Oorspronkelijk geplaatst door Vitus
Bekijk Berichten
Buitenpanelen hebben totaal niks te maken met de veiligheid van een wagen. Mensen denken dat soms, maar da's compleet verkeerd. Vroeger dacht men dat een dikke bumper veel veiliger was. Waren er zelfs die er een balk inlasten of denk aan die oude Volvo's met hun grote bumpers.
Mocht het zo eenvoudig zijn...
De wagens worden zwaarder door extra opties, maar ook door de extra veiligheidsvoorzieningen.
Neem nu een Formule 1 wagen, die is gemaakt van zwakke materialen uiterlijk maar heeft een ongeloofelijk sterke veiligheidskooi.
Vroeger ontmantelden de pompiers op een kwartier een volledige wagen. Met materiaaluitzetting en al. Nu zijn ze van tijd een uur of langer bezig en is hun hydraulica gewoon niet sterk genoeg om bepaalde structuren te knippen of te buigen. Ik weet dat vrij goed omdat ik bevriend ben met de dokteres van de brandweer hier.
Je moet er eens op letten, bij een heel zwaar ongeval is de kooi meestal nog in goede vorm. Gevaarlijkste accidenten zijn de zijdelingse. Hier heb je minder materiaal die de schok kan absorberen. Bij kopstaart botsingen vallen in vergelijking vele minder doden.
Ik vertelde al dat ik ook een accident had een klein jaar geleden. Een tractor (zo ne hele groten) met een vat water achter, ik schat dat toch op 20 ton, is tegen 80 per uur achteraan mijn wagen ingereden. De koffer van mijn auto was gewoon niet meer te vinden. Uiteengespat. De achterkant geplooid zodat de wielen volledig vrij waren. De slag was enorm. Na het ongeval zijn wij gewoon uitgestapt en hebben de politie gebeld. Geen gewonden (op mijn zoontje na, maar dat leek niet erg maar is door omstandigheden wel slechter geworden). Op 1 deur na gingen alle deuren nog open en het dak was slechts licht geplooid. In de cabine was er totaal geen schade. Stel u voor dat dit gebeurt met een voertuig uit de jaren 70 -80 tot zelfs 90. Dat zou een dodelijk accident geweest zijn. Zeker omdat ik geplet werd met het voertuig voor mij.
Als je tijd heb moet je op youtube eens crashtesten bekijken van een moderne auto en dan eens van een kever, of zo'n oude VW camionette. Staat ergens ook een crashtest op tussen een espace en een iets oudere jeep. Verschillen zijn ronduit indrukwekkend.
En dan spreken we nog niet over het tal van andere veiligheidsvoorzieningen die er nu in een auto zitten.
Veilige oudere Volvo tegen modern klein wagentje.. zie eens! https://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs
En lees bvb dit even http://www.brandweernederland.nl/act...rne-auto-tart/
Comment