Ik zou graag een Nederlandse Caterham invoeren maar zit met massa's vraagtekens waar ik al een week mijn kop over aan het breken ben.
Dit is wat ik denk te begrijpen:
Tegenwoordig (sinds eind vorige jaar) heb je geen Europees CoC meer nodig als je een wagen uit een EU lidmaatschapsland met het origineel inschrijvingsformulier invoert.
Een Caterham heeft meestal geen CoC, dus vervalt er een hoop gezever met speciale homologatiekeuringen. Zonder die verplichting kan je uit een EU land in principe een daar eerder ingeschreven auto inschrijven.
UK =/= EU-land. Dus dit is niet het geval voor UK Caterhams, dus die moeten per wagen zowiezo een speciale homologatiekeuring krijgen, en dat is een te groot risico op falen.
Het aanbod daar is groot, maar daar durf ik niet aan te beginnen. De dealer zelf slaagt er niet altijd in om UK cars in BE in te schrijven.
Hoe moet ik te werk gaan in ideale omstandigheden:
1) De vorige eigenaar zorgt dat APK keuring in orde is, gaat naar de RDW balie (= NL'se DIV) om de auto uit te schrijven en levert platen in. Hij krijgt oa. exportpapieren en een roze formulier mee.
2) Ik ga de auto ophalen met een aanhangwagen. (Of transitplaten, maar met aanhangwagen ga ik minder gezever aantrekken.)
3) Ik ga asap bij de douane langs, op momenten dat ik weet er een bevoegde bureaucraat zit, en neem mee:
- Het originele NL kentekenbewijs.
- De originele aankoopfactuur
- De aanvraag tot inschrijving (roze formulier)
- Mijn paspoort
Als het papierwerk klopt krijg ik 'vignet 705' op mijn roze formulier gekleefd.
4) Ik zorg dat de auto een tweedehandskeuring krijgt (op Z platen bij gebrek aan eigen platen of NL platen, dus via een gewillige garagist.)
5) Roze formulier via verzekeraar doorgeven voor verzekering en nummerplaataanvraag via DIV.
6) Postbode knuffelen, plak opvijzen een gaan!
Waar wringt het schoentje in mijn geval:
De auto is in 2007 in kitvorm aangekocht en gebouwd om te gaan racen in de Nederlandse Caterham Academy. Hij is niet in de fabriek zelf gebouwd dus.
In 2011 hebben ze die wagen omgebouwd om op de baan te rijden. Ik vermoed dat doordat de auto niet in de fabriek is gebouwd er geen wettelijke papieren waren, en het niet mogelijk was om die in te schrijven.
Daarom is een ander chassisnummer in de wagen gehangen. Die chassisnummerplaatjes hangen standaard gewoon vast met poprivetten, dus eigenlijk niet te zien.
Het chassisnummer spreekt op een Groene Caterham Super Seven 1600 GT van 1990 met 63kW. Terwijl de auto een grijs/zwarte Caterham Academy 1600 uit 2007 is met 95kW.
Leeftijd en kleur kloppen niet, maar als die auto helemaal gereviseerd en tot op het chassis gestript en herspoten is kan dat allemaal. Motor is ook een 1.6, al koppen de pk's niet, en hadden ze in '90 geen lambda en katalysator.
Ik weet dat het niet klopt, de verkoper weet dat het niet klopt, maar bij de Nederlandse keuring is hij er sinds 2011 door geraakt. Zou het mij kunnen lukken om daarmee door de tweedehandskeuring te geraken? Douane lijkt me het probleem niet, en als hij gekeurd raakt lijkt het me geen probleem om via de DIV een nummerplaat te krijgen?
Ben ik een naïeve idioot dat ik hiermee wil doordoen en is mijn plan gedoemd om te falen?
Als het niet lukt om hem als gewone wagen in te schrijven: Omdat het chassisnummer spreekt op een auto van '90 wordt dat in 2015 een oldtimer... Misschien wacht ik een jaartje en probeer ik nog eens.
Als dat ook niet lukt ik de wagen als trackday only car gebruiken, maar dan zet ik hem ook gelijk terug te koop denk ik... En wie gaat dat willen als hij niet op de baan geraakt...
