Mededeling

Collapse
No announcement yet.

flits controle

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Bij dergelijke overschrijding van de toegelaten snelheid volgt - indien de gegevens in de openingspost correct zijn - steeds een dagvaarding voor de politierechtbank door het parket; los van de correctiemarge van 6% op snelheden gemeten boven de 100 km/u.

De geldboete kan 10 tot 500 EUR bedragen, met dien verstande dat gekeken wordt naar de mate van snelheidsoverschrijding maar ook naar begeleidende omstandigheden zoals hiervoor reeds aangegeven (zijn er voorgaanden, is er schuldbesef, ben je tegen de tijd dat het voorkomt nog al in de fout gegaan, aanwezigheid op de zitting, ...).

Houd er rekening mee dat alle uitgesproken geldboetes nog worden vermenigvuldigd met de opdeciemen, die er in de praktijk voor zorgen dat de uitgesproken boete maal 6 moet worden vermenigvuldigd. Bij een geldboete hoger dan 25,00 EUR (x6 = 150,00 EUR) dient ook een verplichte bijdrage aan het slachtofferfonds te worden betaald van 150,00 EUR.

Over de geldboete valt verder nog heel wat te vertellen, maar meest van belang is dat een deel met uitstel kan worden opgelegd, hetgeen er de facto op neerkomt dat enkel het effectieve gedeelte moet worden betaald.

Vergeet ook niet dat de gerechtskosten bij veroordeling moeten worden betaald (al vallen die in verkeerszaken goed mee, doorgaans minder dan 100,00 EUR).

Wat rijverbod betreft, werd hierboven al correct aangegeven dat dat verplicht moet worden uitgesproken door de Politierechter bij overschrijding van de maximaal toegestane snelheid van meer dan 40 km/u (buiten de bebouwde kom) van 8 dagen minimum tot 5 jaar maximum.

Ook hier kan desgevallend een deel van het rijverbod met uitstel worden opgelegd, met dien verstande dat de eerste 8 dagen altijd effectief zullen zijn.

Daarbij komt dus nog het feit dat je nog geen 2 jaar je rijbewijs had.

Daardoor word je volgens de wet beschouwd als een "jonge bestuurder". Als het parket je ook in die hoedanigheid vervolgt, is de rechter verplicht om het herstel in het recht tot sturen afhankelijk te maken van het slagen in het theoretisch of in het praktisch examen (volgens eigen keuze).

Ik schrijf "Als" expliciet vetgedrukt, want ik heb al verschillende dossiers meegemaakt (voornamelijk in Kortrijk) waar het parket vergeten was om deze verzwarende omstandigheid mee op te nemen in haar dagvaarding...

Zoals hierboven ook reeds werd aangehaald, kan je in de meeste gevallen als bestuurder van een verzekerd voertuig beroep doen op een rechtsbijstandsverzekering die de staat van kosten & ereloon (NIET de boete, helaas ) van een advocaat ten laste neemt.

Ik weet dat ik daar allesbehalve objectief in ben , maar mijns inziens loont het alleszins de moeite om - en zeker bij verzekering - een advocaat onder de arm te nemen die op je vragen kan antwoorden, die het dossier kan nakijken (controle dagvaarding, controle procedure (ijking en homologatie flitstoestel, verjaring, ...), ...), die advies kan verlenen inzake het kiezen van het af te leggen examen (theorie of praktijk), die je op de zitting kan bijstaan of vertegenwoordigen, die je nadien een kopie van het vonnis kan bezorgen (want in tegenstelling tot een burgerlijke procedure krijg je van een vonnis van de Politierechtbank geen gratis en/of ongevraagde kopie. Bij een rechtsbijstandsverzekering neemt Uw verzekeraar ook die kost voor haar rekening), ...

Of zoals Brebelco het mooi omschreef :

Voor de rest, een advocaat is handig, die kunnen het altijd net wat beter en met mooiere woorden uitleggen (of verbloemen of hoe je het ook wilt zeggen) :p
    Mocht je nog verdere vragen hebben: stuur me gerust een PM.
    BMW F10 535d
    Je moet nooit sneller rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.

Comment

Het eerste wat je nu zou moeten doen is een Coyote kopen. Ik heb ook jaren gedacht dat ik zonder dit kon maar ik had jaarlijks verschillende kleine minnelijke schikkingen voor snelheid en sinds ik iCoyote heb is het gedaan (hout vasthouden).

Verder speelt het al een rol waar je moet voorkomen en bij welke politierechter je moet voorkomen. In Brugge zit bvb een politierechter waarbij je sowieso zwaar gestraft zal worden, net als in Dendermonde.

Wat betreft naar de verzekering gaan voor een advocaat: dan weten ze bij jou verzekering wel onmiddellijk dat je een zware overtreding hebt begaan. Hoe het nu is weet ik niet maar er is een tijd geweest waar je voor zoiets je verzekering kon verliezen omdat je als een te groot risico werd aanzien.

