Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • wat is er gezever?


    1 rijstrook naar links: bergen, charleroi en namen.
    2 rijstroken naar rechts gaande naar gent, antwerpen en zaventem. camionette had MOETEN het rechtse vak inemen zoals de eerste regel in u artikel vermeld

    aangezien er geen onderscheid gemaakt wordt dat de het middenvak naar gent en het uiterste rechtse naar antwerpen gaat, is dit gewoon een 2vaks baan met dezelfde bestemming.
    camionette moet rechts, autos dubbelen links. wie rechts voorbij rijd doet wel degelijk een foutief inhaalmanoevre.

    Comment


    • nope zolang de f15 van kracht is rijdt ge waar ge wilt en steekt ge voorbij langs waar het u het bestz uitkomt
      www.peugeotforum.be

      Comment


      • Gast, wat voor bord hangt daar boven de snelweg?



        Bovendien staan op de rijbaan pijlen getekend die aangeven welke rijstrook naar waar gaat.

        Comment


        • ik zie 1 pijl die naar rechts gaat richting gent-antwerpen en zaventem. er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen die 2 rijstroken die naar rechts gaan.
          had er gestaan
          pijl naar links : bergen, charleroi en namen
          pijl midden naar onder: gent
          pijl naar rechts: zaventem, antwerpen

          dan ging ik mee met u. iemand die naar gent rijd, mag dan in het midden rijden, en iemand die naar antwerpen gaat, mag rechts voorbij. maar die 2 rechtervakken gaan beide naar gent en dan gelden volgens mij nog altijd de regels dat ge uiterst rechts moet blijven van de 2 vakken (zoals een gewone 2vaksbaan).

          heb het dus ff verder opgezocht en er zijn er veeeel die redeneren zoals ik. oa een medewerken van 'de rijprof.be':
          Wanneer een F15 1 pijl met Antwerpen heeft (linkse rijstrook) en 2 pijlen met Brussel (de middelste en rechtse rijstrook) en jouw bestemming is Brussel, waarom zou je dan op de middelste rijstrook rijden terwijl rechts genoeg plaats is? (geen druk verkeer en niet aan het inhalen)
          Zodra de omstandigheden het toelaten moet je rechts rijden na het opvolgen van een F15.
          Een splitsing heeft daar niets mee te maken.


          en nu quote ik je eigen tekst
          9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.

          De bestuurder die de aanwijzingen van de verkeersborden F 13 en F 15 heeft opgevolgd moet zijn plaats rechts opnieuw innemen zodra de omstandigheden het toelaten.
          F15
          zowieso is zeker dat je niet links mag blijven rijden op die 2 vakken, maar rechts moet blijven. dat het inhalen daar mag of niet laat ik zo.
          volgens mij is dat rechts inhalen namelijk enkel toegelaten als u vak een andere richting uitgaat als linksrijder.
          iemand die naar gent gaat, mag die autos rechts voorbij gaan die naar charleroi gaan. maar niet als beide naar gent rijden. en dat werd mij toch zo aangeleerd
          Last edited by ; 30/01/2015, 14:51.

          Comment


          • er is nochtans op diezelfde site al eens een hele discussie geweest omtrent F15 tot en met zelfs een vraag naar de directeur van fod mobiliteit. Kwam er eigenlijk op neer dat als je bijvoorbeeld op de antwerpse ring moet kiezen tussen Gent en Brugge (dus een F15 voorbijrijdt) en je kiest voor Gent je eigenlijk heel de weg tot Gent de rijstrook naar keuze moogt aanhouden. Ik ga die discussie hier niet voeren want het gaat voor mij voorbij het principe van de rechtste rijstrook aan te houden.
            Maar bij die F15 mag je dus eigenlijk rijden op de rijstrook naar keuze en het wordt niet gezien als inhalen. En eigenlijk al vanaf je die kan zien mag je de keuze maken. Daarom dat je op ringwegen eigenlijk kan rijden waar je wil zonder dat het als inhalen gezien wordt. Je rijdt bij wijze van spreke van F15 tot F15.
            www.peugeotforum.be

            Comment


            • dus als ik naar brussel rijd, mag ik hier volledig uiterst links aan 80km/h rijden

              Comment


              • inderdaad

                en mag iemand anders u aan 120 km/h rechts voorbijsteken zonder dat het wordt gezien als inhalen
                www.peugeotforum.be

                Comment


                • @fcapri,

                  Ik zal je helpen.

                  Dat bord boven de weg is in de wegcode gekend als F15. Omdat je een F15 passeert, mag je na die F15 tot na het volgende kruispunt (en dat is een samenkomst van wegen volgens Cassatie) eender welke rijstrook kiezen die het beste aan je rijrichting voldoet. Maar als iemand volgens jou onnodig links blijft rijden, valt hij en jij nog altijd onder die F15, waar artikel 16.2 nog altijd van zegt dat het geen inhalen is als je iemand voorbij gaat. Mijn fout is dat ik 9.3.1 heb vermeld, maar niet artikel 16.2...

