Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
    De verkeersveiligheid zou toch ook gegarandeerd worden moest de vrachtwagenchauffeur in dat filmpje in zijn spiegel kijken en er niet los van uit gaan dat de automobilist wel zal remmen?

    Dat is mijn punt. En dat gedrag zie je ook bij fietsers en bij voetgangers... Automobilisten die om voorzichtig te zijn hun voorrang afstaan aan voorrangsplichtigen, en voorrangsplichtigen die zo gewend zijn geraakt om voorrang te krijgen omwille van hun positie, status of massa dat ze zelf niet meer beseffen dat ze ook voorzichtig moeten zijn.

    En zeker op zo een rustige snelweg, met niemand voor je, is er geen excuus voor die vrachtwagenchauffeur om toch die automobilist proberen te couperen.
    Ik denk dat het verkeer hedendaags niets anders is dan anticiperen. Wat feitelijk niet zou moeten mocht iedereen zich aan de spelregels houden.
    Ik denk dat we dagdagelijks wel 6 á 8 ongelukken vermijden door niet onze zin door te drijven op andere weggebruikers die zowat alles aan hun laars lappen.
    Het is wel onrustwekkend dat de moviemaker er vanuit gaat dat hij alles bij het rechte eind heeft. Zéér gevaarlijke situatie vind ik dat, maar zo kennen we er nog...


    Sent from somewhere, using Tapatalk.
    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

    Comment


    • +1 en ik doe maar een 30k km's.
      VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
        Een inhaalverbod (sorry mannen) voor vrachtwagens zou niet slecht zijn. Nu steken ze elkaar voorbij met een verschil van 3 km per uur of zo. Dus als je gans Belgie doorrijdt is die winst te verwaarlozen. Maar het stropt wel het verkeer serieus op. Autobussen rijden tenminste iets sneller en dat inhaalmanoeuver dient niet zo erg lang. Vrachtwagens doen er soms vele kilometers over...
        Waarom een inhaalverbod??
        Het inhaalverbod dat er nu reeds is word al niet gerespecteerd, ze trekken zich er gewoon geen zak van aan.
        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

        Comment


        • Ergernissen van afgelopen week.
          Gisteren een glad wegdek, iedereen rijd aan een aangepaste snelheid (sommige wat te traag), komt er een zot met een Golf tuning krel achter mij af gevlamt en begint zo dicht in mijn gat te rijden dat ik zelfs zijn lichten niet meer zie, de moment dat hij een beetje ruimte heeft gaat hij voorbij en doet hetzelfde met mijn voorligger.
          Vandaag in Maasmechelen post aan het doen op de rijksweg word ik bijna op de stoep overhoop gereden door een zot in een, jawel, Golf tuning krel. Iets verder heeft hij bijna een fietser mee.
          En nog een laatste ergernis (niet auto gerelateerd), waarom zetten sommige mensen hun brievenbus op zo een belachelijk slechte plaats???
          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

          Comment


          • Amai, wat een reacties !
            Bovendien, zoals ik had verwacht, bevestiging van mijn ergernissen. (Al beseffen de meesten niet eens dat ze dat deden, maar zoals er eentje al zei : verloren moeite).
            En toch, die discussies: schitterend gewoon.
            Alleen moet ik blijkbaar toch nog wat toelichting geven ... er zijn er hier precies nogal wat met een (heel) kort lontje So let me explain!

            Met het filmpje wou ik in eerste instantie volgende aanhalen :

            - dat ik “de stopkes” krijg van halsstarrige middenstro(o)k(en)-rijders (zeker diegene die daar ónder de maximaal toegelaten snelheid vertoeven)
            - idem voor de hardnekkige misvatting dat het (al dan niet “ruim op tijd” doet niets ter zake) gebruik van de richtingaanwijzer je (zelfs onvoorwaardelijk en ontegensprekelijk als je sommigen hier leest) het recht geeft om te doen wat je wil, op de manier en op het moment dat jij het wil.

            Of anders gezegd: waarom moet iemand die de regels respecteert zich aanpassen/wijken (erger: verplicht worden tot gevaarlijk en/of ontoelaatbaar gedrag) omdat anderen vinden dat ze kunnen/mogen interpreteren naar wens ? En uiteindelijk zelfs vaak recht opdraait voor onrecht, m.a.w. de wereld op zijn kop!

