Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
    Mijn vader zei toen ik leerde rijden dat je minstens 100.000 km moest gereden hebben voor je een goed chauffeur bent. Ergens had die man wel gelijk. Ik dacht dat ik al kon rijden, maar rijden is zoveel meer dan sturen en op de weg blijven.
    Veel rijden is essentieel.
    Iemand van 25 die al sinds zijn 18 jaar elk jaar 40000 km aflegt, zal meer inzicht hebben dan iemand van 40 die altijd een rondje rond de kerktoren maakt.

    Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
    Als voorbeeld, je komt af op een hoofdbaan en er staat een wagen klaar om over te steken. In 't begin dacht rijden maar, ik heb voorrang. Nu rij ik nog door natuurlijk maar kijk ik naar de chauffeur van de andere wagen zijn gedragingen. Als hij naar jou kijkt kan je er (quasi altijd) van uitgaan dat hij je zag. Kijkt hij de andere kant op dan moet je opletten want dan denken ze dikwijls dat links ok is. Je leert aanvoelen wanneer iets gevaarlijk kan worden. Is moeilijk uit te leggen allemaal, maar ofwel moet iemand een jonge chauffeur zulke zaken vertellen (defensief rijgedrag) ofwel moet die jonge chauffeur rijden en ervaring opdoen. Het eerste is natuurlijk het veiligste.
    Daar vind ik dus dat de ouderen dat niet meer aanvoelen. Je moet eens kijken hoeveel ouderen nog stoppen aan een zebrapad terwijl ze traag voorbij tuffen.
    Of inschatten hoe ver een auto nog verwijderd is. Ofwel wachten ze eindeloos lang, ofwel geven ze gas op het moment dat het te gevaarlijk wordt om aan te zetten.

    Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
    Pas op, ik werp zeker geen stenen naar jongeren hoor! Ik ben ook jong geweest natuurlijk. Maar bepaalde zaken spelen ook een rol bij dat jong zijn. Eens rapper rijden om indruk te maken op je lief of vrienden, een pintje drinken en je tot meer in staat voelen, (over drugs spreek ik niet, dat bestond toen nog zo niet), de kick van het sneller rijden enz enz.
    Vroeger was er erg weinig controle, ook weinig sociale controle. Dus wij deden maar. Als ik gauw tel, ben ik in mijn jeugd toch 5 vrienden kwijtgeraakt in het verkeer. Stuk voor stuk toffe gasten. Zelf ben ik zwaargewond geraakt door mijn jeugdige gedrag...
    Tijden zijn veranderd.
    Er zijn meer dronken 40-ers of 50-ers op de baan dan 20-ers.

    Bron: de standaard jan 2014
    Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid is ongerust over het grote aantal mensen dat positief blaast bij de BOB-controles. Wie zijn die Belgen die dronken rijden? Het Laatste Nieuws maakte een lijstje, op basis van cijfers van het BIVV.
    Last edited by ; 07/01/2015, 20:31.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
      Hoe achterlijk kunnen sommige mensen zijn .

      Bij ons is er een punt waar de ene kant voorrang moet geven aan de andere kant door een obstakel.

      Ik kom van de kant waar ik voorrang heb. En altijd zijn er mensen die van tegenovergestelde richting zo rap willen tussenwringen. Just weer zo ene. Die verschoot zo hard dat ik niet stopte voor hem, dat hij de controle verloor en begon te slippen met zijn dacia. En dan heeft die nog het lef om te zeggen dat het mijn fout is
      Zo een mensen verdienen het toch echt niet om een rijbewijs te hebben.
      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

