Mededeling

Collapse
No announcement yet.

gebruik gsm/smartphone

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• gebruik gsm/smartphone

Volgens dit artikel zou het niet toegelaten zijn je gsm of smartphone te gebruiken in de auto tijdens het (file)rijden:

Bestuurders die in de kijkfile op de Brusselse buitenring in Zaventem, intussen omgedoopt op sociale media tot #pladijsfile, een foto nemen van het ongeval met de gekantelde vrachtwagen met vis riskeren een boete van 110 euro.

"Bestuurders riskeren een boete van 110 euro, want volgens de wegcode is elk gebruik van uw gsm of smartphone die u in de hand houdt tijdens het rijden verboden."

Ik dacht dat enkel bellen achter het stuur niet toegelaten was?
    Blijkbaar vergis ik me, weet iemand over welke artikels het gaat?

Oorspronkelijk geplaatst door exacorta Bekijk Berichten
    Ik dacht dat enkel bellen achter het stuur niet toegelaten was?
    Blijkbaar vergis ik me, weet iemand over welke artikels het gaat?
    Artikel 8.4 van de Wegcode:

Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.
    Smilin' Jack - Speed Pilot

Comment

Dus in theorie als je in een file stilstaat mag het wel? Tot het terug vooruit gaat natuurlijk.
      2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door IbifaHo Bekijk Berichten
        Dus in theorie als je in een file stilstaat mag het wel? Tot het terug vooruit gaat natuurlijk.
        Stilstaan in de zin van de wegcode betekent: een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.

De wegcode bepaalt ook waar je mag stilstaan (en parkeren). Als je in de file staat op een plaats waar je niet mag stilstaan (in de zin van de wegcode) mag je dus geen gebruik maken van een draagbare telefoon.

Comment

Ok duidelijk, thx!
          2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

Comment

Zag vanmiddag op het nieuws nog de reportage over de visfile in Brussel en waar sommige automobilisten op het andere rijvak doodleuk met hun smartphone het ongeluk filmden. Beetje verderop stond een van onze blauwe vrienden de nummerplaten te noteren van iedereen die dat deed. Die mogen dus een boete verwachten van 110€.

Comment

of als je stilstaat en het verkeer hindert. Zo stond mijn moeder onlangs voor een rood licht en was ze op haar smartphone bezig. Hierdoor had ze natuurlijk niet gezien dat het licht op groen sprong. Toevallig stond er politie achter haar. Gevolg: boete.

Comment

Ik bel ALTIJD handvrij. Ik laat mijn stuur volledig los om mijn gsm goed vast te kunnen houden.
                Die gsm moest maar eens vallen en onder uw pedalen terecht komen. Levensgevaarlijk!

Comment

Een GSM mag je niet in jou handen hebben maar al de rest wel: voedsel, kranten, boeken, ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                    Een GSM mag je niet in jou handen hebben maar al de rest wel: voedsel, kranten, boeken, ...
                    Daarvoor geldt enkel de algemene bepaling dat de bestuurder steeds in staat moet zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig goed in de hand moet hebben.

Je kan moeilijk een algemeen verbod uitvaardigen om ook maar iets vast te houden, en evenmin een hele waslijst opsommen van zaken die je niet/wel mag vasthouden.

Comment

eigenlijk valt het gebruik van een gsm al onder die algemene bepaling maar moest het toch omdat chauffeurs de boodschap niet snappen in een specifieke wetgeving gegoten worden

zelfde verhaal met drugsintoxicatie en rijden
                      www.peugeotforum.be

Comment

voedsel, krant, boeken... mag je allemaal NIET vasthouden in de auto.
                        net zoals spelen met de gps, gsm, ...

de vraag is dan natuurlijk ook nog of je het cd'ke in uwe auto moogt veranderen al rijdend?
                        langs de andere kant zijn die regels ook complete onzin als je met een automaat rijd. bij mijn dodge bv staat alles links wat ik nodig heb. enkel de ruitenwissers aanzetten staat rechts van het stuur alsook de pook voor 4x4 in te schakelen (waar je toch moet voor stilstaan).

ze tolereren dan wel dat iemand rookt achter het stuur, nogthans wordt die ook in zijn handelen beperkt, kijkt regelmatig naar de asbak om de sigarette as in te doen... allemaal momenten waar je 1 hand kwijt bent en ook de weg niet in de gaten houd. een boterham uit de brooddoos op de passagierstoel nemen, hap uit buiten en terugleggen zonder dat je je ogen van de weg gehaald hebt, is dan wel strafbaar.

ze pakken je niet rechtstreeks op een wet dat je niet mag eten (is er trouwens niet), maar wel op een andere. iets van 'handelingen die je rijstijl negatief beinvloeden".
                        als ik met de automaat rijd, ligt men rechterhand altijd op men been of naast mij op de zetel. nog nooit een bekeuring gehad van een agent.
                        in belgie hebben ze nog zo een absurde wet. ik werd een tijdje geleden bijna afgekeurd omdat mijn gordels in de dodge geen EU keurmerk hebben. het enige om gekeurd te worden is gewoon de gordels verwijderen. lichte vracht voor 1987 hoeft geen gordels te hebben voorraan. je mag dus ook zonder gordel rijden als ze er niet inzitten en ze kunnen je niet bekeuren

