Mededeling

Collapse
No announcement yet.

dubbele ronde punten verdwijnen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
    Aaah, Lommel!!
    Inderdaad Lommel.... Ze hebben er hier een zootje van gemaakt. Als je trouwens van richting Mol naar deze rotonde rijdt, moet je ook plots midden op de brug naar rechts invoegen. Intussen weet ik het wel, maar mensen die er niet bekend zijn zien dat nooit op tijd aankomen. Als je het bord gemist hebt stopt uw rijstrook plots, omdat je terwijl je de brug oprijdt die strepen nooit kunt zien.
    Ook voor mijn deur hebben ze het kruispunt Adelberg-Lepelstraat alleen maar verergert wat zichtbaarheid betreft. Je moet nu met een halve wagen alvast oversteken om te kunnen zien of er toch niks aankomt van rechts! Onbegrijpelijk en een gemiste kans!

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door Fokko Bekijk Berichten
      Als je trouwens van richting Mol naar deze rotonde rijdt, moet je ook plots midden op de brug naar rechts invoegen. Intussen weet ik het wel, maar mensen die er niet bekend zijn zien dat nooit op tijd aankomen. Als je het bord gemist hebt stopt uw rijstrook plots, omdat je terwijl je de brug oprijdt die strepen nooit kunt zien.
      Ik snap dat ook niet, want iets verder, nog voor de rotonde, zijn er dan weer terug twee rijstroken.
      Oorspronkelijk geplaatst door Fokko Bekijk Berichten
      Ook voor mijn deur hebben ze het kruispunt Adelberg-Lepelstraat alleen maar verergert wat zichtbaarheid betreft. Je moet nu met een halve wagen alvast oversteken om te kunnen zien of er toch niks aankomt van rechts! Onbegrijpelijk en een gemiste kans!
      Heel 't centrum is een gemiste kans...
      Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
      Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
      If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
        Als ze er gewoon over gaan rijden vervalt toch ook heel de zin en het bestaansrecht van de turborotonde, dan crëer je een vals gevoel van veiligheid.
        Het kán, ik zeg niet dat het handig is of dat het in de praktijk ook veel gebeurt. Ter illustratie: hier zie je zo'n turborotonde die bij mij in de buurt ligt:

        Zoals je kan zien kan je wel over die dingen heen als echt het moet, maar je laat het in principe wel uit je hoofd in een PKW (laat staan op een moto). Voor een LKW is 't echter geen obstakel van betekenis, maar die zie je sowieso niet over het hoofd he... . Reken er op dat zo'n 12-wheeler ook de linker strook op de uitvoeger meepakt, die geef je best de ruimte - zelfs al heeft'ie daar wettelijk geen recht op. Overigens ligt er aan de binnenkant van deze rontondes meestal een brede strook, iets verhoogd maar nog steeds bestraat. Die is daar bij gelegd om PKW's meer ruimte te geven.

        Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
        Goei filmke dit.
        Het groene autootje dat op 0:25 de rotonde op rijdt gaat voor hem linksaf. Voice-over: "als je de eerste afslag wil nemen, sorteer je best voor op de rechter rijstrook.". Vanaf 0:44: "Als je de tweede of derde afrit wil nemen, kan je best links voorsorteren". Op welke strook reed dat groene autootje ook alweer? Juist, niet op de linker strook . Goed filmpje? Nou euh...

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
          Valt mij wel op dat die enkelen die er links oprijden niet weten dat ze voorrang moeten geven wanneer ze van de rotonde af willen. Hoeveel keren ik al moest stoppen voor deze mensen... Van mij mogen ze weg die dubbele rotondes hoor.
          Je bent dus duidelijk iemand die steevast rechts blijft.
          Ik mag zeggen dat ik een beetje ervaring heb ondertussen en ik dat amper tot nooit zie gebeuren.

          Oorspronkelijk geplaatst door Evert Bekijk Berichten
          Het aanleren van het 'correct' nemen van een dubbelvaksrotonde zou deel moeten uitmaken van de rijopleiding. Ik probeer zo vaak mogelijk om het binnenste vak te nemen. Ik denk dat bompa ooit een goede tip heeft gegeven (blijf ter hoogte van de linkerachterkant van de wagen op het buitenste vak). Een 'Belgisch' alternatief voor de dubbelvaksrotonde is deze die in Vilvoorde centrum ligt (aan 't paard). Alhoewel het daar heel druk kan zijn, zelfs op een zaterdag omdat iedereen zijn auto neemt voor 2 km.

