Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voorlopig rijbewijs zonder begeleider

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Voorlopig rijbewijs zonder begeleider

De houder van het voorlopig rijbewijs B zonder begeleider mag vergezeld zijn van één persoon van minstens 24 jaar die houder is en in het bezit is van een rijbewijs dat ten minste geldig is voor voertuigen van categorie B.
    Kan er iemand mij vertellen of dit nog steeds zo is bij een rijbewijs B zonder begeleider?

Mijn vriendin is bezig aan haar rijbewijs, maar bij rijbewijs met begeleider moet je minstens 8 jaar je rijbewijs hebben (dat heb ik niet - ben wel 24).
    "I've tried everything other than jumping out of a plane, but nothing gives you an adrenaline rush like racing a car." (Nigel Mansell)

Current: Audi A4 S-Line 2.0 Avant (2016)

Past: BMW 316 dA Touring Steptronic (2014) - Renault Mégane GT 1.9 dCi ( 2014 ) - Ford S-Max 1.8 Duratorq TDCI ( 2010 ) - Ford Focus 1.6 Clipper TDCI ( 2008 ) - Fiat Grande Punto Racing -Italia- ( 2010 )

Begeleider moet idd x aantal jaar rijbewijs hebben, maar als passagier is rijbewijs hebben voldoende. Je moet wel een min leeftijd ook hebben.

Als ze het ondertussen al niet veranderd hebben. Bij men zus stond men ma als begeleider maar heb ik haar wat geleerd als zijnde passagier. Had ook men rijbewijs niet lang genoeg om begeleider tezijn.

Begeleider staat ook aangegeven op haar rijbewijs, sta jij daar niet op = passagier.
    Destijds was ook de regel dat je met een geldg passagier naast u, dan ook een persoon zonder rijbewijs mocht vervoeren

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten

Als ze het ondertussen al niet veranderd hebben. Bij men zus stond men ma als begeleider maar heb ik haar wat geleerd als zijnde passagier. Had ook men rijbewijs niet lang genoeg om begeleider tezijn.

Begeleider staat ook aangegeven op haar rijbewijs, sta jij daar niet op = passagier.
      Destijds was ook de regel dat je met een geldg passagier naast u, dan ook een persoon zonder rijbewijs mocht vervoeren
      Het draagt misschien niet veel bij tot dit topic, maar dit mag in ieder geval niet meer. Meet een voorlopig rijbewijs MET begeleider moet je tegenwoordig 2 begeleiders opgeven (die voldoen aan de eisen) voor de rest mag er niemand meerijden enkel je twee begeleiders, vroeger mocht je nog een derde passagier vervoeren. Dit mag niet meer, of die persoon nu 4 of 40 jaar zijn rijbewijs heeft maakt niet uit enkel je twee begeleiders mogen (samen) meerijden voor de rest niemand. Hoe het zit met een voorlopig rijbewijs zonder begeleider weet ik niet.
      2012 Abarth 500 'esseesse'

Comment

Ik had het dus op dat voorlopig rijbewijs zonder begeleider. Daar mocht vroeger wel een passagier bijzitten met rijbewijs en de hoefde niet volledig te voldon aan begeleider voorwaarden. dan mocht daar ook nog een passagier bijzitten zonder rijbewijs.

Ik ben vroeger in leuven zo tegengehouden geweest met mijn vriendin. Ze was oud genoeg, maar had geen rijbewijs. Ze wou er wel 1, en ik dacht dat ze er al 1 had. Dan verschiet je wel ff als de politie je dat zegt. Was er nog maar een week ofzo mee samen. Tegen dat de hele papierwinkel doorlopen was, was het ook al te laat op zaterdag en mocht ik zelf niet meer rondrijden. Mocht nog gewoon vertrekken en kreeg enkel een waarschuwing later.
        Dit vooral omdat mijn tijdelijk verzekeringspapier verlopen was. Het nieuwe voor een jaar lag thuis. Ik reed 1maand toe en dacht echt dat ik mijn auto al ging kwijt zijn

Comment

Ik wist zelf eerst ook niet dat het niet meer mocht, in den tijd toen mijn broer zijn voorlopig rijbewijs had (zo'n 6 jaar geleden) mocht ik nog gewoon meerijden op de achterbank als 2de passagier. Ik weet het ook pas sinds ne maat van mij is tegengehouden (een half jaar geleden) omdat zijn vriendin ook meereed (en zijn moeder die zijn begeleider was natuurlijk ook) en dat mocht blijkbaar niet meer, want zijn vriendin stond natuurlijk niet opgegeven als begeleider en was dus in theorie een passagier. Hij had de keuze, of zijn vriendin ging te voet verder of zijn moeder nam het stuur over, verder bleef het ook enkel bij een waarschuwing.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lester Bekijk Berichten
            Kan er iemand mij vertellen of dit nog steeds zo is bij een rijbewijs B zonder begeleider?

Mijn vriendin is bezig aan haar rijbewijs, maar bij rijbewijs met begeleider moet je minstens 8 jaar je rijbewijs hebben (dat heb ik niet - ben wel 24).
            Net eens gekeken in de papieren die ik heb meegekregen heb toen ik mijn theorie examen ging afleggen (juni 2014)
            Ik citeer:
            - U mag alleen rijden
            - U mag vergezeld zijn van ten hoogste 2 personen die beiden voldoen aan de volgende voorwaarden.
            - Ingeschreven zijn in België en houder en drager zijn van een identiteitsdocument afgegeven in België
            - Sedert ten minste 8 jaar houder en drager zijn van een Belgisch of Europees rijbewijs om een voertuig van de categorie B te besturen
            En nog nen hoop zever.

Dit is dus de recentste wetgeving, jij mag dus niet meerijden met haar.
            Last edited by Barie; 04/10/2014, 22:42.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Barie Bekijk Berichten

Dit is dus de recentste wetgeving, jij mag dus niet meerijden met haar.
              Damn das spijtig. Toen ik zelf met een rijbewijs 18 maanden reed kon ik nog vrienden meenemen die 24 waren en een rijbewijs hadden.
              "I've tried everything other than jumping out of a plane, but nothing gives you an adrenaline rush like racing a car." (Nigel Mansell)

Current: Audi A4 S-Line 2.0 Avant (2016)

Past: BMW 316 dA Touring Steptronic (2014) - Renault Mégane GT 1.9 dCi ( 2014 ) - Ford S-Max 1.8 Duratorq TDCI ( 2010 ) - Ford Focus 1.6 Clipper TDCI ( 2008 ) - Fiat Grande Punto Racing -Italia- ( 2010 )

Comment

De site van de vab is altijd up to date kijk daar eens

Verstuurd vanaf mijn HTC Desire 601 met Tapatalk
                RIP Den borre!

Comment

Working...
                X