Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het verhaal van de Bulgaarse zonnebril. (agressie in het verkeer)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Het verhaal van de Bulgaarse zonnebril. (agressie in het verkeer)

    Hallo allemaal

    Ik zit hier nu al een tijdje mee en heb beslist het maar even op het web te gooien. Het zit dus zo:

    Ik ben aan het oefenen om mijn rijbewijs te halen. Dit betekent in de vakanties, tussen de vele school taken door, zo veel mogelijk de baan op. Nu heb ik het "geluk" uit een familie te komen waar men veel aandacht schenkt aan het rijden. Echte petrolheads

    Het rijden gaat al heel vlot. Ik heb vaak zelfs meer doorzicht dan de andere weggebruikers rondom mij. Bijvoorbeeld bij het openlaten van een straat bij een kruispunt of dergelijke. Ik ben al op veel plaatsen geweest zoals luik, Brussel, Hasselt, ... En heb dus al wat ervaring opgedaan. Natuurlijk heb ik nog een heeeel eind te gaan, daar ben ik me bewust van!

    SO here is the thing: eergisteren was ik op weg naar Genk. Ik moest het klaverblad (verkeerswisselaar) in Lummen hiervoor nemen. Alles ging goed totdat ik op een punt kwam waar ik moest invoegen. Invoegen pff koud kunstje niet?! Maar terwijl ik tegen 90 afkwam reden de wagens op de andere baan maar zo'n 80 of 75. Dus zocht ik een plekje tussen de voertuigen.

    Hier misrekende ik me even. In plaats van in te voegen naar de auto waar ik achter zou rijden remde ik af en schoof net voor een vrachtwagen in. Nou niet net net maar het was niet naar behoren. Mijn begeleider was woest toen ik deze fout maakte en ik heb ook even mijn hand uitgestoken aan de vrachtwagen achter me. My bad!

    Maar eenmaal de stroom terug op gang kwam merkte ik dat het man embleem van de truck wel wat te goed zichtbaar was in mijn spiegel. De truck zat echt in mijn gat te rijden. Ach ik trek me er niet veel van aan ik blijf kijken om de wagen voore voorbij te steken.

    Vervolgens zie ik naast me de vrachtwagen die net achter me reed. Toeterend en brutaal zwalpend op de linker rijbaan. Ik had al gezien dat er een Bulgaarse nummerplaat op hing. (No offense). Terwijl hij me voorbijstak zie ik een kerel met een zonnebril mij koelbloedig aanstaren. Niet echt impressie maar kom.

    Ik blijf gewoon mijn snelheid houden en probeer me er niets van aan te trekken. Ik zit nou eenmaal vast nu. Veel kan ik nu niet doen. Dan zie ik dat de vrachtwagen naar rechts komt en niet een beetje, zonder enige pinkers. Ik wist al direct hoe laat het was. Maar hoewel ik heel veel respect heb voor de vrachtwagenchauffeurs. Ik ging me niet laten afzakken voor zo een brutale aap ertussen te laten. De snuit van de vrachtwagen was amper die van mijn wagen voorbij.

    Na enkele keren proberen van de vrachtwagen om me van de baan te duwen delfde ik toch he onderspit. Niet omdat ik geen verdere problemen wou maar omdat mijn begeleider het terecht vond dat ik werd vastgezet en dat ik maar moest toegeven. (Even voor de duidelijkheid het duurde niet heel lang maar je kan het je wel voorstellen dat in zo'n situatie alles wat trager gaat )+/- 2 min )

    Ik ging naar achter en de vrachtwagen voegde in. Hij rews bijna mijn snuit er vanaf maar kom hier heb je je plaats vriend.

    Na nog wat wachten kon ik eindelijk de vrachtwagen voorbij. (Ik rijd momenteel in een kleine Fiesta mk4, met niet zo veel pk's kan ik niet overal tussen als het druk druk is)

    Nu vergeten heb ik het niet echt. Het heeft me heel onzeker van mezelf gemaakt in de auto. Misschien gaat dit gevoel wel weg maar ik zou graag iemand anders mening hierover horen. Mijn begeleider staat er nog altijd op dat ik de schuldige ben van alles.