          Inderdaad. Toch niks moeilijk aan? Steeds met je neus achter de achterdeur blijven. Je kan zeer duidelijk zien of de bestuurder zal afdraaien (stuur én wielen). En als hij niet afdraait, kan je er steeds tussen en moet je niet in zijn flank. En in de zeer zeldzame gevallen dat je er niet af kan: het is ROND he. Een toertje extra en je kan er wel af. Ik begrijp echt niet dat mensen dat niet doorhebben.
          En zelfs al doe je een extra toertje, je bent nog altijd een pak vlotter dan die indommelende chauffeurs op het rechtse vak.
          Kijk, zo doe ik het: (zelf gefilmd)



          Oorspronkelijk geplaatst door Fokko Bekijk Berichten
          In België kom je zelfs regelmatig dubbele rotondes tegen waar je wel met 2 tegelijk op kunt rijden, maar niet met 2 tegelijk er af kunt gaan.
          Wat voor een randdebiel verzint zoiets?

          Dàt is net het principe van een turborotonde, of toch een deel ervan.
          Last edited by Bompa; 24/02/2014, 21:15.
          __________________________

          2015 Volvo V60 D2 aut.
          2003 Volvo S60 2.4 benzine

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
            Dàt is net het principe van een turborotonde, of toch een deel ervan.
            Jaja, maar dan moeten beide rijzichtingen op de rotonde wél gescheiden worden, zelfs voor de rotonde zelf, wat hier het geval helemaal niet is.
            Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
            Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
            If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door jev Bekijk Berichten
              Het kán, ik zeg niet dat het handig is of dat het in de praktijk ook veel gebeurt. Ter illustratie: hier zie je zo'n turborotonde die bij mij in de buurt ligt:

              Zoals je kan zien kan je wel over die dingen heen als echt het moet, maar je laat het in principe wel uit je hoofd in een PKW (laat staan op een moto). Voor een LKW is 't echter geen obstakel van betekenis, maar die zie je sowieso niet over het hoofd he... . Reken er op dat zo'n 12-wheeler ook de linker strook op de uitvoeger meepakt, die geef je best de ruimte - zelfs al heeft'ie daar wettelijk geen recht op. Overigens ligt er aan de binnenkant van deze rontondes meestal een brede strook, iets verhoogd maar nog steeds bestraat. Die is daar bij gelegd om PKW's meer ruimte te geven.
              Dat kan uiteraard perfect werken, op voorwaarde dat er, zoals in jouw foto, voldoende plaats is.
              Hier zal een gewone LKW zelfs niet over de ribbels moeten, zoals het hoort.
              Ik vrees alleen dat vele Vlaamse rotondes hier absoluut de plaats niet voor hebben.
              Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
              Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
              If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

              Comment


              • #47
                Zonder markeringen of voorsorteerstroken werkt dat niet he... Alsof mensen zelf maar vooraf moeten kunnen inschatten dat de ene rijstrook verdwijnt als je rechtdoor wilt? Ik kom dagelijks 2 turborotondes tegen in NL, en dat is naar mijn mening de enige oplossing die wél werkt. dus ik snap niet waarom dat in België niet zou kunnen werken.

                Comment


                • #48
                  Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                  Steeds met je neus achter de achterdeur blijven.
                  Precies in z'n dode hoek bedoel je? Als dat altijd goed is gegaan heb je veel mazzel gehad. Er hoeft er maar eentje bij te zitten die zich ergert aan de rijder voor hem die na het afslaan direct de linkerstrook kiest om er voorbij te steken - die ziet jou nooit op tijd als je precies daar zit.

                  Comment


                  • #49
                    Dan heeft die andere vooral geen mazzel.
                    Je moet wel het verkeer in de gaten hebben he. En een beetje proactief denken.
                    Ik vrees dat je met jouw denkwijze gedoemd bent om ook in het rijtje rechts aan te schuiven
                    Je hebt nog altijd een rempedaal of gaspedaal + stuur om bij te sturen he.
                    __________________________

                    2015 Volvo V60 D2 aut.
                    2003 Volvo S60 2.4 benzine

                    Comment


                    • #50
                      ding is gewoon: als iedereen correct zijn richtingaanwijzer zou gebruiken het dadelijk al veel duidelijker zou zijn wie wat gaat doen. Als ik nu op de binnenste rijstrook zit is het soms echt gokken wat die rechts van jou gaat doen. Sorry bompa, ik geloof niet in uw denkwijze. Vaak zie je niet wat die andere gaat doen. Ik volg jouw zienswijze wel van het er schuinachter rijden en als ze hun pinker gebruiken... maar dan mag het niet te druk zijn op het rond punt omdat ge dan niet kunt zien wat die wagen achter u aan het doen is. Als ik daardoor meer rechts rijd dan u, spijtig dan. Ik denk dat gij dan eerder meer rondjes draait dan ik want da's iets wat ik nooit voorheb.
                      www.peugeotforum.be

                      Comment


                      • #51
                        Ik heb dat in mijn leven nog maar 1x gehad
                        Ik versta niet: "omdat ge dan niet kunt zien wat die wagen achter u aan het doen is". Je hebt drie spiegels, en je weet dat je alle wagens rondom jou in de gaten moet hebben.
                        Als het echt heel erg druk is, wordt het verkeer sowieso trager, dan moet je al eens een plaatsje afdwingen, en dan lukt dat ook.
                        __________________________

