Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Met welke voertuigen mag ik rijden met rijbewijs B ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Met welke voertuigen mag ik rijden met rijbewijs B ?

Misschien is dit niet het gepaste forum om deze vraag te stellen, dan mag het topic weer weg.

Jaren geleden heb ik ooit mijn rijbewijs B behaald, nooit twijfelde ik dat ik voor mijn werk ook met een landbouwtractor mocht rijden. Tot het rijbewijs G van toepassing werd.

Bij de plaatselijke politie weten ze het ook niet goed, en van de veiligheidsadviseur van het werk krijg ik ook geen antwoord. Ik ben dus geboren in 1961 en boeken voor rijopleidingen veranderen ook steeds.

uw geboortejaar is niet van tel, wel het jaar dat ge uw rijbewijs gehaald hebt
    www.peugeotforum.be

Comment

Het rijbewijs G is alleen geldig voor landbouwvoertuigen. U heeft het nodig om land- en bosbouwvoertuigen en mobiel landbouwmaterieel te mogen besturen.

U moet ten minste 16 jaar oud zijn om het rijbewijs G te behalen. Het theoretisch examen mag u afleggen wanneer u 15 jaar en 9 maanden bent. Voor u uw praktisch examen aflegt, mag u enkel oefenen op privéterreinen en mag u zich niet op de openbare weg begeven, tenzij u een opleiding volgt in een erkende rijschool, in een landbouwschool of in een erkend landbouwvormingscentrum en u vergezeld bent van een instructeur van de school.

Bestuurders met een rijbewijs B, B+E, C1, C1+E, C en C+E mogen eveneens een voertuig van de categorie G besturen op voorwaarde dat het landbouwvoertuig een maximaal toegelaten massa heeft van het voertuig dat onder hun rijbewijs valt.
      Gebruikt u het voertuig van categorie G niet voor landbouw- of bosactiviteiten, dan moet u houder zijn van een rijbewijs B, B+E, C1, C1+E, C of C+E. Dit naargelang de maximaal toegelaten massa van het voertuig.

Alle informatie over het rijbewijs G, het theoretisch examen en het praktijkexamen vindt u op www.goca.be .

Comment

Volgens GOCA is het wel de geboortedatum die telt

Het rijbewijs voor de categorie G is vereist voor :

allen die geboren zijn na 30/09/1982 en die bestuurder zijn van land- en bosbouwtrekkers en hun aanhangwagens evenals de voertuigen ingeschreven als landbouwmaterieel, landbouwmotor of maaimachine. Het rijbewijs G is enkel geldig op Belgisch grondgebied. De houder van een rijbewijs B, B+E, C1, C1+E, C of C+E mag een voertuig van de categorie G besturen waarvan de MTM* gelijk is aan die van de voertuigen die onder dekking van het betreffende rijbewijs mogen worden bestuurd.
        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

inderdaad, leeftijd is dus wel van belang:

Dus als een bomma zonder rijbewijs met een tractor rijdt, kan niemand daar iets van zeggen.
          www.peugeotforum.be

Comment

• Mag je met een rijbewijs G graskanten maaien voor de gemeente?
            Het maaien van graskanten wordt niet aanzien als landbouwwerken waardoor je dus een aangepast rijbewijs nodig hebt, afhankelijk van de MTM zoals aangegeven in onderstaande tabel:
            http://www.groenekring.be/Default.aspx?tabid=2676

Geboorte datum
            Alle trajecten
            Rijbewijs
            MTM*
            Voor 1/10/’82 Geen rijbewijs verplicht Onbeperkt

Comment

in principe valt ge daar zelfs niet onder omwille van uw geboortedatum
              www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                inderdaad, leeftijd is dus wel van belang:

Dus als een bomma zonder rijbewijs met een tractor rijdt, kan niemand daar iets van zeggen.
                De bomma heeft meestal nog een rijbewijs dat ze gewoon kon afhalen op het gemeentehuis... Met de vraag: wat wil je; a,b of c.
                En ze kan dan trouwens ook met een motto rijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                  De bomma heeft meestal nog een rijbewijs dat ze gewoon kon afhalen op het gemeentehuis... Met de vraag: wat wil je; a,b of c.
                  Correctie, ze MAG dan ook met de motto rijden.

Of ze dat KAN is nog een andere zaak
                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                    Correctie, ze MAG dan ook met de motto rijden.

Of ze dat KAN is nog een andere zaak
                    Ach er rijden er zoveel rond die het niet kunnen , dan mag mijn Bomma het ook die heeft een D... lol
                    Tegenwoordig al blij dat de fietsers wat opletten wanneer ze ons weer eens inhalen ...daarom spendeer ik mijn centjes iets anders dan vroeger :
                    My other car is a sailboat .....no traffic jam

Comment

Niemand is geïnteresseerd in de cupmaat van uw bomma, georges.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Martenni Bekijk Berichten
                        Niemand is geïnteresseerd in de cupmaat van uw bomma, georges.
                        Typisch weer een jonge gast , spreken voor hij de bomma heeft gezien ...
                        Tegenwoordig al blij dat de fietsers wat opletten wanneer ze ons weer eens inhalen ...daarom spendeer ik mijn centjes iets anders dan vroeger :
                        My other car is a sailboat .....no traffic jam

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                          Niet iedereen die geboren is voor 1982 is een bomma of nen bompa hé man

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                            Volgens GOCA is het wel de geboortedatum die telt
                            volgens mij is dit enige juiste uitleg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door joge Bekijk Berichten
                              • Mag je met een rijbewijs G graskanten maaien voor de gemeente?
                              Het maaien van graskanten wordt niet aanzien als landbouwwerken waardoor je dus een aangepast rijbewijs nodig hebt, afhankelijk van de MTM zoals aangegeven in onderstaande tabel:
                              http://www.groenekring.be/Default.aspx?tabid=2676

Geboorte datum
                              Alle trajecten
                              Rijbewijs
                              MTM*
                              Voor 1/10/’82 Geen rijbewijs verplicht Onbeperkt
                              dat is toch logisch, dienstverlening aan een openbaar bestuur is toch geen landbouw ! en dus ook niet met een G-plaat en ook niet met rode diesel !!!
                              dus een C of zelfs een CE (als er een opvangwagen achter hangt) ;-) voor oudere rijbewijzen of G voor nieuwe

Comment

Working...
                              X