    Mijn visie hierop is anders. In het beginnen, wanneer het gebeurde, was mijn reactie gewoon puur agressie. Ik had me verontschuldigd, probeer me niet te intimideren kerel. Ik was die hele rit ook woest op mezelf en de vrachtwagen terwijl. Naderhand begrijp ik dat het fout was en dat het verkeerd invoegen heel verkeerd kon aflopen. Maar ik ben ook maar een beginner ... Breng dan me niet nogmaals in gevaar dan?!

    Laat de comments maar komen even voor de duidelijkheid: ik heb respect voor alle weggebruikers ook de truckers. Jullie maken lange dagen en dan word je vaak prikkelbaar. Van dat soort ben ik me heel bewust! Echt!

    Misschien nog iets kleins: iemand misschien tips ominder gestressed te zijn in de auto? Soms ben ik heel op mijn gemak maar soms kan ik zo sukkelen doordat ik te hard op mijn rijden let. Beetje faalangst misschien?

    Alvast bedankt voor het lezen van mijn bericht peeps!

    P

  • #2
    Ik heb ook nog kemels geschoten toen ik begon met rijden. Moesten andere chauffeurs niet opgelet hebben zouden er ook brokken van zijn gekomen. Dat rechtvaardigt natuurlijk niet dat die Bulgaar je in gevaar brengt.
    Qua vrachtvervoer zit er toch wel wat crapuul op de baan, zeker als ze uit Oost-europa komen. Ik raad aan om rustig te blijven bij een confrontatie, en niet per se de bovenhand te willen halen.
    Probeer vooral te genieten van het rijden en rustig te blijven. Als je familie veel aandacht schenkt aan het rijden, dan kan de lat direct zeer hoog liggen, en dat kan je tegenhouden. Belangrijk is om aandacht te hebben voor het verkeer, en gemotiveerd zijn om te blijven leren.
    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

    Comment


    • #3
      Om te beginnen: het is moeilijk om over dergelijke voorvallen te oordelen op basis van wat jij hier neerzet. Ik zet "voorvallen" omdat het volgens mij ook niet meer dan dat is. Er is uiteindelijk niks gebeurd, geen schade of gewonden, enkel wat agressie en geschonden ego's.

      Verder lijkt het mij dat jij misschien wel een foutje had gemaakt door die vrachtwagen ongewild af te snijden maar hij had zeker niet zo agressief moeten reageren achteraf. Het is ook niet verstandig dat je nu nog altijd met dat incident in je achterhoofd zit maar wel verstaanbaar want je bent blijkbaar nog redelijk jong.

      Comment


      • #4
        Ok jij hebt een fout(je) gemaakt, so what, laat hij die nooit een fout maakt de eerste steen werpen, dat jij dus een (beginners)fout maakt geeft de anderen niet het recht om ook fouten te begaan maar eigenlijk zou ik je een les willen meegeven op het ogenblik dat die vrachtwagen begon te duwen (om een plaatsje voor jou op te eisen) had je veel beter wat gas teruggenomen en hem ertussen gelaten en getoond dat jij in het verkeer veel beter kunt omgaan met de fouten die de ander maakt dan dat zij dat blijkbaar kunnen. Maar een nog veel belangrijkere les is dat het voorval los er is inderdaad gelukkig niets gebeurd het heeft geen zin om er te blijven mee zitten...
        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

        Comment


        • #5
          Is een dagelijks fenomeen, , invoegen, pinker op, kwak en ze wringen zich ertussen.
          Los daar van moeten ze die oostblokcowboys doen stoppen, uitstappen, en te voet naar huis sturen.

          Comment


          • #6
            Punt 1: Shit happens. En het is niet dat iemand die 20 jaar rij-ervaring heeft ook geen "oeps" momenten kan hebben op de weg. Iedereen heeft dat wel eens, vaak een opstapeling van omstandigheden, ander verkeer op nét het foute moment, etc. en dan kan je maar 1 ding doen; Rood worden, binnensmonds vloeken, uw hand opsteken en hopen dat de tegenpartij hetzelfde doet ipv. een bosmaaier uit te halen.

