Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nog maar 4 op de 10 kandidaten slagen voor nieuw rijexamen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Kartfreak Bekijk Berichten
    Hopelijk verandert dat nu toch. Hoewel ik in de familie hoorde ik bij kerst dat je 2 parkeerplaatsen kreeg om parallel in te parkeren. Dan moet je al vieze dingen doen om er niet in te raken natuurlijk...

't Is inderdaad zo dat je méér dan voldoende ruimte krijgt. Maar 't moet wel in één vlotte S-beweging gebeuren, dus niet achteruit-vooruit-achteruit-vooruit-achteruit-vooruit.

Comment

Theorie was ik ook van den eerste keer geslaagd (is wel al geleden van 2001) en voor de praktijk (in 2002) was ik voor het eerste deel (parkeren en zo op het terrein van de reischool) ook van den eerste keer geslaagd. En dat allemaal zonder rijschool! Ik kon al parkeren en al voor ik mij examen had afgelegd.
      Maar dan op de weg, daarvoor ben ik 4 keer (de laatste 2 keren met rijschool) moeten terug gaan omdat die uilskuikens altijd dingen uitvonden die niet eens gebeurd waren!!
      Den eerste keer dat ik met die persoon van de rijschool reed zei hem dat ik perfect reed en hij mij eigenlijk niks meer kon bijleren. En toch was ik er de volgende keer weer niet door.
      De laatste keer examen op de weg had ik den hoofdexaminator, en die zei op het einde dat alles perfect was en dat hem niet begreep dat ik zoveel keren ben moeten terug gaan
      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

hoe minder prutsers op de baan, hoe beter

het examen was toch al niet echt moeilijk te noemen .. dit zal ook wel meevallen
        1963 Land Rover Series IIa
        1994 Mercedes SL320
        2015 Land Rover Discovery SDV6
        2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex69alex Bekijk Berichten
          hoe minder prutsers op de baan, hoe beter

het examen was toch al niet echt moeilijk te noemen .. dit zal ook wel meevallen
          Denk het ook.

Allesinds een goede regeling imo.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sega Bekijk Berichten
            Wat er wel zou moeten komen is een herexamen voor de oudere chauffeurs. Je weet wel... Diegene die hun rijbewijs zonder boe of bah zomaar konden afhalen.
            Niet veralgemenen aub. Ik heb ook nog mijn rijbewijs mogen gaan afhalen, zonder boe of ba (zonder h zelfs ) maar ik heb wel 6 examens afgelegd alvorens in 't echt te mogen rijden.
            (1. psycho-technisch examen bij Touring, 2. theoretisch examen bij Touring, 3. praktisch examen bij Touring, 4. terug psycho-technische proeven plus medische controle van werkgever, 5. terug theoretisch examen bij werkgever en 6. terug praktisch examen bij werkgever, dat was de toenmalige RTT)

Comment

ik mag binnen 5 weken mijn examen doen
              erg motiverend zulke berichten
              BMW E10 1600ti 1967
              BMW E10 2002tii 1973
              BMW E30 325i sedan 1986
              BMW E36 318is cabrio 1995
              BMW E36 320i cabrio 1994
              BMW E91 318d touring 2006
              MB Sprinter 316cdi 2,7l 2003

Comment

Ok, hoofdreden zal wel kassa-kassa zijn, maar ik vind het eigenlijk niet negatief.

Ik zie toch dat de grote meerderheid eigenlijk niet kan rijden...

Anderzijds, kunnen rijden komt door ervaring, en hoop dat het geen vals veiligheidsgevoel geeft : "Nu is het moeilijk, dus als ik nu slaag kan ik wel echt rijden".... en men zichtzelf gaat overschatten ...

Comment

Ik denk dat het ook een welles nietes spelletje word tussen de regering en de rijscholen. En na 3 weken al met zo'n cijfers afkomen is spectaculair en waarop zijn ze gebaseerd vraag ik mij af.

Waar ik de mensen van de VAB wel gelijk heeft dat maneuvers vroeger appart waren en nu 1 geheel dus ja de kans dat ge rapper buist is reeel.

Wat men er ook aan verandert er zal wel altijd discussie blijven het enige dat telt is ervaring en die doet men alleen maar op door veel te rijden.

