Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gelijkvormigheidsattest en keuring bij invoeren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Gelijkvormigheidsattest en keuring bij invoeren

    Weet iemand hoe het nu juist zit met de recente wijzigingen in de wetgeving over het invoeren van een auto?

    Het gaat over een wagen die uit Nederland zou komen.
    Ik had gevonden dat er tegenwoordig geen gelijkvormigheidsattest meer nodig is als die al in een EU lidstaat ingeschreven was.
    En dat er ook geen keuring nodig is als de keuring in het buitenland minder als 2 maanden geleden is.

    Technische keuring in een andere Lidstaat wordt onder bepaalde voorwaarden erkend bij voertuiginschrijving in België.Na een uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie werd het voertuigtechnisch reglement bijgewerkt opdat voertuigen uit een andere Lidstaat die in België ingeschreven worden, geen certificaat van overeenstemming (of gelijkvormigheidsattest) meer moeten voorleggen en opdat een louter visuele keuring volstaat indien het voertuig beschikt over een keuringsbewijs van minder dan twee maanden geleden.

    Deze aanpassing geldt vanaf 30 september 2013.

    Vanuit de sector van de autokeuringscentra wordt gemeld dat het inschrijven van een voertuig in België, dat al ingeschreven was in een andere EU-lidstaat en daarbij over een Europees goedkeuringsnummer beschikt, net zoals voorheen gebeurt na het uitvoeren van een niet-periodieke tweedehandskeuring. De verplichting om een Europees certificate of conformity (COC) voor te leggen, vervalt.

    Wanneer aan de voorwaarden voldaan is om een visuele tweedehandskeuring uit te voeren, dan gebeurt dit voortaan zonder een remtest uit te voeren. In alle andere gevallen wordt een volledige tweedehandskeuring uitgevoerd.

    Voor alle andere voertuigen die reeds ingeschreven zijn buiten de EU of die enkel over een nationale goedkeuring uit een andere EU lidstaat beschikken, blijven de bestaande procedures zonder meer geldig.

    Bron:
    AanpassingsKB van 6 september 2013 (BS 20/09/2013); bij het KB van 15 maart 1968 – Voertuigtechnisch reglement


    Maar in het 2de deel van de tekst staat dat een 2dehandskeuring wel nodig is. Wat is het nu?

    En vragen ze nu nog achter een COC of moet dat inderdaad niet meer?

    Iemand recent nog ingevoerd?



  • #2
    Welke auto?

    Na 2000 zit je wel safe daarvoor moet je nog steeds een gva hebben = miserie :p
    Polo 6n 1.4

    Comment


    • #3
      er is willekeur , ik heb met 2 mensen gebeld (centrale nummer / technische keuring) , de ene zegt ja COC verplicht , de andere dan weer nee ...

      Idem dito bij de douane , ene zegt ja , andere zegt nee ...

      desinteresse of slecht geinformeerd !?
      TT roadster (8J) / Audi A3 (8V) / 3x vespa

      Comment


      • #4
        Ok bedankt. Het gaat over een Clio RS van 2000.
        Gelijkvormigheidsattest is er wel bij, maar ik wou gewoon ook weten of er inderdaad weer
        een gekende willekeur was bij de keuring enzo, dat ze nergens van op de hoogte zijn of er hun voeten aan vegen

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Stijn89 Bekijk Berichten
          Ok bedankt. Het gaat over een Clio RS van 2000.
          Gelijkvormigheidsattest is er wel bij, maar ik wou gewoon ook weten of er inderdaad weer
          een gekende willekeur was bij de keuring enzo, dat ze nergens van op de hoogte zijn of er hun voeten aan vegen
          Ga met uw auto naar elk station in Belgie en je krijgt altijd een ander resultaat naar gelang hoe hun klak staat of ze weer eens niet op de hoogte zijn van nieuwe regels en wetten (hoewel die al paar jaar in voege zijn) ...
          Je auto heeft een EGA nummer dus je moet geen coc hebben maar goed hangt weer van de keuring af willen ze het toch rijdt door en ga naar een ander station.
          Polo 6n 1.4

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door patje007 Bekijk Berichten
            er is willekeur , ik heb met 2 mensen gebeld (centrale nummer / technische keuring) , de ene zegt ja COC verplicht , de andere dan weer nee ...

            Idem dito bij de douane , ene zegt ja , andere zegt nee ...

            desinteresse of slecht geinformeerd !?
            zo heb ik het ook eens gehad bij keuring van een oldtimer. ik had geen GVA en volgens verschillende mensen heb je dat niet nodig. keuring weigerde mijn autos te keuren. dus ik bel hoofdbureau van de keuring en vraag het na, die zeggen dat het niet nodig is en de stationchef mijn auto MOET aannemen.
            stationchef stond erbij en zei: mijn station, mijn wetten en die auto wordt hier niet gekeurd. ik was ervoor in dezelfde situatie gewoon aanvaard in deerlijk, maar auto werd afgekeurd voor handrem. herkeuring via garage was ergens anders en daar werd die niet aanvaard (en ik elke keer maar betalen voor die technieker en Zplaten van garage)

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
              zo heb ik het ook eens gehad bij keuring van een oldtimer. ik had geen GVA en volgens verschillende mensen heb je dat niet nodig. keuring weigerde mijn autos te keuren. dus ik bel hoofdbureau van de keuring en vraag het na, die zeggen dat het niet nodig is en de stationchef mijn auto MOET aannemen.
              stationchef stond erbij en zei: mijn station, mijn wetten en die auto wordt hier niet gekeurd. ik was ervoor in dezelfde situatie gewoon aanvaard in deerlijk, maar auto werd afgekeurd voor handrem. herkeuring via garage was ergens anders en daar werd die niet aanvaard (en ik elke keer maar betalen voor die technieker en Zplaten van garage)
              Als een garage een herkeuring doet en ze gaan elders dan waar de wagen is afgekeurd, is dat een volledig nieuwe keuring en geen herkeuring. Niet mooi van die garage dat ze dat doen, das geld uit de mensen slaan...
              sigpic

              http://www.streamlinecarcare.be

              lakbehandelingen voor voertuigen

              MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

              Comment


              • #8
                Heb zonet (week geleden) een auto ingevoerd vanuit duitsland. Ben naar de douane geweest in antwerpen. COC is niet nodig voor een recente wagen, staat trouwens ook op het keuringsverslag. Maar de auto moest wel de volledige keuring voor verkoop ondergaan en ook betalen natuurlijk.

                Comment


                • #9
                  Ik ben teruggestuurd uit keuring met uit nederland geïmporteerde vito uit 2004 maar vanaf 2000 heb je toch gn coc meer nodig? Ze vonden geen e-nummer en dus mocht ik terug. Snap ik niet hoe dat kan. Anyway ze stuurden mij naar Mercedes maar daar ben je echt maanden onderweg das via truckcenter st pieters leeuw voor heel het land! En via die paar keuringsstations ben je ook maanden bezig. En via die engelse websites ga het ook niet omdat het Belgie is! Iemand tips?

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door soes Bekijk Berichten
                    Heb zonet (week geleden) een auto ingevoerd vanuit duitsland. Ben naar de douane geweest in antwerpen. COC is niet nodig voor een recente wagen, staat trouwens ook op het keuringsverslag. Maar de auto moest wel de volledige keuring voor verkoop ondergaan en ook betalen natuurlijk.
                    maar je had geen recent keuringsbewijs uit D bij de hand van die wagen? indien wel, 100% onterecht die keuring in B!

                    Comment

                    Working...
                    X