Ritsen in het verkeer, waarbij om de beurt wordt ingevoegd bij bijvoorbeeld wegenwerken, wordt vanaf 1 maart verplicht. Dat meldt Polinfo.be, een website die informatie voor en over de politie verzamelt. Wie niet ritst, riskeert vanaf dan een boete van 55 euro, voegt het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) toe. Het koninklijk besluit over het verplichte ritsen werd gisteren gepubliceerd in het Staatsblad.
"De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook", zo luidt het in het KB. "De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuurder, in geval het rijden in zowel de linker als in de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook."
De woordvoerster van minister van Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) en het BIVV bevestigen. Ze voegen toe dat niet-ritsen een overtreding vormt van de eerste graad. Daarop staat een boete van 55 euro.
Rijden op pechstrook
Dezelfde tekst in het Staatsblad breidt ook het gebruik van de pechstrook uit. Niet enkel prioritaire voertuigen zullen die mogen gebruiken bij ongevallen, maar ook takelwagens, deskundigen, parketmagistraten en begrafenisondernemers. Voorwaarde is dat de politie hen oproept en ze oranje-gele knipperlichten gebruiken.
Voorts wordt er een nieuw verkeersbord ingevoerd. Het gaat om een onderbord met het symbool van een stekker. Dat geeft aan dat parkeren op die plaats (waar een laadpaal staat) voorbehouden is voor elektrische voertuigen.
Bron: hln.be
"De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook", zo luidt het in het KB. "De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuurder, in geval het rijden in zowel de linker als in de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook."
De woordvoerster van minister van Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) en het BIVV bevestigen. Ze voegen toe dat niet-ritsen een overtreding vormt van de eerste graad. Daarop staat een boete van 55 euro.
Rijden op pechstrook
Dezelfde tekst in het Staatsblad breidt ook het gebruik van de pechstrook uit. Niet enkel prioritaire voertuigen zullen die mogen gebruiken bij ongevallen, maar ook takelwagens, deskundigen, parketmagistraten en begrafenisondernemers. Voorwaarde is dat de politie hen oproept en ze oranje-gele knipperlichten gebruiken.
Voorts wordt er een nieuw verkeersbord ingevoerd. Het gaat om een onderbord met het symbool van een stekker. Dat geeft aan dat parkeren op die plaats (waar een laadpaal staat) voorbehouden is voor elektrische voertuigen.
Bron: hln.be
Comment