Comment

Om een idee te geven over hoe de testen vroeger waren een paar voorbeeldjes, zowel bij Touring als door de RTT examinator moest men stoppen op een redelijk steile bergop, de handrem aanzetten en er werd een lucifersdoosje achter een wiel gelegd, dan moest men terug vertrekken (met de handrem) en het doosje mocht niet geraakt worden. Parkeren en dergelijke was ook 'in real situations', dus tussen wagens die geparkeerd stonden langsheen het trottoir, geen paaltjes of dergelijke op een afgesloten terrein. Verder ook achteruit een straat uitrijden en een dwarsstraat inrijden zonder meer dan zo'n 1/2 meter van het trottoir weg te gaan.
                    Last edited by ; 28/12/2006, 22:11.

Comment

Wat ik mij afvraag...

De maneuvers doen ze nu blijkbaar gewoon in het verkeer en niet meer tussen de paaltjes. Dat wist ik dus niet. Hoe doen ze dan het achteruitrijden tussen de paaltjes van vroeger? En wat als er een paljas bij het inparkeren niet tegen het paaltje van vroeger maar tegen iemands auto aanzit?

Comment

dat is dan wel k*t ja. zolang ik geen brokken ga maken boeit het me niet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                          En wat als er een paljas bij het inparkeren niet tegen het paaltje van vroeger maar tegen iemands auto aanzit?
                          Rij je met de rijschool is dit voor de rekening van de rijschool.
                          Rij je met je eigen wagen of de wagen van je ouders is dit voor jezelf.

Vrij logisch lijkt me... Er wordt dus gewoon gekeken wie de verzekeraar is van de wagen in kwestie.
                          Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                            Niet veralgemenen aub. Ik heb ook nog mijn rijbewijs mogen gaan afhalen, zonder boe of ba (zonder h zelfs ) maar ik heb wel 6 examens afgelegd alvorens in 't echt te mogen rijden.
                            (1. psycho-technisch examen bij Touring, 2. theoretisch examen bij Touring, 3. praktisch examen bij Touring, 4. terug psycho-technische proeven plus medische controle van werkgever, 5. terug theoretisch examen bij werkgever en 6. terug praktisch examen bij werkgever, dat was de toenmalige RTT)
                            Dan is dat dus niet zonder boe of ba hé. (nu eens zonder h ) Heb je deze examen moeten ondergaan voor een gewoon B rijbewijs?

En neen... Ik veralgemeen zeker niet! Iedereen die zonder iets of wat van examen z'n rijbewijs heeft gekregen, zou een examen moeten krijgen. Er zijn teveel slechte chauffeurs op de baan. En daarmee wil ik niet zeggen dat ikzelf de perfecte chauffeur ben! Iedereen maakt al eens een foutje. Daarom ook dat je niet 100% moet halen om de tests.

Als ik sommige kennisen zie rijden en ik maak hen erop attent dat ze ergens een fout begaan, dan schrikken ze dat hun manouvre volgens het regelment niet mag... Da's erg!

Comment

rijbewijs was en is veel te gemakkelijk. als ik zie wat er slaagt ....

alleen al die rompslomp van opleidingen en zever is er teveel aan.

voila, een korte ongefundeerde mening ... moet ook es kunnen
                              2012 Nissan Qashqai 1.5 DCI Urban - 40.000 km
                              2015 Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo OPC Line - 10.000 km

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                                Wat ik mij afvraag...

De maneuvers doen ze nu blijkbaar gewoon in het verkeer en niet meer tussen de paaltjes. Dat wist ik dus niet. Hoe doen ze dan het achteruitrijden tussen de paaltjes van vroeger? En wat als er een paljas bij het inparkeren niet tegen het paaltje van vroeger maar tegen iemands auto aanzit?
                                Idd
                                Ze zouden mss beter een paar oude auto's nemen die niemand meer gebruikt en die gebruiken als 'paaltjes', zo parkeren ze toch in een tamelijk echte situatie maar zonder het risico van iemand anders wagen te beschadigen.
                                Ze hebben er toch plaats voor in de examencentra want die paaltjes mogen weg..

