Weet iemand hoe het nu juist zit met de recente wijzigingen in de wetgeving over het invoeren van een auto?
Het gaat over een wagen die uit Nederland zou komen.
Ik had gevonden dat er tegenwoordig geen gelijkvormigheidsattest meer nodig is als die al in een EU lidstaat ingeschreven was.
En dat er ook geen keuring nodig is als de keuring in het buitenland minder als 2 maanden geleden is.
Maar in het 2de deel van de tekst staat dat een 2dehandskeuring wel nodig is. Wat is het nu?
En vragen ze nu nog achter een COC of moet dat inderdaad niet meer?
Iemand recent nog ingevoerd?
Het gaat over een wagen die uit Nederland zou komen.
Ik had gevonden dat er tegenwoordig geen gelijkvormigheidsattest meer nodig is als die al in een EU lidstaat ingeschreven was.
En dat er ook geen keuring nodig is als de keuring in het buitenland minder als 2 maanden geleden is.
Technische keuring in een andere Lidstaat wordt onder bepaalde voorwaarden erkend bij voertuiginschrijving in België.Na een uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie werd het voertuigtechnisch reglement bijgewerkt opdat voertuigen uit een andere Lidstaat die in België ingeschreven worden, geen certificaat van overeenstemming (of gelijkvormigheidsattest) meer moeten voorleggen en opdat een louter visuele keuring volstaat indien het voertuig beschikt over een keuringsbewijs van minder dan twee maanden geleden.
Deze aanpassing geldt vanaf 30 september 2013.
Vanuit de sector van de autokeuringscentra wordt gemeld dat het inschrijven van een voertuig in België, dat al ingeschreven was in een andere EU-lidstaat en daarbij over een Europees goedkeuringsnummer beschikt, net zoals voorheen gebeurt na het uitvoeren van een niet-periodieke tweedehandskeuring. De verplichting om een Europees certificate of conformity (COC) voor te leggen, vervalt.
Wanneer aan de voorwaarden voldaan is om een visuele tweedehandskeuring uit te voeren, dan gebeurt dit voortaan zonder een remtest uit te voeren. In alle andere gevallen wordt een volledige tweedehandskeuring uitgevoerd.
Voor alle andere voertuigen die reeds ingeschreven zijn buiten de EU of die enkel over een nationale goedkeuring uit een andere EU lidstaat beschikken, blijven de bestaande procedures zonder meer geldig.
Bron:
AanpassingsKB van 6 september 2013 (BS 20/09/2013); bij het KB van 15 maart 1968 – Voertuigtechnisch reglement
Deze aanpassing geldt vanaf 30 september 2013.
Vanuit de sector van de autokeuringscentra wordt gemeld dat het inschrijven van een voertuig in België, dat al ingeschreven was in een andere EU-lidstaat en daarbij over een Europees goedkeuringsnummer beschikt, net zoals voorheen gebeurt na het uitvoeren van een niet-periodieke tweedehandskeuring. De verplichting om een Europees certificate of conformity (COC) voor te leggen, vervalt.
Wanneer aan de voorwaarden voldaan is om een visuele tweedehandskeuring uit te voeren, dan gebeurt dit voortaan zonder een remtest uit te voeren. In alle andere gevallen wordt een volledige tweedehandskeuring uitgevoerd.
Voor alle andere voertuigen die reeds ingeschreven zijn buiten de EU of die enkel over een nationale goedkeuring uit een andere EU lidstaat beschikken, blijven de bestaande procedures zonder meer geldig.
Bron:
AanpassingsKB van 6 september 2013 (BS 20/09/2013); bij het KB van 15 maart 1968 – Voertuigtechnisch reglement
Maar in het 2de deel van de tekst staat dat een 2dehandskeuring wel nodig is. Wat is het nu?
En vragen ze nu nog achter een COC of moet dat inderdaad niet meer?
Iemand recent nog ingevoerd?
Comment