Mocht je toch vrije keuze krijgen om een advocaat te kiezen van de verzekering neem dan zeker een advocaat waarvan geweten is dat hij resultaten boekt en niet iemand die toevallig in jou straat woont.

Comment

Uitstel... wat wil dat zeggen? Dat je in die drie jaar alsnog je boete moet betalen of dat je ze pas moet betalen als je nog eens gepakt wordt?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
          Het eerste wat je nu zou moeten doen is een Coyote kopen. Ik heb ook jaren gedacht dat ik zonder dit kon maar ik had jaarlijks verschillende kleine minnelijke schikkingen voor snelheid en sinds ik iCoyote heb is het gedaan (hout vasthouden).
          Een Coyote kopen?

Het eerste wat hij moet doen is uit zijn doppen kijken en zijn snelheid aanpassen waar dit gevraagd wordt.
          Als je 120 in een zone 70 van werken rijdt, dan is het je eigen schuld.

Die snelheidsbeperking in werkzones zijn er ook niet zomaar.

Iemand zo jong als 20 en die zo'n overtreding begaat heeft een goed gesprek nodig, niet een machientje in de wagen om rustig verder te kunnen doen.
          Last edited by Vitus; 31/08/2014, 12:18.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
            Uitstel... wat wil dat zeggen? Dat je in die drie jaar alsnog je boete moet betalen of dat je ze pas moet betalen als je nog eens gepakt wordt?
            Het tweede, als ik nog eens voor de rechter moet verschijnen binnen die 3 jaar komt er bovenop de boete waarvoor ik dan voor de rechter moet komen ook nog eens mijn boete + rijverbod van 3 jaar geleden alsnog bij = maw: duur grapke en best te vermijden...
            2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
            2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
            2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk

2007 BMW E91 318d - 122pk

Bekijk
            dit eens als je wil : (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
            http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/

Comment

Verder speelt het al een rol waar je moet voorkomen en bij welke politierechter je moet voorkomen. In Brugge zit bvb een politierechter waarbij je sowieso zwaar gestraft zal worden, net als in Dendermonde.
              Brugge is (of beter, na de gerechtelijke hervorming, "was") een strenger arrondissement, maar er is toch nog een groot verschil of je voor Vandamme verschijnt of voor de andere Politierechter.

In Kortrijk is één van de Politierechters toch ook gekend voor de manifeste onwil om naar argumenten van de verdediging te luisteren...

Wat betreft naar de verzekering gaan voor een advocaat: dan weten ze bij jou verzekering wel onmiddellijk dat je een zware overtreding hebt begaan. Hoe het nu is weet ik niet maar er is een tijd geweest waar je voor zoiets je verzekering kon verliezen omdat je als een te groot risico werd aanzien.
              Dat was vroeger misschien zo - daar kan ik niet over meespreken - maar geldt nu alleszins niet meer. Zeker op vandaag, waar er zoveel geflitst wordt en zoveel mensen wel eens voor de Politierechtbank moeten verschijnen, maken verzekeringen daar geen probleem van: ze zijn ertoe gehouden om u een vrije keuze van raadsman te garanderen en ik heb nog niet meegemaakt dat uw polis daarna zou opslaan TENZIJ ze bij een ongeval in (bewezen) fout in de schadevergoeding moeten tussenkomen - maar dat is iets heel anders dan een dagvaarding op strafgebied.

Rechtsbijstandsverzekering geldt overigens ook bij dagvaarding voor alcoholintoxicatie of dronkenschap.
              BMW F10 535d

Comment

Het eerste wat je nu zou moeten doen is een Coyote kopen.

Coyote is zeker geen waterdicht systeem hoor. Hoewel het mijn abonnement al tientallen keren is terug betaald gebeurd het wel eens dat hij ze nog niet had gemeld (wat logisch is want iemand moet de eerste zijn) en dan komt de boete alsnog in de brievenbus :p
                Maar ik geef je gelijk, ik rij ook nooit meer zonder coyote.
                Dit zal je waarschijnlijk ook wel bedoelen maar het is toch wel je eigen gedrag dat moet veranderen. Want anders loop je gegarandeerd nog eens tegen de lamp.

Voorbeeldje:

Kameraad van mij rijdt nog steeds rond zoals ik de eerste maand van mijn rijbewijs heb rondgereden. Al 4 jaar en is nog nooit geflitst... Spreekt van geluk maar vroeg of laat zal hij er toch eens aanhangen. Leren uit mijn fout doet hij precies niet.