      Comment


      • Kut forum is waar aan het flippen.
        Last edited by knight-rider; 07/01/2015, 20:27. Reden: dubbel
        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
          Ik heb ze gedaan en kan het alleen maar aanraden. De oudere chauffeurs zou ik nu niet direct verplichten die slipcursussen (wel aanraden) en defensief rijgedrag te volgen. Die mensen hebben doorgaans wel ervaring. Dat ze trager rijden is ergens een gevolg van de leeftijd, dit is hinderlijk maar in de meeste (ik spreek niet over extremen zoals hierboven want dat was niet normaal) niet gevaarlijk. Ik jaag er mij ook soms in op, maar ergens is het begrijpelijk.
          Mijn vader zei toen ik leerde rijden dat je minstens 100.000 km moest gereden hebben voor je een goed chauffeur bent. Ergens had die man wel gelijk. Ik dacht dat ik al kon rijden, maar rijden is zoveel meer dan sturen en op de weg blijven.
          Als voorbeeld, je komt af op een hoofdbaan en er staat een wagen klaar om over te steken. In 't begin dacht rijden maar, ik heb voorrang. Nu rij ik nog door natuurlijk maar kijk ik naar de chauffeur van de andere wagen zijn gedragingen. Als hij naar jou kijkt kan je er (quasi altijd) van uitgaan dat hij je zag. Kijkt hij de andere kant op dan moet je opletten want dan denken ze dikwijls dat links ok is. Je leert aanvoelen wanneer iets gevaarlijk kan worden. Is moeilijk uit te leggen allemaal, maar ofwel moet iemand een jonge chauffeur zulke zaken vertellen (defensief rijgedrag) ofwel moet die jonge chauffeur rijden en ervaring opdoen. Het eerste is natuurlijk het veiligste.
          Pas op, ik werp zeker geen stenen naar jongeren hoor! Ik ben ook jong geweest natuurlijk. Maar bepaalde zaken spelen ook een rol bij dat jong zijn. Eens rapper rijden om indruk te maken op je lief of vrienden, een pintje drinken en je tot meer in staat voelen, (over drugs spreek ik niet, dat bestond toen nog zo niet), de kick van het sneller rijden enz enz.
          Vroeger was er erg weinig controle, ook weinig sociale controle. Dus wij deden maar. Als ik gauw tel, ben ik in mijn jeugd toch 5 vrienden kwijtgeraakt in het verkeer. Stuk voor stuk toffe gasten. Zelf ben ik zwaargewond geraakt door mijn jeugdige gedrag...
          Ik begrijp je punt hoor . Ik vind wel, als je moet rekening houden met iedere stommiteit dat een andere kan uithalen.. Dan zou je beter te voet gaan. Ik behoor tot de categorie van jeugdige chauffeurs (5j rijbewijs in bezit en +-135.000km). Ik zie ook wel in wanneer een persoon aan het twijfelen is, of begint te sukkelen. Maar om nu bvb op een 70 km/u voorrangsweg te vertragen bij iedere zijweg, daar veeg ik eerlijk gezegd m'n kloten aan .
          Ik hou ook bewust afstand als ik mensen zie zoeken of twijfelen. Maar het moet wederzijds zijn. En dat is nu net m'n ergernis de laatste tijd. Er zijn gewoon zovéél idioten onderweg (van alle leeftijdsgroepen) dat je beter overal aan 5 km/u rijdt want ze snijden u toch overal de pas af, zonder te kijken, rijden uit parkeergaten, gebruiken systematisch geen pinkers, komen op 5m van uw gat rijden op't rechtse vak (waarschijnlijk omdat volgen makkelijk is), rijden overal 10à20 km/u onder de limieten.

          Enkel voorrang van rechts, daar ben ik resoluut in. Ik neem 'm quasi altijd, als je niet wilt stoppen moet je je maar parkeren op m'n trekhaak.

          Comment


          • Gisteren toen ik van het werk kwam, een ouwe zak met een oude terreinwagen die achteraan enkel 1 heel klein rood lampje had en zijn lichten vooraan schenen veel te hoog waardoor ze iedereen die voor hem reed en tegenliggers verblinden.
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