Dit is wat ik denk te begrijpen:
Tegenwoordig (sinds eind vorige jaar) heb je geen Europees CoC meer nodig als je een wagen uit een EU lidmaatschapsland met het origineel inschrijvingsformulier invoert.
Een Caterham heeft meestal geen CoC, dus vervalt er een hoop gezever met speciale homologatiekeuringen. Zonder die verplichting kan je uit een EU land in principe een daar eerder ingeschreven auto inschrijven.
UK =/= EU-land. Dus dit is niet het geval voor UK Caterhams, dus die moeten per wagen zowiezo een speciale homologatiekeuring krijgen, en dat is een te groot risico op falen.
Het aanbod daar is groot, maar daar durf ik niet aan te beginnen. De dealer zelf slaagt er niet altijd in om UK cars in BE in te schrijven.
Hoe moet ik te werk gaan in ideale omstandigheden:
1) De vorige eigenaar zorgt dat APK keuring in orde is, gaat naar de RDW balie (= NL'se DIV) om de auto uit te schrijven en levert platen in. Hij krijgt oa. exportpapieren en een roze formulier mee.
2) Ik ga de auto ophalen met een aanhangwagen. (Of transitplaten, maar met aanhangwagen ga ik minder gezever aantrekken.)
3) Ik ga asap bij de douane langs, op momenten dat ik weet er een bevoegde bureaucraat zit, en neem mee:
- Het originele NL kentekenbewijs.
- De originele aankoopfactuur
- De aanvraag tot inschrijving (roze formulier)
- Mijn paspoort
Als het papierwerk klopt krijg ik 'vignet 705' op mijn roze formulier gekleefd.
4) Ik zorg dat de auto een tweedehandskeuring krijgt (op Z platen bij gebrek aan eigen platen of NL platen, dus via een gewillige garagist.)
5) Roze formulier via verzekeraar doorgeven voor verzekering en nummerplaataanvraag via DIV.
6) Postbode knuffelen, plak opvijzen een gaan!
Waar wringt het schoentje in mijn geval:
De auto is in 2007 in kitvorm aangekocht en gebouwd om te gaan racen in de Nederlandse Caterham Academy. Hij is niet in de fabriek zelf gebouwd dus.
In 2011 hebben ze die wagen omgebouwd om op de baan te rijden. Ik vermoed dat doordat de auto niet in de fabriek is gebouwd er geen wettelijke papieren waren, en het niet mogelijk was om die in te schrijven.
Daarom is een ander chassisnummer in de wagen gehangen. Die chassisnummerplaatjes hangen standaard gewoon vast met poprivetten, dus eigenlijk niet te zien.
Het chassisnummer spreekt op een Groene Caterham Super Seven 1600 GT van 1990 met 63kW. Terwijl de auto een grijs/zwarte Caterham Academy 1600 uit 2007 is met 95kW.
Leeftijd en kleur kloppen niet, maar als die auto helemaal gereviseerd en tot op het chassis gestript en herspoten is kan dat allemaal. Motor is ook een 1.6, al koppen de pk's niet, en hadden ze in '90 geen lambda en katalysator.
Ik weet dat het niet klopt, de verkoper weet dat het niet klopt, maar bij de Nederlandse keuring is hij er sinds 2011 door geraakt. Zou het mij kunnen lukken om daarmee door de tweedehandskeuring te geraken? Douane lijkt me het probleem niet, en als hij gekeurd raakt lijkt het me geen probleem om via de DIV een nummerplaat te krijgen?
Ben ik een naïeve idioot dat ik hiermee wil doordoen en is mijn plan gedoemd om te falen?
Als het niet lukt om hem als gewone wagen in te schrijven: Omdat het chassisnummer spreekt op een auto van '90 wordt dat in 2015 een oldtimer... Misschien wacht ik een jaartje en probeer ik nog eens.
Als dat ook niet lukt ik de wagen als trackday only car gebruiken, maar dan zet ik hem ook gelijk terug te koop denk ik... En wie gaat dat willen als hij niet op de baan geraakt...
Comment