Mededeling

Collapse
No announcement yet.

FRANSE NUMMERPLAAT AANVRAGEN : FRANKRIJK : een paradijs voor u wagen !

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • FRANSE NUMMERPLAAT AANVRAGEN : FRANKRIJK : een paradijs voor u wagen !

    Beste,

    Is het volgende nog actueel ?

    Kort samengevat : Is het nog steeds mogelijk om de huidige taksen (BIV > 5000 euro , VB 1500 euro .. ) te ontlopen door u een franse nummerplaat aan te vragen in het geval dat u een buitenverblijf heeft in frankrijk. Volgens dit artikel moet dit mogelijk zijn , echter dit dateert van 2001 ...

    Iemand hier ervaringen mee ?

    grts

    AUTO

    Frankrijk : een paradijs voor uw wagen !


    U gaat regelmatig naar Frankrijk, waar u een mooi buitenverblijf heeft. Eenmaal ter plaatse heeft u een wagen nodig om allerlei uitstappen te doen. Natuurlijk kunt u altijd uw wagen die ingeschreven is in België overbrengen. Maar bestaat er geen andere mogelijkheid om een wagen in Frankrijk te gebruiken ?

    Belgische” wagen. Het is altijd mogelijk om met uw wagen (met een Bel*gi***sche nummerplaat) rond te rijden in Frankrijk. De Franse wet zegt immers dat de wagen ingeschreven moet zijn in het land waar de eigenaar zijn fiscale woon*plaats heeft. Blijft u dus in België wonen, dan kunt u gerust uw (tweede) wagen in Frankrijk achterlaten zonder dat u deze moet inschrijven in Frankrijk.
    Franse” wagen. Goed om te weten is dat het heel interessant is om uw wa***gen toch in Frankrijk te laten inschrijven.
    Alhoewel het in principe niet mogelijk is met Franse nummerplaten rond te rij***den wanneer u in België blijft wonen, is de praktijk toch anders. U kunt immers pro***beren uw wagen te laten inschrijven in het departement waar u uw Frans bui*ten***verblijf heeft, omdat de bevoegde Franse diensten (de zgn. “Préfecture”) niet al te nauw toezien op het feit waar uw precieze fiscale domicilie dan wel is. In Frank***rijk is het immers niet verplicht zich te laten inschrijven in de be*vol*kings*re***gisters van de gemeente waar men woont, noch op de kiezerslijsten. Fransen be***wijzen hun woonplaats t.a.v. de fiscus of de bank door rekeningen van be**taalde huur, elektriciteit of telefoon voor te leggen.
    Door een elektriciteits- of telefoonrekening van uw Frans buitenverblijf voor te leggen, kunt u dus proberen uw wagen te laten inschrijven in Frankrijk.
    Waarom is dit interessant ? In de eerste plaats omdat u geen jaarlijkse be*las***ting meer betaalt op uw Franse wagen, op voor*waar***de althans dat de wagen toebehoort aan een particulier. Als de wagen in*ge*schre*ven wordt op naam van een vennootschap (bv. wanneer u de wagen in**schrijft op naam van uw Franse société civile immobilière waarmee u uw on*roe**ren**de goederen in Frankrijk beheert), dan moet u wel een vignet kopen. Dit kost u gemiddeld 280 FF (1 722 BEF) per jaar voor een wagen met 4 fis*ca*le pk tot zo’n 6 000 FF (36 900 BEF) voor een wagen met 20 fis*ca*le pk. Deze taks wordt met de helft ver*minderd voor wagens tussen 5 en 20 jaar oud.
    In de tweede plaats betaalt u in Frankrijk ook minder verzekeringspremies. Een Franse autoverzekering kan tot 25 à 40 % goedkoper zijn dan een Belgische, al**thans op voorwaarde dat u kunt bewijzen dat u minstens drie jaar verzekerd bent ge*weest als bestuurder van een voertuig. Anders zal u beschouwd worden als een “nieu*we bestuurder” en betaalt u aanzienlijk duurdere premies, zelfs als u bv. reeds 30 jaar lang uw rijbewijs heeft. Denk er dus aan u en uw echt*ge*no(o)t(e) op te geven als belangrijkste bestuurders als u uw wagen in Frankrijk in**schrijft. Op die manier vermijdt u dat uw echtgeno(o)t(e) wordt beschouwd als “nieu*we be*stuurder” indien u binnen enkele jaren een tweede wagen in Frank*rijk koopt of laat inschrijven.
    Fiscaal. Als u uw wagen overbrengt (“invoert”) naar Frankrijk, dan be*taalt u geen douanerechten gezien het vrije verkeer van goederen in Europa. Op de in*voer van tweedehandswagens betaalt u ook geen BTW.
    Hoe gaat u praktisch te werk ? U moet een dossier samenstellen en over*ma***ken aan de “Préfecture” van het departement waar u uw buitenverblijf heeft. Dit dossier moet volgende documenten bevatten : een bij de Préfecture aan*ge*vraagd en ingevuld certificaat van inschrijving, een bij de Préfecture aan*ge*vraagd verkoopcertificaat indien de wagen niet op uw naam stond in België, het Bel***gische inschrijvingsbewijs, een attest van de Franse fiscale diensten m.b.t. de BTW (aan te vragen bij de bevoegde fiscale diensten van het desbetreffende de*par***tement) en een bewijs van technische controle in Frankrijk als uw wagen ouder is dan vier jaar.
    Als uw dossier eenmaal volledig is overgemaakt aan de “Préfecture”, zal u op**ge***roepen worden door de “Direction Régionale de la Recherche, de l’Industrie et de l’Environnement (DRIRE), die u het Frans certificaat van in*schrij*ving zal af***leveren.
    Aandachtspunten. Vooraleer u uw wagen laat inschrijven in Frankrijk, moet u er natuurlijk voor zorgen dat u de wagen laat “uitschrijven” in Bel*gië. U stuurt uw Belgische nummerplaat dus terug naar de Directie voor de In*schrij**ving van de Voertuigen en u zegt uw Belgische verzekering op. Doe dit tij*dig zodat u niet te maken krijgt met dubbele betalingen.
    Hou er wel rekening mee dat u, door een wagen in Frankrijk in te schrijven, toe***geeft dat uw buitenverblijf in Frankrijk beschouwd zou kunnen worden als uw Fran*se fiscale woonplaats, zodat u onderworpen zou kunnen worden aan de Fran*se belasting. Met alle fiscale gevolgen vandien.
    Om dit risico te vermijden kunt u uw wagen laten invoeren op naam van uw so***ciété civile immobilière (als u er een heeft). U betaalt dan wel voor het vig*net.




