Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ombouw lichte vracht

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ombouw lichte vracht

    Er zijn vele tegenstrijdigheden wat de ombouw van een personenwagen tot lichte vracht betreft.
    Volgens mij moet de kofferruimte vlak zijn (achterzetels weghalen en eventueel een houten plank plaatsen) en moet de lengte ervan minstens 50% van de wielbasis bedragen. Tussen voorzetels en achterruimte moet er een scheiding van minstens 30cm hoog zijn en de achterste veiligheidsgordels moeten worden verwijderd of toch geneutraliseerd (doorknippen bijvoorbeeld). That’s it.
    Heb ondertussen ook het volgende gehoord: ramen van de kofferruimte ondoorzichtig maken en/of de passagierruimte volledig van de kofferruimte afscheiden. Ik denk dat dit, weliswaar voor de veiligheid misschien wel aan te raden, maar wettelijk niet nodig is.

    Ik zoek namelijk een tweedehands wagen en zou deze dan ombouwen en als lichte vracht laten keuren.
    Kent er iemand de juiste procedure dat ik moet volgen? Moet ik na de ombouw ergens anders naartoe dan bij de keuring voor een homologatie ofzo? Het lijkt me iets te eenvoudig voor de Belgische wetgeving. Ik weet wel dat de fabrikant reeds een soort homologatie voor de Belgische markt moet voorzien hebben om zo’n ombouw wettelijk te maken en ik vermoed dat elk break model dat wel heeft. Toch best altijd voor het specifiek model eens bij de fabrikant navragen.

    En omgekeerd zou dan ook opnieuw mogelijk kunnen zijn. De zetels en gordels er terug in en laten keuren?

  • #2
    Gebruik de zoekfunctie een, er is al veel over geschreven.
    2002 MX-5 NB 1.6

    2011 Honda PCX

    Comment


    • #3
      Er is inderdaad hier en daar wel wat te vinden op dit forum en zal trachten zoveel mogelijk informatie hier samen te vatten.

      De nieuwe wetgeving voor een lichte vracht zegt het volgende:

      1. Voertuigen van maximaal 3.500 kg (MTM) met 1 afgesloten cabine (2 zitplaatsen passagiers + 1 zitplaats bestuurder) en open laadbak
      2. Voertuigen van maximaal 3.500 kg (MTM) met dubbele cabine (6 zitplaatsen passagiers + 1 zitplaats bestuurder) en open laadbak
      3. Voertuigen van maximaal 3.500 kg (MTM), 1 volume voor zowel laadruimte als passagiersruimte (2 zitplaatsen passagiers + 1 zitplaats bestuurder), er is een scheidingswand achter de zitplaatsen vereist, de laadruimte moet minstens 50 % bedragen van de lengte van de wielbasis (gemeten op 20 cm boven de vloer), de laadruimte moet voorzien zijn van een horizontale laadvloer over de hele oppervlakte, de laadvloer moet vast of duurzaam bevestigd zijn en deel uitmaken van het koetswerk en de laadruimte mag niet voorzien zijn van verankeringsplaatsen voor bijkomende zitbanken, zetels of veiligheidsgordels
      4. Voertuigen van maximaal 3.500 kg (MTM), 1 volume voor zowel laadruimte als passagiersruimte (6 zitplaatsen passagiers + 1 zitplaats bestuurder), er is een scheidingswand achter de zitplaatsen vereist, de laadruimte moet minstens 50 % bedragen van de lengte van de wielbasis (gemeten op 20 cm boven de vloer), de laadruimte moet voorzien zijn van een horizontale laadvloer over de hele oppervlakte, de laadvloer moet vast of duurzaam bevestigd zijn en deel uitmaken van het koetswerk en de laadruimte mag niet voorzien zijn van verankeringsplaatsen voor bijkomende zitbanken, zetels of veiligheidsgordels

      Wat er eigenlijk gewijzigd is met vroeger is 4. Voor de wetswijziging was een lengte van 30% van de laadruimte voldoende, nu is het 50%.

      Dit wil dus ook zeggen dat alle SUV lichte vracht met 4 zitplaatsen van vroeger niet meer voldoen aan de nieuwe wetgeving. Mits een aanpassing aan deze wagens door de achterste bank te verwijderen en er een laadruimte van te maken, zouden deze SUV's opnieuw aan de nieuwe wetgeving voldoen. Weliswaar heb je dan slechts een 2-zit.

      Comment


      • #4
        brera of alfa 159 Station wagon

        Kan iemand me zeggen als een Alfa Brera eraan voldoet mits ik de achterbank en gorders elimineer?

        Volgens de afmetingen kan het maar weet niet als de Alfa garage meewerkt voor papieren

        de 159 Stationwagon zou er ruim aan voldoen volgens mij maar steeds die importeur die niet mee wilt werken?

        kan het voor beide auto's?

        en wat moet ik doen als ze moeilijk doen ivm de nodige papieren?

        Comment

        Working...
        X