de xl1 sport haalt met zijn 0.26 270 met 200 pk
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
250 km/u op de snelweg
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk BerichtenIk kan alleen maar vaststellen dat ik met de 320d (164pk) meer dan 230 op de teller kreeg.
Nu heb ik voor de aardigheid eens wat opgezocht.
Volgens de officiële cijfers gaat en 320d ED (164) van 2010 226km/u en de 320d (184pk) van 2010 236 km/u.
Met de 30d motor (die veel meer koppel heeft) lijkt het mij dan toch niet zo uitzonderlijk dat er met hetzelfde aantal pk (tussen de 160-180) 250 gehaald wordt.
Mmm...
Volgens mij ben ik verkeerd en zal er inderdaad 190 a 200 pk nodig zijn om aan die 250 te komen, tenzij je natuurlijk een veel meer aërodynamisch model ter beschikking hebt waardoor de wind/luchtweerstand drastisch verlaagd wordt.
En 200pk betekent een verbruik van ca 45-47 liter per uur. 47/2.5 is 18.8 l/100 km.
Maar de plaats waar je een uur aan een stuk 250 km/h kan knallen ben ik nog niet tegen gekomen. Zelfs de testtrack van Ford in Lommel laat maar 220km/h toe. http://www.fordlpg.eu/nl/index.htm
De Veyron wordt getest op een rechte lijn van ca 8.7 km. http://en.wikipedia.org/wiki/Ehra-Lessien
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk Berichten150 pk zal nipt zijn denk ik. Met m'n E81 118d 136pk haalde ik 225 - 230 op de teller, dus pakt 220 reeël.Oorspronkelijk geplaatst door arbe Bekijk BerichtenIk haal met de F11 (184pk) toch geen 230 volgens mij. Zelfs niet op de teller.
Teveel last van tunnelzicht zeker? Of haal je dat bergaf?
Comment
-
Het is vooral de luchtweerstand die maakt dat je veel meer vermogen nodig hebt om een hogere snelheid te kunnen bereiken en aanhouden. Dus voor elke (soort) wagen is dit verschillend, hier kun je bijvoorbeeld een theoretische berekening vinden van een BMW 850 Csi
Bron: http://www.e31.net/resistance.htmlSpeed Power at
the wheelsPower at
the engine50 kph 7 hp 8 hp 100 kph 22 hp 25 hp 150 kph 54 hp 64 hp 200 kph 111 hp 130 hp 250 kph 202 hp 237 hp 260 kph 226 hp 264 hp 270 kph 250 hp 293 hp 280 kph 277 hp 324 hp 290 kph 306 hp 358 hp 300 kph 336 hp 393 hp 310 kph 368 hp 431 hp 350 kph 520 hp 609 hp 400 kph 764 hp 893 hp Hier kon iets interessant gestaan hebben...
Comment
-
Hier staat een tooltje: http://www.wallaceracing.com/Calcula...or%20Speed.php
als ik cx van .3 invul, 155mph, 2600 lb, en een oppervlak van 20sq ft(sportief dingetje) heb ik 166.5 pk nodig. En de juiste verhoudingen in de versnellingsbak natuurlijk.
Hier staan frontale oppervlaktes van een aantal autos http://www.mayfco.com/tbls.htm
[edit: schrijffout, 163 moest 166.5 pk zijn]
[ps] range rover achtig ding: .45 cx, 155mph, 5000lb, 30sq ft :370pk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk BerichtenHet is vooral de luchtweerstand die maakt dat je veel meer vermogen nodig hebt om een hogere snelheid te kunnen bereiken en aanhouden. Dus voor elke (soort) wagen is dit verschillend, hier kun je bijvoorbeeld een theoretische berekening vinden van een BMW 850 Csi
Bron: http://www.e31.net/resistance.htmlSpeed Power at
the wheelsPower at
the engine50 kph 7 hp 8 hp 100 kph 22 hp 25 hp 150 kph 54 hp 64 hp 200 kph 111 hp 130 hp 250 kph 202 hp 237 hp 260 kph 226 hp 264 hp 270 kph 250 hp 293 hp 280 kph 277 hp 324 hp 290 kph 306 hp 358 hp 300 kph 336 hp 393 hp 310 kph 368 hp 431 hp 350 kph 520 hp 609 hp 400 kph 764 hp 893 hp
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Den Paarse Capri Bekijk BerichtenHier staat een tooltje: http://www.wallaceracing.com/Calcula...or%20Speed.php
als ik cx van .3 invul, 155mph, 2600 lb, en een oppervlak van 20sq ft(sportief dingetje) heb ik 163 pk nodig. En de juiste verhoudingen in de versnellingsbak natuurlijk.