            Eén praktisch voorbeeld om dat duidelijk te maken (en ik zal het even bewust in het absurde trekken, dan kan ik het achteraf dààrop steken ) :

            Gegeven: ik rij uiterst rechts aan 119 km/u op een twee-baans-snelweg met een bijna bumper-klevende Duitse 4 x 4 premium in mijn spoor. Komt een ouwe Zweed met bejaarde bestuurder -inclusief hoofddeksel en ruimschoots op tijd pinkend- van rechts uit de oprit tegen ± 85 km/u pakweg 50m voor me de rijstrook opgereden. Ik heb -als asociale bestuurder- niet kunnen (lees: willen, voor de meesten hier) uitwijken naar de linker rijstrook vanwege een paar sociale racers (een sportieve, maar niet-premium Duitser versus een opgefokte design-Italiaan en daarachter nog wat “wannabe aanklampers” in hun spoor) die me -ook op dat moment- aan 130 -140 (???) inhalen.
            Actie: ik anticipeer op deze situatie en moet remmen om te voorkomen dat ik achteraan op den Bompa zit (Elke eventuele gelijkenis met bestaande personen is puur fictie )
            Gevolg: in de achteropkomende wagen zitten 4 kakelende dames, op terugweg naar Brasschaat van een namiddagje shoppen op de Meir. Waarbij de bestuurster nèt op mijn rem-moment bewonderend in de achteruitkijkspiegel naar het omhooggehouden lingeriesetje van haar BFF zit te staren. “Remlichten? … Euh, sorry, niet gezien. Maar mijn man gaat dit wel allemaal regelen hoor !” (Nederlands accent).

            => Den bompa is intussen verdwenen (niets gezien), de racers uiteraard ook (want enkel oog voor linker rijvak en achterliggers) en komen vlot weg zonder ongelukken en zelfs zonder boete (want dàn zie je geen flikken hé).
            => En daar staat bibi dan hé, met 4 hysterisch telefonerende tantes en een hoop miserie aan zijn gat. Leg het maar uit hé.


            Verder wou ik eens zien in hoeverre de mening/kennis van de autoforum-bezoeker overeenstemt (of juist niet) met het doorsnee gedrag/kennis van een gemiddelde weggebruiker.
            Je zou bijvoorbeeld kunnen verwachten dat een gemotiveerde speler meer van ‘t spel kent dan de modale supporter? Niet dus.
            Ik bespaar me zoals eerder gesuggereerd de moeite om op alle comments te reageren. Ik zou niet willen dat men in mij ook nog een Vermassen, D’Hondt of Bastiaenssens gaat zien. Dat zou iets te veel eer zijn

            Toch wil ik nog enkele opmerkingen kwijt, wars van enige rangschikking volgens belang of chronologie :

            - Ik was achteraf zelf ook niet echt tevreden over mijn parcours en de gemaakte keuzes (evaluatie is een van de redenen waarom ik al jaren een dashcam heb): het “linkse” traject was wellicht toen een betere keuze geweest. Echter, bij spitsverkeer krijg je daarmee vaak “druk” van voornamelijk 3- en 4-letter-merken, terwijl even vaak de uiterst rechtse strook vlot berijdbaar is (zeker als je niet harder dan 90 wil).
            - OK, ik geef toe: het viaduct van Merksem was niet bepaald de beste locatie (o.a. wegens de F15 borden) en 't filmpje bevat ook niet de duidelijkste voorbeelden van (langdurig) middenstrook-rijden, maar toch ... Blijkbaar is het inlevingsvermogen van de meesten bij zulke filmpjes nog iets te moeilijk en worden net iets te snel conclusies getrokken. Want idd, het filmpje toont geen spiegel-zicht, en kan daarom mijn ook daarop gebaseerde keuzes niet verrechtvaardigen. Dat met tekst doen zou me te ver leiden, maar geloof me: de meeste aangehaalde opties waren ofwel ondoenbaar, absurd en/of onveilig. Op het laatste manoevre ben ik niet trots, maar dat staat ook in 't filmpje.
            - Btw: goed gezien EG, het “vlot aanhouden” van de toegelaten snelheid was een uitgangspunt. So what ? Is dat voor mij trouwens altijd, wanneer de omstandigheden het toelaten.
            - Flappy geeft m.i. nog de beste inschatting, al wil ik best nog van gedachten wisselen over de "te hoge" snelheid aan de oprit Merksem : kruispunt of niet? In ieder geval belemmert geen enkel snelheidsbord het daar opgekomen verkeer om 120 te rijden.
            - Sta me verder toe het zeer moeilijk te hebben met mensen die niet consequent zijn. Als iemand eerst inlevingsvermogen verwacht voor vrachtwagens en een beetje verder botweg en zonder blozen stelt : “zelf vertik ik het om te stoppen voor voetgangers die willen oversteken waar er geen zebrapad is, idem voor fietsers aan een zebrapad die op de fiets blijven zitten (dan ben je geen voetganger)”? Hoeveel harder kan je dan nog uit je nek kletsen ?
            - Tenslotte, om het af te leren, en mss wel de beste illustratie van de overtreffende trap van dom (over het vóór, dan wel tégen verkeersregels zijn): “Het kan wèl allebei zijn, want het is allebei hetzelfde. Of mis ik iets?” Yep, en meer dan eentje