            Comment


            • ik zit in de sector en de meeste leerlingen zouden al gebuisd zijn moesten ze op dat moment hun theorie terug doen. Ik blijf de regels erin rammen aan de hand van praktijkvoorbeelden in de hoop dat ze niet te rap vergeten. Doe ik vaak aan de hand van regels van 3: wat moet je doen als je aan kruispunt rechtsaf moet: remmen, richtingaanwijzer en rechts achteruit kijken voor fietsers en dat in een volgorde naar keuze. Blijft op die manier ook veel langer hangen.
              En er gaan er veel verschieten als ze terug examen moeten gaan afleggen. Het fileprobleem zou direct opgelost zijn mocht die regel ingevoerd worden.
              En men kan van de ouderen zeggen wat men wil, hun gebrek aan reactietijd maken ze grotendeels goed door hun beter inzicht in het verkeer (en ja dat hebben ze wel degelijk) en ervaring.
              En de overheid is naar mijn gevoel veel te laks in het opvolgen van verkeersregels. Wat baat het dat ik moeite steek in het aanleren van correct rijgedrag als je weet dat correct rijgedrag door de andere bestuurders wordt afgestraft. Dan moet ge al echt recht in uw schoenen staan om niet mee met de wolven te gaan huilen. Er zouden hier nogal ogen getrokken worden mocht ik een dash cam in de leswagen hangen. Niet op hopen trouwens dat ik het doe. En ik spreek dan niet over fouten die gemaakt worden door leerlingen (die doen dat ook trouwens, maar daarom zijn ze ook aan het LEREN rijden) maar wel de boertige 'volwaardige' chauffeurs die menen dat regels niet aan hun besteed zijn.
              Ik jaag me daar niet in op, ik stel wel elke dag vast hoe slecht de wetgeving gekend is (of dat men ze wel kent maar er ronduit zijn botten aan veegt) en vooral hoe de overheid niet ingrijpt om de mentaliteit te wijzigen. Die wijzig je niet door alsmaar strengere regels en boetes in te voeren, wel door effectief op te treden waar een overtreding gemaakt wordt alsook door mensen op de één of andere manier te belonen als ze correct rijden. Dat kost misschien in begin geld, maar dat betaalt zich wel terug in lagere ziektekosten, minder absenteïsme op het werk, enzovoort.
              www.peugeotforum.be

              Comment


              • de pa van een vroegere schoolvriend was rij-examinator. Ik heb altijd onthouden dat hij zei 'je kunt pas zeggen dat je auto kunt rijden eens je 100.000 km zonder gevolgen hebt gereden'
                2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                Comment


                • in het huidige verkeer met de huidige mentaliteit zult ge al met heel goede papieren moeten komen om geen brokken te hebben binnen de 100K. En die brokken zijn dan meestal niet te wijten aan u als chauffeur, maar vaak aan de onoplettendheid van de andere chauffeurs. Zie maar naar de tragische gebeurtenis met de vrachtwagenchauffeur die 3 leden uit een zelfde gezin de dood injaagt omdat hij aan de gps aan het prutsen was (zijn positieve test op drugs is naar wat ik kan uitmaken niet de oorzaak van het ongeval want cannabis blijft inderdaad verschillende dagen traceerbaar in het bloed/speeksel). Verschillende van mijn collega's in het Antwerpse hebben al meermaals te maken gekregen met ongevallen door toedoen van andere weggebruikers. Meest voorkomende oorzaak: kop-staart aanrijdingen aan een verkeerslicht. De leswagen stopt op een correcte manier voor oranje licht, die daarachter is nog gas aan het geven. Ik leg dat ook uit aan mijn leerlingen dat ze bij remmen moeten kijken of die achter hen mee is en dat het soms beter is om toch door te rijden (niet voor het examen natuurlijk) dan effectief te stoppen en een ongeval te hebben. Daarom leer ik hen ook afstand houden tot de voorligger. Als de achterligger dat niet doet, hou dan nog wat meer afstand zodat jij bij een hevig remmaneuver van voorligger toch voldoende ruimte hebt om op een normale manier te kunnen stoppen... en die achter u ook. Maar eigenlijk is dat iemand leren rijden en anticiperen met marges op gedrag wat andere chauffeurs zelf juist zouden moeten doen.
                  www.peugeotforum.be

                  Comment


                  • vader-moeder-broer-zus-ik

                    0 accidenten

                    ff afkloppen op de houten salontafel

                    Comment


                    • Enkele 100duizenden km's. 0 accidenten
                      BMW X5 45e

                      Comment


                      • En men kan van de ouderen zeggen wat men wil, hun gebrek aan reactietijd maken ze grotendeels goed door hun beter inzicht in het verkeer (en ja dat hebben ze wel degelijk) en ervaring.

                        Volledig akkoord hiermee. Ze werken misschien op onze zenuwen soms maar ze rijden wel voorzichtig. Van vrouwen zegt men ook altijd dat die slechter rijden en toch zijn die vele minder betrokken bij zware ongevallen.

