Mededeling

Collapse
No announcement yet.

70 km/u wordt de norm buiten de bebouwde kom ...

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
    U moet niet oordelen of ik op de weg hoor ja dan nee. heb honderden duizenden kilometers afgelegd met 2 ongevallen. Eerste toen ik 20 was en afgeleid werd door een nieuwe radio... tegen lage snelheid. Tweede volledig in mijn recht toen een hele zware tractor op een afdaling zonder remmen viel en me tegen 80 km per uur aanreed.
    Ik kan erbij zeggen dat ik ook allerlei bijscholingen gevolgd heb en durf gerust te stellen dat ik niet mijn ogen ga dichtnijpen als ik bvb in een slip geraak.
    Al die slakken die zich aan de regels houden... dikwijls mensen die heel slecht rijden, die slingeren op de weg omdat ze afgeleid worden door gsm, sigaretten, enz. Geen verkeersdoorzicht om bvb met hun toegelaten snelheid gevaarlijke kruispunten te passeren, niet wetende wat ze verkeerd doen. 120 op de derde band in hevige regen en druk verkeer, uiteraard met alle verlichting, mistlichten incluis op.
    En dan nog eens gefrustreerd reageren omdat er ene in hun gat komt hangen als er weinig verkeer is en goede rijomstandigheden zijn. Die de derde band misbruiken om tegen 110 iemand voorbij te tjokken die 105 rijdt. Om dan terug te keren naar de tweede band en daar te blijven tot ze hun afrit moeten nemen.
    Laat mij maar van tijd eens 180 a 200 rijden en laat mij maar regelmatig 120 rijden waar je 70 mag. En ik ben echt gene zot in het verkeer hoor.
    Als ik op de N42 120 rijdt om 9 uur 's avonds, of op de snelweg 180 rijd om 11 h 's avonds en vertraag als er de kans bestaat dat iemand naar de derde band zou komen... dan ben ik echt niet gevaarlijk bezig.
    Maar tegenwoordig is te snel rijden voor sommigen een doodzonde. Terwijl de echte reden meestal hun ecogedrag is om ne cent uit te sparen en om zo weinig mogelijk remmen en banden te slijten. Haal al die ecorijders uit het verkeer ipv diegenen die te snel durven rijden. Zullen er veel minder ongevallen gebeuren door nonchalance.
    Ach ik haat die snelheidsbeperkingen. Laat ons gewoon terug zoals in de jaren 90 normale snelheden rijden. Overal 90, 2 vakken 120, en 60 in stedelijke omgeving. En wel 30 in de buurt van scholen en drukke centra, dat wel. En als't even kan vrije snelheid op de autosnelweg bij goed weer en matig verkeer. En als je perse traag wil rijden, blijf dan aub rechts van de baan. dan heb je niks te zoeken op de tweede band van een 2-vakken baan. Nu zie ik er geregeld 70 rijden op de tweede band met een hele sliert erachter... en maar zeggen dat er zotten op de baan zijn.
    Vooruit met de geit vdmme...
    Ik snap u eigenlijk niet goed, mss ontgaat er me iets. In het ene topic gedeelte vertel je regelmatig dat je te snel rijdt en hoge snelheden geen uitzondering zijn, maar in een ander maak je een topic over rijangst en dat je bang bent op de snelweg en niet meer vlot durft rijden?

