Er zijn vele tegenstrijdigheden wat de ombouw van een personenwagen tot lichte vracht betreft.
Volgens mij moet de kofferruimte vlak zijn (achterzetels weghalen en eventueel een houten plank plaatsen) en moet de lengte ervan minstens 50% van de wielbasis bedragen. Tussen voorzetels en achterruimte moet er een scheiding van minstens 30cm hoog zijn en de achterste veiligheidsgordels moeten worden verwijderd of toch geneutraliseerd (doorknippen bijvoorbeeld). That’s it.
Heb ondertussen ook het volgende gehoord: ramen van de kofferruimte ondoorzichtig maken en/of de passagierruimte volledig van de kofferruimte afscheiden. Ik denk dat dit, weliswaar voor de veiligheid misschien wel aan te raden, maar wettelijk niet nodig is.
Ik zoek namelijk een tweedehands wagen en zou deze dan ombouwen en als lichte vracht laten keuren.
Kent er iemand de juiste procedure dat ik moet volgen? Moet ik na de ombouw ergens anders naartoe dan bij de keuring voor een homologatie ofzo? Het lijkt me iets te eenvoudig voor de Belgische wetgeving. Ik weet wel dat de fabrikant reeds een soort homologatie voor de Belgische markt moet voorzien hebben om zo’n ombouw wettelijk te maken en ik vermoed dat elk break model dat wel heeft. Toch best altijd voor het specifiek model eens bij de fabrikant navragen.
En omgekeerd zou dan ook opnieuw mogelijk kunnen zijn. De zetels en gordels er terug in en laten keuren?
Volgens mij moet de kofferruimte vlak zijn (achterzetels weghalen en eventueel een houten plank plaatsen) en moet de lengte ervan minstens 50% van de wielbasis bedragen. Tussen voorzetels en achterruimte moet er een scheiding van minstens 30cm hoog zijn en de achterste veiligheidsgordels moeten worden verwijderd of toch geneutraliseerd (doorknippen bijvoorbeeld). That’s it.
Heb ondertussen ook het volgende gehoord: ramen van de kofferruimte ondoorzichtig maken en/of de passagierruimte volledig van de kofferruimte afscheiden. Ik denk dat dit, weliswaar voor de veiligheid misschien wel aan te raden, maar wettelijk niet nodig is.
Ik zoek namelijk een tweedehands wagen en zou deze dan ombouwen en als lichte vracht laten keuren.
Kent er iemand de juiste procedure dat ik moet volgen? Moet ik na de ombouw ergens anders naartoe dan bij de keuring voor een homologatie ofzo? Het lijkt me iets te eenvoudig voor de Belgische wetgeving. Ik weet wel dat de fabrikant reeds een soort homologatie voor de Belgische markt moet voorzien hebben om zo’n ombouw wettelijk te maken en ik vermoed dat elk break model dat wel heeft. Toch best altijd voor het specifiek model eens bij de fabrikant navragen.
En omgekeerd zou dan ook opnieuw mogelijk kunnen zijn. De zetels en gordels er terug in en laten keuren?
Comment