Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Ritsen verplicht vanaf 1 maart
Collapse
X
-
Ritsen... gisteren voor een rond punt was er zeker 1 kilometer file. ik blijf op het linkervak tot het einde en voeg dan in. En toch voelde ik me bekeken, niemand anders deed het. Integendeel, toen ik een tijdje later in tegengestelde richting terugkeerde zag ik dat een wagen het tweede vak blokkeerde om niemand door te laten. Denk dat het nog even gaat duren vooraleer dit ingeburgerd is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk BerichtenDat kan je zeker nog een hele tijd verwachten. Er zijn er altijd die niet op de hoogte zijn van nieuwe verkeersreglementen.2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
2023 Skoda Enyaq SUV Coupé
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenRitsen... gisteren voor een rond punt was er zeker 1 kilometer file. ik blijf op het linkervak tot het einde en voeg dan in. En toch voelde ik me bekeken, niemand anders deed het. Integendeel, toen ik een tijdje later in tegengestelde richting terugkeerde zag ik dat een wagen het tweede vak blokkeerde om niemand door te laten. Denk dat het nog even gaat duren vooraleer dit ingeburgerd is.
Comment
-
het is dan ook de bedoeling dat je naast je tegenligger blijft rijden, dat die plaats voorziet en zo invoegt. het ritsen is niet gemaakt om u 100meter tot voor te laten rijden en u er dan tussen te wringen. het probleem is dat u voorliggers te snel zijn ingevoegd tot frustratie van de rechterlijn die trager ging
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenhet is dan ook de bedoeling dat je naast je tegenligger blijft rijden, dat die plaats voorziet en zo invoegt. het ritsen is niet gemaakt om u 100meter tot voor te laten rijden en u er dan tussen te wringen. het probleem is dat u voorliggers te snel zijn ingevoegd tot frustratie van de rechterlijn die trager ging
Velen die denken te ritsen, doen eigenlijk niets anders dan inhalen en zich er tussen wringen. Hoewel ik het niet doe en niet wil goedkeuren, zijn die truckers die zich in 't midden zetten, ironisch genoeg, de enigen die het correct ritsen afdwingen.
Comment
-
Als iedereen gewoon zou doorrijden zou er ook geen probleem zijn, maar idd wat je zegt klopt wel.2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold
1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold
2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold
2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!
Comment
-
Ik ben uiteraard wel hypocriet en haal ook de rij in om op het eind te ritsen, ze moeten maar zo dom niet zijn om allemaal te vroeg in te voegen. Maar als er iemand de baan blokkeert, ga ik me daar belange niet druk in maken, je schiet er niets mee op.
Onlangs nog bestelwagen gehad die km voor eind van het eind van zijn rijvak gewoon naast mij bleef hangen, met een hele vrije rijstrook voor hem. Awel, hij is netjes mogen invoegen voor mij en al het verkeer achter hem ritste wel mooi (voor zover ik kon zien). Die deed het eigenlijk perfect volgens het boekje.
Comment
-
Ik dacht altijd dat het aan te raden was om inderdaad de gehele rij voorbij te rijden en dan op het einde in te voegen. Meestal volgen er dan wel achter je. Niet leuk voor degenen die rechts staan, maar die hadden de mogelijkheid ook om dit te doen. Tja, dit gaat weer aanleiding geven tot discussie he. Wat is nu correct en wat niet?...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenhet is dan ook de bedoeling dat je naast je tegenligger blijft rijden, dat die plaats voorziet en zo invoegt. het ritsen is niet gemaakt om u 100meter tot voor te laten rijden en u er dan tussen te wringen. het probleem is dat u voorliggers te snel zijn ingevoegd tot frustratie van de rechterlijn die trager gingOorspronkelijk geplaatst door |) ][ |V| ][ Bekijk BerichtenToch nog iemand die het snapt.
Velen die denken te ritsen, doen eigenlijk niets anders dan inhalen en zich er tussen wringen. Hoewel ik het niet doe en niet wil goedkeuren, zijn die truckers die zich in 't midden zetten, ironisch genoeg, de enigen die het correct ritsen afdwingen.Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenIk dacht altijd dat het aan te raden was om inderdaad de gehele rij voorbij te rijden en dan op het einde in te voegen. Meestal volgen er dan wel achter je. Niet leuk voor degenen die rechts staan, maar die hadden de mogelijkheid ook om dit te doen. Tja, dit gaat weer aanleiding geven tot discussie he. Wat is nu correct en wat niet?...
De overheid houdt campagnes om ritsgedrag te bevorderen omdat bij het ritsen snel irritaties, agressie en gevoelens van onveiligheid ontstaan. Vaak omdat bestuurders die te vroeg invoegen het niet leuk vinden om andere auto's te zien doorrijden tot het einde van wegvallende rijstrook. Toch is dat doorrijden onderdeel van het gewenste ritsgedrag.
Goed ritsgedrag bestaat uit de volgende gedragscodes:- Zo lang mogelijk doorrijden op de invoegende rijstrook
- Op ongeveer 300 meter voor de versmalling (aangegeven met bord) rijsnelheid aanpassen aan de snelheid van de voertuigen op de aanliggende strook
- Voertuigen op aanliggende strook maken vrijwillig ruimte om invoegend voertuig tussen te laten;
- Op circa 50 meter voor de versmalling zonder afremmen en verstoringen in de ontstane ruimte (hiaat) invoegen, zodat invoegend voertuig en de achterligger de rit kunnen vervolgen;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ritsen
2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
2023 Skoda Enyaq SUV Coupé
Comment
-
Ik heb vroeger nog een boete gekregen omdat ik een camion rechts voorbij stak.