Comment

Het is wel bizar, onlangs waren we een paar dagen in de Ardennen. Slecht weer, relatief smalle banen en veel bochten. Overal 90 toegelaten. Gvdmme, ik moest soms mijn best doen om de plaatselijke bewoners voor te blijven met mijne lompe Espace in de bochten en die smalle banen. Zeker als er tegenliggers waren.Daar wordt nog gereden. Op de stukjes tussen de bochten 100 en meer. Flitsen doen ze daar toch niet en flitspalen zijn er amper. Mochten ze daar 70 als max snelheid nemen zou ik het begrijpen. Maar die 90 is natuurlijk vele leuker. Als je gewoon bent van in Vlaanderen te rijden en je komt dan daar op die banen heb je nog eens het goede oude gevoel van rijden zoals wij dat kenden in de jaren 90. En gebeuren daar meer accidenten? Ik denk het niet hoor... En dan kom je dichter bij huis, kilometers lange rechte banen waar men als sms'en 60 per uur aan het tjokken is. Ginder heb ik niemand bezig gezien op zijn gsm hoor, die waren allemaal met rijden bezig. Kon ook niet anders.
      Ik heb familie wonen in de ardennen (3 landenpunt) en ze hebben er inderdaad een iets lossere rijstijl, de mensen die er wonen kennen echter deze banen en weten waar ze het gaspedaal kunnen vloeren en waar ze het beter iets rustiger aan kunnen doen. Vooral in de winter bij sneeuw valt het daar op, als er dan ongevallen gebeuren is het merendeels met mensen die de omgeving niet kennen en in combinatie met de verkeerde banden onder de auto die in het decor belanden. En de bomen kunnen daar inderdaad hard aankomen, dat heeft mijn tante ondervonden na een uitwijkmaneuver. En met te snel rijden daar moet je trouwens tegenwoordig oppassen, politie staat er nu regelmatig te flitsen in de meer drukker bewoonde gebieden en de pakkans is er flink gestegen. 1 punt moet je niet proberen in de ardennen, rondrijden met defecte verlichting (auto/aanhanger/...). Politie is er daar zeer streng in, hier in vlaanderen kom je er nog merendeels met een verwittiging vanaf daar is het direct boete en ter plaatse in orde brengen. Eigenlijk ook niet meer dan normaal met al die onverlichte wegen daar.

Comment

Ik zie het probleem eigenlijk niet met de 70 per uur. Veel van de banen die Weyts naar 70 per uur wil omzetten zijn banen waarop dat gewoon logisch is. De 2-vaks banen met middenberm blijven 90km/h omdat die veilig genoeg zijn. Lijkt me logisch.

Comment

het is dus logisch dat je een 2vaks baan in the middle of nowhere van 90 naar 70 haalt? kruip maar rap terug op je fiets. die hebben ook het idee dat het logisch is dat ze zonder kijken door een rood licht mogen rijden.
          bijna elke baan waar 70 logischer is dan 90 is al lang aangepast met borden 70
          lets have some more member berries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door |) ][ |V| ][ Bekijk Berichten
            Ik snap u eigenlijk niet goed, mss ontgaat er me iets. In het ene topic gedeelte vertel je regelmatig dat je te snel rijdt en hoge snelheden geen uitzondering zijn, maar in een ander maak je een topic over rijangst en dat je bang bent op de snelweg en niet meer vlot durft rijden?
            Ja, dat is verwarrend. Ik heb die rijangst nog steeds maar wanneer ik enkele dagen na elkaar rij betert dat blijkbaar. Het is vooral bij volle drukte dat ik me niet goed meer voel in het verkeer. Maar zoals er staat rij ik eigenlijk altijd sneller als de omstandigheden goed zijn. Het is die angst naar anderen toe dat het me onaangenaam maakt. Bvb je rijdt op de derde band en de mogelijkheid bestaat dat er ene van de tweede band zou opschuiven. Dat zijn dan ook momenten dat ik niet snel rij. Sommige dagen heb ik er uitgesproken last van maar laatst had ik verschillende dagen na elkaar redelijk ver gereden en was het gevoel als vanouds. Het heeft volgens mij te maken met dat accident dat ik had gecombineerd met de laatste tijd weinig te rijden. En om nu pakweg 100 te rijden 's avonds op de N42 moet je echt geen lef hebben. idem voor op de A8 180 te rijden.
            'k Zal een beetje een gespleten persoonlijkheid hebben lol