            Punt 2: Rustiger worden in de auto komt met ervaring. Meer rijden = rustiger worden. Dus ge weet wat U te doen staat/

            Punt 3: Het is verfrissend om te horen dat ge er zo mee begaan zijt, ik stel dat 98% van de bestuurders op de baan aan het denken is "wat zou ik morgen aandoen" "wat eten we vanavond" "zou X mij leuk vinden", ipv. met hun hoofdactiviteit nml. autorijden bezig te zijt. VERLIES DEZE INSTELLING NOOIT!

            Punt 4: Succes met het rijexamen :-)
            Mijn Skoda

            Comment


            • #7
              Het is denk ik leuk om ouders te hebben die autominded zijn. Maar zoals al eerder gezegd zal dit de druk wel wat verhogen om te slagen..

              Anderzijds.. iedereen maakt fouten hoor. Zo kan ik mij nog steeds een moment herinneren. We staan met 2 achter elkaar aan een rood licht, het is groen en ik viel stil, veel stress op dat moment om toch maar te kunnen vertrekken, heeft 2-3 keer geduurd. Ik vertrek en madame achter mij had terug rood :p
              Veel toeters en gevloek achter mij.. Op dat moment voel je je wreed ambetant. Nu lach ik er nog steeds mee.

              Ik geef eerlijk toe, vanaf het veilig kan (belangrijk) steek ik een L liever voorbij. Lukt dat niet dan zal ik nooit in zijn gat rijden, ambetant doen of agressief reageren. Ik hou dan meer afstand en laat ze hun ding doen.

              Er zijn altijd pummels op de weg. Als er al 5 man de camionchauffeur de pas heeft afgesneden en net jij bent de druppel... Mag jij het inderdaad aanhoren/ondervinden. Laat je er nooit door intimideren maar of het verstandig is om er tegen in te gaan laat ik in het midden. Liever een tijdelijk geschonden ego dan een goeie kras die in je wagen wordt gezet. 2x raden wat het meeste kost.

              En rust tijdens het rijden komt sneller dan je denkt. Bij mij was dat de dag wanneer ik geslaagd was en geen gestresseerde ouder meer naast mij had die mij voor alles moest waarschuwen terwijl ik dat al 100m op voorhand gezien had...

              Succes!
              2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
              2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
              2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk

              2007 BMW E91 318d - 122pk

              Bekijk
              dit eens als je wil : (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
              http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door TooTall Bekijk Berichten
                Punt 1: Shit happens. En het is niet dat iemand die 20 jaar rij-ervaring heeft ook geen "oeps" momenten kan hebben op de weg. Iedereen heeft dat wel eens, vaak een opstapeling van omstandigheden, ander verkeer op nét het foute moment, etc. en dan kan je maar 1 ding doen; Rood worden, binnensmonds vloeken, uw hand opsteken en hopen dat de tegenpartij hetzelfde doet ipv. een bosmaaier uit te halen.

                Punt 2: Rustiger worden in de auto komt met ervaring. Meer rijden = rustiger worden. Dus ge weet wat U te doen staat/

                Punt 3: Het is verfrissend om te horen dat ge er zo mee begaan zijt, ik stel dat 98% van de bestuurders op de baan aan het denken is "wat zou ik morgen aandoen" "wat eten we vanavond" "zou X mij leuk vinden", ipv. met hun hoofdactiviteit nml. autorijden bezig te zijt. VERLIES DEZE INSTELLING NOOIT!

