Neen fcapri als je in Frankrijk woont mag je inderdaad daar je wagen inschrijven en dan mag je met dat voertuig perfect naar België komen, je mag hier ook korte tijd verblijven (toeristen bijvoorbeeld) of zelfs wat langer (6 maanden maximum dacht ik) maar als je in België woont moet je voertuig in België ingeschreven worden. Is ergens wel logisch dat je wagen moet ingeschreven zijn daar waar je (officiëel) woont, tot voor kort bijvoorbeeld werden er tussen de landen geen (of weinig) gegevens uitgewisseld waardoor boetes bijvoorbeeld onbetaald bleven, daar waar je woont maak je gebruik van de wegen enz..
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
FRANSE NUMMERPLAAT AANVRAGEN : FRANKRIJK : een paradijs voor u wagen !
Collapse
X
-
Der wordt alleszins wel op gecontroleerd, zowel mijn vriendin als haar moeder reden met wagens met Portugese platen, waren firmawagens van mijn schoonvader. Zijn der mee gestopt, hebben nu beide wagen met Belgische plaat, wel staat er nog 1 van die Portugese audi's hier voor mijn schoonpa, die heeft Portugese domicilie.
Comment
-
Ik woon in Belgie, mijn vriendin (die ook belgische is) verblijft reeds jaren in Frankrijk. Officieel is ze nog steeds Belgische, en heeft al jaren een wagen met een franse nummerplaat. Zeer zelden komt ze met die wagen naar Belgie. Ze zegt dat ze als Belgische niet mag rondrijden in Belgie met een wagen met franse nummerplaat.
Ik denk dat de politie haar kan bekeuren als bestuurster indien ze gecontroleerd wordt in Belgie.
Maar als ik met die wagen zou rijden (al dan niet vergezeld van haar), ik ben ook belgische ingezetene, mag dat dan wel ?
Het is toch de eigenaar van de wagen die kan bekeurd worden en niet de bestuurder ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door michelleD Bekijk BerichtenIk woon in Belgie, mijn vriendin (die ook belgische is) verblijft reeds jaren in Frankrijk. Officieel is ze nog steeds Belgische, en heeft al jaren een wagen met een franse nummerplaat. Zeer zelden komt ze met die wagen naar Belgie. Ze zegt dat ze als Belgische niet mag rondrijden in Belgie met een wagen met franse nummerplaat.
Ik denk dat de politie haar kan bekeuren als bestuurster indien ze gecontroleerd wordt in Belgie.
Maar als ik met die wagen zou rijden (al dan niet vergezeld van haar), ik ben ook belgische ingezetene, mag dat dan wel ?
Het is toch de eigenaar van de wagen die kan bekeurd worden en niet de bestuurder ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk BerichtenHaal nationaliteit en domicilie aub niet door elkaar. Waar is uw vriendin ingeschreven, in de Belgische of in de Franse bevolkingsregisters? Indien de Franse, dan is er geen vuiltje aan de lucht en mag ze hier perfect rijden.
Mag ik als Belg dan nooit een auto besturen in Belgie die niet in Belgie is ingeschreven ? Dat kan toch niet ?
En een Marokkaan, een Turk, een Algerijn die de dubbele nationaliteit hebben (zoals allemaal) die mogen dat wel ? Onvoorstelbaar !!
Comment
-
Als Belg mag je dat wel als het slechts sporadisch is. Bij een controle zal je dan vooral een goede uitleg moeten klaarhebben. Men wil vooral niet dat er permanent in België wordt rondgereden met auto's waarvoor hier geen verkeersbelasting wordt betaald.
Simpelweg een nieuwe manier om de staatskas te vullen zeg maar.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door michelleD Bekijk BerichtenSporadisch : als ze je dus maar 1 keer pakken in een jaar ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk BerichtenHaal nationaliteit en domicilie aub niet door elkaar. Waar is uw vriendin ingeschreven, in de Belgische of in de Franse bevolkingsregisters? Indien de Franse, dan is er geen vuiltje aan de lucht en mag ze hier perfect rijden.Oorspronkelijk geplaatst door michelleD Bekijk BerichtenZij is ook nog ingeschreven als Belgische. Ze heeft daar al jaren een huis en daarom ook een wagen ingeschreven.
Mag ik als Belg dan nooit een auto besturen in Belgie die niet in Belgie is ingeschreven ? Dat kan toch niet ?
En een Marokkaan, een Turk, een Algerijn die de dubbele nationaliteit hebben (zoals allemaal) die mogen dat wel ? Onvoorstelbaar !!
Staat dat op een adres in België, of op het adres in Frankrijk? Het is dit laatste dat van belang is.