                  16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.
                  F13 F15
                  Bovendien staan er op die 3 rijvakken ook nog voorsorteringspijlen geschilderd.
                  77.1. Witte voorsorteringspijlen mogen bij het naderen van een kruispunt aangebracht worden. Deze pijlen duiden de rijstrook aan die de bestuurders moeten volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.Op het kruispunt moeten de bestuurders bovendien de of één van de richtingen volgen die aangewezen zijn op de rijstrook waarin zij zich bevinden.
                  Er zijn legio redenen waarom iedereen ogenschijnlijk onnodig links of op het middenvak zou blijven rijden na een F15... Zo bijvoorbeeld de aansluiting met de R0 en E40 in zowat alle richtingen op de knooppunten van Sint-Stevens-Woluwe of Groot-Bijgaarden: in beide gevallen kan je de afrit naar de R0 nemen maar vervolgens de linker rijstrook aanhouden omdat je halverwege de 'afrit' een afslag links moet aanhouden.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                    dus als ik naar brussel rijd, mag ik hier volledig uiterst links aan 80km/h rijden
                    Meer nog, als je naar de binnenring wilt, ga je daar een eind op de middelste rijstrook rijden want dat is de rijstrook dat het best aan je bestemming voldoet.

                    Comment


                    • Eentje dat voor mijn neus van rijstrook veranderd zonder knipperlicht op de leuvense ring (en nee hij reed niet in een BMW, Audi,... ) ik toeter eff, rij ik er voorbij: toetert hij op mij. Idioot.

                      Comment


                      • goed dat we dat allemaal weten, denk niet dat dit de bedoeling was van de wet, maar als ze niet specifiek omschrijven welke rijstroken elkaar mogen voorbijrijden langs rechts, geldt het voor alle.
                        vandaag op het ei van kortrijk de E17 naar gent op gegaan. bord F15, 2vaks oprit, vrachtwagen op het linkervak voor mij... rechts er voorbij :-)
                        afrit waregem.
                        bij het naar huis komen in gent, idem.

                        elke keer ik nu een bord F15 zie, iedereen rechts voorbij gaan. ben benieuwd hoelang het duurt voor ik aan kant sta dan.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Tomskii Bekijk Berichten
                          Eentje dat voor mijn neus van rijstrook veranderd zonder knipperlicht op de leuvense ring (en nee hij reed niet in een BMW, Audi,... ) ik toeter eff, rij ik er voorbij: toetert hij op mij. Idioot.
                          Die mens doet hetzelfde als jij, vriendelijk goedendag zeggen.

                          Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

                          Comment


                          • Daarnet reed er achter mij een monovolume zonder lichten (had ook geen DRL). Ik dan met mijn achterste mistlicht zitten spelen in de hoop dat die het zou doorhebben. Ja tarara, geen reactie. Dan wat verder ging het van 1 naar 2 rijvakken en die haalt mij in. Voor mij een tragere dus ik zet mij ook naar het linkervak, achter die monovolume. Nog steeds zonder lichten dus ik trek eens aan mijn grootlichten, maar dan ging hij terug naar het rechtervak. Dus ik haal hem dan in en zet mij er terug voor. Zag dan in mijn spiegels dat de wagen erachter ook al met zijn grootlichten aan het flikkeren was om die in de monovolume er attent op te maken. Terwijl stond zijn richtingaanwijzer naar rechts nog aan. 2km verder stond zijn richtingaanwijzer nog altijd naar rechts te pinken en zijn lichten nog altijd uit. Op dat stuk zelfs nog een hoop tegenliggers die met hun grootlichten zaten te flikkeren, gewoon 0,0 reactie van die mens

                            Comment


                            • Dat is het probleem van sommige dashboards tegenwoordig. Vroeger zette je je lichten aan en de dashboardverlichting ging mee aan. In het donker viel dat dus erg op als je zonder lichten reed. Nu blijven die continu branden en heb je enkel een kleine aanduiding... Heb automatische lichten, dus heb dat probleem niet meer en de lichten van mijn vrouw haar wagen laat ik constant branden.
                              Heb ook al ondervonden dat wanneer je iemand er attent wil op maken dat zijn lichten niet branden, met je lichten knipperen niet echt helpt. Als je je eigen lichten eens uit zet en dan weer aan verstaan ze het sneller.

                              Comment


                              • Net mij ook kapot verschoten, toeval of niet maar ook eentje zonder lichten. Kwartiertje geleden op de ring Bxl, het is redelijk hard aan het 'smeltend sneeuwen' en ineens zie ik iedereen voor mij rare maneuvers maken...