                Punt 4: Succes met het rijexamen :-)
                Second that. Inclusief het succes !
                2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                Comment


                • #9
                  vermits ik in het vak zit van begeleiding kan ik klaar en duidelijk zeggen dat dit uw fout niet was. Het was, en dat gaat die niet graag horen, de fout van uw begeleider. Hij moet u zeggen of uitleggen wat ge op zo'n moment moet doen, maw het had nooit tot dat moeilijke moment mogen komen. Dus laat het u niet teveel aan uw hart komen en gewoon terug de baan op en dit maal uw instructeur duidelijk maken dat die u moet begeleiden, de hele tijd door dus, in alles wat ge moet doen. Dat houdt in op voorhand situaties duidelijk maken, verkeersborden en -regels aan de praktijk toetsen, niet alleen zijn mond opentrekken als je iets fout doet,... enfin ge snapt de boodschap wel.
                  Het is een vak apart en ik krijg regelmatig studenten welke van thuis uit compleet verkeerd zijn opgeleid of die zo hard zijn uitgescheten geweest dat ze als een streskieken in de auto zitten.
                  www.peugeotforum.be

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door TooTall Bekijk Berichten
                    Punt 1: Shit happens. En het is niet dat iemand die 20 jaar rij-ervaring heeft ook geen "oeps" momenten kan hebben op de weg. Iedereen heeft dat wel eens, vaak een opstapeling van omstandigheden, ander verkeer op nét het foute moment, etc. en dan kan je maar 1 ding doen; Rood worden, binnensmonds vloeken, uw hand opsteken en hopen dat de tegenpartij hetzelfde doet ipv. een bosmaaier uit te halen.

                    Punt 2: Rustiger worden in de auto komt met ervaring. Meer rijden = rustiger worden. Dus ge weet wat U te doen staat/

                    Punt 3: Het is verfrissend om te horen dat ge er zo mee begaan zijt, ik stel dat 98% van de bestuurders op de baan aan het denken is "wat zou ik morgen aandoen" "wat eten we vanavond" "zou X mij leuk vinden", ipv. met hun hoofdactiviteit nml. autorijden bezig te zijt. VERLIES DEZE INSTELLING NOOIT!

                    Punt 4: Succes met het rijexamen :-)
                    Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                    Second that. Inclusief het succes !
                    Ik sluit mij hierbij aan. Vooral punt 3 is misschien wel het belangrijkste. Autorijden is ondertussen uitgegroeid tot een heus "vak".

                    Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                    vermits ik in het vak zit van begeleiding kan ik klaar en duidelijk zeggen dat dit uw fout niet was. Het was, en dat gaat die niet graag horen, de fout van uw begeleider. Hij moet u zeggen of uitleggen wat ge op zo'n moment moet doen, maw het had nooit tot dat moeilijke moment mogen komen. Dus laat het u niet teveel aan uw hart komen en gewoon terug de baan op en dit maal uw instructeur duidelijk maken dat die u moet begeleiden, de hele tijd door dus, in alles wat ge moet doen. Dat houdt in op voorhand situaties duidelijk maken, verkeersborden en -regels aan de praktijk toetsen, niet alleen zijn mond opentrekken als je iets fout doet,... enfin ge snapt de boodschap wel.
                    Het is een vak apart en ik krijg regelmatig studenten welke van thuis uit compleet verkeerd zijn opgeleid of die zo hard zijn uitgescheten geweest dat ze als een streskieken in de auto zitten.
                    Invoegen moet je leren door te (leren) anticiperen. Dagelijks zie ik er tegen een veel te hoge snelheid (t.o.v. hun omgevingsvoertuigen) proberen in te voegen. Gaan op hun rem staan, blokkeren het achterop komend verkeer dat rechtdoor moet, kiezen het verkeerde "gat" enz...
                    Puntje 2 van TooTall zal je hierbij helpen.
                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door TooTall Bekijk Berichten
                      Punt 1: Shit happens. En het is niet dat iemand die 20 jaar rij-ervaring heeft ook geen "oeps" momenten kan hebben op de weg. Iedereen heeft dat wel eens, vaak een opstapeling van omstandigheden, ander verkeer op nét het foute moment, etc. en dan kan je maar 1 ding doen; Rood worden, binnensmonds vloeken, uw hand opsteken en hopen dat de tegenpartij hetzelfde doet ipv. een bosmaaier uit te halen.