Comment

Blij dat je er kan om lachen. Tenminste geen zure reactie en geen vermanend vingertje . In alle eerlijkheid, ik rij inderdaad meestal te snel, maar toch rij ik voorzichtig. Jullie denken dat te snel en voorzichtig niet kunnen samengaan maar als je anticipeert kan je heel veel gevaren uitsluiten. En ik merk dat trage rijders dikwijls niet anticiperen op bvb gevaarlijke kruispunten, kinderen aan de kant van het straat en zo van die dingen. Als het druk is zal je me niet op de derde band zien drummen, nee gewoon relax rijden met de stroom mee. Maar als er geen verkeer is en de baan is droog, kan je toch in alle veiligheid de max snelheid overschrijden. Zolang je het maar niet in een stad doet bvb.
              Wat mij vooral ergert is het toenemende gsm gebruik in de wagen. Je ziet zo aan hun rijstijl dat ze met iets bezig zijn en meestal blijkt dat dan hun gsm te zijn. Hier zou me vele kordater moeten tegen optreden. Ook gps instellen al rijden bvb is gevaarlijk. ik doe dat bij stilstand.
              Ik ben dezelfde mening toegedaan!

Begin eens met rijbewijzen echt 'rijBEWIJZEN' te maken.
              Wanneer men toestaat dat mensen onbeperkt hun examen kunnen afleggen om er dan na 99x toch eens door te raken, dan scheelt er iets aan het systeem.
              Als je 99x faalt dan mag je nooit meer in de buurt van een auto komen, zo simpel is dat, maar neen, men wacht tot de kansberekening haar werk doet en men er toch eens per ongeluk door sukkelt.

Hoe het nu gebeurt is alsof men elke amateurvoetballer en iedereen met 2 linkerbenen een contract geeft bij een topclub.
              Mensen zouden je uitlachen als je zoiets voorstelt, maar in het verkeer, waar dan toch alles in het werk wordt gesteld om het veiliger te maken (dit stukje is uiteraard sarcasme), daar kan dat blijkbaar wel en iedereen vindt dat maar normaal^^

Maar je moet ook de kant van de overheid begrijpen natuurlijk, hoe meer rijbewijzen worden uitgedeeld, hoe meer melkkoeien voor de staat, lijkt cliché, is realiteit.

Dus is een logisch gevolg, dat wanneer je apen in een auto dumpt met geen enkele kennis van het technisch rijden met een auto of enig verkeersinzicht what so ever, je uiteraard de snelheid moet verlagen om ongevallen te voorkomen. De volgende stap zijn blinden toelaten en de snelheid naar 5km/h te brengen...

Comment

Ik ben ervan overtuigd als ik met mijnen auto bots aan 90 per uur dat ik zelf de depannage zal bellen, met een Fiatje van 1992 ligt ge in de corbillard.

toch ook niet te hard op rekenen dat je na zulk een botsing zeker en vast zelf de depannage kan bellen. die zelfzekerheid kan je rijgedrag onbewust ook beïnvloeden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomskii Bekijk Berichten
                  Ik zie het probleem eigenlijk niet met de 70 per uur. Veel van de banen die Weyts naar 70 per uur wil omzetten zijn banen waarop dat gewoon logisch is. De 2-vaks banen met middenberm blijven 90km/h omdat die veilig genoeg zijn. Lijkt me logisch.
                  Mij lijkt het logischer om er één snelheid van te maken, nl. 80km/h zoals in de ons omringende buurlanden. (kuck kuch Europa/eenvormigheid)
                  Kunnen ze de 70-en 90 borden achterwege laten en besparen ze nog meer. En vierbaanswegen die geen snelweg zijn en een middenberm hebben 100 graag. Dank u minister Weyts.