    Zelfs zonder fiscale woonplaats in Frankrijk kunt u er toch uw wagen laten in*schrij*ven. Het volstaat dat u een elektriciteits- of telefoonrekening van uw bui*tenverblijf kunt voorleggen en een eenvoudig dossier samenstelt. Rondrijden met Franse nummerplaten brengt een besparing van de taksen en de ver*ze*ke*rings*pre*mies met zich mee.

  • #2
    Als je in België woonachtig bent moet je jouw voertuig inschrijven bij de Dienst Inschrijvingen Voertuigen.
    1996 Opel Corsa B Joy 1.2 - 1998 Opel Astra G Comfort 1.7TD - 1995 Opel Corsa B 1.4SI - 2001 Opel Astra G Coupé Bertoné Edition 1.8 - 2002 Opel Zafira A Sport 1.6 - 2005 Opel Vectra C Break Cosmo 1.9CDTI
    2006 Opel Corsa C Enjoy 1.2Twinport - 2009 Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0CDTI

    Comment


    • #3
      Het is ook al aanzienelijk duurder geworden in Fr en hier met een franse plaat rondrijden is een groot risico...tenzij je hier 6maand zit en ginder 6maand dan kunnen ze je niks maken.
      Polo 6n 1.4

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
        Het is ook al aanzienelijk duurder geworden in Fr en hier met een franse plaat rondrijden is een groot risico...tenzij je hier 6maand zit en ginder 6maand dan kunnen ze je niks maken.
        hier in mijn straat rijden polen al 6 jaar met poolse plaat en nog veel andere buren ook, politie doet daar toch helemaal niks tegen in belgie... grotere zorgen :-). idem met rode diesel, hoe vaak doen ze daar in praktijk nog iets tegen.

        Comment


        • #5
          Was het niet onlangs in het nieuws dat er meer controles gingen gebeuren op auto's met buitenlandse platen?

          E30SHOP.be
          - Alles voor uw BMW E30.
          Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
          En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

          Comment


          • #6
            Inderdaad
            Toch zie ik ze nog steeds veel rijden, het lijkt zelfs of het aantal alleen maar blijft stijgen.
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

            Comment


            • #7
              Je zult een domicilie nodig hebben in het buitenland.