                      Punt 2: Rustiger worden in de auto komt met ervaring. Meer rijden = rustiger worden. Dus ge weet wat U te doen staat/

                      Punt 3: Het is verfrissend om te horen dat ge er zo mee begaan zijt, ik stel dat 98% van de bestuurders op de baan aan het denken is "wat zou ik morgen aandoen" "wat eten we vanavond" "zou X mij leuk vinden", ipv. met hun hoofdactiviteit nml. autorijden bezig te zijt. VERLIES DEZE INSTELLING NOOIT!

                      Punt 4: Succes met het rijexamen :-)
                      Zeer mooie post.
                      Ik beaam:
                      Iedereen maakt wel eens een fout, ook al rijd je al lang.
                      En ik rijd nu al 23j, en sinds een jaar of 2 max ben ik enorm verdraagzaam, kalm en rustig . Nog even geduld
                      En punt 3: ik hamer er op mijn beurt ook op. Want ....

                      Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                      Ik sluit mij hierbij aan. Vooral punt 3 is misschien wel het belangrijkste. Autorijden is ondertussen uitgegroeid tot een heus "vak".
                      ... meer zelfs: voor mij is het een erezaak.
                      Voor mezelf.

                      Ik doe ongeveer 60 000 km per jaar, en zie dus nog genoeg dergelijke situaties rondom mij. Uw eerste zet was al meteen de juiste: je excuseren. Alleen zeer spijtig dat dit zo gelopen is, die kerel moest niet echt zo gereageerd hebben. Beetje advocaat van de duivel spelen: misschien had hij jouw sorry niet gezien / hij weet waarschijnlijk niet waarvoor die L staat / als hij redelijk moet vertragen is het geen lachertje om terug op snelheid te komen.
                      Mijn ervaring is (en sommigen weten wel dat er al een paar stoten gepasseerd zijn in 't verleden) om een beetje te leren negeren.

                      Wat helpt mij daarbij:
                      1. je kan op je eentje de wereld (op de weg) niet verbeteren. Als het al lukt bij één individu, kom je er 20 tegen waarbij het niet lukt. Hopeloos dus.
                      2. Laat mij maar verder zingen in m'n auto. Voor mij is autorijden wél plezant.
                      3. Doe alsof de andere waarin je jou ergert iemand is die je kent. Je zal veel vergevingsgezinder zijn.

                      Bij dat laatste kleine anecdote: een forummer kwam mij tegen op de autosnelweg net als ik in een ambetante situatie zat. Net voor de afrit Aalter knipperde hij met z'n lampen om gedag te zeggen, ik wist niet dat hij het was, en dacht dat het met die situatie te maken had. Ik zwier me ook op de afrit, voor hem, en op 't einde stop ik, stap ik uit, wandel ik kordaat naar die auto .... en zie ineens Ugeken zitten
                      Je wil dat geen twee maal meemaken.
                      __________________________

                      2015 Volvo V60 D2 aut.
                      2003 Volvo S60 2.4 benzine

                      Comment


                      • #12
                        En nu ben je nog aan het oefenen en rij je misschien vaak of altijd doelloos rond "om te oefenen". Maar van zodra je je echt functioneel wil verplaatsen, vertrek dan altijd op tijd (te vroeg). Het is zoveel aangenamer als je rustig kan rondrijden zonder je te moeten haasten. Ruim op voorhand zien dat het verkeerslicht rood wordt en je laten uitbollen is veel fijner dan toch maar zorgen dat je nog door het groene licht kan rijden. Of het laatste stuk op de snelweg rechts kunnen gaan rijden om dat je toch op tijd komt in plaats van tot vlak voor de afrit links te moeten blijven plakken om op tijd te kunnen aankomen. Dus laat je stemming beslissen hoe je rijdt in plaats van de tijd die je hebt om op je bestemming te raken. Dat wil daarom niet zeggen dat je steeds als een bompa moet rijden. Het is gewoon veel aangenamer als je kan kiezen hoe je wil rijden.