                        2015 Volvo V60 D2 aut.
                        2003 Volvo S60 2.4 benzine

                        Comment


                        • #52
                          als ge in een bocht zit kunt ge net niet zien wat die auto achter u doet want die zit niet in uw gezichtsveld EN ge zijt een bocht aan het nemen met verkeer rechts van u. Ik kan dan een glimp opvangen of er verkeer achter mij zit, maar kijken of die hun richtingaanwijzer aanhebben, laat staan zien wat de chauffeur van plan is. Neen, gaat niet.
                          En hoe ga je dat plaatsje afdwingen als de chauffeur die rechts zit niet dezelfde afrit neemt als gij? Dan mag jij dwingen wat je wilt, in fout ben je.
                          www.peugeotforum.be

                          Comment


                          • #53
                            Het gaat me in werkelijkheid toch een stuk vlotter dan wat ik hierboven lees
                            't Is niet altijd makkelijk, dat klopt, je moet bij de pinken zijn, en niet een social talkske doen.
                            Afdwingen ... dat klinkt sowieso al niet echt koosjer he. Is dus inderdaad ik in fout mocht die tegen mij rijden. Maar in de praktijk valt het dus wel allemaal heel erg mee hoor. Je ziet het toch op het filmpje? En als je tijdig je pinker uitsteekt en je hebt geen heethoofden rondom jou, valt dat zeker mee.
                            __________________________

                            2015 Volvo V60 D2 aut.
                            2003 Volvo S60 2.4 benzine

                            Comment


                            • #54
                              Turborotondes (wat een dom woord), zijn dom. Je kunt er niet op driften
                              Captain Turbo
                              General Von Driftenstein

                              Oorspronkelijk geplaatst door C_X
                              Ik wil eens met een nieuwe z4 rijden

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                Valt mij wel op dat die enkelen die er links oprijden niet weten dat ze voorrang moeten geven wanneer ze van de rotonde af willen. Hoeveel keren ik al moest stoppen voor deze mensen... Van mij mogen ze weg die dubbele rotondes hoor.
                                Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                                Je bent dus duidelijk iemand die steevast rechts blijft.
                                Ik mag zeggen dat ik een beetje ervaring heb ondertussen en ik dat amper tot nooit zie gebeuren.
                                Als ik er bij de derde afslag (afhankelijk van de situatie ook bij de tweede afslag) af moet neem ik zo goed als altijd het tweede vak.
                                Toch moet ik DHL gelijk geven, als ik op het eerste vak zit dan word ik 8 op de 10 keer de pas afgesneden door zo een oen die op het tweede vak rijd en gewoon zonder kijken naa rachts komt.
                                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                Comment


                                • #56
                                  Toch vreemd, ik kom dat nooit tegen.
                                  __________________________

                                  2015 Volvo V60 D2 aut.
                                  2003 Volvo S60 2.4 benzine

                                  Comment


                                  • #57
                                    ik kom dat ook bijna nooit tegen, omdat ik probeer te voorzien hoeveel verkeer er op het ronde punt zit. En vermits ik een rondpunt snel neem, heb ik er nog nooit geen problemen mee gehad.
                                    Met mijn leerlingbestuurders is dat helemaal anders...
                                    www.peugeotforum.be

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                      Dat kan uiteraard perfect werken, op voorwaarde dat er, zoals in jouw foto, voldoende plaats is.
                                      Hier zal een gewone LKW zelfs niet over de ribbels moeten, zoals het hoort.
                                      Ik vrees alleen dat vele Vlaamse rotondes hier absoluut de plaats niet voor hebben.
                                      Als er plaats is voor een dubbelstrooks rotonde is er ook plaats voor een turborotonde.

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door jev Bekijk Berichten
                                        Als er plaats is voor een dubbelstrooks rotonde is er ook plaats voor een turborotonde.
                                        Wel, dat is volgens mij niet noodzakelijk zo.
                                        Op een turborotonde moet het echt wel de bedoeling zijn dat standaard vrachtwagens (trekker+oplegger of dubbele) erover kunnen naar eender welke richting zonder over de ribbels te moeten.
                                        Dat betekent dat ze ook langs de binnenste rijstrook moeten kunnen zonder problemen te ondervinden aan eender welke kant.
                                        Dat vereist toch een behoorlijke binnenradius van de rotonde hoor.
                                        Die rotonde in Lommel, of de Duracel in Aarschot, I think not...
                                        Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                        Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                        If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Fokko Bekijk Berichten
                                          In België kom je zelfs regelmatig dubbele rotondes tegen waar je wel met 2 tegelijk op kunt rijden, maar niet met 2 tegelijk er af kunt gaan.
                                          Wat voor een randdebiel verzint zoiets?

                                          vanaf 2e vak rotonde verlaten = gevaarlijk, niet toegestaan, dom, ...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X