              Comment


              • #8
                Ge hebt in Frankrijk geen domicilie nodig, enkel een adres (zoals idd van een tweede verblijf) waarop op regelmatige basis facturen aankomen zoals idd van telefoon & internet, EDF, etc.
                De auto in Frankrijk inschrijven is vrij gemakkelijk (ene keer al uw papieren bij elkaar), maar hou er wel rekening mee dat als ge met een Belgisch domicilie op uw Franse platen in België rondsjeest en ze u tegenhouden ge een probleem hebt. In en rond Antwerpen controleren ze wel degelijk en al jaar en dag de Franse platen (met name de '59' om heel andere redenen dan mogelijke belastingontduiking, maar soit)
                Ze mogen mij ook eens uitleggen wat er overigens duurder geworden is in Frankrijk ?
                Wegentaks kennen ze hier niet, en de verzekeringen zijn een fractie van wat ik in België betaalde ?

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door RegularRalph Bekijk Berichten
                  Beste,

                  Is het volgende nog actueel ?
                  ...
                  Bron van deze tekst?

                  Oorspronkelijk geplaatst door fujin Bekijk Berichten
                  hier in mijn straat rijden polen al 6 jaar met poolse plaat en nog veel andere buren ook, politie doet daar toch helemaal niks tegen in belgie... grotere zorgen :-). idem met rode diesel, hoe vaak doen ze daar in praktijk nog iets tegen.
                  Schaarbeek is nu niet bepaald representatief... In Vlaanderen heb je toch veel meer kans om tegen de lamp te lopen denk ik.

                  Oorspronkelijk geplaatst door FrederikA112 Bekijk Berichten
                  Wegentaks kennen ze hier niet, en de verzekeringen zijn een fractie van wat ik in België betaalde ?
                  Ze hebben in FR toch ook een malus écologique? Er was een paar jaar geleden toch vrij veel rond te doen op Franse forums herinner ik mij
                  Duurder dan in België zal het idd. wel niet zijn...
                  MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                  Comment


                  • #10
                    Zolang je er niet mee in België komt, geen probleem.

                    Wil je legaal rijden, dan moet je je uitschrijven bij je gemeente in België en inschrijven in Frankrijk



                    20 JULI 2001. - Koninklijk besluit betreffende de inschrijving van voertuigen.
                    [BS 08.08.2001]


                    Hoofdstuk I. Algemene bepalingen

                    Afdeling 3. Voertuigen in het verkeer gebracht door personen verblijvend in België

                    Artikel 3

                    §1. De personen die in België verblijven schrijven de voertuigen die zij wensen in het verkeer te brengen in in het repertorium van de voertuigen bedoeld in artikel 6, zelfs indien deze voertuigen reeds in het buitenland zijn ingeschreven.
                    Het verblijf in België houdt in dat deze personen voldoen aan één van de volgende voorwaarden :
                    a) ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente;
                    b) ingeschreven zijn in de Belgische Kruispuntbank van Ondernemingen als rechtspersoon;
                    c) als rechtspersoon opgericht zijn door of krachtens het internationaal of buitenlands recht en beschikken over een vaste verblijfplaats in België waar het voertuig beheerd of gebruikt wordt.
                    2021 Taycan 4S
                    2021 Lexus UX250h

                    Comment


                    • #11
                      Klopt helemaal wat rennfox schrijft.
                      Je kunt je daar natuurlijk niets van aantrekken en hopen dat je nooit controle hebt. In Brussel ga je daar vermoedelijk nog mee wegkomen ook.
                      Zou niets voor mij zijn, je rijdt nooit echt op je gemak rond en bij een ongeval (zelfs al ben je niet in fout) riskeer je alsnog door de mand te vallen en dan zit het spel op de wagen: boete, fiscaal pv, verzekering trekt zich terug etc.
                      MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                      Comment


                      • #12
                        FRANSE NUMMERPLAAT AANVRAGEN : FRANKRIJK : een paradijs voor u wagen !

                        Ik woon en werk tegen de Franse grens. Sinds enkele maanden wordt er intensief gecontroleerd. Vrijdag grootscheepse controle, vandaag opnieuw. Meerendeel Franse voertuigen die aan de kant gehaald worden. En ja, na een controle, blijven er altijd wel een heel aantal staan met een wielklem, of, als de klemmen op zijn, dan mogen ze volgen naar het commissariaat.
                        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                          Ik woon en werk tegen de Franse grens. Sinds enkele maanden wordt er intensief gecontroleerd. Vrijdag grootscheepse controle, vandaag opnieuw. Meerendeel Franse voertuigen die aan de kant gehaald worden. En ja, na een controle, blijven er altijd wel een heel aantal staan met een wielklem, of, als de klemmen op zijn, dan mogen ze volgen naar het commissariaat.
                          Terecht, die Fransen veroorzaken niets dan overlast in onze streek.
                          Die klemmen en inbeslagnames zijn niet alleen voor belastingsontduiking natuurlijk.

