Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Invoeren Nederlandse Caterham met wat gefoefel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Invoeren Nederlandse Caterham met wat gefoefel

    Ik zou graag een Nederlandse Caterham invoeren maar zit met massa's vraagtekens waar ik al een week mijn kop over aan het breken ben.

    Dit is wat ik denk te begrijpen:

    Tegenwoordig (sinds eind vorige jaar) heb je geen Europees CoC meer nodig als je een wagen uit een EU lidmaatschapsland met het origineel inschrijvingsformulier invoert.
    Een Caterham heeft meestal geen CoC, dus vervalt er een hoop gezever met speciale homologatiekeuringen. Zonder die verplichting kan je uit een EU land in principe een daar eerder ingeschreven auto inschrijven.

    UK =/= EU-land. Dus dit is niet het geval voor UK Caterhams, dus die moeten per wagen zowiezo een speciale homologatiekeuring krijgen, en dat is een te groot risico op falen.
    Het aanbod daar is groot, maar daar durf ik niet aan te beginnen. De dealer zelf slaagt er niet altijd in om UK cars in BE in te schrijven.


    Hoe moet ik te werk gaan in ideale omstandigheden:

    1) De vorige eigenaar zorgt dat APK keuring in orde is, gaat naar de RDW balie (= NL'se DIV) om de auto uit te schrijven en levert platen in. Hij krijgt oa. exportpapieren en een roze formulier mee.

    2) Ik ga de auto ophalen met een aanhangwagen. (Of transitplaten, maar met aanhangwagen ga ik minder gezever aantrekken.)

    3) Ik ga asap bij de douane langs, op momenten dat ik weet er een bevoegde bureaucraat zit, en neem mee:
    - Het originele NL kentekenbewijs.
    - De originele aankoopfactuur
    - De aanvraag tot inschrijving (roze formulier)
    - Mijn paspoort
    Als het papierwerk klopt krijg ik 'vignet 705' op mijn roze formulier gekleefd.

    4) Ik zorg dat de auto een tweedehandskeuring krijgt (op Z platen bij gebrek aan eigen platen of NL platen, dus via een gewillige garagist.)

    5) Roze formulier via verzekeraar doorgeven voor verzekering en nummerplaataanvraag via DIV.

    6) Postbode knuffelen, plak opvijzen een gaan!


    Waar wringt het schoentje in mijn geval:

    De auto is in 2007 in kitvorm aangekocht en gebouwd om te gaan racen in de Nederlandse Caterham Academy. Hij is niet in de fabriek zelf gebouwd dus.

    In 2011 hebben ze die wagen omgebouwd om op de baan te rijden. Ik vermoed dat doordat de auto niet in de fabriek is gebouwd er geen wettelijke papieren waren, en het niet mogelijk was om die in te schrijven.
    Daarom is een ander chassisnummer in de wagen gehangen. Die chassisnummerplaatjes hangen standaard gewoon vast met poprivetten, dus eigenlijk niet te zien.

    Het chassisnummer spreekt op een Groene Caterham Super Seven 1600 GT van 1990 met 63kW. Terwijl de auto een grijs/zwarte Caterham Academy 1600 uit 2007 is met 95kW.

    Leeftijd en kleur kloppen niet, maar als die auto helemaal gereviseerd en tot op het chassis gestript en herspoten is kan dat allemaal. Motor is ook een 1.6, al koppen de pk's niet, en hadden ze in '90 geen lambda en katalysator.

    Ik weet dat het niet klopt, de verkoper weet dat het niet klopt, maar bij de Nederlandse keuring is hij er sinds 2011 door geraakt. Zou het mij kunnen lukken om daarmee door de tweedehandskeuring te geraken? Douane lijkt me het probleem niet, en als hij gekeurd raakt lijkt het me geen probleem om via de DIV een nummerplaat te krijgen?

    Ben ik een naïeve idioot dat ik hiermee wil doordoen en is mijn plan gedoemd om te falen?
    Als het niet lukt om hem als gewone wagen in te schrijven: Omdat het chassisnummer spreekt op een auto van '90 wordt dat in 2015 een oldtimer... Misschien wacht ik een jaartje en probeer ik nog eens.
    Als dat ook niet lukt ik de wagen als trackday only car gebruiken, maar dan zet ik hem ook gelijk terug te koop denk ik... En wie gaat dat willen als hij niet op de baan geraakt...
    Last edited by Timpreza; 25/04/2014, 01:01.

  • #2
    moet je je eens afvragen wat de verzekering gaat doen bij een ongeluk... ook al krijg je die in belgie misschien door de keuring.
    voor hetzelfde geraak je er volgend jaar niet meer door doordat ze dan over die zaken vallen
    hebben ze in NL ook en motornummer op de papieren staan? die zal dan ook al niet kloppen. ik vind het een groot risico.

    ken iemand die een hoop gezeik heeft gehad met een pelgrim en die had wel de nodige papieren

    Comment


    • #3
      GAat niet lukken. Nummers komen niet overeen...dus geen Belgische platen.
      Als oldtimer heb je meer kans maar dan nog....in nl krijg je werkelijk alles op laten he.
      Polo 6n 1.4

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
        GAat niet lukken. Nummers komen niet overeen...dus geen Belgische platen.
        Als oldtimer heb je meer kans maar dan nog....in nl krijg je werkelijk alles op laten he.
        ook mijn mening, je loopt een groot risico in B met keuring (nu) of verzekering later
        de kans is reël in B dat je op de keuring een Charel tegekomt die eens de letter wil toepassen en dan heb je een hoop miserie, jaren in twijfel, ...

        oplossing : koop er een trailer bij en ga ermee spelen op circuit ;-)

        Comment


        • #5
          Het zal die niet worden, dat is zeker... Ik heb er een gelijkaardige gevonden waarvan de nummers wel zouden kloppen in Duitsland, én van een officiële de Duitse Caterham dealer:

          Comment


          • #6
            Interessant topic, ben ook grote fan van Catherham's .
            De keuring is altijd gezever bij dit soort auto's, in de week stond er een Donkervoort D8 naast mij op de keuring, je zag dat hij stress had
            Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
            Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
            Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

            Comment


            • #7
              De keuring is altijd gezever bij dit soort auto's, in de week stond er een Donkervoort D8 naast mij op de keuring, je zag dat hij stress had
              Je zou voor minder zeker in Belgiestan? Al 4 keer met een import naar de keuring geweest en ja ik heb ook stress dan je hangt gewoon af van hun grillen...als je binnenkomt komen ze allemaal rond je auto staan omdat ze niet weten wat er mee aan te vangen.
              Een visuele keuring (als de auto een recente buitenlandse keuring heeft) kennen ze niet en willen ze niet toepassen ook al staat het letterlijk op de site (ik toonde het op de tablet) "ik ken dat niet dus ik doe een volledige keuring". Als je dan afgekeurd wordt op je uitlaatgassen sta je daar mooi voor aap terwijl ze dat niet eens mogen controleren in dit geval.
              Polo 6n 1.4

              Comment

              Working...
              X