Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verkeerswetgeving

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Verkeerswetgeving

Niet zo ver van mijn deur , Atembeke is een weg in het dorp waar voor een kruispunt , een voorrangsteken staat . De weg die er rechts op aansluit heeft net hetzelfde teken , dus ook voorrang . wie heeft hier feitelijk voorrang . Ik heb wel gehoord dat je voorrang moet krijgen en niet nemen , maar toch.
    Wie weet raad ?

En welk teken mag dat dan wel zijn??

PS: dit topic hoort hier eigenlijk niet thuis, we hebben een forumondereel dat volledig over de verkeerswetgeving gaat.
    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

of de straatnamen zou ook handig zijn, kunnen we dat ook eens zien op google maps

Comment

Sorry , heb het forumonderdeel niet gevonden , wat mij betreft mag het verplaatst worden , Bedankt .
        Bob

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
          En welk teken mag dat dan wel zijn??
          Over welk "voorrangsteken" heb je het nu eigenlijk?
          Want zonder deze informatie kan niemand hier een zinnig antwoord op geven.
          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)

Comment

Opzoeken van adressen, plaatsen, routes vergelijken om uw reisweg overal in België te plannen.

De onderste straat op de kaart is de Atembekestr , van links komt de Brusselstr die een scherpe bocht naar links neemt , dus ook brusselstr.
            Ter hoogte van het T-kruispunt : Brusselstr-Atembekestr-Brusselstr , staat er op beide stukken Brusselstr een voorrangsteken "B15A" . In de veronderstelling dat van vanboven op de kaart (Brusselstr) naar beneden op de kaart (Atembekestr) een wagen rijd , komt die voorbij een voorrangsteken . Op hetzelfde ogenblik komt er een wagen van links op de kaart (Brusselstr) en die komt ook voorbij een voorrangsteken , wat een conflikt teweegbrengt .
            Wie heeft hier voorrang ?

Comment

Dat is toch logisch, de Brusselstraat die de bocht maakt is de voorrangsweg (hoofdweg), de Atembekestraat komt op die voorrangsweg uit en moet altijd voorrang verlenen aan alle verkeer op deze weg.

Als er van vanboven op de kaart een wagen naar beneden komt en die wilt van de Brusselstraat "afslaan" naar de Atembekestraat, dan is dit links afslaan (hoewel het eigenlijk rechtdoor rijden is), en dan moet die dus voorrang verlenen aan het voertuig dat op het stuk Brusselstraat links op de kaart komt aangereden.

Toch even een vraag, hebt u een rijbewijs, want dan zou je dit toch wel moeten weten / begrijpen.

Comment

Toch even een vraag, hebt u een rijbewijs, want dan zou je dit toch wel moeten weten / begrijpen.
                Gewoon een voorbeeld van hoe de gemiddelde chauffeur de regels totaal niet kent.

Comment

Dat is toch logisch, de Brusselstraat die de bocht maakt is de voorrangsweg (hoofdweg), de Atembekestraat komt op die voorrangsweg uit en moet altijd voorrang verlenen aan alle verkeer op deze weg.

Als er van vanboven op de kaart een wagen naar beneden komt en die wilt van de Brusselstraat "afslaan" naar de Atembekestraat, dan is dit links afslaan (hoewel het eigenlijk rechtdoor rijden is), en dan moet die dus voorrang verlenen aan het voertuig dat op het stuk Brusselstraat links op de kaart komt aangereden.

Waarom zou de wagen die van "boven" komt moeten voorrang geven aan het voertuig dat van links komt als hij zelf een voorrangsbord voor zijn neus heeft staan ?
                  Vergeef mij mijn vraag maar ik ben aan 't bijleren , de gemiddelde bestuurder kent max 3/4 van de verkeersregels volgens de testen van het programma Houtekiet , ik mag met fierheid zeggen dat ik boven het gemiddelde zat , wat niet wil zeggen dat ik alle regeltjes ken , wel je me dat aub vergeven ??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bob(robert) Bekijk Berichten
                    Waarom zou de wagen die van "boven" komt moeten voorrang geven aan het voertuig dat van links komt als hij zelf een voorrangsbord voor zijn neus heeft staan ?
                    Vergeef mij mijn vraag maar ik ben aan 't bijleren , de gemiddelde bestuurder kent max 3/4 van de verkeersregels volgens de testen van het programma Houtekiet , ik mag met fierheid zeggen dat ik boven het gemiddelde zat , wat niet wil zeggen dat ik alle regeltjes ken , wel je me dat aub vergeven ??
                    Moeilijk is het niet. De Brusselsestraat heeft een bocht waar toevallig een andere weg op toekomt. Volg je de Brusselsestraat, heb je voorrang, wil je de Atembekestraat inrijden, moet je voorrang verlenen op verkeer dat de Brusselsestraat volgt. Het is helemaal geen T-splitsing in de zin dat een straat loodrecht op een andere komt.
                    Net hetzelfde als een kruispunt waar dit bord staat: http://www.autorijden.be/uploads/Extra beelden/TYP8_KLEIN.jpg