                        En als je dan toch op tijd vertrekt kan je even goed af en toe even stoppen om die vrachtwagen die de parking afrijdt wat meer ruimte te geven om zijn maneuver uit te voeren. Of die mensen aan het zebrapad overlaten. Of voldoende afstand laten zodat die auto met aanhangwagen rustig zijn oprit achterwaarts kan oprijden.
                        En dan nog zal je wel eens situatie tegenkomen waar je, al dan niet terecht, met agressie te maken krijgt. Maar door je daarover op te winden zal er echt niets verbeteren voor beide partijen. Iedereen maakt al eens fouten.

                        Maar even bij de "fout" blijven stilstaan kan geen kwaad, daar kan je uit leren. Beter zo dan dat je niet eens zou doorhebben welke actie die reactie kan hebben uitgelokt.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                          Ik sluit mij hierbij aan. Vooral punt 3 is misschien wel het belangrijkste. Autorijden is ondertussen uitgegroeid tot een heus "vak".



                          Invoegen moet je leren door te (leren) anticiperen. Dagelijks zie ik er tegen een veel te hoge snelheid (t.o.v. hun omgevingsvoertuigen) proberen in te voegen. Gaan op hun rem staan, blokkeren het achterop komend verkeer dat rechtdoor moet, kiezen het verkeerde "gat" enz...
                          Puntje 2 van TooTall zal je hierbij helpen.
                          anticiperen moet ook uitgelegd worden, eigenlijk alles moet je van naadje tot draadje aan een leerling bestuurder uitleggen. Iets wat veel ouders niet doen, ook al hebben die veel ervaring. Net jammer dat ze die ervaring dan niet meegeven aan de kinderen bij het leren rijden. Die kinderen moeten dan zelf die ervaringen opbouwen terwijl ze die anders onder begeleiding veilig hadden kunnen ondervinden. Ik tetter de eerste 5 lessen 2 uur aan een stuk door en dat mindert gradueel naarmate het niveau van de leerling naar boven gaat. Zegt ge niets dan leert men ook niets.
                          www.peugeotforum.be

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                            ....n kunnen ondervinden. Ik tetter de eerste 5 lessen 2 uur aan een stuk door en dat mindert gradueel naarmate het niveau van de leer....
                            LOL

                            Juist of ge anders zo ne stille zijt.

                            Comment


                            • #15
                              verschil tussen professioneel zeveren en anders hé
                              www.peugeotforum.be

                              Comment


                              • #16
                                Als ik uwe leerling was zou ik voor minder mijn best doen, als da helpt om van da getetter af te geraken...

                                Comment


                                • #17
                                  in het begin kunt ge daar niet rond want die leerling kent meestal niets. Dikwijls laat ik ze hun theorie nog eens doornemen want ondanks dat ze examen hebben gedaan onthouden ze maar bitter weinig.
                                  Grootste moeilijkheid om aan te leren is het leren doorkijken ofwel ver genoeg durven kijken. De eerste keer dat ze het beseffen gaat er een wereld open: dus daar staan die verkeersborden die ik vroeger te laat zag. Dan gaan ze ipv te reageren over op anticiperen en dan is zo iemand echt vertrokken.
                                  www.peugeotforum.be

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik neem aan dat TS zijn L teken wel had aangebracht, want dan zouden beroepschauffeurs tot ook wat meer begrip mogen tonen.
                                    Mogelijks had de vrachtwagenbestuurder uw verontschuldigingen verkeerd begrepen .

                                    Comment


                                    • #19
                                      de term beroepschauffeur doet dat oostblokcrapuul te veel eer aan
                                      1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ach ja, iedereen maakt fouten. Als je de 'verkeerde' tegen komt dan kan het soms wel eens minder goed aflopen. Dat hoeft daarom geen krapuul of een slechterik te zijn, iedereen heeft al eens een slechte dag waar hij later beschaamd over is.

                                        Vergeet dit gewoon en doe verder je best om meer ervaring op te doen in het verkeer.
                                        2021 Taycan 4S
                                        2021 Lexus UX250h

                                        Comment

                                        Working...
                                        X