            En om het helemaal af te maken, voor degene die graag uitpakken met cijfertjes :

            - Mijn excuses, ik zit nog maar 36 jaar in het (auto)verkeer en -hout vasthouden- dit zonder 1 (één) ongeval. Da's dus iets anders dan 7 per jaar.
            - De eerste 10 jaar aan ± 20000 km/jaar, de laatste 25 aan pakweg 35.000 (uitschieters van 30000 en 46000): ruim over 1.000.000 km dus. (= toch ook al minstens 26 keer deze aardkloot rond! )
            - Min of meer gelijklopend met die eerste 10 jaar auto: ± 40.000 km fiets-ervaring (ongeveer 32.000 km woon-werk gedurende 8 jaar), opgeteld met de pakweg 30.000 km tijdens mijn tienerjaren (o.a. 2 “Hurets” meer dan rond gereden) geeft ook nog eens bijna 2 x de wereld rond.
            - In mijn 40-ies ook nog dik 4 jaar eigenaar geweest van een Honda Deauville : helaas hoop en al 5000 km, maar ook dàt gevoel is me dus niet vreemd.
            - Heb mijn dochter leren auto rijden (na eerst op eigen initiatief 8u rijschool, waarbij ik op de achterbank) op ± 14 maanden (en niet “tussen april-september en enkel overdag bij mooi weer in ’t weekend” zoals bij velen) : geslaagd op eerste test met volgende commentaar van de examinator : “Mocht ik ze allemaal zó afgeleverd krijgen, ik zou de tofste job ter wereld hebben!” En al doet ze geen 10.000 km per jaar, intussen toch ook al ruim 8 jaar ongeval-vrij op de baan.

            Enfin, wat me nog het meest stoort aan heel deze “case” (en dat blijft helaas niet beperkt tot het verkeer) is dat de regels al lang niet meer de norm zijn.
            Terwijl die regels toch juist ingevoerd werden om enige orde in een “ooit foute boel” te scheppen, dacht ik ?

            Maar wellicht is dàt het probleem en moet ik het denken aan de paarden overlaten, want die hebben daar het hoofd voor ?
            En wellicht ben ik -samen met nog een paar andere (on)gelukkige uitzonderingen hier- misvormd, i.p.v. de rest van de maatschappij ?
            En vormen wij stilaan een asociale minderheid …

            I rest my case (#1823, "Dubbele Sandwich") voor ook dit een ergernis wordt

            Comment


            • Een lange tekst... maar jammer genoeg voor mij niet overtuigend genoeg. Ik blijf zo'n manier van rijden niet echt sociaal vinden en agressie uitlokken. Tot zelfs sommige mensen in een moeilijke situatie brengen.
              Eerste wat dan ook in me opkomt: zelf geen accidenten gehad, maar hoeveel heb je er zien gebeuren in je buurt?
              Ne mens die op het einde van de oprit is, die laat ge er toch tussen he, zelfs al moet je ervoor remmen.
              Een heer in het verkeer... of bestaat dat niet meer?

