je een mindshift nodig van de bevolking. Net zoals je die bij alle grote omwentellingen hebt gehad. En in verband met dat "lean" van de bedrijfswereld: voor hun geldt nog meer dan voor "de burger" dat ze het alleen maar doen als ze er geld mee besparen / minder belastingen dan de rest door moeten betalen. Maar ik ben al bijzonder blij dat iemand de analyse deelt, en dat de discussie langzaamaan lijkt te verschuiven naar wat de oplossingen zijn

                                    Comment


                                    • Made in Kempen brengt je dagelijks het ondernemersnieuws uit Kempen. Volg de ontwikkelingen en trends die de economische groei in de regio stimuleren.


                                      1/ weeral het zoveelste dreigement om te gaan staken. 2/ in het artikel spreekt men over wegblokkades. Herinner toen de dieselprijs > 30 BEF/liter ging. Resultaat van hun wegblokkades : nul, enkel de gewone man wat geërgerd. 3/ en wie gaat dan die vrachtwagens en werknemers die niets doen betalen? De werkgevers? 4/ de CEO van het bedrijf die hier spreekt heeft wel meer dure en exclusieve wagens staan dan een gemiddelde garage van sportwagens en een levensstijl waar mening industrieel op jaloers zou zijn (dus winstmarges zijn nog steeds heel hoog). 5/ wat is hun tegenargument? De wegen zijn nu al verzadigd met vrachtwagens. Elke dag vlammen wel vrachtwagens in elkaar. Nog meer vrachtwagens dan maar? 6/ er komt een gedeeltelijke compensatie dus hun getallen zijn uit de lucht gegrepen. 7/dergelijke onkosten zijn nog steeds 100% fiscaal in te brengen en knaagt enkel op het winstcijfer (waar hij zichzelf een super royaal loon van uitbetaalt) ...

                                      Dit artikel is gewoon van een persoon die goed verdient -en niets op tegen- met vrachtvervoer op de weg. Dat hij nu minder winsten gaat maken en zijn super luxeleven -dat hem gegund is- niet meer kan aanhouden maakt hem boos. Maar het is wel het zoveelste bedrijf in de regio dat en graag met Buitenlandse goedkope chauffeurs werkt en heel graag overuren in het zwart uit betaald. Misschien dat de Fiscus dat eerst eens gaat controleren? Verschillende ex-werknemers die maar al te graag zouden getuigen!!!

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Publisher Bekijk Berichten
                                        http://www.madeinkempen.be/nieuws/la...campaign=daily

                                        1/ weeral het zoveelste dreigement om te gaan staken. 2/ in het artikel spreekt men over wegblokkades. Herinner toen de dieselprijs > 30 BEF/liter ging. Resultaat van hun wegblokkades : nul, enkel de gewone man wat geërgerd. 3/ en wie gaat dan die vrachtwagens en werknemers die niets doen betalen? De werkgevers? 4/ de CEO van het bedrijf die hier spreekt heeft wel meer dure en exclusieve wagens staan dan een gemiddelde garage van sportwagens en een levensstijl waar mening industrieel op jaloers zou zijn (dus winstmarges zijn nog steeds heel hoog). 5/ wat is hun tegenargument? De wegen zijn nu al verzadigd met vrachtwagens. Elke dag vlammen wel vrachtwagens in elkaar. Nog meer vrachtwagens dan maar? 6/ er komt een gedeeltelijke compensatie dus hun getallen zijn uit de lucht gegrepen. 7/dergelijke onkosten zijn nog steeds 100% fiscaal in te brengen en knaagt enkel op het winstcijfer (waar hij zichzelf een super royaal loon van uitbetaalt) ...

                                        Dit artikel is gewoon van een persoon die goed verdient -en niets op tegen- met vrachtvervoer op de weg. Dat hij nu minder winsten gaat maken en zijn super luxeleven -dat hem gegund is- niet meer kan aanhouden maakt hem boos. Maar het is wel het zoveelste bedrijf in de regio dat en graag met Buitenlandse goedkope chauffeurs werkt en heel graag overuren in het zwart uit betaald. Misschien dat de Fiscus dat eerst eens gaat controleren? Verschillende ex-werknemers die maar al te graag zouden getuigen!!!
                                        Je hebt zeker een punt.

                                        De kmheffing voor vrachtwagens gaat niets doen aan de drukte op de weg. Winkels moeten nu eenmaal hun voorraad krijgen. Die heffing maakt ook geen onderscheid qua tijdstip van de dag, dus compleet zinloos. Enkel meer opbrengsten voor de staat die wordt betaald door de mensen. Maar het is wederom geen extra belasting hoor. Neenee.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Publisher Bekijk Berichten
                                          http://www.madeinkempen.be/nieuws/la...campaign=daily

                                          1/ weeral het zoveelste dreigement om te gaan staken. 2/ in het artikel spreekt men over wegblokkades. Herinner toen de dieselprijs > 30 BEF/liter ging. Resultaat van hun wegblokkades : nul, enkel de gewone man wat geërgerd. 3/ en wie gaat dan die vrachtwagens en werknemers die niets doen betalen? De werkgevers? 4/ de CEO van het bedrijf die hier spreekt heeft wel meer dure en exclusieve wagens staan dan een gemiddelde garage van sportwagens en een levensstijl waar mening industrieel op jaloers zou zijn (dus winstmarges zijn nog steeds heel hoog). 5/ wat is hun tegenargument? De wegen zijn nu al verzadigd met vrachtwagens. Elke dag vlammen wel vrachtwagens in elkaar. Nog meer vrachtwagens dan maar? 6/ er komt een gedeeltelijke compensatie dus hun getallen zijn uit de lucht gegrepen. 7/dergelijke onkosten zijn nog steeds 100% fiscaal in te brengen en knaagt enkel op het winstcijfer (waar hij zichzelf een super royaal loon van uitbetaalt) ...

                                          Dit artikel is gewoon van een persoon die goed verdient -en niets op tegen- met vrachtvervoer op de weg. Dat hij nu minder winsten gaat maken en zijn super luxeleven -dat hem gegund is- niet meer kan aanhouden maakt hem boos. Maar het is wel het zoveelste bedrijf in de regio dat en graag met Buitenlandse goedkope chauffeurs werkt en heel graag overuren in het zwart uit betaald. Misschien dat de Fiscus dat eerst eens gaat controleren? Verschillende ex-werknemers die maar al te graag zouden getuigen!!!
                                          Zijn verhaal zit inderdaad raar in elkaar. Hij rijdt ook in onderaanneming voor andere transporteurs daar laat hij in ieder geval al marge liggen. 125 voertuigen is ook maar een fractie van wat dagelijks op de weg zit ...
                                          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                          '15 Volvo XC60 D3

                                          Comment

                                          Working...
                                          X