Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Defect dankzij slechte weg...

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Defect dankzij slechte weg...

Hallo,

Een tijdje geleden ( 4 weken) ben ik naar de gemeente geweest om een put aan te klagen in de straat waar men vader woont.. Toen zeiden ze we zullen er vlug werk van maken en in no time is de put gevuld. Ongeveer 30cm lang en 15cm diep.

Nu 4 weken later is het nog steeds niet gevuld en heb ik er over gereden en daardoor is men schokdemper links voor er helemaal door gegaan.

Kan ik de gemeente aanklagen om de schade te vereffenen? Ik had het hun zelfs laten weten...

ezel
    2 keer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
      ezel
      2 keer
      Is 1 Richtingstraat is zo smal ik kan niet anders dan erover te rijden... Er kan zelfs geen vrachtwagen door...

Comment

Is het een gemeentelijke weg of een gewestweg ? ... wanneer het een gemeentelijke weg is, dan kan je bij de gemeente terecht.

Je zal sowieso moeten kunnen aantonen dat de schade die je claimt afkomstig is van die put.

Comment

Ik heb ooit eens een wiel kapot gereden in een put. Ben naar de politie gegaan en die hebben dan de baan afgesloten en zijn daar gebleven tot het wegdek gemaakt was. De schade is mij terug betaald geweest.

Comment

een wiel kapot rijden: schade door de put (wielen deuken niet uit zichzelf)
            een demper kapot gereden op een put... echt fris zal die demper al niet meer geweest zijn dan, want voor zoiets zijn ze namelijk gemaakt. dat wordt moeilijk om te bewijzen dat het door die put komt. ze gaan gewoon zeggen dat je demper al versleten was, en de put was de druppel

Comment

De wagen is gekeurd en daarvoor dient hij toch die keuring? ik ben volledig correct. Zal een eindeloze discussie worden vrees ik.

Comment

Als je weet dat die put daar is, dan pas je toch je snelheid aan?
                Dus heb je die schade opgelopen door stapvoets door die put te rijden??
                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Defect dankzij slechte weg...

Ik hoop voor U dat je onmiddellijk naar de politie bent geweest voor de nodige vaststellingen?

gemeente aanschrijven met kopie factuur en aangifte bij de politie, aangetekend aanschrijven/ingebrekestellen als ze niet reageren.. Eventueel dagvaarden/advocaat nemen..
                  previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                  current : BMW 330D F30

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                    Ik hoop voor U dat je onmiddellijk naar de politie bent geweest voor de nodige vaststellingen?

gemeente aanschrijven met kopie factuur en aangifte bij de politie, aangetekend aanschrijven/ingebrekestellen als ze niet reageren.. Eventueel dagvaarden/advocaat nemen..
                    Is niet voldoende. Heb het meegemaakt: in put gereden, dag nadien naar garage, deze stelden serieuze schade vast aan de ophanging, en dus gaan aangeven bij de politie en de gemeente.
                    Is rechtszaak geworden, met eigen advocaat, en heb het verloren.

Ze beaamden dat ik schade had --> expert.
                    Ze beaamden dat de put er was --> pv van de politie.

Ze betwijfelden dat die schade door die put was.

Da's de zéér beknopte samenvatting van een lang verhaal.

En daarbovenop een levensles: als ik nog eens in een put (van trouwens ook 15cm diep) knal in het donker, vijs ik mijn wiel af, smijt ik het in de gracht, laat mijn auto op zijn buik zakken en bel politie en depanneur en laat me naar de garage slepen. Is toch verzekerd en dan is er ook een oorzakelijk verband tussenbeide.
                    Zeker op gemeentelijke wegen.

Heeft me in theorie 2 000 eur gekost aan schade (2 velgen van 700 eur en 600 eur ophanging).
                    De zaak was geregeld via rechtsbijstand. Had nochtans een goede advocaat, maar je hangt ook af van de andere advocaat en vooral van de willetjes van de rechter.

Er is bovendien nog een stommiteitje in uw verhaal: je meldt eerst die put en je rijdt er nadien in. De advocaat van de tegenpartij zal hartelijk lachen en zo uw dossier van tafel schuiven. Mij verweten ze zelfs dat ik niet moest afkomen met "je moet de rijbaan uiterst rechts blijven volgen" want het was een landelijke weg en dan moet je opletten voor de slechte omstandigheden. En dat ik te rap reed volgens de situatie. En dat ik waarschijnlijk elders over een vluchtheuvel geknald was en dit op die manier wou oplossen. Echt erg hoor. En dat ik dat dus wel kon weten dat er daar putten zouden zijn gezien de algemene toestand van de weg. Je moet maar durven. Dus met jouw verhaal ... weinig kans tenzij de gemeente een duffe advocaat heeft, maar meestal is dat niét zo.