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door arbe Bekijk Berichten
                Ze kunnen vanalles. Maar dat wordt dan gezien door de tachograaf die geijkt is zeker?
                Was toch ook iets bij Alloo dat ze op die tachograaf ne magneet konden leggen (meegeleverd door de fabrikant) maar als ze u pakken weet ge ervan natuurlijk.
                Die magneet werd in het kastje meegeleverd om dat toe te houden, niet specifiek voor de tachograaf haha, werd idd nogal ongelukkig uitgelegd!

                Om eff terug te komen op het knipperlicht verhaal hier: ik ben ook van het principe (net zoals de wet) dat een knipperlicht je geen voorrang geeft, echter lijkt het me niet meer dan logisch om een beetje rekening te houden met het overige verkeer. Bijvoorbeeld: naar links gaan indien mogelijk om iemand die invoegt op een korte invoegstrook er tss te laten, een vrachtwagen even de tijd geven ook eens voorbij te steken (ik zou mij als vrachtwagen bvb doodergeren op een weg zoals de E314 waar de inhaalmogelijkheden vrij schaars moeten zijn met die drukte). Zoals iemand reeds aanhaalde wordt dat vaak door vrachtwagenchauffeurs ook zeer op prijs gesteld en ik heb weer een denkbeeldig levensjaar bij omwille van mijn 'goede daad' .

                Echter heb je ook vrachtwagenchauffeurs die snel in hun spiegel kijken, hun knipperlicht opzetten en zich werkelijk naar links smijten. Vorig jaar nog zo een bijna aanrijding gehad toen ik met de neus van de auto ter hoogte van de achterkant vd trailer was. Dat was uiteraard wel eff schrikken, maar tevens ook weer een nieuwe les in anticiperen op het overige verkeer.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                  Een heer in het verkeer... of bestaat dat niet meer?
                  Exact... mijn ergernis.

                  Voorbeelden legio.

                  Gisteren 2 keer gecoupeerd geworden op de E40 richting Leuven, 2 keer door middenvakrijders die @100 per uur naar het linkervak kwamen.
                  In beide gevallen waren er vrachtwagens aan het inhalen, de middenvakrijders gingen zichzelf langzaam maar zeker 'klemrijden' achter een inhalende vrachtwagen, al was het nog niet zover.
                  Het waren getelefoneerde manoeuvres, je ziet die situatie voltooien en je herkent het gedrag wanneer iemand in z'n achteruitkijkspiegel zit te kijken, de wagen die al lichtjes in de richting van dat linkervak gaat en HOPLA, pinker op en we zetten het manoeuvre in. Ik heb moeten remmen, niet extreem, maar toch kort en krachtig (ik reed net geen 140). Nu moet je weten dat er achter mij in de verste verte niemand te zien was. Typisch ook dat ze hun eigen snelheid en die van een ander niet kunnen inschatten, ze hadden mij kunnen laten passeren, ik had nog kunnen afremmen en hen nogmaals kunnen voorbijsteken vooraleer ze zichzelf zouden klemrijden achter de vrachtwagen.

                  Een misverstand of een foute inschatting, het kan allemaal wel eens gebeuren en ik sta daar heel hoffelijk tegenover, maar mijn bloed gaat koken als puur egoïsme aan de basis ligt. Wat ging er in hun hoofd om? "Oe oe, nog snel een inhaalmanoeuvre starten, want anders ga ik heel misschien snelheid moeten minderen van 100 naar 90 per uur". Ik kon het niet geloven dat dit scenario 2 keer gebeurde op minder dan 10km, twijfelde eventjes of m'n auto in z'n stealthmodus stond en misschien onzichtbaar was. I took one for the team, er zijn geen lichten, toeters of handgebaren aan te pas gekomen, zodat niet elke Duitse wagen op dat linkervak de stereotype agressor is.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                    Inderdaad daar is het ook heel dikwijls uitkijken. Als je dan de ingesteldheid hebt van onze Spielberg kan het wel eens verkeerd aflopen met als gevolg dat we weer eens met zen allen in de file staan voor de Kennedytunnel. Who cares!
                    alleen vrachtwagens doen dat he !? automobilisten dromen rustig verder (of vallen minder op)

                    Comment


                    • en jobe, ik rij dat traject ook vaak en rij exact hetzelfde als jou...zou het alleen niet hier plaatsen met die ondertiteling ook al heb jij natuurlijk ook gelijk

                      we zagen samen allemaal het onheil aankomen, oke
                      maar pure dagelijkse kost

                      Comment


                      • Alles is te herleiden naar de eerste alinea van mijn bijdrage in #1881.