En wat auto's betreft die in het buitenland ingeschreven zijn, ik ken enkele Belgen die in Nederland werken, deze hebben een auto van de firma op Nederlandse platen en rijden daar ook gewoon hier mee rond, dus in bepaalde situaties zal het wel mogen denk ik.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenEn wat auto's betreft die in het buitenland ingeschreven zijn, ik ken enkele Belgen die in Nederland werken, deze hebben een auto van de firma op Nederlandse platen en rijden daar ook gewoon hier mee rond, dus in bepaalde situaties zal het wel mogen denk ik.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenZe is ingeschreven als Belgische, dat is de nationaliteit waar Haddock het over heeft. Maar de vraag is waar ze haar domicilie heeft?
Staat dat op een adres in België, of op het adres in Frankrijk? Het is dit laatste dat van belang is.
Nu was de vraag of ik daar mee mag rondrijden in Belgie of niet. Ik ben ook gedomicileerd in Belgie. Ik ben niet de eigenaar, dus waarom zou ik dan niet mogen ? Wat voor een wetgevingen zijn dat toch !
Comment
-
Dat is nu toch niet moeilijk te begrijpen?
Haar domicilie is incorrect. Die moet in Frankrijk zijn.
En omdat jouw domicilie in België is, mag jij niet met een niet in België ingeschreven voertuig in België rijden.
De wetgeving is er om er voor te zorgen dat mensen niet hun voertuig inschrijven in het land waar de voertuigtaksen het laagst zijn, maar gebonden zijn aan waar die mensen actief zijn.
Als je voornamelijk in Frankrijk actief bent, is het enigszins voor de hand liggend dat je in ruil van het regelmatig gebruik maken van de collectieve diensen, je ook in Frankrijk je belastingen betaalt. En dat doe je door je domicilie op je feitelijke woonplaats te zetten, en je auto in te schrijven op je feitelijke woonplaats. In haar geval is zij niet in regel met haar domicilie, en voor jou is er op zich geen probleem met het occasioneel gebruik ervan, maar als men je er op kan betrappen dat je regelmatig met een in Frankrijk ingeschreven auto in België rond rijdt, dan ga je daar ook in de fout.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door michelleD Bekijk BerichtenSporadisch : als ze je dus maar 1 keer pakken in een jaar ?
Die wetgeving hangt met haken en ogen aan elkaar. En dat we al 30 jaar spreken van een eengemaakt europa ? Maar de kassa moet dus enkel gevuld worden (maar niet door niet-belgen) !
Zeg eens wat je hier niet aan begrijpt?
20 JULI 2001. - Koninklijk besluit betreffende de inschrijving van voertuigen.
[BS 08.08.2001]
Hoofdstuk I. Algemene bepalingen
Afdeling 3. Voertuigen in het verkeer gebracht door personen verblijvend in België
Artikel 3
§1. De personen die in België verblijven schrijven de voertuigen die zij wensen in het verkeer te brengen in in het repertorium van de voertuigen bedoeld in artikel 6, zelfs indien deze voertuigen reeds in het buitenland zijn ingeschreven.
Het verblijf in België houdt in dat deze personen voldoen aan één van de volgende voorwaarden :
a) ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente;
b) ingeschreven zijn in de Belgische Kruispuntbank van Ondernemingen als rechtspersoon;
c) als rechtspersoon opgericht zijn door of krachtens het internationaal of buitenlands recht en beschikken over een vaste verblijfplaats in België waar het voertuig beheerd of gebruikt wordt.
2021 Taycan 4S
2021 Lexus UX250h
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
En wat auto's betreft die in het buitenland ingeschreven zijn, ik ken enkele Belgen die in Nederland werken, deze hebben een auto van de firma op Nederlandse platen en rijden daar ook gewoon hier mee rond, dus in bepaalde situaties zal het wel mogen denk ik.
