Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel
Bekijk Berichten
Daar doe ik als fervent autobestuurder niet flauw over. Blijkbaar is er ook geen goed alternatief voor fietsverkeer tussen Malle en Wechelderzande.
Verder ben ik voorstander om op landelijke wegen met verbindend karakter en lage fietsintensiteiten een duidelijke keuze te maken bij afwezigheid van veilige infrastructuur.
1. De overheid laat fietsers toe: relatief lage Vmax.
2. De overheid stelt een fietsverbod in (enkel op wegen met weinig tot geen erftoegangen en een evenwaardige, alternatieve route): Vmax kan dan omhoog.
De reden hierachter is dat het financieel onmogelijk is om op korte tijd alle wegen te voorzien van veilige fietsinfrastructuur. In Nederland zou zo'n weg bijvoorbeeld nooit kunnen bestaan. Ofwel zou daar een vrijliggend fietspad liggen, ofwel zou er in de buurt een alternatief gecreëerd worden waarbij deze weg omgevormd wordt tot stroomweg met fietsverbod.
In Vlaanderen heeft men de fietsers overal vrije baan gegeven, soms ten kost van z'n eigen veiligheid, door langs elke 'steenweg' van die simpele aanliggende strookjes te voorzien. Dat kost natuurlijk veel minder.
Comment