2015 Volvo V60 D2 aut.
                    2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Je moet inderdaad het oorzakelijk verband kunnen aantonen.. Mogelijks zou een dash cam met gps tracking in dergelijke gevallen soelaas kunnen brengen... (?)

probleem is inderdaad dat je in grote mate afhangt van die welbepaalde rechter.

Als je de rechtbank kan vermijden doe het dan ook. (In burgerlijke geschillen)
                      Liever 1 vogel in de hand dan 10 in de lucht.

Heb al veel mensen geweten die 'hun gelijk' proberen halen voor de rechtbank en er bekaaid van afkomen.

Langs de andere kant zijn er ook mensen die er beter van worden natuurlijk, maar vaak is het een dubbeltje op zijn kant
                      previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                      current : BMW 330D F30

Comment

Ah ja... beetje laat maar mijnen frank is gevallen. Je weet van die put, je geeft hem zelfs aan en dan rij je er zelf in?????? Allez man, da kan toch nie? Is die schokdemper dan geplooid? Moet er nogal snel doorgereden zijn dan...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cotoneaster Bekijk Berichten
                          De wagen is gekeurd en daarvoor dient hij toch die keuring? ik ben volledig correct. Zal een eindeloze discussie worden vrees ik.
                          een keuring is een momentopname en garandeerd niet dat alle onderdelen bij het buitenrijden na de keuring nog werken. ik was ooit zo eens gekeurd en binnen de maand ging mijn auto door een rood licht, had geen remmen meer. bleken mijn remblokken vooraan nog maar een paar mm voering te hebben, en één van de blokken had zijn voering verloren. kon niet snel genoeg pompen om weer druk op te bouwen. mag je ook zeggen dat je gekeurd was, op de moment van de keuring werkten mijn remmen wel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                            Ah ja... beetje laat maar mijnen frank is gevallen. Je weet van die put, je geeft hem zelfs aan en dan rij je er zelf in?????? Allez man, da kan toch nie? Is die schokdemper dan geplooid? Moet er nogal snel doorgereden zijn dan...
                            Zeer moeilijk om er naast te rijden...

Ik heb hem niet gemaakt hoor.
                            Last edited by ; 10/10/2014, 14:13.

Comment

Maar dan stopt ge toch gewoon? Of heel erg traag erdoor. Ge moet u niet laten opmaken door die dat achter u rijden, als zij hun auto willen kapot rijden...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                                Als je de rechtbank kan vermijden doe het dan ook. (In burgerlijke geschillen)
                                Ik zou die stelling eigenlijk niet mogen bijtreden maar welke uitspraken we in burgerlijke - en handelszaken soms tegenkomen... Rechtszekerheid is soms ver te zoeken; zelfs in die mate dat het adviseren pro/contra het al dan niet opstarten van een gerechtelijke procedure in feite een zeer delicate aangelegenheid is geworden...

Ook dit is geen evident schadegeval.

Fout, schade en causaal verband moeten worden bewezen.

Schade bewijzen zal wellicht geen probleem zijn.

Fout in hoofde van beheerder van de weg zal misschien ook nog lukken, als je kan aantonen dat ze op de hoogte waren van de put/het probleem en dat men niet adequaat heeft gereageerd. Alleen zal daar al de vraag rijzen naar uw eventuele eigen fout (weten dat de put er is en er toch nog in rijden met beweerdelijk aanzienlijke schade tot gevolg) en uw niet-schadebeperkend handelen...

Causaal verband zal al helemaal een probleem zijn, tenzij misschien indien onmiddellijk gereageerd is (PV opgesteld door politie? Vaststellingen adhv foto's, getuigen, deurwaardersexploot? Onmiddellijk aangetekend schrijven naar gemeente/stad/wegbeheerder), maar ook dan nog.

Dergelijke zaken worden normaal behandeld door de politierechter, rechtsprekend in burgerlijke zaken, en de uitspraken zijn moeilijk te voorspellen.
                                BMW F10 535d
                                Je moet nooit sneller rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                  Ik heb ooit eens een wiel kapot gereden in een put. Ben naar de politie gegaan en die hebben dan de baan afgesloten en zijn daar gebleven tot het wegdek gemaakt was. De schade is mij terug betaald geweest.

Hoe lang heeft het geduurd tot je het geld op je rekening had? Bij mijn weten duurt zoiets eindeloos lang.

Comment

Een dik jaar ongeveer...

Comment

Heb je op het ogenblik van de schade:
                                      - de politie gebeld en ter plaatse laten komen?
                                      - een takeldienst moeten bellen?
                                      - op een andere manier laten vaststellen dat je daar op die precieze plaats schade hebt opgelopen?

Comment

Working...
                                      X