                        Sent from somewhere, using Tapatalk.
                        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                        Comment


                        • ik heb het filmpke gezien en ikzelf zou achter de vrachtwagens zijn gebleven. je rijd ook maar 102km/h, dus waarom nog persé rechts voorbij gaan.
                          een vrachtwagen kan al helemaal niet inschatten hoever jij achter hem nog zit. indien je dit niet geloofd, vraag eens aan een mede vrachtwagen chauffeur, of je eens ff mag meerijden. zelf een kleine camionette die geen achterste zijramen of achterraam heeft, en alles via die 2 zijspiegels moet doen, ziet niet of jij achter hem of naast hem zit. ze kunnen gokken, maar dat is het ook.
                          verder kan die vrachtwagen ook niet inschatten of jij nu 90 met hem meerijd, of 100km/h hem inhaalt. dit kan hij misschien zien door jou 10sec lang te bekijken in de spiegel... komt niet goed.

                          daarom dat vrachtwagens ook een licht signaal geven als ze mekaar voorbij zijn, zelf ik doe dit naar de vrachtwagens.

                          Jobe, je mag dan nog volledig in je recht geweest zijn, het manoevre aan de vrachtwagens was volgens mij (=mijn mening, ik ga u niet afrekenen hierop) een foute keuze.
                          de 2de keer aan die oprit, komt ik jammer genoeg ook dagelijks tegen. ik denk dat de meeste vinden dat zij dus voorang hebben zoals de regels van het ritsen ook veranderd is. daarom staat ook mijn dashcam altijd aan. als ik plaats heb, en geen achterkomend verkeer in midden, zal ik wel uitwijken. als ik weet dat de oprit heel kort is en geen mogelijkheid door te gaan op de pechstrook, zal ik ook uitwijken.
                          maar veelal zie ik autos die een lange oprit hebben, voldoende pechstrook, kansen genoeg om in te voegen achter mij, maar dan nog hardnekkig doorrijden om er zich toch maar tussen te duwen voor mij, dan komt er GEEN plaats vrij vóór mij

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door JoBe1960 Bekijk Berichten
                            Geen "grote" ergernis" -maak ooit erger mee- maar er kon toch een zucht vanaf

                            Prototype van het soort chauffeur van de wijsneuschauffeur die overtreding na overtreding begaat om te bewijzen dat de andere chauffeurs fouten maken. Associaal gedrag, vooral op 't einde.

                            Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                            Ah ja, da filmke... ik vind dat uitlokking. Die mensen deden niets verkeerd maar je lokte zelf situaties uit die niet hadden moeten plaatsvinden. Die camion had gerust naar rechts kunnen doorgaan en vooral die laatste die de snelweg op wil... dat was zeer associaal gedrag van je!
                            100% mee eens. Maar dit gedrag lost zichzelf op termijn op, door een vrachtwagen die wel gewoon naar rechts gaat.
                            BMW 420dA : >>>

                            Comment


                            • Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk Berichten
                                Die laatste

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                  Een heer in het verkeer... of bestaat dat niet meer?
                                  Dat is inderdaad iets wat blijkbaar bijna niet meer bestaat.

                                  Tegenwoordig zijn het allemaal boeren in het verkeer.
                                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                                    Ik denk dat het verkeer hedendaags niets anders is dan anticiperen. Wat feitelijk niet zou moeten mocht iedereen zich aan de spelregels houden.
                                    Ik denk dat we dagdagelijks wel 6 á 8 ongelukken vermijden door niet onze zin door te drijven op andere weggebruikers die zowat alles aan hun laars lappen.
                                    Kijk, wat je zegt is 100% correct.