                                Werd mij ineens duidelijk, reed eentje op het middenvak, zonder lichten aan 50/u.
                                Hebben die mensen een doodswens ofzo?
                                2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

                                1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

                                2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

                                2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

                                Comment


                                • Je kunt dat nu wel op die dashverlichting steken, maar in mijn ogen is het eerder een geval van uw eigen wagen niet kennen. Veel mensen doen niet eens de moeite om een handleiding te lezen. Ikzelf heb jaren terug de gewoonte aangeleerd van altijd met mijn lichten aan te rijden. Ook de gewoonte gemaakt van niet meer naar de dashverlichting maar naar de schakelaar te kijken bij twijfel.
                                  Het feit dat die mens kilometers aan een stuk zonder lichten reed, lichtflitsen van mij en andere kreeg, en dan nog minstens 2km aan een stuk met zijn richtingaanwijzer naar rechts aan... dan begin ik toch te denken dat de persoon achter het stuur niet helemaal aandachtig aan het rijden is.

                                  Comment


                                  • Dat kan natuurlijk ook, zijn er veel die met andere dingen bezig zijn in de auto. Zelfs aan de gps prutsen is levensgevaarlijk vind ik en zal dit altijd bij stilstand doen. Als je je blik 2 seconden afwijkt kan er intussen van alles gebeuren...
                                    Wat ik frustrerend vind is dat de overheid bepaalde moderne veiligheiditems niet verplicht op nieuwe auto's en vrachtwagens.
                                    In feite zou elke nieuwe auto en zeker elke nieuwe vrachtwagen standaard zo'n automatisch stop systeem moeten hebben. Dit zal de totaalprijs van de wagen niet zoveel verhogen als dit serie wordt. En met die nieuwe uitgebreide multimediasystemen zou er een functie moeten zijn zodat het systeem enkel maar bediend kan worden bij stilstand behalve enkele hoofdfuncties.
                                    Vermits elke Belg tegenwoordig een gsm heeft zou een verplichte carkit in elk voertuig ook een mooi item zijn.
                                    En zo zijn er wellicht nog zaken die de veiligheid drastisch kunnen verhogen zonder steeds op snelheid te spelen en hierop de automobilist uit te zuigen. Als je al die boetes investeert in nieuwe technieken...
                                    Nu zullen stemmen opgaan dat bvb zo'n automatisch stopsysteem overbodig is. Maar mocht men dat doorvoeren is iedereen binnen enkele jaren overtuigd van het nut hiervan. Idem toen men ESP verplichtte. Toen zei men dat dit enkel van pas kwam in snelle, krachtige wagens. Nu weet men wel beter...

                                    Comment


                                    • een carkit beter niet, een carkit blijkt niet zoveel beter te zijn als met de tel tegen het oor, als bestuurder bel je beter niet...en de passagiers mogen naar hartelust bellen

                                      stopsysteem mag direct ingevoerd worden

                                      Comment


                                      • Ik zag gistern een vrouw haar telefoon achter haar sjaal moffelen, zodat ze haar twee handen aan het stuur had. (En het was geen buitenlandse met een hoofddoek)
                                        autofans.be

                                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." | RIP Tom

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                          Dat kan natuurlijk ook, zijn er veel die met andere dingen bezig zijn in de auto. Zelfs aan de gps prutsen is levensgevaarlijk vind ik en zal dit altijd bij stilstand doen. Als je je blik 2 seconden afwijkt kan er intussen van alles gebeuren...
                                          Wat ik frustrerend vind is dat de overheid bepaalde moderne veiligheiditems niet verplicht op nieuwe auto's en vrachtwagens.
                                          In feite zou elke nieuwe auto en zeker elke nieuwe vrachtwagen standaard zo'n automatisch stop systeem moeten hebben. Dit zal de totaalprijs van de wagen niet zoveel verhogen als dit serie wordt. En met die nieuwe uitgebreide multimediasystemen zou er een functie moeten zijn zodat het systeem enkel maar bediend kan worden bij stilstand behalve enkele hoofdfuncties.
                                          Vermits elke Belg tegenwoordig een gsm heeft zou een verplichte carkit in elk voertuig ook een mooi item zijn.
                                          En zo zijn er wellicht nog zaken die de veiligheid drastisch kunnen verhogen zonder steeds op snelheid te spelen en hierop de automobilist uit te zuigen. Als je al die boetes investeert in nieuwe technieken...
                                          Nu zullen stemmen opgaan dat bvb zo'n automatisch stopsysteem overbodig is. Maar mocht men dat doorvoeren is iedereen binnen enkele jaren overtuigd van het nut hiervan. Idem toen men ESP verplichtte. Toen zei men dat dit enkel van pas kwam in snelle, krachtige wagens. Nu weet men wel beter...
                                          een carkit helpt niks. ik ken heel wat mensen met een wagen die automatisch connectie maakt met de gsm indien beiden gelinkt zijn maar voor veel mensen is dit te veel of te moeilijk werk...
                                          GPS bedienen kan gevaarlijk ja, een vrouw die haar zit te schminken tijdens het rijden ook en daar kan je geen veiligheidssyteem voor maken
                                          lets have some more member berries

                                          Comment

                                          Working...
                                          X