Comment

mensen die hun examen gaan doen mogen normaal gezien wel kunnen parkeren

indien niet zijn ze toch verzekerd ?
                                  er gebeuren zoveel parkeeraccidenten waarbij de partij in fout snel doorrijdt, hier zit tenminste nog een examinator bij die erop toekijkt dat je je ongevallen-papier invult

ik heb bij m'n praktische proef voor mijn c in sintniklaas een spiegel eraf gereden , wel betaald ervoor natuurlijk

Comment

Wie controleert die examinators eigenlijk, der zit daar veel uitgeblust rancuneus crapuul bij als je het mij vraagt, totaal gebrek aan objectiviteit en zo jaloers als de pest.
                                    Kben zelf een keer of drie mogen terug gaan, twee keer gebuisd voor de stomste redenen eerst (zoals te traag (!) rijden, veiligheidsafstand met fietsers niet respecteren, ...) allemaal zaken die objectief niet te controleren zijn en waar het 1 woord (=examinator) tegen 2 was (=ikzelf en instructeur rijschool, die geen overtredingen hadden gezien, vermits er ook geen gemaakt werden).
                                    Uiteindelijk bij mijn derde doortocht was ik erdoor, vooral omdat ik deze keer een jonge kerel had als examinator die me wel een eerlijke kans gaf.

Ik spreek hier van in de tijd dat de dieren nog konden spreken, maar kan me voorstellen dat dit nog steeds gebeurt.

Dat dit heel wat geld kost vind ik minder een issue, ge moet kunnen rijden om er door te zijn, maar als je het gevoel hebt dat er andere zaken meespelen om je te buizen dan je rijstijl ....

Comment

Ik geef je geen ongelijk! Het is echter eren andere discussie.

Examinator moet zelf correct en objectief zijn. en dat is niet altijd het geval. We kennen allen het cliché verhaal dat een kortgerokte mooie jongedame haar rijbewijs sneller krijgt dan een gewone kerel. Hangt natuurlijk af van hoelang de examintor zonder zit...

Redelijk kortzichtig van me.

Echter... M'n zus heeft eens een vriendin leren rijden. Symphatieke meid en ze mag er meer dan wezen. Ze kon wel totaal niet rijden... Hoeveel moeite ik en mijn zus ook deden... Het was een ramp! Rokje aan en geslaagd van de eerste keer. Moest ik examinator zijn? Die had er met de beste wil niet door geraakt! (en ik ben gene moeilijke)

Comment

Pffft, leuke vooruitzichten.

Maar zou het niet kunnen dat de meeste mensen die nu hun examen doen volgens het nieuwe systeem amper drie maand oefening hebben gehad. Velen hebben volgens mij nu pas theorie gaan doen in september. Als die tegen december dan 18 zijn kunnen ze is gaan proberen. En na drie maand is er no way dat je deftig kan rijden. Ik was net even 17 toen ik begonnen ben dus tegen dat ik mijn examen mag gaan doen zijn heb ik al vele maanden meer oefening gehad dan al die mensen die na drie maand hun kans wagen.

En dan nog, als ik dan hoor dat sommige mensen buizen voor hun theorie. Daar kan ik dus echt niet bij hé. Dat boekje eens aandachtig lezen biedt toch de garantie dat je geslaagd bent. Daar zou ik toch wel eens cijfers van willen zien.

Maar toch, ik ben er ook niet gerust in eigenlijk, mijn ouders betrappen me nu maar zelden op een fout. En ik moet zeggen dat dat toch niet de eerste de beste chauffeurs zijn. Toch heb ik wat schrik om zo'n stupide banale fout te begaan tijdens het examen.

We'll see...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sega Bekijk Berichten
                                          Wat er wel zou moeten komen is een herexamen voor de oudere chauffeurs. Je weet wel... Diegene die hun rijbewijs zonder boe of bah zomaar konden afhalen.
                                          In die tijd was er geen kat op de baan, en die mensen hebben ervaring en zijn geleidelijk aan gewend geraakt aan het verkeer. Als zij dat moeten doen, moet iedereen dat doen. En ik heb geen goesting om een of andere pummel naast me te hebben die me moet zeggen hoe ik moet rijden.

Als iedereen een beetje oppast en anticipeert zijn we al héél ver.

En die rijexamens zijn toch geldklopperij. Niet meer niet minder. Diegenen die via de rijschool gaan brengen geld op en laten ze meteen door. De rest sturen ze dan naar de rijschool zodat die ook geld opbrengen. Jammer maar helaas, en ik betwijfel of diegenen het wel kunnen. Het gaat om ervaring en in 9 maanden doe je dat meer op dan 20u bij een instructeur en 3 maanden alleen...

Comment

Working...
                                          X