Oorspronkelijk geplaatst door gandalf
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Het grote ergernis topic deel VII
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenAlles hangt af van het oordeel van een rechter op basis van vaststellingen van bevoegde personen.
En als de wet niet uitdrukkelijk bepaalt dat je verplicht bent om telkens de maximale snelheid aan te houden, dan is dit ook geen algemene wettelijk regel.
En dus begaat iemand die 50 rijdt op een baan van 70, zonder dat hij het verkeer daarbij aantoonbaar hindert, geen overtreding.
Een rechter zal het feit dat iemand gehaast is om naar zijn werk te rijden, niet als dergelijke hindernis aanvaarden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door PforEver Bekijk BerichtenStop want ik begin al te bibberen van schrik Jongetje, blaffende honden bijten niet. Het eerste wat mijn vader mij geleerd heeft. En tot nu toe is dat telkens ook zo geweest
Jij hebt wel veel weg van tuningkid. Mss eens aan hem vragen hoe het hier is afgelopenThat's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.
16/08/14 - 28/11/15 : Opel Astra J GTC (Astrid)
28/11/15 - 19/04/17 : Renault Mégane RS (Megan Fox)
28/04/17 - ... : Renault Megane GT 1.6dCi EDC
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenIk heb dat destijds met m'n moto examen ook gehad. Ik moest m'n examen rijden in een voor mij totaal onbekende omgeving. In het centrum van Geel en 't school was net uit. Ik reed in een bebouwde kom maar had het bord einde bebouwde kom gemist. Dus ik schoon 50 bollen daar waar je 70 mocht. Ik dacht, beter 50 in een zone 70 dan 70 in een zone 50. Twee keer voorgehad op hetzelfde examen. Ik was geslaagd maar kreeg als uitleg dat ik onvoldoende verkeersinzicht had.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Erendriel Bekijk BerichtenHaha is helemaal geen bedreiging. Is een vraag tot respect voor je medemens.
Jij hebt wel veel weg van tuningkid. Mss eens aan hem vragen hoe het hier is afgelopen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door PforEver Bekijk Berichtenik vind dat ik het recht heb om mijn gas te lossen als er iemand aan het bumperkleven is/met zijn lichten zit te flashen/middelvinger opsteekt.
Oorspronkelijk geplaatst door PforEver Bekijk BerichtenDe weg is niet van mij.Last edited by TooTall; 11/03/2015, 13:24.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenEr zit hier een nieuwe keyboard warrior. Welgekomen!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk BerichtenEn dus begaat iemand die 50 rijdt op een baan van 70, zonder dat hij het verkeer daarbij aantoonbaar hindert, geen overtreding.
Als erachter een slier rijdt die niet kan inhalen, dan kan er misschien wel geoordeeld worden dat er hinder was.
Afijn, allemaal koffiedik kijken. En laten we redelijk zijn: te snel rijden is asociaal, maar te traag rijden ook.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door erind Bekijk BerichtenLol sommige reacties hier . 50 rijden waar 70 mag is not cool bro.
Heb je mss zo een kleine autotje die maar tot 50 kan? @PforEverLast edited by TooTall; 11/03/2015, 13:21.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenEr moet inderdaad sprake zijn van hinder.
Als erachter een slier rijdt die niet kan inhalen, dan kan er misschien wel geoordeeld worden dat er hinder was.
Afijn, allemaal koffiedik kijken. En laten we redelijk zijn: te snel rijden is asociaal, maar te traag rijden ook.
Ik zie daar geen wettelijke basis voor, dus bega je in principe ook geen overtreding als je dat niet doet.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk BerichtenIk zie daar geen wettelijke basis voor, dus bega je in principe ook geen overtreding als je dat niet doet.Art 10.2 van het verkeersreglement. (KB 01/12/1975)
10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders
hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe
is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist
is.Een vrouw uit het Oost-Vlaamse Oosteeklo schrok zich een hoedje toen ze een verkeersboete van 50 euro in de bus vond. De overtreding die ze begaan had? Te traag rijden in een zone 50.
Lea De Witte (63) kan het nog steeds niet geloven. "Ik zag vorige zondag een flitsauto staan en reed zo'n 45 à 50 kilometer per uur." Even verder maakte de vrouw rechtsomkeer omdat ze haar boodschappentas vergeten was. Daarna passeerde ze de flitsauto opnieuw. Voor de agent in de flitsauto reden genoeg om haar een boete te bezorgen.
Het proces-verbaal luidt als volgt: "Via de achteruitkijkspiegel zien we een voertuig naderen. We herkennen het voertuig en de bestuurster, die waren ons al een aantal malen op stapvoetse snelheid gepasseerd. Het voertuig rijd (sic) ter hoogte van ons voertuig opnieuw een stapvoetse snelheid. Op het ogenblik van dit manoeuver waren er geen hindernissen op de rijbaan, geen tegenliggers en er was geen enkele verkeerssituatie voorhanden dat het abnormaal traag rijden uit veiligheidsoverwegingen kon rechtvaardigen."Last edited by TooTall; 11/03/2015, 13:38.
Comment
-
En dus?
Mevrouw reed stapvoets, dat lijkt me inderdaad abnormaal traag op een baan van 50.
De wet zegt dat je niet abormaal traag mag rijden, en nièt dat je de maximaal aangehouden snelheid moet rijden.
