Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ritsen verplicht vanaf 1 maart

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ritsen verplicht vanaf 1 maart

Ritsen in het verkeer, waarbij om de beurt wordt ingevoegd bij bijvoorbeeld wegenwerken, wordt vanaf 1 maart verplicht. Dat meldt Polinfo.be, een website die informatie voor en over de politie verzamelt. Wie niet ritst, riskeert vanaf dan een boete van 55 euro, voegt het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) toe. Het koninklijk besluit over het verplichte ritsen werd gisteren gepubliceerd in het Staatsblad.
    "De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook", zo luidt het in het KB. "De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuurder, in geval het rijden in zowel de linker als in de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook."

De woordvoerster van minister van Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) en het BIVV bevestigen. Ze voegen toe dat niet-ritsen een overtreding vormt van de eerste graad. Daarop staat een boete van 55 euro.

Rijden op pechstrook
    Dezelfde tekst in het Staatsblad breidt ook het gebruik van de pechstrook uit. Niet enkel prioritaire voertuigen zullen die mogen gebruiken bij ongevallen, maar ook takelwagens, deskundigen, parketmagistraten en begrafenisondernemers. Voorwaarde is dat de politie hen oproept en ze oranje-gele knipperlichten gebruiken.

Voorts wordt er een nieuw verkeersbord ingevoerd. Het gaat om een onderbord met het symbool van een stekker. Dat geeft aan dat parkeren op die plaats (waar een laadpaal staat) voorbehouden is voor elektrische voertuigen.

Bron: hln.be
    Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Dat werd tijd.
    den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

eindelijk.
      BMW X5 45e

Comment

zoals de voorrang van rechts nu altijd blijft gelden, gaan er ook met deze nieuwe wet een heel deel chauffeurs uit de lucht komen vallen als't zover is...
        www.peugeotforum.be

Comment

Wie gaat dit controleren? Je ziet na al nergens politie, want geld is op...
          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
            zoals de voorrang van rechts nu altijd blijft gelden, gaan er ook met deze nieuwe wet een heel deel chauffeurs uit de lucht komen vallen als't zover is...
            Wat gaat er "overruled" worden?
            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
              Wie gaat dit controleren? Je ziet na al nergens politie, want geld is op...
              Dat is waar, maar nu het in de media komt en er een boete op staat gaan er toch al meerdere zijn die dat onnozel gedoe gaan stoppen.
              Want nu denken ze ......rij er maar tegen ik ben toch in mijn recht.
              den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Dat ze dan maar extra toezicht houden op die kut camions die je niet tot op het laatste laten doorrijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
                  Want nu denken ze ......rij er maar tegen ik ben toch in mijn recht.
                  Als er achteraf bij schade discussie van komt, wie zegt dat het zo niet zal zijn ?

Een paar jaar terug in Bredene, remde ik aan een zebrapad om een voetganger over te laten. Knalt er ééntje in mijne koffer.
                  Politie kwam erbij en die zei dat ik mocht blij zijn dat de voetganger waarvoor ik remde terplaatste is gebleven om mijn versie te staven.
                  Anders was ik de pineut. Die zei ook dat er al veel automobilisten onterecht de dupe zijn geworden van die regel, omdat de voetganger gewoon doorgaat en de tegenpartij beweert dat er geen voetganger is/was.

Comment

Van die regel komen volgens mij gegarandeerd brokken, als er 2 inschuiven. Wie zal dat willen toegeven dat die 2e gewoon gevolgd is ?

Comment

Ik heb al meermaals boze gebaren gekregen of getoeter omdat ik correct rits, hopelijk is dat nu gedaan.
                      2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
                      2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
                      2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Speedhunter Bekijk Berichten
                        Ik heb al meermaals boze gebaren gekregen of getoeter omdat ik correct rits, hopelijk is dat nu gedaan.
                        Dat moet volgens mij het belangrijkste gevolg zijn van de nieuwe regeling: dat 'iedereen' tot het einde wacht om in te voegen, zodat de twee rijstroken even goed gevuld zijn. Er zal dan mogelijk ook vlotter worden doorgelaten (zoals de wet het dus voorschrijft), vermits iedereen even lang heeft aangeschoven.
                        Smilin' Jack - Speed Pilot

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Smilin' Jack Bekijk Berichten
                          Dat moet volgens mij het belangrijkste gevolg zijn van de nieuwe regeling: dat 'iedereen' tot het einde wacht om in te voegen, zodat de twee rijstroken even goed gevuld zijn. Er zal dan mogelijk ook vlotter worden doorgelaten (zoals de wet het dus voorschrijft), vermits iedereen even lang heeft aangeschoven.
                          Ja dat denk ik ook

Comment

Ik vrees ervoor dat 90% van de automobilisten nog altijd gaat denken dat het 'voorkruipers' zijn.

Ik hoop natuurlijk het tegenovergestelde, al valt et nog mee vind ik. Meestal is het een vrachtwagen die zich op de 2 vakken zet.
                            2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door IbifaHo Bekijk Berichten
                              Ik vrees ervoor dat 90% van de automobilisten nog altijd gaat denken dat het 'voorkruipers' zijn.

Ik hoop natuurlijk het tegenovergestelde, al valt et nog mee vind ik. Meestal is het een vrachtwagen die zich op de 2 vakken zet.
                              En die die mensen die er alles aandoen om u niet tussen te laten, ergernis tot de 2de macht

Comment

Ja dat ook. Ik hoop echt dat erop gecontrolleerd gaat worden.
                                2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

Comment

Wat een tijd . Wat eigenlijk als normaal gedrag moet beschouwd worden moeten ze bij wet verplichten .

Comment

En die die mensen die er alles aandoen om u niet tussen te laten, ergernis tot de 2de macht
                                    Als blijkt dat ge toch "komt" houden ze wel in hoor , ze hebben ook niet graag schade aan hun voertuig.....zoals de meesten namelijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                                      Als blijkt dat ge toch "komt" houden ze wel in hoor , ze hebben ook niet graag schade aan hun voertuig.....zoals de meesten namelijk.
                                      Ja klopt wel al neem ik liever dat risico niet

Comment

Dat kan je zeker nog een hele tijd verwachten. Er zijn er altijd die niet op de hoogte zijn van nieuwe verkeersreglementen.

Comment

Working...
                                        X