Comment

Artikel 8.3. Als je aantoonbaar andere dingen bezig bent die je rijvaardigheid beïnvloeden...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                            Artikel 8.3. Als je aantoonbaar andere dingen bezig bent die je rijvaardigheid beïnvloeden...
                            Oei, moet lastig zijn voor sommigen, want bij bepaalde mensen is dat autorijden zelf... :p
                            Tijdje geleden was er toch zo een bakker die tegen gehouden werd omdat hij (dacht dat hij zelfs voor een rood licht stond), een croissant aan het eten was.
                            Dan ben ik altijd in overtreding, 90% van de tijd rijd ik met één hand aan het stuur, indien ik met 2 handen aan het stuur zit mag je er zeker van zijn dat ik snelheidswetten aan het breken ben, lol...

Comment

er staat nergens in de wet dat je met je twee handen aan het stuur moet rijden

wij mogen nog eigenlijk veel in de auto in Europa. In de VS gaat de regelgeving veel strenger worden omdat men daar al heeft gezien dat rijden op zich een bezigheid is die al mentaal inspannend genoeg is. Laat staan dat je nog met iets anders bezig bent. Daar wil men dus al zowieso internet uit de auto (toch als je aan het rijden bent), gps instellen als je stilstaat,...
                              www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                                toch niet, GSM = 110 €
                                fototoestel in de hand tijdens rijden, kan je ook 50 € kosten !!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                  er staat nergens in de wet dat je met je twee handen aan het stuur moet rijden

wij mogen nog eigenlijk veel in de auto in Europa. In de VS gaat de regelgeving veel strenger worden omdat men daar al heeft gezien dat rijden op zich een bezigheid is die al mentaal inspannend genoeg is. Laat staan dat je nog met iets anders bezig bent. Daar wil men dus al zowieso internet uit de auto (toch als je aan het rijden bent), gps instellen als je stilstaat,...
                                  Er staat in de wet dat je ten allen tijde je voertuig onder controle moet hebben en dat wordt geïnterpreteerd als je stuur met 2 handen vast houden, dus of het er letterlijk in staat of niet maakt dan niet al te veel uit vrees ik...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                                    Zag vanmiddag op het nieuws nog de reportage over de visfile in Brussel en waar sommige automobilisten op het andere rijvak doodleuk met hun smartphone het ongeluk filmden. Beetje verderop stond een van onze blauwe vrienden de nummerplaten te noteren van iedereen die dat deed. Die mogen dus een boete verwachten van 110€.
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Paribu Bekijk Berichten
                                    of als je stilstaat en het verkeer hindert. Zo stond mijn moeder onlangs voor een rood licht en was ze op haar smartphone bezig. Hierdoor had ze natuurlijk niet gezien dat het licht op groen sprong. Toevallig stond er politie achter haar. Gevolg: boete.
                                    Beiden niet meer dan terecht, superergerlijk als je achter zo'n individu rijdt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xytras Bekijk Berichten
                                      Er staat in de wet dat je ten allen tijde je voertuig onder controle moet hebben en dat wordt geïnterpreteerd als je stuur met 2 handen vast houden, dus of het er letterlijk in staat of niet maakt dan niet al te veel uit vrees ik...
                                      neen dat staat daar niet. De wet moet je letterlijk nemen. Als je iets bezig bent buiten het rijden wat het rijden beïnvloedt, dan pas ben je in overtreding. Met twee handen rijden kan je zowieso niet. Dan mogen er enkel nog automaten verkocht worden, mag je je ventilatie niet meer aan- of uitzetten, ramen niet meer opendoen,... terwijl die handelingen wel bij het autorijden horen. Dat wordt trouwens ook op het rijexamen nagekeken. Als de ramen beginnen aan te dampen dat je dan ook slim genoeg bent om de ventilatie aan te zetten. Staat nergens in de wet dat je die handeling niet mag doen.
                                      www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                        neen dat staat daar niet. De wet moet je letterlijk nemen. Als je iets bezig bent buiten het rijden wat het rijden beïnvloedt, dan pas ben je in overtreding. Met twee handen rijden kan je zowieso niet. Dan mogen er enkel nog automaten verkocht worden, mag je je ventilatie niet meer aan- of uitzetten, ramen niet meer opendoen,... terwijl die handelingen wel bij het autorijden horen. Dat wordt trouwens ook op het rijexamen nagekeken. Als de ramen beginnen aan te dampen dat je dan ook slim genoeg bent om de ventilatie aan te zetten. Staat nergens in de wet dat je die handeling niet mag doen.
                                        Die handelingen worden aanzien als onderdeel van het rijden. Weet nog goed dat ik dezelfde opmerking als jij had op mijn rijlessen indentijd.

Comment

Working...
                                        X