                          Comment


                          • #14
                            Als ik lees dat het zo makkelijk is om een domicile te verkrijgen in France...iemand enig idee hoe het in Duitsland zit?

                            Studioke huren in omg aken is goedkoper dan hier een M3 inschrijven (biv) en jaarlijkse wegentaksen over
                            Met een 4000Euro per jaar komt je wel rond daar.
                            Polo 6n 1.4

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
                              Als ik lees dat het zo makkelijk is om een domicile te verkrijgen in France...
                              Simpel, ge huurt/koopt iets in Frankrijk en ge zorgt dat ge enkele 'officiële' contracten op hebt lopen, bijvoorbeeld Orange, EDF, water etc. Dan hebt ge er een (tweede) adres en daar kunt ge perfect nen auto op inschrijven.

                              Om er uwen domicile (hoofdverblijfplaats !) van te maken, daar komt wel iets meer bij kijken

                              @KDF: Die malus écologique heb ik wel al van gehoord, maar die heb ik bij mijn weten niet betaald/nog geen rekening voor gehad. Of die moet automatisch verrekend hebben gezeten in de kosten voor inschrijving, dat kan ook.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
                                Als ik lees dat het zo makkelijk is om een domicile te verkrijgen in France...iemand enig idee hoe het in Duitsland zit?

                                Studioke huren in omg aken is goedkoper dan hier een M3 inschrijven (biv) en jaarlijkse wegentaksen over
                                Met een 4000Euro per jaar komt je wel rond daar.
                                Je hebt wat hierboven staat precies niet helemaal begrepen...
                                Als je niet met Franse platen mag rijden waarom zou het dan wel met Duitse mogen?
                                2.0 JTDm

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door FrederikA112 Bekijk Berichten
                                  Simpel, ge huurt/koopt iets in Frankrijk en ge zorgt dat ge enkele 'officiële' contracten op hebt lopen, bijvoorbeeld Orange, EDF, water etc. Dan hebt ge er een (tweede) adres en daar kunt ge perfect nen auto op inschrijven.
                                  Vraag me af of het sop de kolen wel waard is?
                                  Je moet al met een hele dikke bak afkomen om de huur van een woning en het verbruik eruit te halen.
                                  2.0 JTDm

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                                    Je hebt wat hierboven staat precies niet helemaal begrepen...
                                    Als je niet met Franse platen mag rijden waarom zou het dan wel met Duitse mogen?
                                    Heel simpel als je goed leest wat ik schreef "hoe verkrijg je een domicilie in DE" (hier komt de wijkagent kijken). Eenmaal een domicile in aken let the fun begin hé!
                                    Polo 6n 1.4

                                    Comment


                                    • #19
                                      Domicilie wil automatisch zeggen uitschrijven in België he. Je kan maar op 1 plaats je hoofdverblijfplaats hebben. Je gaat dus ook moeten belastingen betalen in Duitsland en zo. Ook daar naar de dokter en tandarts gaan als je wil terugkrijgen van de ziekenkas. Er komt wel wat meer bij kijken dan enkel een studio'ke huren vrees ik
                                      2.0 JTDm

                                      Comment


                                      • #20
                                        ik vraag mij toch af of dit allemaal zo legaal is volgens de europese wetgeving. als je dus een wagen in frankrijk inschrijft, en daar belastingen en verzekeringen betaald. en je woont ook in belgie (bv getrouwd met een franse en je woont 6maand ginder en 6maand hier). dan kan het toch gewoon niet dat je in een aangrenzend EU land NOG eens moet inschrijven en NOG EENS belastingen moet betalen voor hetzelfde voertuig terwijl een fransman in frankrijk wonende perfect zijn auto ginder mag inschrijven en hier vrij mag rondtuffen. stel dat die samen is met een belgische, maar zijn adres ginder laat?

                                        als zo elk land begint, mag je in elk europees land waar je eens doorrijd je auto inschrijven, en waarschijnlijk ook nog eens in elk land laten keuren dan (waar belgie al voor op de vingers is getikt).

                                        nieuw voorstel: inschrijvingen europees maken. eindelijk eens wat concurrentie voor de DIV dan :-). elk bedrijf MOET een vrije markt hanteren om concurrentie toe te laten...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X