                                    En daarom vind ik dus dat de filmer met dat incident met de vrachtwagen ook 100% niks mis heeft gedaan. Voor iedereen die zegt dat ie genoeg tijd had om te anticiperen op de voorrangsnegatie van de vrachtwagenchauffeur, gaat ook op dat de vrachtwagenchauffeur genoeg tijd had om de situatie correct in te schatten...

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk Berichten
                                      Maar dit gedrag lost zichzelf op termijn op, door een vrachtwagen die wel gewoon naar rechts gaat.
                                      Net niet, want dan staan ze op de pechstrook, komt de WPR vaststellingen doen en mag de automobilist naar de garage voor een nieuwe auto op kosten van de verzekering van de vrachtwagen want de automobilist is niet in fout.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                        Een heer in het verkeer... of bestaat dat niet meer?
                                        Vroeger was dat makkelijk. Een heer in het verkeer was een gast die de verkeersregels volgde.

                                        Nu is daar een sociale, morele code bovenop gekomen, die niet is neergeschreven en die je niet kan blokken voor een examen. Gedragingen zoals voorrang afstaan aan vrachtwagens, aan voetgangers zonder zebrapad, aan fietsers aan een zebrapad, aan spookrijdende fietsers, fietsers en voetgangers die door het rode licht lopen, ... Allemaal dingen waar een moderne heer in het verkeer voor zou moeten voorrang geven...

                                        Maar al die regeltjes staan dus nergens op een blad papier, dus ik ken ze niet allemaal.

                                        En voor iedereen die zegt "ja, maar een heer in het verkeer anticipeert om een aanrijding te vermijden"... Wilt dat dan zeggen dat vrachtwagenchauffeurs die onvoorzichtig van richting veranderen, voetgangers die door het rode licht oversteken etc... geen heren in het verkeer zijn? Tenslotte zijn dat toch allemaal gedragingen die absoluut niet defensief zijn en anticiperen om geen aanrijding te veroorzaken.

                                        Al bij al schokt het mij dat er zovelen zijn die het normaal vinden dat die vrachtwagen voor zou mogen op de automobilist... Dat is toch je reinste absurditeit! Dat is de basis van onze voorrangsregels toch helemaal overhoop gooien?!

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                                          Gisteren 2 keer gecoupeerd geworden op de E40 richting Leuven, 2 keer door middenvakrijders die @100 per uur naar het linkervak kwamen.
                                          In beide gevallen waren er vrachtwagens aan het inhalen, de middenvakrijders gingen zichzelf langzaam maar zeker 'klemrijden' achter een inhalende vrachtwagen, al was het nog niet zover.
                                          Het waren getelefoneerde manoeuvres, je ziet die situatie voltooien en je herkent het gedrag wanneer iemand in z'n achteruitkijkspiegel zit te kijken, de wagen die al lichtjes in de richting van dat linkervak gaat en HOPLA, pinker op en we zetten het manoeuvre in. Ik heb moeten remmen, niet extreem, maar toch kort en krachtig (ik reed net geen 140). Nu moet je weten dat er achter mij in de verste verte niemand te zien was. Typisch ook dat ze hun eigen snelheid en die van een ander niet kunnen inschatten, ze hadden mij kunnen laten passeren, ik had nog kunnen afremmen en hen nogmaals kunnen voorbijsteken vooraleer ze zichzelf zouden klemrijden achter de vrachtwagen.

                                          Een misverstand of een foute inschatting, het kan allemaal wel eens gebeuren en ik sta daar heel hoffelijk tegenover, maar mijn bloed gaat koken als puur egoïsme aan de basis ligt. Wat ging er in hun hoofd om? "Oe oe, nog snel een inhaalmanoeuvre starten, want anders ga ik heel misschien snelheid moeten minderen van 100 naar 90 per uur". Ik kon het niet geloven dat dit scenario 2 keer gebeurde op minder dan 10km, twijfelde eventjes of m'n auto in z'n stealthmodus stond en misschien onzichtbaar was. I took one for the team, er zijn geen lichten, toeters of handgebaren aan te pas gekomen, zodat niet elke Duitse wagen op dat linkervak de stereotype agressor is.
                                          Is dat nu niet van de zotte dat als automobilisten dat doen, we ons daaraan ergeren, en als vrachtwagens dit doen en je je daaraan ergert, je de wind vanvoren krijgt?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X