§2. In de hierna vernoemde gevallen echter is de inschrijving in België van voertuigen die in het buitenland zijn ingeschreven en in het verkeer worden gebracht door de personen bedoeld in § 1 niet verplicht voor :
1° het motorvoertuig dat door een buitenlands professioneel dienstverlenend bedrijf voor hoogstens 6 maanden, niet hernieuwbaar, wordt verhuurd aan een persoon bedoeld in § 1; het huurcontract op naam van diegene die het voertuig in het verkeer brengt dient zich aan boord van het voertuig te bevinden, ondertekend en gedateerd;
2° het voertuig dat een natuurlijke persoon gebruikt in de uitoefening van zijn beroep en in bijkomende orde voor privé-doeleinden, en dat door een buitenlandse werkgever aan deze persoon waarmee hij verbonden is door een arbeidsovereenkomst wordt ter beschikking gesteld; een attest afgeleverd door het bestuur dat de BTW onder haar bevoegdheid heeft, dient zich in dat geval aan boord van het voertuig te bevinden; de gedetailleerde voorwaarden voor het gebruik van dit voertuig worden bepaald door de Minister van Financiën;
3° het personenvoertuig bestuurd door een ambtenaar die in België verblijft en werkt voor een internationale instelling gelegen in een andere lidstaat van de Europese Unie : een door de werkgever afgeleverde accreditatiekaart dient zich aan boord van het voertuig te bevinden;2021 Taycan 4S
2021 Lexus UX250h
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door michelleD Bekijk BerichtenHaar domicilie is nog steeds bij haar moeder, dus in Belgie. Maar ze is veel in Frankrijk aanwezig.2021 Taycan 4S
2021 Lexus UX250h
Comment
-
ze is daar 182 dagen, van 2 april tot 30 september (eigenlijk 181 dagen). Seizoensarbeid heet dat
Natuurlijk gaat ze soms ook naar spanje tijdens die periode, maar ook met nieuwjaar kan het zijn dat ze enkele dagen aan de cote d'azur verblijft...;
Moet dat allemaal bijgehouden worden in een tabelletje ? Door een gerechtsdeurwaarder laten vaststellen ?
In Frankrijk had ze hoegenaamd geen probleem om die wagen te kopen, te laten inschrijven , taks te betalen enz....
Om naar Belgie te komen neemt ze de autoroutes, telkens taks te betalen... In Belgie hoeft men geen taks te betalen op de autorstrades !
Het is maar hoe je het bekijkt. Ze kan maar beter met een marokaan trouwen en haar laten nationaliseren, dan heeft ze de dubbele nationaliteit en kan Belgie geen boete opleggen als ze met die franse auto hier komt rondtoeren. Of als ik zelf ermee zou willen rijden, is het geen probleem als ze de dubbele nationaliteit maar heeft.
Logisch...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door michelleD Bekijk Berichtenze is daar 182 dagen, van 2 april tot 30 september (eigenlijk 181 dagen). Seizoensarbeid heet dat
Natuurlijk gaat ze soms ook naar spanje tijdens die periode, maar ook met nieuwjaar kan het zijn dat ze enkele dagen aan de cote d'azur verblijft...;
Moet dat allemaal bijgehouden worden in een tabelletje ? Door een gerechtsdeurwaarder laten vaststellen ?
In Frankrijk had ze hoegenaamd geen probleem om die wagen te kopen, te laten inschrijven , taks te betalen enz....
Om naar Belgie te komen neemt ze de autoroutes, telkens taks te betalen... In Belgie hoeft men geen taks te betalen op de autorstrades !
Het is maar hoe je het bekijkt. Ze kan maar beter met een marokaan trouwen en haar laten nationaliseren, dan heeft ze de dubbele nationaliteit en kan Belgie geen boete opleggen als ze met die franse auto hier komt rondtoeren. Of als ik zelf ermee zou willen rijden, is het geen probleem als ze de dubbele nationaliteit maar heeft.
Logisch...
Met domicilie in België kan zelfs een Marokkaan problemen krijgen met zijn in Frankrijk in geschreven voertuig. En tuurlijk dat ze in Frankrijk geen problemen heeft om de wagen in te schrijven: daar moet ze daar ook taksen op betalen.
Comment
-
Ik weet niet of de gegevens hier nog actueel zijn, maar ik wou die even oprakelen.
Wij zijn zinnens een wagen aan te schaffen om achter te laten op een eigendom aan de Côte D'Azur. Met onze huidige wagens zullen wij allicht maar heel occasioneel langs daar gaan omwille van het gemak van het vliegtuig.
Ik vermoed dat je dan best de wagen aankoopt in Frankrijk zelf en daar laat inschrijven, of zie ik dat verkeerd. Het gaat er ons dus niet om zware taksen te vermijden, want het wordt allicht een kleinere wagen gezien de grote drukte aldaar tijdens bepaalde maanden. De bedoeling is dus om er daar ter plaatse wat mee rond te rijden om in onze locale levensbehoeften te voorzien.
Is het dus nog zo dat je mits en aantal bewijzen (facturen zoals hierboven vernoemd - water, elektriciteit e.d.) voldoende bewijsmateriaal hebt om aan te tonen dat je daar wel degelijk verblijft om aan een franse nummerplaat te geraken?Last edited by febrero; 29/11/2016, 22:16.BMW M2 Coupé
Audi S5
Nobody is Perfect!
Comment
Comment