                        @ Snapshot, tijden zijn op dat vlak wel veranderd maar niet voor niets dat men nu de speekseltest invoerde he. Volgens mij worden tegenwoordig meer zaken zoals soft drugs gebruikt tov vroeger dat men alcohol dronk. Nogmaals, ik veroordeel de jeugd zeker niet, maar als je jonge levens kan redden door bepaalde ingrepen mag men die niet links laten liggen.
                        Zoals ik al zei, ik ken direct 5 vrienden van toen die verongelukten. Da's toch heel veel?

                        En aan jan, tuurlijk moet je niet telkens gaan remmen op een voorrangsweg. Er zijn er die dat doen en daar word je gek van. Maar je moet wel rekening houden dat de kans bestaat dat men je niet zag. ook op de snelweg bvb als je aan hogere snelheid op de derde band rijdt. Altijd opletten dat er niet één of andere kwibus je snelheid verkeerd inschat en op je vak komt. Dat zijn zaken die ik al doende leerde maar als men dit soort zaken in een cursus giet kan men op een uurtje zoveel bijleren.
                        Ik geloof daar veel meer in ipv dat overmatig flitsen en zo.

                        En als laatste, op bepaalde vlakken zou ik nog verder gaan. De huidige technologie kan veel mensenlevens redden. Mettertijd verplichtte men de gordel, mistlicht, abs, airbags, esp en zo verder. Nu kunnen we bvb er perfekt voor zorgen dat kop staartbotsingen vermeden worden zoals laatst in Ninove. Verplicht verdomme de invoerder of constructeur die zaken in te bouwen bij nieuwe wagens en vrachtwagens! De auto zal wel wat duurder worden, maar dan moeten de kandidaat kopers besparen op metaalkleur of open dak of zo. Ze kunnen al de gps gebruiken voor het vermijden van ongevallen. De mogelijkheden zijn zo groot. De kennis is er, verplicht om ze te gebruiken.
                        Da's 1 van mijn dagelijkse frustraties als ik over ongevallen lees. Heel veel ervan konden vermeden worden zonder die belachelijke snelheidsbeperkingen die de staatskas spijzen.

                        Comment


                        • statisch gezien is dit mogelijk natuurlijk

                          gemiddeld zit de belg rond de 7 ongevallen in zijn hele loopbaan als chauffeur
                          www.peugeotforum.be

                          Comment


                          • Vele honderduizenden kilometers... 1 zwaar accident met verwondingen in mijn recht, 1 lichter ongeval in fout (stomweg in enen zijn gat gereden aan de lichten terwijl ik aan een nieuwe radio prutste destijds, 1 licht ongeval in recht (enen in mijn gat) en een dik jaar geleden zwaar ongeval door zware geladen tractor die op berg zonder remmen gevallen was en achterin inreed. zoontje nog altijd in behandeling.
                            Je moet veel geluk hebben ook...

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                              Zoals ik al zei, ik ken direct 5 vrienden van toen die verongelukten. Da's toch heel veel?
                              Dat zijn de mensen die nu nog altijd de grootste kans hebben op teveel alcohol.
                              Het is de generatie...

                              300000 km zonder ongeval in fout (2 in recht). En we zijn nog geen 30.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                in het huidige verkeer met de huidige mentaliteit zult ge al met heel goede papieren moeten komen om geen brokken te hebben binnen de 100K. En die brokken zijn dan meestal niet te wijten aan u als chauffeur, maar vaak aan de onoplettendheid van de andere chauffeurs. Zie maar naar de tragische gebeurtenis met de vrachtwagenchauffeur die 3 leden uit een zelfde gezin de dood injaagt omdat hij aan de gps aan het prutsen was (zijn positieve test op drugs is naar wat ik kan uitmaken niet de oorzaak van het ongeval want cannabis blijft inderdaad verschillende dagen traceerbaar in het bloed/speeksel). Verschillende van mijn collega's in het Antwerpse hebben al meermaals te maken gekregen met ongevallen door toedoen van andere weggebruikers. Meest voorkomende oorzaak: kop-staart aanrijdingen aan een verkeerslicht. De leswagen stopt op een correcte manier voor oranje licht, die daarachter is nog gas aan het geven. Ik leg dat ook uit aan mijn leerlingen dat ze bij remmen moeten kijken of die achter hen mee is en dat het soms beter is om toch door te rijden (niet voor het examen natuurlijk) dan effectief te stoppen en een ongeval te hebben. Daarom leer ik hen ook afstand houden tot de voorligger. Als de achterligger dat niet doet, hou dan nog wat meer afstand zodat jij bij een hevig remmaneuver van voorligger toch voldoende ruimte hebt om op een normale manier te kunnen stoppen... en die achter u ook. Maar eigenlijk is dat iemand leren rijden en anticiperen met marges op gedrag wat andere chauffeurs zelf juist zouden moeten doen.
                                Je wil niet weten wat ik allemaal tegen kom, dag & nacht. Het is zelfs zo erg geworden dat het me al niet meer ergert, en dan wordt het gevaarlijk...
                                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                Comment