Ik ben na 1 maand rijbewijs zwaar geflitst. Hoewel ik liever niet geflitst werd was dat toch wel nodig voor mij. Ik veralgemeen dit niet voor iedereen voor alle duidelijkheid maar ik dacht echt dat ik de King of the road was. Ik reed dan ook gigantisch onverantwoord. Eenmaal ik geflitst werd doorbrak dat het gevoel van 'king of the road' (als je begrijpt wat ik bedoel). Plotseling stond ik in de krant (zonder naam natuurlijk) en moest ik voor de rechtbank verschijnen. Tot toen was ik nog noooooit in aanraking gekomen met de politie, laat staan met de rechtbank (want dat is alleen voor criminelen).
                Iedere keer als ik daar nu passeer kan ik niet echt geloven dat ik daar zoveel reed. Best onverantwoord!
                Wilt dat zeggen dat ik nooit meer te snel rij... Neen. Maar je hebt snel rijden en onverantwoord snel rijden in mijn ogen. Ik rij 150km/u op de teller op de autostrade, dat is te snel maar ik vind dat niet onverantwoord. Op secundaire wegen en in steden merk ik van mezelf zonder dat ik naar het dashboard kijk dat ik amper sneller dan 10-15km/u erover zit. Hier sneller rijden vind ik dan wel weer onverantwoord.

De verzekering:
                Ik heb een jaar geleden mijn eerste auto gekocht. Wel gekeken dat ik geen belachelijk groot aantal pk had. Met mijn 122pk is dit zeker niet het geval.
                Voor de verzekering in orde is moet je een contract teken. Maar daarop stond bij de voorwaarden 'is de vooorbije 5 jaar niet in aanraking gekomen met het gerecht of dergelijke' (allé iets in die aard) . Dat kon ik dus niet tekenen want het is 4 jaar geleden. Ik ben dan naar het kantoor zelf gegaan en uitgelegd dat ik dat niet kon tekenen etc en gevraagd wat ik moest doen.
                Hij vroeg er meteen bij of ik al brokken had gemaakt en ik fier: neen 0,0!
                Hij moest dat navragen. De verzekering is niet omhoog gegaan en ze hebben het daarbij gelaten zonder er moeilijk over te doen.
                Dus weeral ik denk dat dit van verzekering tot verzekering afhangt.

Bekijk

Comment

Wel nog een vraagje:

Ik heb mij laten wijsmaken dat je na 5 jaar dit van je strafblad kan laten verwijderen.
                  Klopt dit? Zo ja, wat moet je hiervoor dan doen?

Bekijk

Comment

Een coyote is geen garantie tegen boetes, het hangt veel af van waar je meestal rijdt
                    Aan de kust zijn er enorme verschillen tussen week en week-end, het aantal "verkenners" schommelt van tientallen (honderden op snelweg) tot maar enkele, wat de betrouwbaarheid sterk relativeert.
                    Bovendien schakelen de orde diensten naar infrarood-flitsen, die je niet ziet werken (tot een briefje in je bus valt)
                    De identificatie van de flitswagens is hiermee moeilijker moeilijker geworden, laat staan dat sommige zich niet bekommeren met melden, zijn profiteren gewoon van de waakzaamheid van de betere verkenners.
                    Op twee jaren heb ik nog twee boetes opgelopen voor geringe afwijkingen (telkens niet gesignaleerde flitsen in Veurne en Middelkerke) maar de Coyote blijft ik nuttig vinden voor alle meldingen die hij geeft, o.m. de exacte snelheid

Comment

Dubbel...

Comment

heeft dat eigenlijk zin om voor snelheidsovertredingen een advocaat te nemen of zijn dat alleen maar extra (onnodige) kosten?
                        MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

Hangt ervan af.

Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, kost het je niks en zou ik iedereen in ieder geval aanraden om kosteloos beroep te doen op een advocaat.

Alleen als er geen verzekering is én als het om een zeer kleine snelheidsovertreding gaat (ik doel op de situatie waarin een minnelijke schikking werd aangeboden die evenwel onbetaald is gebleven, waarop een dagvaarding is gevolgd; lees in de praktijk snelheidsoverschrijdingen van minder dan 20 km/u te snel): in zo'n geval kan een advocaat vaak weinig tot niks uitrichten en zullen het vaak inderdaad extra, onnodige kosten zijn.
                          BMW F10 535d

Comment

Een rechtsbijstandadvocaat in dit geval dan ook niet eigenlijk? Of eerder uit het principe 'baat het niet, dan schaadt het niet'?
                            MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                              Een rechtsbijstandadvocaat in dit geval dan ook niet eigenlijk? Of eerder uit het principe 'baat het niet, dan schaadt het niet'?
                              Je krijgt ook voorrang.
                              Hoe meer jaren ervaring je advocaat heeft hoe sneller het aan jou is, die zonder advocaat komen als laatste :p

Nu om eerlijk te zijn, zonder de advocaat had ik het zelf nooit zo 'mooi' kunnen uitleggen. Zij weten waar de nadruk op te leggen. De mijne heeft bijvoorbeeld hard gehamerd op het feit dat ik zo'n cursus heb gevolgd, dat ik mijn fout wel inzag etc, sindsdien geen overtreding meer begaan had (ik zou daar toeb eens mee moeten afkomen thuis...) etc. Het is natuurlijk hun job maar ze kunnen dat wel op een veel betere manier zeggen en zeggen het dan ook op de manier waarop de rechter het graag hoort
                              En dat weet je zelf niet.

