Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Willekeur op de autokeuring ...

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

topic gevonden, was dan nog hier:

heel kort samengevat:
    Tijdens de laatste 6 maand werd ik in totaal 3 keer tegengehouden door de politie en moest ik mijn papieren tonen. De eerste 2 keer geen enkel probleem, maar de laatste keer komt die agent terug omdat het keuringsbewijs ontbrak. Ik was al wat verwonderd aangezien ze daar voorheen niet om vroegen, mabon ik zoek even tussen de papieren die er van bij de aankoop bijzaten en idd er zit een schouwingsbewijs bij van een 2de hands keuring. (de wagen was toen 2.5j oud en ik had hem gekocht toen hij 12m was). Ik dacht dat deze schouwing tot zijn 4e jaar goed zou zijn, maar blijkbaar was de geïnstalleerde trekhaak op de wagen gekeurd tot 1500kg geremd waardoor ik jaarlijks naar de keuring moest en mijn bewijs dus vervallen was
    ...
    Rechtzaak is onlangs geweest. Resultaat:

- 2750€ boete waarvan 2666€ met uitstel. (3jaar voorwaardelijk)
    - 137.5€ te storten in fond voor verkeersslachtoffers.

Comment

Tja, blijkbaar lachen ze daar niet mee. Op mijn vorige nieuwe auto had ik onmiddellijk een trekhaak laten zetten. Ben daar nooit mee naar de keuring geweest. Zou het nu niet meer doen als ik zie wat gevolgen het kan hebben.

Comment

Sorry maar dit is er toch ongelooflijk zwaar over als boete voor een niet-gekeurde trekhaak...

Ik heb weet van een geval waar een chauffeur iemand heeft doodgereden en zijn straf was 6 maanden rijverbod (voor de helft voorwaardelijk)

Comment

tja, enerzijds kan ik dat begrijpen.

ik ken iemand die 6maand moedwillig niet naar de keuring ging omdat zijn auto niet in orde was. die had ooit iets fout gedaan bij de remmen waardoor 1blok en schijf kapot waren.
          wordt die iets later geflitst en dan ziet de politie dat hem niet gekeurd was. diene is rap naar de keuring gereden toen die geflitst was. die heeft niks ven gevolg gehad.
          denk zelf dat die nu weer zonder geldige keuring rijd.

maar dan iemand die met een <4jaar oude wagen rijd, en zijn keuringspapier door een trekhaak uit het oog is verloren is toch een heel andere zaak dan iemand die met een onveilige auto opzettelijk de keuring vermijd.

ik ga ook 1 dag zonder keuring rijden, door mijn werk kan ik enkel savonds gaan en kon enkel deze donderdag nog een afspraak krijgen bij de keuring. ik ga die avond dus met een 1dag verlopen keuring van bij mij thuis naar de keuring rijden. reden was een klein roestplekje die ik nog hersteld wilde zien voor de keuring, en dat werk kon ik pas deze zaterdag doen (goed weer).
          had ik met de roest naar de keuring gereden, hadde ze het waarschijnlijk niet eens gezien. maar ik wil dit jaar een blanco keuringsbewijs halen .

dat ze iemand streng straffen die een tijd zonder keuring rijd, en waarbij na de keuring ernstige gebreken werden vastgesteld, dat kan ik nog begrijpen. maar voor een 'administratief' iets als een trekhaak...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
            Ge kunt uw vrouw anders verhuren om met auto's naar de keuring te gaan
            Dees is een goeike ;-)

Comment

Auto afgekeurd op keuring, even blokje omrijden en dan plots goedgekeurd: hoe kan dat?

Naar de autokeuring gaan, afgekeurd worden, even een blokje omrijden, opnieuw aanschuiven en dan plots wél goedgekeurd worden. Het lijkt vrij onwaarschijnlijk, maar het is wel het verhaal van radiopresentator Ronald Verhaegen. "Maar de keuring is een momentopname", zeggen ze bij de autokeuring.