50 rijden op een plaats waar je 70 mag rijden zal geen enkele agent volgens mij als abnormaal traag bestempelen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk BerichtenEn dus?
Gatboren, te traag rijden, nodeloos vertragen, te snel rijden, linksplakken, allemaal verkeersinbreuken die in een bepaalde situatie kunnen leiden tot een vaststelling van inbreuk. Wanneer, waar, hoe veel het gaat kosten, dat hangt allemaal af van de uiteindelijke uitspraak.
En dan moet je niet afkomen met "geen enkele rechter zal" of "geen enkele agent zal", als puntje bij paaltje komt zijn dit ALLEMAAL zeer ERGERNIS verwekkende verkeersgedragingen die je zoveel mogelijke moet VERMIJDEN.
Jij zit luidkeels te roepen "het staat niet letterlijk in de wet dus dan is het niet verplicht", wel, het staat ook niet in de wet geschreven dat ik met mijn rijkelijk ingeolied geslachtsorgaan niet in uw gezicht mag beginnen kletsen, maar ik ben zelf genoeg bij mijn verstand om te beseffen dat het niet aangenaam is voor U als ik u zit te swaffelen. Dus doe ik dat niet.
Ik bedoel, dat is maar zo beleefd, logisch, en respectvol, niet waar?Last edited by TooTall; 11/03/2015, 13:55.
Comment
-
we vieren dit jaar trouwens de 25ste verjaardag van wel een heel belangrijke gebeurtenis:
25 jaar geleden draaide voyager 1 zich om en maakte voor de laatste maal een reeks van foto's. Op 1 van die foto's is een kleine stip te zien: aarde. Missieleider en bekend kosmoloog Carl Sagan vat die foto mooi samen: '‘Kijk opnieuw naar die stip. Dat is hier. Dat is thuis. Dat zijn wij. Al wie je liefhebt, al wie je kent, iedereen waarvan je al ooit gehoord hebt, elke mens die ooit bestaan heeft, heeft daar zijn leven geleid. (...) Denk aan de rivieren van bloed die generaals en keizers hebben doen vloeien zodat ze, voor glorie en triomf, de tijdelijke meesters konden zijn van een fractie van een stip. (...) Er wordt wel eens gezegd dat astronomie nederigheid afdwingt en karakter bouwt. Er is misschien geen beter betoog tegen de dwaasheid van menselijke zelfingenomenheid dan deze verre foto van onze piepkleine wereld. Voor mij onderlijnt ze onze verantwoordelijkheid om vriendelijker met elkaar om te springen, om onze lichtblauwe stip in stand te houden en te koesteren, want het is het enige thuis dat we ooit gekend hebben.’
the pale blue doth
speciaal voor al wie zich belangrijker vindt dan iemand anders
we leven in een heelal dat geschat wordt op (volgens de laatste schattingen) 14.5 miljard lichtjaar groot. Dat is de snelheid van licht = 300.000 km/s X 60 seconden (voor 1 minuut) x 60 minuten (voor 1 uur) x 24 uur (voor 1 dag) x 365 dagen (voor 1 jaar) x 14.5 miljard (ofwel 14.500.000.000)
Op basis van die cijfers kunt ge u afvragen hoeveel uw mening ertoe doet. Als ge de grootte van de cijfers begrijpt, dan begrijpt ge ook wat ge daarop moet antwoorden.
Met elkaar wat proberen overeen te komen zou het allemaal net ietsje makkelijker maken...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TooTall Bekijk BerichtenIk ontkracht je stelling. "ik zie geen wettelijke basis", wel, ik GEEF je de wettelijke basis, en een praktijkvoorbeeld.
Gatboren, te traag rijden, nodeloos vertragen, te snel rijden, linksplakken, allemaal verkeersinbreuken die in een bepaalde situatie kunnen leiden tot een vaststelling van inbreuk. Wanneer, waar, hoe veel het gaat kosten, dat hangt allemaal af van de uiteindelijke uitspraak.
En dan moet je niet afkomen met "geen enkele rechter zal" of "geen enkele agent zal", als puntje bij paaltje komt zijn dit ALLEMAAL zeer ERGERNIS verwekkende verkeersgedragingen die je zoveel mogelijke moet VERMIJDEN.
En dan geef je inderdaad de wettelijke basis, die letterlijk zegt, je mag niet "abnormaal traag" rijden, en je mag niet het verkeer hinderen.
Indien de wetgever effectief wou dat je de maximale snelheid reed, dan had hij dat ook zo verwoord, en niet op deze manier.
Dus, het enig redelijke besluit is dat er geen wettelijke basis is dat je altijd de maximale snelheid zou moeten rijden, wat me onderhand bijzonder klaar lijkt te zijn.
De énige wettelijke beperking is inderdaad dat je niet abnormaal traag mag rijden, alsook dat niet zodanig traag dat je een hindernis vormt voor het verkeer.
En dus lijkt het mij geen onredelijke vaststelling te zeggen dat 50 op zich zeker niet als abnormaal traag kan beschouwd worden (behoudens andere specifieke omstandigheden).Last edited by Vitus; 11/03/2015, 14:03.
Comment
-
want anders zou een brommobiel, oldtimer en dergelijke ook niet zijn toegelaten op de openbare weg. Het begrip is inderdaad zeer rekbaar zoals er nog andere bepalingen van die aard zijn.
Comment
Comment