Is een advocaat verplicht, neen.
                              Was het handig, behulpzaam en raad ik het aan, zeker en vast.

Een advocaat.... Beter vroeg dan laat! :p

Bekijk

Comment

In dit geval zou ik het alleszins wel doen; het gaat immers om een forse overschrijding.

Het zou in dit geval bijvoorbeeld al van belang kunnen zijn om de dagvaarding grondig te bestuderen en na te zien of het parket de verzwarende omstandigheid van jonge bestuurder heeft weerhouden.

Daarnaast zal ter zitting toch nog één en ander gepleit kunnen worden over de omstandigheden waaronder de feiten zich hebben voorgedaan, over de financiële draagkracht in verband met de geldboete, in verband met het autogebruik voor privé- en/of beroepsdoeleinden met betrekking tot het op te leggen rijverbod, ... .

Een advocaat zorgt er inderdaad voor de zaak sneller passeert ter zitting maar dat vind ik persoonlijk nog het "minste" voordeel.

Het grootste voordeel naast de juridische analyse en de persoonlijke toelichting is misschien nog de ervaring die een advocaat in verkeerszaken in het verleden al heeft opgedaan. Men kent de rechtbank, weet in bepaalde arrondissementen op welke dag van de week welke politierechter zetelt en waar zijn of haar gevoeligheden liggen, ...

Maar ik weet ook dat wat ik hierboven beschrijf, niet volledig overeenstemt met hoe sommige advocaten tot mijn grote frustratie verkeerszaken behandelen...

Uiteindelijk blijf je uiteraard volledig vrij om zelf naar de rechtbank te gaan en je verhaal te doen .
                                BMW F10 535d

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Brebelco Bekijk Berichten
                                  Wel nog een vraagje:

Ik heb mij laten wijsmaken dat je na 5 jaar dit van je strafblad kan laten verwijderen.
                                  Klopt dit? Zo ja, wat moet je hiervoor dan doen?
                                  Overtredingen gaan automatisch af van u bewijs goed gedrag en zeden maar ze blijven altijd staan op Uw strafregister
                                  previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                                  current : BMW 330D F30

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fikkiezero Bekijk Berichten
                                    Daarnaast zal ter zitting toch nog één en ander gepleit kunnen worden over de omstandigheden waaronder de feiten zich hebben voorgedaan, over de financiële draagkracht in verband met de geldboete,...

Het grootste voordeel naast de juridische analyse en de persoonlijke toelichting is misschien nog de ervaring die een advocaat in verkeerszaken in het verleden al heeft opgedaan. Men kent de rechtbank, weet in bepaalde arrondissementen op welke dag van de week welke politierechter zetelt en waar zijn of haar gevoeligheden liggen, ...
                                    Voila,
                                    Dat bedoelde ik allemaal maar alleen omschrijf je het op een betere manier!

Je bent aangenomen! :p

Bekijk

Comment

Voor de politierechtbanken in strafzaken (bv dagvaarding voor overdreven snelheid) kunnen advocaten niets gaan doen.

De advocaat verdient daar wel 500 a 800 euro op, dus als je een vriend hebt die advocaat is kan je die een plezier doen, maar de straf zal in dergelijk geval dezelfde blijven. Ze zal meer afhangen van voor welke politierechter je verschijnt dan of je al dan niet in persoon verschijnt
                                      previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                                      current : BMW 330D F30

Comment

Je zou wel eens chance kunnen hebben. 120 op te teller is ongeveer 116 in het echt, en na correctie is dat 109. Als de wagen op naam van uw papa/mama staat komt de boete ook op hun naam binnen en voor hen is zo'n snelheidsovertreding nog gewoon een minnelijke schikking. Mocht dat zo zijn, kus uw 2 pollen en betaal da gewoon. Ga vooral niet zeggen dat jij niet achter het stuur zat, of het kost gemakkelijk 5 keer zoveel.

Comment

De accuraatheid van een teller moet je niet schatten, wel meten, het hangt ook af van de banden. Ik neem aan dat de snelheid berekend via satellieten (GPS of Coyote) juist is (trouwens gechekt met een chronograaf ) Met mijn zomerbanden is de lezing op mijn teller net dezelfde, met mijn winterbanden schilt het +4kmh aan 120km/u

Comment

Working...
                                          X