Comment

Ja, dat is verwarrend. Ik heb die rijangst nog steeds maar wanneer ik enkele dagen na elkaar rij betert dat blijkbaar. Het is vooral bij volle drukte dat ik me niet goed meer voel in het verkeer. Maar zoals er staat rij ik eigenlijk altijd sneller als de omstandigheden goed zijn. Het is die angst naar anderen toe dat het me onaangenaam maakt. Bvb je rijdt op de derde band en de mogelijkheid bestaat dat er ene van de tweede band zou opschuiven. Dat zijn dan ook momenten dat ik niet snel rij. Sommige dagen heb ik er uitgesproken last van maar laatst had ik verschillende dagen na elkaar redelijk ver gereden en was het gevoel als vanouds. Het heeft volgens mij te maken met dat accident dat ik had gecombineerd met de laatste tijd weinig te rijden. En om nu pakweg 100 te rijden 's avonds op de N42 moet je echt geen lef hebben. idem voor op de A8 180 te rijden.
                    'k Zal een beetje een gespleten persoonlijkheid hebben lol
                    Komt er eigenlijk op neer dat je nu veel meer gaat anticiperen en nadenken over wat er eventueel zou kunnen gebeuren als ik het goed begrijp?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                      Mij lijkt het logischer om er één snelheid van te maken, nl. 80km/h zoals in de ons omringende buurlanden. (kuck kuch Europa/eenvormigheid)
                      Kunnen ze de 70-en 90 borden achterwege laten en besparen ze nog meer. En vierbaanswegen die geen snelweg zijn en een middenberm hebben 100 graag. Dank u minister Weyts.
                      Er is maar 1 buurland die 80 hanteert hoor. Frankrijk is 90, Duitsland 100, Luxemburg ook 90 voor zover ik weet. En dat ene land waar je 80 mag is ook zowat het slechtste voorbeeld die er is qua uniforme regelgeving.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door |) ][ |V| ][ Bekijk Berichten
                        Komt er eigenlijk op neer dat je nu veel meer gaat anticiperen en nadenken over wat er eventueel zou kunnen gebeuren als ik het goed begrijp?
                        Hij denkt er over na,(lees: hij is er bang van) en gaat juist harder rijden...

Comment

Nee, ik rij zoals ik altijd gereden heb. Te snel, maar geen risico's. Dat wil dan ook zeggen dat ik op bepaalde momenten ook trager zal rijden dan je mag. Ik zal bvb niet meer op een drukke autostrade mee in het treintje gaan rijden van de derde band waar het steeds optrekken en remmen is en waar de ene de andere geen meter wil toegeven. Die rijden te kort op elkaar. Ben daarstraks weergekomen van Oostakker en heb de max snelheid zeer ruim overschreden op de R4. Maar op geen enkel ogenblik was er gevaar. Op de E40 tot Wetteren ben ik niet boven de 110 gekomen. En dan de N42... tja, de snelheid daar is belachelijk laag gesteld. Daar ga je zeker de opgegeven snelheid overschrijden. En nee, desalnietemin ik te snel reed heb ik op de N42 niemand voorbijgestoken hoor. Om maar te zeggen hoe belachelijk de opgelegde limieten zijn... Soms brosselt er daar is ene aan 70 met ne hele sliert achter.
                          Er bestaat nog altijd iets als je snelheid aanpassen aan de situatie. Wij moeten dat doen bij slechte rij omstandigheden, maar de overheid zou toch wel mogen het omgekeerde doen en eens gaan nakijken waar ze die belachelijke limieten stellen.
                          Vroeger enerveerde het als je achter een vrachtwagen reed. Iedereen wou die zo snel mogelijk voorbij. Nu hangen de camions achter de personenwagens.
                          Er is veel veranderd tov de jaren 80 - 90. Inderdaad minder doden. Maar het is heel naief om de afname van het aantal verkeersdoden toe te wijden aan de verlaagde snelheden. Ooit 120 gereden met een auto van de jaren 70? Toen al was de max snelheid 120. In verhouding zou je nu 160 moeten mogen rijden.
                          En die max snelheid van 120 was er al vanaf je 2 keer 2 rijstroken had. En ik denk, maar dat ben ik niet zeker, dat het ook 120 was op de drievakswegen. 1 vak per richting en in het midden het voorsteekvak voor de twee rijrichtingen. Die hebben ze ook overal weggehaald.
                          Dat ze eens meer inspanningen doen voor de fietsers. Daar vallen nog veel verkeersdoden te sparen als de infrastructuur aangepast wordt.
                          Och ja, de goeien tijd is voorbij. Vroeger hadden we ne brommer waarmee we 120 konden rijden, nu is de jeugd zo gesensibiliseerd dat ze er zelfs gene meer willen. Een mens moet toch nog mogen leven voor hij doodgaat?