                                • ik erger mij al lang niet meer. Occasioneel nog eens wel als het gedrag van de andere zo degoutant is dat ge een adrenalineopstoot krijgt. Maar meestal stap ik uit de auto en is het al vergeten.
                                  www.peugeotforum.be

                                  Comment


                                  • Ouderen vormen een steeds grotere groep binnen de bevolking in België. We zien dat het aandeel 65 plussers sinds 1991 toegenomen is (toen: 15%, 2012: 18%) en tot 2050 ook nog verder zal toenemen tot 26%. Het aandeel 65 plussers zal tussen nu en 2050 met 50% toenemen en het aandeel 80 plussers zelfs met 100%. Met deze stijging in het aantal oudere personen, is er ook een stijging van het aantal oudere bestuurders.
                                    Dit heeft ook een weerslag op de ongevallenstatistieken. Het BIVV (Martensen, 2014) stelde daarom een onderzoeksrapport op over mobiliteit en verkeersveiligheid van ouderen in België. Terwijl in 1992 nog 1 op 7 (17%) verkeersslachtoffers 65 jaar of ouder was, is dit nu meer dan 1 op 5 (23%). Ouderen verplaatsen zich voornamelijk met de wagen. De meest problematische verplaatsingsmodi bij ouderen zijn echter fietsen en zich te voet verplaatsen.
                                    Ouderen begeven zich nochtans minder in het verkeer dan andere leeftijdsgroepen. Het aantal afgelegde kilometers in beschouwing genomen, zien we dat ouderen meer risico lopen om gewond te raken in het verkeer en vooral dat een ongeval met ouderen vaker een dodelijke afloop kent. Dit komt door de verhoogde kwetsbaarheid van ouderen. Vooral bij 75 plussers is het risico substantieel.
                                    Oudere weggebruikers hebben vooral problemen met complexe verkeerssituaties. Hun reacties zijn vaak vertraagd en door een vermindering in het (aandachts)gezichtsveld (verminderde perife(e)r(e) aandacht en zicht en meer moeite om dit met hoofdbewegingen, flexibiliteit op te vangen) kunnen ze moeilijker het overzicht bewaren. Bovendien kunnen ze de afstand en de snelheid van andere weggebruikers minder goed inschatten. Kruispunten kunnen daarom een uitdaging voor oudere weggebruikers vormen. Ongevallen met oversteken (voor de voetgangers) en links afslaan komen bij oudere mensen dan ook veel vaker voor dan bij weggebruikers van middelbare leeftijd.

                                    Comment




                                    • ik krijg dagelijks boze reakties als ik de oprit oprij, ik kom van bovenaan...zij van onderaan en draaien rechts de snelweg op

                                      zij denken dat ze van rechts komen, maar maken een manouvre als ze de oprit oprijden, ik rij dan al op het baanvak

                                      ik denk niet dat ik duidelijk ben

                                      Comment


                                      • Ik snap het
                                        BMW X5 45e

                                        Comment


                                        • Ze hebben hier een tijdje geleden een gedeelte van de straat opengebroken om de leidingen te vervangen.
                                          Een week of 2 nadat het asfalt er terug op lag was er op een plek al putten, ondertussen zijn er veel meer putten en oneffenheden bijgekomen.
                                          In totaal heeft het dus maximaal een maand geduurd (waaronder die 2 dagen met sneeuw) om het asfalt naar de kl*te te helpen.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X