Hier staan frontale oppervlaktes van een aantal autos http://www.mayfco.com/tbls.htmprevious : BMW 320D E90, Peugeot 207
current : BMW 330D F30
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk BerichtenGewicht speelt wel mee. Als je een 300pk wagen hebt die begrenst is op 250 ga je dat met 200kg meer ook halen maar trager . Heb je een wagen die niet begrenst is en een top heeft van bv 280 km/h met 1 persoon ga je dat niet halen met 5 personen.
coef drag: 0.3
frontal area 20sq/ft
weight 2000lbs (907kg)
speed 150mph (241km/h)
Using your vehicle Speed of 150 MPH takes 138.24 HP to overcome air drag.
Rolling resistance is 10.40
For a total of 148.64 HP to run 150 MPH
nu vul ik exact dezelfde gegevens in maar neem 3000lbs (1360kg)
Using your vehicle Speed of 150 MPH takes 138.24 HP to overcome air drag.
Rolling resistance is 15.60
For a total of 153.84 HP to run 150 MPH
het koppel en het gewicht bepalen hoe snel je kan optrekken, de pk's en aerodynamica bepalen hoe snel de wagen kan rijden. het enige verschil dat gewicht met zich meebrengt, is de rolweerstand. en die is verwaarloosbaar klein op zulke hoge snelheden.
je ziet het heel duidelijk. je hebt 138pk nodig nodig om de luchtweerstand te overbruggen, en slechts 10pk om 900kg voort te slepen, en 15pk om 1360kg mee te sleuren. die 5pk ga je ook al verliezen als je banden op 2.1bar staan ipv 2.3
met de 148.64pk van de 2000lbs auto ga je in die 3000lbs auto slechts 148.2mph halen ipv 150mph of een goeie 2.9km/h trager
Oorspronkelijk geplaatst door Den Paarse Capri Bekijk BerichtenHier staat een tooltje: http://www.wallaceracing.com/Calcula...or%20Speed.php
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenMijn E87 120d met toen 163pk haalde amper 220 op teller.
Teveel last van tunnelzicht zeker? Of haal je dat bergaf?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk BerichtenHeb zelfs nog een foto van 215 - 220 op de teller in m'n oude topic geplaatst. En toen moest ik nog remmen omdat er een lompe Porsche zich voor mij smeet. Maar mij moet ge niet geloven
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Den Paarse Capri Bekijk BerichtenHier staat een tooltje: http://www.wallaceracing.com/Calcula...or%20Speed.php
als ik cx van .3 invul, 155mph, 2600 lb, en een oppervlak van 20sq ft(sportief dingetje) heb ik 166.5 pk nodig. En de juiste verhoudingen in de versnellingsbak natuurlijk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk BerichtenNiet aantrekken, die mens gelooft bitter weinig.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenMijn E87 120d met toen 163pk haalde amper 220 op teller.
Teveel last van tunnelzicht zeker? Of haal je dat bergaf?
220 op de teller, met nog 500 toeren over en ook maar amper 163pk..
BMW X5 45e
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
Dus moet je vermogen ook een 45% hoger zijn als ik de rolweerstand verwaarloos....
Ter vergelijking:
BMW Berline 318d - 143 pk - top 212 km/h
BMW Berline 325d - 220 pk - top 245 km/h
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenOm 250 km/h te rijden heb je 45% meer luchtweerstand dan bij 220 km/h.
Dus moet je vermogen ook een 45% hoger zijn als ik de rolweerstand verwaarloos....
Ter vergelijking:
BMW Berline 318d - 143 pk - top 212 km/h
BMW Berline 325d - 220 pk - top 245 km/hBMW X5 45e
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk BerichtenHeb zelfs nog een foto van 215 - 220 op de teller in m'n oude topic geplaatst. En toen moest ik nog remmen omdat er een lompe Porsche zich voor mij smeet. Maar mij moet ge niet geloven
Comment
Comment