Comment

Dat ze van 70 km/h de regel maken, en van 90 km/h de uitzondering, dat lijkt me nog logisch, zo worden het aantal verkeerborden weer verminderd, en dat is positief. 90 is nu toch al de uitzondering.

Iets wat ik niet begrijp, bij wegen met twee rijvakken in iedere richting gescheiden door een middenberm, mag je nu 120 km/h rijden. Zonder middenberm is dat nu 90 km/h.
                            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Gaan ze dan die duizenden borden 70 weer weg doen? Efficiënt...

Comment

de bordenmaffia kan het maar hebben gehad

en zal nog steeds in zijn handen wrijven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                  Iets wat ik niet begrijp, bij wegen met twee rijvakken in iedere richting gescheiden door een middenberm, mag je nu 120 km/h rijden.
                                  Behalve als er een bord '90' staat natuurlijk.

E30SHOP.be
                                  - Alles voor uw BMW E30.
                                  Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                                  En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten
                                    Behalve als er een bord '90' staat natuurlijk.
                                    Slijpschijf met accu meepakken, die borden brengen nog wat op als "oud ijzer"
                                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xytras Bekijk Berichten

Begin eens met rijbewijzen echt 'rijBEWIJZEN' te maken.
                                      Wanneer men toestaat dat mensen onbeperkt hun examen kunnen afleggen om er dan na 99x toch eens door te raken, dan scheelt er iets aan het systeem.
                                      Als je 99x faalt dan mag je nooit meer in de buurt van een auto komen, zo simpel is dat, maar neen, men wacht tot de kansberekening haar werk doet en men er toch eens per ongeluk door sukkelt.

Maar je moet ook de kant van de overheid begrijpen natuurlijk, hoe meer rijbewijzen worden uitgedeeld, hoe meer melkkoeien voor de staat, lijkt cliché, is realiteit.

.
                                      Maar daar gingen ze járen geleden al iets aan doen en ook aan de rij opleiding. (Lees slip cursus ed.)

Maar als de hoofd prioriteit is, alles van uw voorganger af te breken en uw eigen gedacht telkens door te duwen zal er niet snel iets veranderen.
                                      1 stap vooruit en 2 achteruit.
                                      Alleen als er geld in de juiste lade komt is het goed.

Sent from here
                                      den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                                      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Autosnelweg = max 120 km/uur.
                                        Rij eens 120 km/uur en zie hoeveel wagens en camionetten u voorbij razen.
                                        Gewone weg = max 70 km/uur.
                                        Doe dat eens en let vooral op de bumperklevers en de mensen hun gezicht als ze u voorbij vlammen.
                                        Ze mogen zoveel borden zetten als ze willen.
                                        Geen kat -buiten de gepensioneerde of de groene jongen- houdt zich er aan.
                                        En dat is nu eenmaal het spel.
                                        Je speelt het of je speelt het niet.
                                        Wordt je geflitst dan moet je niet zagen of zeveren.
                                        Dan is het weer een Belgische kunst om eronderuit te geraken (maar daar zijn genoeg andere topics en fora over).
                                        Zolang het blijft bij geldboetes en tijdelijke intrekking van een rijbewijs -wat maar een stuk papier is- zal er niets aan veranderen.

Comment

• Autosnelweg : kijk eens hoeveel er minder dan 120km/h rijden. Heeeeel veeeeeel.
                                          Gewone weg : kijk eens hoeveel er aan 55-60km/h rondtaffelen. Heeeeel veeeel.

Comment

Working...
                                          X