Hij dacht mij te belemmeren door op de 2e rijstrook te rijden, gelijklopend met de 1e rijstrook. Waarop ik hem op de 1e rijstrook voorbijging om vervolgens terug naar de 2e rijstrook te gaan.
Anonieme wagen heeft me aan de kant gezet en boete gegeven voor rechts voorbij te steken.
Ik ben van het principe dat er moet doorgereden worden tot de versperring zelf. Dat iedereen op de 1e band wilt aanschuiven, goed voor hun. Maar als de 2e rijstrook 500m vrij is, dan benut ik die.
En dan mogen ze zoveel gapen als ze willen, niets dat hen belet van het ook te doen. Sterker nog, moesten ze gebruiken maken van beide stroken en correct ritsen aan de wegversperring. Er zou een pak minder file zijn.
PS: Ik weet dat ik die camion niet rechts mocht voorbijgaan. Maar het was nogal provocerend om zijn camion vlak voor mijn neus te gooien. De politie had er geen gehoor naar. Tja. Zou ik het de volgende keer opnieuw doen? Zeker.
Het is niet aan hun om te bepalen of ik aldaniet mag "voorbijsteken", in mijn opinie de rijstrook benutten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Speedhunter Bekijk BerichtenZoek maar eens op meestal is het bij correct ritsen idd de bedoeling om zo ver mogelijk te rijden:
De overheid houdt campagnes om ritsgedrag te bevorderen omdat bij het ritsen snel irritaties, agressie en gevoelens van onveiligheid ontstaan. Vaak omdat bestuurders die te vroeg invoegen het niet leuk vinden om andere auto's te zien doorrijden tot het einde van wegvallende rijstrook. Toch is dat doorrijden onderdeel van het gewenste ritsgedrag.
Goed ritsgedrag bestaat uit de volgende gedragscodes:- Zo lang mogelijk doorrijden op de invoegende rijstrook
- Op ongeveer 300 meter voor de versmalling (aangegeven met bord) rijsnelheid aanpassen aan de snelheid van de voertuigen op de aanliggende strook
- Voertuigen op aanliggende strook maken vrijwillig ruimte om invoegend voertuig tussen te laten;
- Op circa 50 meter voor de versmalling zonder afremmen en verstoringen in de ontstane ruimte (hiaat) invoegen, zodat invoegend voertuig en de achterligger de rit kunnen vervolgen;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ritsen
Comment
-
als je de brusselring ongeveer kent in groot bijgaarden waar de E40 van oostende erbij komt tot de plaats waar het linkerrijvak moet invoegen. dit deel is maar 400meter en toch zie je de invoegstrook al niet als je van de E40 de ring opkomt. van het moment de volle lijn tussen E40 en ring daar naar stippellijn overgaat is het al maar 300meter meer en zou de linkerstrook al NIETmeer harder mogen rijden
moet je daar smorgens maar eens gaan kijken dan
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door volvo940 Bekijk BerichtenPrachtig, aan dit tempo zijn we in 2030 helemaal up to date met de huidige verkeersregels uit onze buurlanden.
ritsen is niet verplicht in nederland volgens mij... ik zag jaloerse reacties op het autoweek.nl forum omtrent de invoering van deze wet.
Comment
-
Ah, dus de Toyota Yaris voor mij op de E40 Luik => Brussel aan de versmalling in Leuven van 3 => 2 rijstroken deed het niet goed?
Vanop de bergaf voor het dal (ongeveer 2km voor de samenvoeging) ging die op de linkerrijstrook langs de auto op het middenvak hangen, tegen 100. En daar bleef die ook hangen, op de bergaf waar je net snelheid kan maken. Om dan, ongeveer 500m voor de splitsing ineens zonder te pinken in te voegen, en om dan te beginnen kleven aan de bumper voor hem. Ik (en de file achter mij) gaat haar en haar voorligger rustig voorbij, om dan iets verderop beginnen te ritsen. Iedereen doet alles perfect, tot zij aan de beurt was...
Ik heb mooi alles gezien in de spiegel...ze liet natuurlijk niemand tussen, de persoon die er normaal tussen moest had teveel schrik en bleef staan, de persoon erachter was net ingevoegd dus geen plaats, rem rem rem STOP en daar ging het van stapvoets verkeer naar een remmoment...En natuurlijk iemand die net was ingevoegd die daarop van links ineens naar rechts ging tussen de camions in, daar een cabine die ineens naar voren kantelde omdat die op zijn rem ging staan, ondertussen nog een motorijder die tussen de rijstroken door ging en serieus in de remmen moest daardoor,...
...business as usual dus
Comment
-
In Tienen (aan't rond punt bij Van Osch) staat al een tijdje een Led-bord om aan te geven dat er binnenkort geritst moet worden.
Is daar echt een hopeloze plaats, daar blokkeren ze zelfs de verkeerslichten 500m voor 't invoegen doordat echt iedereen daar rechts blijft staan.
Dan rij ik toch graag met de moto
Comment
Comment