Edit: volgens google street view staat dat bord er zelfs, dus geen idee waar die verwarring vandaan komt: https://www.google.be/maps/@50.768842,3.916594,3a,75y,99.98h,76.97t/data=!3m4!1e1!3m2!1s6X8HAGDKiomEconnkys_aA!2e0?hl= nl

Als je van de andere kant komt zie je toch ook duidelijk aan de lijnen dat de weg een bocht neemt en zogezegd rechtdoor rijden eigenlijk indraaien is? De lijn volgt de bocht en in de Atembekestraat heb je haaietanden. https://www.google.be/maps/@50.76898...Of7w!2e0?hl=nl

Je zit misschien boven het gemiddelde qua kennis van de regels, maar dit is echt wel een kapitale blunder als je deze regels niet kent.
                    Last edited by |) ][ |V| ][; 12/04/2014, 01:11.

Comment

Zie ook niet in waarom er hier verwarring zou kunnen zijn. Zoals Dimi schrijft is de Brusselsestraat in deze situatie de voorrangsweg (staat een bord B15 dat aanduid dat je voorrang hebt) de Atembekestraat moet voorrang verlenen want er staat een bord B1 wat wil zeggen dat je voorrang moet verlenen aan het andere verkeer.

Je moet in feite de Brusselsestraat zien als een lange rechte weg (dus bochten wegdenken) en de Atembekestraat als een straat die de Brusselsestraat dwarst dan zal het waarschijnlijk duidelijker worden.

(Dat een straat er ogenschijnlijk recht uitziet en de andere straat ogenschijnlijk een bocht maakt doet er in deze situatie niet toe, de voorrang wordt geregeld door verkeersborden je komt deze situatie toch veel tegen in de dorpen en zo waar een weg bijvoorbeeld rond een kerk loopt maar toch voorrang heeft omdat de voorrang door verkeersborden wordt opgelegd).
                      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Maar dan staat het voorrangsbord voor de wagen die van boven komt daar voor niets of heb ik het nog steeds mis . want als je de brusselstraat als lange rechte weg ziet heb je dat bord toch niet nodig aangezien er enkel een weg van links komt waar je toch al voorrang hebt , rechts is er dan geen weg .
                        Ik vind het in elk geval heel erg verwarrend.
                        Maar toch bedankt voor de uitleg .
                        BoB

Comment

Over het bord aan het huisnummer 42(?) zou je je inderdaad vragen kunnen stellen omdat er enkel een weg is van links, dus een bord B15c of B15d had voor jou waarschijnlijk iets duidelijker geweest maar zou niets aan de situatie veranderen (voorrang op het eerst volgende kruispunt).
                          Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                            Over het bord aan het huisnummer 42(?) zou je je inderdaad vragen kunnen stellen omdat er enkel een weg is van links, dus een bord B15c of B15d had voor jou waarschijnlijk iets duidelijker geweest maar zou niets aan de situatie veranderen (voorrang op het eerst volgende kruispunt).
                            Dat was ook wat ik bedoelde waarom een voorrangs bord aan N°42 , Bedankt voor het geduld , dus al bij al toch nog niet zo'n domme vraag , Ik kom er laatst met mijn motor van links en iemand die van boven kwam , moest de atembekestr indraaien en het heeft echt niet veel gescheeld of het was er bots op , Die jufrouw in de andere wagen zei dat ze langs haar kant een voorrangsteken had en gewoon was door gereden , Ik heb me toen maar geexuseerd . sindsdien rij ik er nooit meer dan 10km/u .
                            BOB

Comment

Als ik het verhaal goed begrepen heb voert de juffrouw een manoeuvre uit, want ze dwarst jouw rijvak. Bijgevolg moest zij jou voorrang geven... Het voorrangsbord geldt enkel wanneer je de weg volgt en je niets doet waardoor je zelf voorrang moet geven.
                              Last edited by Skyrider; 16/04/2014, 00:06.
                              Opel Astra Sports Tourer, 1.3CDTi ecoFLEX:
                              BMW E90 320d:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skyrider Bekijk Berichten
                                Als ik het verhaal goed begrepen heb voert de juffrouw een manoeuvre uit, want ze dwarst jouw rijvak. Bijgevolg moest zij jou voorrang geven... Het voorrangsbord geldt enkel wanneer je de weg volgt en je niets doet waardoor je zelf voorrang moet geven.
                                Juist , maar toen aarzelde ik toch ook of ik in "mijn recht" was , en 't was ook een schoontje , dus .........

Comment

Zo zie je maar dat het zelf loont om zelf 4/4 alle regels te kennen, zeker deze van de voorrang, en de mogelijkheid te hebben mevrouw te wijzen op haar zware fout.

Als ze de brusselsestraat zou blijven volgen was er geen probleem. Als ze de brusselsestraat wil verlaten, moet ze natuurlijk voorrang verlenen aan tegenliggers die wel de brusselsestraat volgen.

Comment

Working...
                                  X