De auto van Ronald Verhaegen werd afgekeurd omdat de lichten niet goed waren afgesteld. Maar een halfuur later bleek plots wel alles oké te zijn.

Comment

Heb ik ook al eens gedaan. Uitstoot was te hoog, volle petrol van de berg van As afgereden, terug naar de keuring en alles ok.

Comment

Over een drempel rijden, kan de afstelling al verstoren. Wat voor nut heeft die keuring van de lichten dan? Op onze wegen verspringt die afstelling dus continu
                  Mijn garagist doet ook nooit een keurings-onderhoud vooraf (zoals velen wel doen). Compleet zinloos volgens hem.
                  Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

Ze zullen daar bij GOCA waarschijnlijk niet meer op die uitleg terugkomen, maar hopelijk zien ze vroeg of laat toch nog in hoe belachelijk ze zich maken met hun uitleg over die drempel.

Best leuke lectuur, de commentaren op HLN : https://www.hln.be/nieuws/binnenland...-kan~aa5229c2/

Comment

De keuring is toch altijd een beetje een loterij.
                      Ik heb tot nu toe altijd geluk gehad, sinds ik met de auto rij altijd van de eerste keer een groene kaart.

Wat dat artikel van hln betreft, mijne pa is ooit 3 keer terug geweest voor zogezegd slecht afgestelde lichten, telkens naar de garage en daar was er niks mis (heeft bij de garage ook nooit iets moeten betalen om die afstelling ye controleren).
                      De derde keer stapt hij naar de stationchef terwijl de auto nog in de rij staat, die beslist om een ander toestel te nemen en mey dat toestel blijken de lichten wel juist afgesteld te zijn. Bleek dus dat het toestel fout zat en niet de afstelling van de lichten.
                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                        Auto afgekeurd op keuring, even blokje omrijden en dan plots goedgekeurd: hoe kan dat?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/03/21/autokeuring/
                        Bij mijn laatste keuring eenzelfde probleem gehad.

Caddy wordt afgekeurd voor de roettest.
                        Zoals David ga ik een kwartiertje rondrijden aan hoog toerental om het boeltje eens goed uit te blazen.

Bied mij dan opnieuw aan bij de keuring waar ik bij dezelfde keurder terecht kom.
                        Hij vertelt me dat hij de nieuwe meting voor alle veiligheid zal uitvoeren aan beperkt toerental ( max. 2500 pf 3500 ? ).
                        De meting valt binnen de opgelegde maximum waarde, hiermee is m' wagen goedgekeurd.

Dan doet hij nog eens, off the record, een meting aan max toerental, zoals het hoort.
                        Hier was de meting weer te hoog maar wel een heel stuk beter dan bij de eerste keuring.

Je mag hier dus stellen dat bij de keuring ook sympathieke gasten werken en m'n
                        Caddy in feite onterecht werd goedgekeurd.
                        ( 1.9 TDI, euro 4, met dpf. )
                        Last edited by taiko; 25/03/2018, 12:59.

Comment

Bij die co2test doet ook veel hoe lang je moet aanschuiven (bij sommige auto's toch) ga je met goed opgewarmde motor maar moet je vervolgens een uur in de fille gaan aanschuiven, dan mag je hem nog stationair laten draaien... is de waarde dikwijls minder goed. Bij afkeur en nadien herkeur moet je zelden lang wachten in de rij.

In alle geval , dat zijn mijn ervaringen en bevindingen ;-)

Comment

Ik maak (of ze maken voor me) meestal een afspraak ... prijs is hetzelfde.

Comment

Ook altijd op afspraak.
                              Ik laat de laatste jaren m'n vrouw gaan Die raakt net iets makkelijker gekeurd.

De auto hé...
                              DE AUTO!

En eigenlijk illustreert ook dit hoe willekeurig het soms is.
                              Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

Ben maandag op afspraak geweest in Zwijnaarde. 35 minuutjes, groene kaart en weer bos in
                                “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

Working...
                                X